Gå til innhold

Pappa - , dreper de barn ?

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Kan du ikke bare fortelle barna at det finnes mange gale mennsker i verden, at det ikke er lett å skjønner hvorfor det blir krig, men at ja, både barn og voksne blir drept. Du kan jo også fortelle barna at vi er ganske trygge i Norge og at det ikke kommer til å skje dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På sikt er dette en krig Israel GARANTERT kommer til å tape. Det er bare så synd at så mange skal miste livet og/eller bli skadet/invalidisert før verden reagerer.

Ingen vinner eller taper denne langvarige krigen. Alle er tapere.

Det er først og fremst deres eget ansvar å rydde opp etter seg. USA har prøvd, Norge har prøvd og verdenssmfunnet for øvrig har prøvd. Der er grenser for hvor mye man skal prøve og nok er nok.

Denne krigføringen har vart i mange tiår. Den vil sannsynligvis bare fortsette i det uendelige. De formerer seg og de plaffer hverandre ned. Så sender nyhetene bilder av gatefølger der de bærer likene sine på hender og i kister der de skriker og roper på hevn. Dette tar ikke slutt, de er blitt avhengig av elendigheten. De vet ikke om annet.

Barn i Norge bør bare få høre det slik det er, sagt på en pen måte.

Gjest SV-velger
Skrevet
Kan du ikke bare fortelle barna at det finnes mange gale mennsker i verden, at det ikke er lett å skjønner hvorfor det blir krig, men at ja, både barn og voksne blir drept. Du kan jo også fortelle barna at vi er ganske trygge i Norge og at det ikke kommer til å skje dem.

Dette tror jeg var et bedre svar enn det jeg foreslo.

Gjest Nøktern
Skrevet
Forskjellen på din og min argumentasjon er at du angriper menneskene mens jeg angriper STATEN Israel. Det er stor forskjell på dette og det viser at det ikke er menneskene i Israel jeg ønsker å beskrive med min argumentasjon, men staten og de folkevalgtes ønsker om å drepe flest mulig Palestinere

Du vet godt at din påstand er løgn. Palestinerene ønsker ikke å utslette jødene. Du trekker debatten ned enda et hall ved å komme med slike påstander og forsøker bare å forsvare Israels ønske om å utslette Palestinerenes ønske om en egen stat i sitt eget land.

Hadde jeg brukt samme argumentasjon hadde jeg sagt at Israelerene ønsker å utslette

Jeg skrev bevisst "palestinerne" for å vise deg hvilket lavt nivå du ligger på. Her er noen sitater fra dine utfall mot israelere:

- på tross av min egen holdning til Israelerenes terrorhandlinger

- Israelerene vil bruke henne som skyteskive for å bevise at de ikke brur seg om de skyter barn, sivile eller andre

- Den form for henrettelser som Israelerene nå gjenomfører i Gaza kan ikke på noen måte beskrives som selvforsvar.

Når media og slike som deg omtaler hva Israels regjering gjør, omtaler man dem helst som israelere. På den annen side prøver dere krampaktig å skille mellom palestinerne og deres folkevalgte autoritet, terrororganisasjonen Hamas.

Palestinerne har valgt Hamas først og fremst pga. deres programforpliktelse om utslettelse av Israel. Det bærer de nå konsekvensene av.

Fortell dine barn det.

Skrevet
Jeg skrev bevisst "palestinerne" for å vise deg hvilket lavt nivå du ligger på. Her er noen sitater fra dine utfall mot israelere:

Når media og slike som deg omtaler hva Israels regjering gjør, omtaler man dem helst som israelere. På den annen side prøver dere krampaktig å skille mellom palestinerne og deres folkevalgte autoritet, terrororganisasjonen Hamas.

Palestinerne har valgt Hamas først og fremst pga. deres programforpliktelse om utslettelse av Israel. Det bærer de nå konsekvensene av.

Fortell dine barn det.

Det er i første rekke USA, Israel og England som har trumfet gjennom å beskrive Hama som en terrororganisasjon. Jeg støtter ikke på noen måte raketten som Hamas skyter ut, men jeg mener det er enda være å slippe 200 tonn bomber over verdens tettest befolkede område fordi de (Israleske militære) ikke tør gå inn å arrestere de de mener står bak dette.

Hizbollah har ENORM anerkjennelse i sør-Libanon. Dette fordi de bruker store summer på boliger, sykehus, skoler, etc, etc.

Hamas har stor anerkjennelse på Gaza. Mye av årsaken er at de lover Palestinerene å gjøre noe for å bedre forholdene og for å forhindre Israels drap av sivile.

uansett hvilke organisasjon som beskrives så er det den som viser vilje til å bedre forholdene som vinner. Israel forsøker bare å drepe enda fler (i 2006 ble som kjennt 1200 drept, de fleste av klasebomber eller tungt arteleri mot boligblokker).

Så lenge Israel bevisst ønsker å gjøre situasjonen enda værre for Palestinerene kan de ikke vinne. Israel forsøkte seg som kjent som rådgivere for apartheidregimet i Sør Afrika før dette regimet fallt. At de da ikke lærte at det ikke bedrer situasjonen å bare presse på med flere drap og mishandlinger er tragisk. En skulle tro at Israelske myndigheter lærte av egne feil. Det er de tydligvis ikke istand til.

Vi ser noe av det samme i resten av verden hvor USA forsøker å bombe seg til respekt og at motstanderene derfor skal adlyde. Også USA feiler med sin taktikk.

De siste rakettene som er blitt skutt ut fra Gaza var vistnok produsert i Kina. Til og med Israel vil tape hvis kineserene involverer seg tungt i krigen. Dette forstår ikke tilhengerene til den Israelske bombingen av sivile Palestinere.

Skrevet

Men nå er vel ikke hensikten med innlegget ditt hvem av Israel eller Palestina som er "the bad guys", det dreier seg vel om hva du skal fortelle dine barn når de stiller deg slike spørsmål.

Jeg vet fortsatt ikke hvor gamle dine barn er, og for min del er det ganske avgjørende for hva du skal svare på slike spørsmål. Nyheter forøvrig er ikke noe barn skal se på.

Jeg er enig med Stjernedryss, ikke lag noen stor utredning, men forsikre dem om at dette ikke skjer i Norge. Det er det som er det underliggende spørsmålet til barna dine, om dette kommer til å skje dem. Din jobb er å forsikre dem om at de er trygge, ikke lage en stor politisk greie ut av det.

Skrevet
...

Jeg vet fortsatt ikke hvor gamle dine barn er, og for min del er det ganske avgjørende for hva du skal svare på slike spørsmål. Nyheter forøvrig er ikke noe barn skal se på.

...

Jeg ønsker ikke å si for mye om hvor gamle de er av flere årsaker, men de er mellom 5 og 15 år.

Skrevet
Jeg ønsker ikke å si for mye om hvor gamle de er av flere årsaker, men de er mellom 5 og 15 år.

Okey, men det kan jo bety alt fra at de er 5 år og 15 år eller 5 og 6 år.

Jeg regner med at en 15 åring ikke ville stillt et slikt spørsmål "dreper de barn også", men det er noe en som er altfor ung til å se nyheter ville spurt om.

Jeg holder meg til mitt råd i forrige innlegg.

Skrevet

Jeg synes også dette var et godt og nøytralt svar.

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet

Vil bare nevne at Redd Barna nå går ut med forslag om hvordan barn skal bli informert.

Dette tyder på at det ikke bare er mine barn som reagerer, og selv om jeg har valgt min side i denne konflikten vil jeg overlate til barna å gjøre seg opp en egen mening om krigen, ofrene og metodene. Jeg er imidlertid redd for at de allerede har valgt side til tross for alderen.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
Spørsmålet som kom var uungålig.

Mens jeg lagde mat hadde ungene fått med seg nyhetene om Israels angrep på Gaza på TV.

Men tilbake til spørsmålet jeg fikk; hva skulle jeg svare ?

Pappa - , dreper de barn ?

"Nei de dreper ikke barn" - LØGN. De dreper hvem som helst.

"Ja, men det er fordi de har vært slemme" - LØGN. Barn kan ikke bli så slemme at de bør drepes.

"Ja, men det er fordi foreldrene deres har vært slemme" - LØGN. Veldig mange sivile som ikke er involvert i krigen er blitt drept.

"Ja, men det er fordi Palestinerene drepte en dame" - Sant, men barna forstår ikke hvorfor kansje 40 barn drepes fordi en dame ble drept på den andre siden av grensen som Israel har satt opp. Dessuten hadde de fått med seg at antall drepte totalt var oppe i 400 mens antal drepte Israelere var 4.

Hvordan skal jeg svare på dette spørsmålet ? Jeg tror barna er gamle nok til å gjøre seg opp sin egen mening.

Det kom også et spørsmål om hvorfor ingen angrep Israel. Til det måtte jeg svare som sannt var at Israel har USA som partner for disse drapene, og at Israel kan drepe mange fler.

Spørsmålene som ikke kom men som jeg må regne med kommer er:

"Kan de komme hit og drepe noen ?" - Ja det kan de. De har allerede vært her og drept en (Lillehammerdrapet).

"Jeg trodde vi var venner med USA og at de var snille" - Ja vi er venner med USA selv om de ikke er snille mot alle.

"Er vi også slemme pappa ?" - Nei vi ønsker ikke å være slemme. Men det er ikke opp til oss å definere det. Vi må også høre på hva andre har og si og reagere på bakgrunn av det.

Hvilke langsiktige reaksjoner forventer Israelske myndigheter og tilhengere av deres krigføring vil komme ? Hvilke inntrykk sitter våre barn med etter at de har fått med seg nyhetene på norsk eller svensk TV, CNN eller BBC ???

Hvor sansynlig er det at Israel vil "vinne folket" rundt om i verden når de reagerer som de gjør.

På sikt er dette en krig Israel GARANTERT kommer til å tape. Det er bare så synd at så mange skal miste livet og/eller bli skadet/invalidisert før verden reagerer.

Det spørsmålet kan bli spurt like mye av barn i Israel som barn på Gaza

Skrevet

Hva sier du når ungene spør "hvorfor" når en palestinsk selvmordsbomber dreper masse barn på en israelsk skolebuss?

Skrevet
Hva sier du når ungene spør "hvorfor" når en palestinsk selvmordsbomber dreper masse barn på en israelsk skolebuss?

Jeg svarer omtrent det samme. Men det er klart at barna reagerer kraftigere på å se 20 barn døde enn 2 barn døde.

Skrevet
Jeg svarer omtrent det samme. Men det er klart at barna reagerer kraftigere på å se 20 barn døde enn 2 barn døde.

Men poenget er vel at barna først og fremst er ute etter å bli forsikret om at slike ting aldri kommer til skje med dem?

Jeg husker da jeg var 7 år og hørte om atombomben. Dette førte til at jeg var livredd hver eneste gang jeg så/hørte et fly, dvs veldig ofte. Det spilte fint liten rolle at Hiroshima og Nagasaki var fortid og noe som ikke angikk Norge, det eneste jeg innerst inne var å føle meg trygg. Antar det samme gjelder for dine barn.

Gjest JensPetrus
Skrevet

Kjære Naive Far til to!

Jeg lurer veldig på hva du hadde svart barna dine om de hadde spurt hvorfor pro-palestina demonstrantene, med andre ord innvandrerungdommen, i Oslo sendte raketter mot barn i Oslo i dag? Og hvorfor de knuser ruter og kaster stein på politiet?

Du hadde vel sagt noe sånnt som at "de er lei seg fordi de har opplevd vonde ting der de kommer fra..." osv. Håper ikke barna dine blir like naive som deg!

Skrevet

Far til 2 (jeg er ikke sikker på om han har barn i det hele tatt) var ikke ute etter å få svar på sitt spørsmål, eller hjelp med et problem.

Han ville bare fortelle oss at israelerne dreper barn.

Dette ville han forsterke ved å si at det var barna som stilte dette spørsmålet.

Han synes nok ikke at han hadde startet nok israelfiendtlige tråder her inne.

Andre tråder har han ikke tid til.

Gjest JensPetrus
Skrevet

La barne dine se på tvnorge akkurat nå, filmen Munchen går. Så kan du forklare at palestinerne også torturerer og dreper israelere, og at israel må få forsvare seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...