Gå til innhold

Drikker dere i påsyn av barna?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Føler det blir feil å drikke seg beruset foran datteren vår. Ingen av oss gjør det . Men kan ta et glass vin eller øl til maten.

Trude :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:D Jeg er enig med Arnie, jeg!

Våre barn ser sine foreldre kose seg med en halvliter øl eller et glass vin stort sett hver fredag og/eller lørdag kveld, og tror ikke de har tatt skade av det!

For oss er det viktig at barna får et avslappet og naturlig forhold til alkohol. Vi har ikke sansen for verken totalavhold eller overdrivelser den andre veien... Jeg har tro på sunn fornuft, jeg! Og regner både meg selv og min mann som ansvarsbevisste og gode foreldre!

Jeg ønsker selvsagt ikke at barna våre skal se noen av oss overstadig beruset. Det er grusomt å se sine foreldre fulle. Jeg har selv en del sånne barndomsminner i forhold til min far, minner jeg gjerne skulle vært foruten. Det skal mine unger aldri oppleve!!! Så dersom vi skal ha fest med mye alkohol en sjelden gang, skjer dette derfor i settinger der barna ikke er tilstede; 40 års dager, firmafester, julebord, vennefester, etc...

Skulle det "skje noe" med barna, er det 5 minutter til sykehuset med taxi, eller jeg hadde fått en av våre mange gode naboer til å kjøre oss. Jeg kan fremdeles ordlegge meg etter 2 pils, selv om jeg ikke ville finne på å sette meg bak rattet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden vi drikker så barna ser det. Det hender at vi tar et glass vin eller øl til maten, spesielt når vi er på ferie. Mannen er ikke så veldig glad i alkohol til maten, derfor hender det at jeg tar et glass og to alene. Drikker oss aldri full foran barna.

Jeg mener det er stor forskjell på å drikke seg full og ta noen glass sammen med barna. Er selv oppvokst i et hjem der "ølflaska er roten til alt vondt", det synes jeg blir en for ekstrem holdning andre veien igjen. Bedre å gi barna et naturlig forhold til litt alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan helt sannferdig si Nei, jeg drikker aldri da det er barn i huset, og de er våkne, ikke en øl engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det et verdivalg. En øl er ikke så viktig for oss at vi MÅ ha den før barna har lagt seg.

Synes dette var bra sagt, anna!

Jeg synes ikke barn og rus hører sammen overhodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg har været gift med en alkoholiker i mange år og endelig har kommet mig i en godt forhold drikker vi ikke foran barnene der er ingen af os to som drikker os fulde, vi kan begge tage et glas vin til maden eller en lille kaffe likør til kaffen men det er yders sjældent, har aldrig selv oplevede mine forældre fulde ikke før jeg selv blev voksen og da kun lettere berused..

det er usund for børn at opleve deres forældre i berused tilstand vi forander jo sind og opførsel når vi drikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

No har barna blitt voksne. nå kan de fortelle at de aldri har sett oss brisne eller fulle.

Vi tok et glass eller to til maten. Skulle det være noe mere så ble de "parkert" bort.

barn blir engstelige selv om de ikke uttrykker det, når foreldrene endrer adferd i beruset tilstand.

Nå er de fløyet og nå...ja jeg tar så jeg er brisen og mer enn det.

Når de er hjemme på besøk, gjelder samme regel. Vin til maten.

Heldigvis har de en nøktern holdning til alkohol selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke drikker som i å drikke mye, men har drukket vin til maten og en rusbrus (bare EN) foran barnet. Syns unger skal forskånes for fulle voksne, men at de bør se at det er mulig å forholde seg forsiktig til alkohol.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzy skrev:
Ikke drikker som i å drikke mye,

.. er helt på linje her, men jeg tror ikke at noen barn har vondt av å se at de voksne kan nyte et glass vin/øl til mat - eller til kos.

Selvfølgelig uten at det blir for mye - og selvfølgelig må det kunne være kos uten alkohol også.

Men jeg tror det er mye verre for barna å få inntrykk av at alkohol må drikkes i smug osv.- at det er "styggedom"...

Er selv vokst opp med foreldre som godt kunne drikke et glass vin eller to - men har aldri sett dem påvirket - og hadde jeg et sterkt ønske om å få smake på hva de drakk - fikk jeg det.

Jeg synes selv dette har vært med på å gi meg et normalt forhold til alkohol - i motsetning til min vennine - hvor det var "fy og uff - og en far som bare fikk ta et glass i skjul - etter at barna hadde lagt seg"... Hun hadde en langt sterkere trang til å teste og prøve ut enn det jeg noen gang har hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd brisne og fulle voksne noen ganger for mye da jeg var barn, og det er ingen hyggelig opplevelse. Barn synes det er ubehagelig med brisne foreldre. Likevel er jeg ikke i mot å drikke alkohol til stede. Det skremte meg aldri å se voksne drikke vin til maten dersom jeg aldri hadde sett dem fulle. Men dersom en voksen jeg visste pleide å drikke for mye tok en øl var det utrolig ubehagelig.

Om man ikke vil drikke forran barna er det helt greit. Men jeg tror som Væren og Arnie at det ikke gjør noe så lenge det bare er et glass eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vel - det høres ut for at din definisjon av å "drikke" kanskje ikke er den samme som min.

I min verden har det å "ta seg et glass rødvin" ingenting med det å bli hverken brisen eller full å gjøre.

Så ja - vi både spiser og drikker "i påsyn av barna". Så å si daglig, faktisk. Men fulle foreldre - det har de nok aldri sett, nei.

Tror ungene bare har godt av å se at omgang med alkohol ikke nødvendigvis har noe med å "bli full" å gjøre. Den der andre siden av saken lærer de alltids når de kommer opp i en viss alder.

Og... dersom det skjer noe om natten og vi har tatt en cognac el.l. i tillegg til et vinglass - og dermed ikke bør kjøre - ja, så finnes der taxier.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det skal ikke mye til før små barn lukter det........og små barn forbinder ofte slik lukt med "ekle fylliker"' date=' som min datter sa.[/quote']

Da er det kanskje bra at datteren din lærer at alkohol ikke bare drikkes av fylliker? Har du tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Skill mellom fyll og et glass!

Skal barna vokse opp og tro at det bare er fylliker som drikker? :o

Jeg respekterer dem som ikke drikker i nærvær av barna.

Jeg har kanskje drukket 5 glass til sammen på 6,5 år.

Og det har ikke sønnen min tatt skade av!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp i et totalavholdshjem, og måtte ha pusteprøve når jeg kom hjem om kveldene i helgene.

Alkohol var spennende en stund, men jeg fikk likevel fort et avbalansert forhold til det, og drakk sjelden og lite.

Nå når jeg har barn selv, vil jeg at de skal ha et avslappet og naturlig forhold til alkohol. Ikke at det skal være fysj og det som verre er.

Jeg tar et glass vin av og til, eller kanskje to tre hvis vi er flere. Ungene har aldri sett meg full, men har lært at det går an å kose seg med alkohol på en fornuftig måte.

Likevel må nok ungene lære av egne feil. Min 15-åring har drukket seg full et par ganger når hun har vært sammen med venner, men har funnet ut at det ikke var noe særlig. Jeg har sagt at jeg ikke liker at hun skal drikke, og hun får heller ikke alkohol hjemme. Likevel har jeg forståelse for at hun smaker litt av og til. Da dreier det seg om rusbrus, ikke noe sterkere.

Regner med å få litt pepper for akkurat det siste, men jeg har oppdaget at når en har tenåringer, har en ikke så mye styring på hva de gjør når de er ute blant venner. Det gjelder å ha skapt gode holdninger over tid, og heller ha en aksepterende enn en fordømmende måte å takle dem på. Venner har større innflytelse enn foreldre i denne alderen, men foreldre kan påvirke med fornuft og gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vokst opp i ett hjem noe som her ser ut som ett skikkelig alkoholisert hjem.. ;)

Mine foreldre har vært glade i å samle venner og familie hjemme,og jeg kan ikke se å ha tatt noen skade av dette.

De har hatt ett normalt forhold til alkohol i mine øyne,og har oppdratt tre barn som (i mine øyne) ikke har tatt skade av det.

Vi har hatt masse fester hjemme,med edrue folk,med brisne folk og etterhvert som vi ble litt størr en og annen skikkelig full person..

Men: det har aldri vært noe annet enn moro på disse festene vi har aldri hverken sett eller hørt noe bråk.

Tror ikke barn tar skade av å se mennesker de kjenner godt i både edru of påvirket tilstand!

Alkoholen finnes,og utfra min egen ungdomstid og i arbeidet mitt tror jeg definitivt det er mer usunt å aldri ha hatt befatning med alkohol!!!

Ulogget Jamjam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*inn med teskei*:

-Hvis du leste innlegget mitt, så ville du sett at jeg snakket om mine barn da de var SMÅ - og ikke istand til å skille mellom de forskjellige tilstandene av alkoholpåvirking.- Nå er de store og greier fint å skille mellom "fyllikker" og mamma som tar seg et glass vin eller to.- :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke barn tar skade av å se mennesker de kjenner godt i både edru of påvirket tilstand!

Da tror du feil! Kanskje tar ikke alle barn skade av det, men jeg gjorde det, og mange gjør det. Det ER ekkelt for et barn når omsorgspersonene plutselig forandrer personlighet og oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det høres ut for at din definisjon av å "drikke" kanskje ikke er den samme som min.

I min verden har det å "ta seg et glass rødvin" ingenting med det å bli hverken brisen eller full å gjøre.

Så ja - vi både spiser og drikker "i påsyn av barna". Så å si daglig, faktisk. Men fulle foreldre - det har de nok aldri sett, nei.

Tror ungene bare har godt av å se at omgang med alkohol ikke nødvendigvis har noe med å "bli full" å gjøre. Den der andre siden av saken lærer de alltids når de kommer opp i en viss alder.

Og... dersom det skjer noe om natten og vi har tatt en cognac el.l. i tillegg til et vinglass - og dermed ikke bør kjøre - ja, så finnes der taxier.

Hm. To sjeler, samme tanke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror du feil! Kanskje tar ikke alle barn skade av det, men jeg gjorde det, og mange gjør det. Det ER ekkelt for et barn når omsorgspersonene plutselig forandrer personlighet og oppførsel.

Med fare for en enorm haug med pepper,tror jeg fortsatt at det er fåtallet som tar skade av det..

Er så godt som daglig i befatning med alle slags familiesituasjoner i jobben min innen helsesektoren,og ser faktisk flere eksempler den motsatte veien..

Men,som alt annet her i verden har hver sin mening og sine opplevelser om ett hvert tema :)

Og jeg snakker selvsagt om ett moderat inntak,ikke folk som raver rundt og er ufine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for en enorm haug med pepper,tror jeg fortsatt at det er fåtallet som tar skade av det..

Er så godt som daglig i befatning med alle slags familiesituasjoner i jobben min innen helsesektoren,og ser faktisk flere eksempler den motsatte veien..

Men,som alt annet her i verden har hver sin mening og sine opplevelser om ett hvert tema :)

Og jeg snakker selvsagt om ett moderat inntak,ikke folk som raver rundt og er ufine..

Og om du leser det jeg har skrevet en gang til, så ser du at jeg IKKE snakker om et moderat inntak (1-2 glass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...