Gå til innhold

"Venninde"


Gjest Venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Venninne

Nå er det enda en tråd på samliv om "venninder"...

Et kjapt søk viste at i løpet av 2008 var det 2 1/2 side med tråder der det har blitt skrevet "venninde/venninder".

Hvorfor er det så mange som har denne skrivefeilen?

Er "Venninne" så vanskelig å skrive rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg også lurt på, men jeg tror det er fordi det er mange som sier "venninde". Uten at jeg helt skjønner hvorfor...

Vet at f.eks. mamma og endel av hennes venninner sier "venninde", og mamma skriver det også. Folk ser vel at andre skriver det, også skriver de det selv også. Men det ser litt merkelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min opprinnelige dialekt brukes venninde

og det er nynorsk og ikke riksmål som er mitt "barneskrivemål"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel et skille på dem midt i tredveåra. Eldre med d, og yngre med to n-er. Hvis ikke de har blitt "miljøskadd" av mødrenes skrivemåte. I mine skoledager var begge formene valgfrie på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Venninne (Trådstarter)
Går vel et skille på dem midt i tredveåra. Eldre med d, og yngre med to n-er. Hvis ikke de har blitt "miljøskadd" av mødrenes skrivemåte. I mine skoledager var begge formene valgfrie på bokmål.

Mener du virkelig det?

Jeg har passert midten av tredveåra med god margin, og har aldri opplevd at "venninne" har vært godkjent med "d".

Mamma har passert 60 med god margin, og svigermor er enda eldre, men heller ikke de har skrevet "venninde".

Riksmål har ingen av oss hatt, men vi har erfaring fra både bokmål og nynorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig det?

Jeg har passert midten av tredveåra med god margin, og har aldri opplevd at "venninne" har vært godkjent med "d".

Mamma har passert 60 med god margin, og svigermor er enda eldre, men heller ikke de har skrevet "venninde".

Riksmål har ingen av oss hatt, men vi har erfaring fra både bokmål og nynorsk...

Signerer denne. Jeg er også passert midten av 30-årene med god margin og verken jeg eller min mor (eller hennes venninner :ler: ) har noensinne skrevet ordet med d. Så tror ikke det har med alder å gjøre. Dvs. mine bestemødre kunne nok skrevet det med d. Tror det var mer vanlig i generasjonen over min mors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst at begge formene var sidestilte, dvs valgfritt. Og bergensere uttaler den d-en tydelig ;) Ja, ikke nye bergensere, for de uttaler ingenting tydelig. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst at begge formene var sidestilte, dvs valgfritt. Og bergensere uttaler den d-en tydelig ;) Ja, ikke nye bergensere, for de uttaler ingenting tydelig. ;P

Jeg er bergenser og ikke særlig ny ( :fnise: ), men ville aldri kommet på å si venninde. De bergensere jeg kjenner som uttaler det med d er enten svært godt voksne (les: eldre) eller så snakker de en speisielt bred bergensdialekt slik noe få gjør.

Jeg er oppvokst i bergen og vet om to på min alder som snakker slik, det sier jo litt, jeg kjenner tross alt ganske så mange bergensere på min egen alder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 og skriver venninde til stadighet, har alltid vært sånn. Jeg VET at det skrives venninne, men det blir av en eller annen grunn til at jeg skriver venninde. Jeg prøver dog å skjerpe meg.

Heldigvis forstår folk hva jeg mener likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst at begge formene var sidestilte, dvs valgfritt. Og bergensere uttaler den d-en tydelig ;) Ja, ikke nye bergensere, for de uttaler ingenting tydelig. ;P

Slik jeg har forstått det, var "venninde" et riksmålsord, og riksmål ble til bokmål rundt 1920 hvis jeg ikke husker helt feil.

"Venninde" har derfor ikke vært valgfritt etter rundt 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine skoledager var begge formene valgfrie på bokmål.

dette lærte jeg også på skolen, at det var valgfritt om man ønsket å skrive venninne eller venninde.

Jeg er 34 og bruker det litt hipp som happ, siden jeg har lært på skolen at jeg kan velge, tenker jeg ikke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du "kan" ikke velge:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

-dvs du kan jo, men da skriver du ikke rett.

har aldri sagt at ikke skolelærdommen min er feil, men det forklarer kanskje hvorfor noen av oss bruker venninde istedenfor venninne, siden det tydeligvis er noen av oss som har blitt feil-lært dette på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst at begge formene var sidestilte, dvs valgfritt. Og bergensere uttaler den d-en tydelig ;) Ja, ikke nye bergensere, for de uttaler ingenting tydelig. ;P

Jeg er bergenser, og har bodd her hele livet. Jeg har ikke én eneste venn eller slektning fra Bergen som sier venninde. Så at det er vanlig i Bergen er bare tull. Jeg snakker selv "gatebergensk", altså den "groveste" sorten bergensk, og jeg har venner som snakker fisefint penbergensk, og venner som snakker alt midt i mellom. Og ingen av dem sier venninde.

Jeg har derimot en venninne fra Karmøy som sier venninne med klar og tydelig d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 39, og mener også å huske at det var lov til å skrive venninde da jeg gikk på barneskolen? Kanskje ikke. Men jeg mener at jeg ofte leste ordet skrevet sånn, jeg var en lesehest av dimmensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel helst at begge formene var sidestilte, dvs valgfritt. Og bergensere uttaler den d-en tydelig ;) Ja, ikke nye bergensere, for de uttaler ingenting tydelig. ;P

Eldre pendamer fra Fana/Kalfaret kan finne på å si noe sånn som "venninde", men dette er LANGT ifra flertallet. Dem er i ferd med å dø ut nå også, så ikke skyld på oss!:P

Det som tar kaken for min del er mennesker som skriver "Ynskyld" for unnskyld! Og folk som skriver blanDt og ikke blant(som i blant annet). Hva er det med at folk skal presse inn D på død og liv overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*
dette lærte jeg også på skolen, at det var valgfritt om man ønsket å skrive venninne eller venninde.

Jeg også. En del som tydeligvis er offer for feilaktig læring her. Men ikke akkurat noe livsviktig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre pendamer fra Fana/Kalfaret kan finne på å si noe sånn som "venninde", men dette er LANGT ifra flertallet. Dem er i ferd med å dø ut nå også, så ikke skyld på oss!:P

Det som tar kaken for min del er mennesker som skriver "Ynskyld" for unnskyld! Og folk som skriver blanDt og ikke blant(som i blant annet). Hva er det med at folk skal presse inn D på død og liv overalt?

Og hva er det med at folk på død og liv skal skrive DEM, når det heter DE? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...