Gå til innhold

Pappa - , dreper de barn ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spørsmålet som kom var uungålig.

Mens jeg lagde mat hadde ungene fått med seg nyhetene om Israels angrep på Gaza på TV.

Men tilbake til spørsmålet jeg fikk; hva skulle jeg svare ?

"Nei de dreper ikke barn" - LØGN. De dreper hvem som helst.

"Ja, men det er fordi de har vært slemme" - LØGN. Barn kan ikke bli så slemme at de bør drepes.

"Ja, men det er fordi foreldrene deres har vært slemme" - LØGN. Veldig mange sivile som ikke er involvert i krigen er blitt drept.

"Ja, men det er fordi Palestinerene drepte en dame" - Sant, men barna forstår ikke hvorfor kansje 40 barn drepes fordi en dame ble drept på den andre siden av grensen som Israel har satt opp. Dessuten hadde de fått med seg at antall drepte totalt var oppe i 400 mens antal drepte Israelere var 4.

Hvordan skal jeg svare på dette spørsmålet ? Jeg tror barna er gamle nok til å gjøre seg opp sin egen mening.

Det kom også et spørsmål om hvorfor ingen angrep Israel. Til det måtte jeg svare som sannt var at Israel har USA som partner for disse drapene, og at Israel kan drepe mange fler.

Spørsmålene som ikke kom men som jeg må regne med kommer er:

"Kan de komme hit og drepe noen ?" - Ja det kan de. De har allerede vært her og drept en (Lillehammerdrapet).

"Jeg trodde vi var venner med USA og at de var snille" - Ja vi er venner med USA selv om de ikke er snille mot alle.

"Er vi også slemme pappa ?" - Nei vi ønsker ikke å være slemme. Men det er ikke opp til oss å definere det. Vi må også høre på hva andre har og si og reagere på bakgrunn av det.

Hvilke langsiktige reaksjoner forventer Israelske myndigheter og tilhengere av deres krigføring vil komme ? Hvilke inntrykk sitter våre barn med etter at de har fått med seg nyhetene på norsk eller svensk TV, CNN eller BBC ???

Hvor sansynlig er det at Israel vil "vinne folket" rundt om i verden når de reagerer som de gjør.

På sikt er dette en krig Israel GARANTERT kommer til å tape. Det er bare så synd at så mange skal miste livet og/eller bli skadet/invalidisert før verden reagerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens jeg lagde mat hadde ungene fått med seg nyhetene om Israels angrep på Gaza på TV.

"Nei de dreper ikke barn" - LØGN. De dreper hvem som helst.

"Ja, men det er fordi de har vært slemme" - LØGN. Barn kan ikke bli så slemme at de bør drepes.

"Ja, men det er fordi foreldrene deres har vært slemme" - LØGN. Veldig mange sivile som ikke er involvert i krigen er blitt drept.

"Ja, men det er fordi Palestinerene drepte en dame" - Sant, men barna forstår ikke hvorfor kansje 40 barn drepes fordi en dame ble drept på den andre siden av grensen som Israel har satt opp. Dessuten hadde de fått med seg at antall drepte totalt var oppe i 400 mens antal drepte Israelere var 4.

Hvordan skal jeg svare på dette spørsmålet ? Jeg tror barna er gamle nok til å gjøre seg opp sin egen mening.

Det kom også et spørsmål om hvorfor ingen angrep Israel. Til det måtte jeg svare som sannt var at Israel har USA som partner for disse drapene, og at Israel kan drepe mange fler.

Spørsmålene som ikke kom men som jeg må regne med kommer er:

"Kan de komme hit og drepe noen ?" - Ja det kan de. De har allerede vært her og drept en (Lillehammerdrapet).

"Jeg trodde vi var venner med USA og at de var snille" - Ja vi er venner med USA selv om de ikke er snille mot alle.

"Er vi også slemme pappa ?" - Nei vi ønsker ikke å være slemme. Men det er ikke opp til oss å definere det. Vi må også høre på hva andre har og si og reagere på bakgrunn av det.

Hvilke langsiktige reaksjoner forventer Israelske myndigheter og tilhengere av deres krigføring vil komme ? Hvilke inntrykk sitter våre barn med etter at de har fått med seg nyhetene på norsk eller svensk TV, CNN eller BBC ???

Hvor sansynlig er det at Israel vil "vinne folket" rundt om i verden når de reagerer som de gjør.

På sikt er dette en krig Israel GARANTERT kommer til å tape. Det er bare så synd at så mange skal miste livet og/eller bli skadet/invalidisert før verden reagerer.

Kunne du bare ikke sagt at Israel forsvarer seg mot terrorangrep, og at i en krig rammes dessverre også uskyldige - særlig når den ene parten bruker sivile som skjold?

Skrevet

Hvor gamle er barna dine?

Skrevet

Far til 2 - her kan du lese litt om hva som er foregått siden Hamas brudd på våpenhvilen i begynnelsen av november.

Hvis du skal la barna dine se nyheter fra krig så må du som far sitte sammen med dem og forklare alt for dem på en skikkelig måte .. For det er faktisk ikke slik at den ene siden er den stygge - mens palestinerne er de snille som blir overfalt av fienden.

Alle som har fulgt litt med vet hvor farlige Hamas er. Og enhver som følger litt med vet hvordan palestinske småbarn blir opplært i å hate Israel og jøder. Der foregår en systematisk hjernevasking på barn helt fra de lærer å snakke og forstå hva som blir sagt. De får det inn via Barne-TV og skolebøker. Norge har et ansvar for å sørge for å få fjernet all denne hat-propagandaen. Hvordan skal verden bli bedre så lenge verdenssamfunnet lar denne indoktrineringen av palestinske småbarn foregå?

Skrevet
Far til 2 - her Og enhver som følger litt med vet hvordan palestinske småbarn blir opplært i å hate Israel og jøder. Der foregår en systematisk hjernevasking på barn helt fra de lærer å snakke og forstå hva som blir sagt. De får det inn via Barne-TV og skolebøker. Norge har et ansvar for å sørge for å få fjernet all denne hat-propagandaen. Hvordan skal verden bli bedre så lenge verdenssamfunnet lar denne indoktrineringen av palestinske småbarn foregå?

Så da dreper vi de da..?

Skrevet
Så da dreper vi de da..?

Iranske studentgrupper vil utføre selvmordsangrep i Israel

Hvor mange israelere vil dø hvis

Iranske studentledere hevder at mer enn 10.000 fra hele landet har registrert seg som frivillige selvmordsbombere de siste dagene
begynner å sprenge seg rundt om i Israel? Jeg tror tallet kanskje hadde oversteget 400...spesielt hvis de går i nærheten av barnehager og skoler. Men det forventer jeg at de gjør, for palestinere og iranere og andre muslimer har null respekt for menneskeverdet. De har faktisk mindre respekt for menneskeverdet enn israelere...

Iran anser Israel som en fiende, og den iranske presidenten har flere ganger uttalt at Israel bør «bli visket ut fra verdenskartet».

Dette hjelper så helt klart på å få til fred og fordragelighet og våpenhvile. o060.gif

Skrevet

Barn dør som følge av krig. Trist, men sånn er det.

Skrevet

Tråden er ryddet.

Marianne Admin

Skrevet

Hvordan skal jeg svare på dette spørsmålet ?

"Ja, de dreper barn. De er veldig forvirrede mennesker som tror eventyr om ting som skjedde for tusenvis av år siden gir dem rett til å drepe hverandre og alle andre også. De tror at eventyrfiguren "Gud" gir dem rett til å gjøre dette, men begge mener at deres egen versjon av eventyret er den eneste rette. Heldigvis har vi ikke så mange så forvirrede mennesker her i Norge, men husk at alle som tror på eventyr om guder er veldig forvirrede og kanskje også dreper barn.

Skrevet
Kunne du bare ikke sagt at Israel forsvarer seg mot terrorangrep, og at i en krig rammes dessverre også uskyldige - særlig når den ene parten bruker sivile som skjold?

Forsvarer seg ????? Når en kvinne blir drept så svarer Israel med å drepe 400 og skade 2000, - sa,tidig som de nekter nødhjelp som utstyr til sukehus, mat, vann, brennsel, etc, etc.

Det siste jeg leste idag var at et barnesykehus var truffet av nattens bombing.

Ikke engang barn biter på den slags løgner.

Skrevet
Far til 2 - her kan du lese litt om hva som er foregått siden Hamas brudd på våpenhvilen i begynnelsen av november.

Hvis du skal la barna dine se nyheter fra krig så må du som far sitte sammen med dem og forklare alt for dem på en skikkelig måte .. For det er faktisk ikke slik at den ene siden er den stygge - mens palestinerne er de snille som blir overfalt av fienden.

Alle som har fulgt litt med vet hvor farlige Hamas er. Og enhver som følger litt med vet hvordan palestinske småbarn blir opplært i å hate Israel og jøder. Der foregår en systematisk hjernevasking på barn helt fra de lærer å snakke og forstå hva som blir sagt. De får det inn via Barne-TV og skolebøker. Norge har et ansvar for å sørge for å få fjernet all denne hat-propagandaen. Hvordan skal verden bli bedre så lenge verdenssamfunnet lar denne indoktrineringen av palestinske småbarn foregå?

Å forholdfe seg til en side som taøer Israelerenes sak er ikke det mest objektive. Jeg forsøker faktisk, - på tross av min egen holdning til Israelerenes terrorhandlinger, å la barna får resonere seg fram selv og bygge opp sine egne meninger.

Kun de som er tilhengere av Israels utryddelsespolitikk støtter nå Israel. Nøytrale personer blir mer og mer skeptisk. Selv støttet jeg Israel som barn, men ettersom jeg fikk et bedre inntrykk av konflikten har jeg sklidd mer og mer over som en støtte for Palestinerene. Det samme synes det som fler of fler i den vestlige verden gjør. Det er vel nesten bare USA og England som nå ikke fordømmer Israels terror mot Palestinerene. Men for å bli vurdert som en potensiel mekler er det veldig få land som sier rett ut at de mener Israel overreagerer mer enn de noen gang har gjort (og det sier ikke så lite).

Uansett, jeg valgte å si at jeg vet lite om hvem som blir drept, men oppfordret ungene til å lese om det på steder som ikke tar den ene eller andres parti.

Skrevet
De har faktisk mindre respekt for menneskeverdet enn israelere...

...

o060.gif

Det tror jeg ikke går an, men det bekrefter ihvertfall at Israel ikke har respekt for menneskeverdet. På dette området er de et U-land.

Gjest Nøktern
Skrevet

Jeg ville fortalt barna sannheten: at palestinerne ønsker å utslette alle jødene i Israel, inkludert alle jødebarna. Pengene palestinerne får fra andre går til å produsere våpen og sende raketter mot Israel i håp om å få drept noen jøder. Isreael kunne ikke godta at dette forsatte, så de prøver å drepe de palestinske lederne. Disse lederne er terrorister som bare ytterst få land vil ha noe med å gjøre. Men terroristene er så feige at de har gjemt seg der det blant annet bor barn. Det betyr at palestinske barn også dør uansett hvor forsiktig Israel går frem.

Skrevet
Jeg ville fortalt barna sannheten: at palestinerne ønsker å utslette alle jødene i Israel, inkludert alle jødebarna.

Forskjellen på din og min argumentasjon er at du angriper menneskene mens jeg angriper STATEN Israel. Det er stor forskjell på dette og det viser at det ikke er menneskene i Israel jeg ønsker å beskrive med min argumentasjon, men staten og de folkevalgtes ønsker om å drepe flest mulig Palestinere

Du vet godt at din påstand er løgn. Palestinerene ønsker ikke å utslette jødene. Du trekker debatten ned enda et hall ved å komme med slike påstander og forsøker bare å forsvare Israels ønske om å utslette Palestinerenes ønske om en egen stat i sitt eget land.

Hadde jeg brukt samme argumentasjon hadde jeg sagt at Israelerene ønsker å utslette Palestinerene, men slik argumentasjon benytter jeg ikke fordi jeg vet at det også finnes tusenvis av Israelere som motsetter seg den krigen Israel fører i disse dager.

...

Disse lederne er terrorister som bare ytterst få land vil ha noe med å gjøre. Men terroristene er så feige at de har gjemt seg der det blant annet bor barn. Det betyr at palestinske barn også dør uansett hvor forsiktig Israel går frem.

Det er jo Israelske ledere som ØNSKET disse lederene. Da de drepte Arafat var det fordi de ikke ønsket PLO ved forhandlingsbordet. Derfor drepte de Arafat, noe som medførte nyvalg, - og demokrati var den offisielle årsaken som Israel brukte som årsak til at de ønsket et maktskifte.

Problemet var at Israel over så mange år hadde motarbeidet Arafat at Hamas ble valgt fordi de ønsket å være en tøffere forhandlingspartner enn Arafat. Da Hamas kom til makten valgte plutselig Israel å go bort fra argumentasjonen om at de ønsket demokrati og nektet å godt Hamas.

Dette viser at Israel tilpasser argumentasjonen, og gjerne endrer argumentasjon, avhengig av situasjonen. Mange Palestinere har gitt opp å forstå Israel og innser at Israels eneste ønske er å utslette Det Palestinske Folket slik at de får mer tid og rom til å se hvordan de kan forsyne seg av større landområder/natur ressurser fra Libanon, Syria, Jordan og Egypt.

Skrevet

Jaha, så nå ble Arafat drept av Israel plutselig også? Med en så livlig fantasi trenger du vel neppe noen hjelp av oss til å gi et mer barnevennlig svar på spørsmålet du fikk.

Det er en film som heter Plan 9 from outer space. Den er kåret til tidenes verste film. "Plan 9" er en utryddelsesplan for romvesnene vekker opp èn avdød om dagen, som går rundt som en zombie og dreper så godt han kan. Det ville ta ca. 2.800 år å få en million zombier, da hadde det vel kanskje begynt å monne. Jeg tror likevel at Plan 9 må være en mer effektiv strategi enn den "utryddelsespolitikken" du innbiller deg at Israel har.

Det blir vel som å si at Evander Holyfield prøver å drepe barna sine om han drar litt i dem.

Skrevet
Jaha, så nå ble Arafat drept av Israel plutselig også? Med en så livlig fantasi trenger du vel neppe noen hjelp av oss til å gi et mer barnevennlig svar på spørsmålet du fikk.

...

Det er ingen hemmelighet at Israel i mange år hadde som mål å drepe Arafat. Dette er offisielle uttalelser fra Israels regjering.

Symptomene for Arafats død er så like de symptomene som den russiske spionen fikk da han ble drpt av russiske eksekutører i England at det må fantasi til for å IKKE si at dette var metoder som var tilnærmet identiske.

Men vi vet altså at USA og England hele tiden har motsatt seg Palestinsk selvstyre på de områdene de skulle hatt ifølge FN/England. Derfor synes det også klart at mer åpenhet rundt drapet på Arafat ikke er ønskelig.

Skrevet

Får jeg lov å spørre hvor gamle dine barn er?

Bare lurer.

Skrevet
Får jeg lov å spørre hvor gamle dine barn er?

Bare lurer.

Det lurte jeg også på litt tidligere i debatten :)

Gjest SV-velger
Skrevet

Det kommer iallefall an på alder, men du kan jo svare:" Ja. De dreper mange, også barn. Det finnes mennesker i begge lagene som dreper barn. Når noen blir drept vil de andre ta igjen, og da blir enda flere drept. Så tar det laget igjen. Det er veldig trist og dumt. Ingen av lagene kommer hit til Norge for å drepe barn."

Du gir en enkel, noenlunde riktig beskrivelse av forholdene. Du roer ned frykten for at de skal skje her. Ikke minst, du unngår å å demonisere israelerne og gir et mer balansert (enn du ellers hadde gitt?)

Skrevet
Iranske studentgrupper vil utføre selvmordsangrep i Israel

Hvor mange israelere vil dø hvis begynner å sprenge seg rundt om i Israel? Jeg tror tallet kanskje hadde oversteget 400...spesielt hvis de går i nærheten av barnehager og skoler. Men det forventer jeg at de gjør, for palestinere og iranere og andre muslimer har null respekt for menneskeverdet. De har faktisk mindre respekt for menneskeverdet enn israelere...

Dette hjelper så helt klart på å få til fred og fordragelighet og våpenhvile. o060.gif

Palestinere og iranere og andre muslimer har null respekt for menneskeverd? Du kunne ha skapt en verdenskrig helt på egenhånd, du. Det er ikke rart folk hater hverandre og sprenger hverandre i luften, når de antakeligvis tenker på AKKURAT lik måte som deg. Når knivstikking er den vanligste drapsformen her (hvertfall i det siste), slik selvmordsbombing er vanlig i visse deler av den arabiske verden. Hvis en kniv kunne ta 10-15 mennesker på en gang; hva er det som utgjør forskjellen på en nordmann med kniv i Norge, og en araber med selvmordsbombe i Irak? Tankegangen er jo tydeligvis helt lik. Motivasjonen er helt lik. Det er ingen som plutselig blir mordere.

Mange begynner å bli hjernevasket allerede på barneskolen, og ender opp med å bli selvmordsbombere. Jeg antar at du har levd i Norge mesteparten av livet ditt, og du tenker på denne måten, helt uten å ha blitt hjernevasket?

Noen ganger er jeg glad for at flere av vestlige ikke bor i Midtøsten. Vi hadde nok skapt mye verre tilstander enn de klarer selv der nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...