Gå til innhold

Gå ned 8-10 kg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sol_*
Skrevet

Jeg har 8-10 kg å gå ned før jeg er helt normalvektig. Veier 75 kg og er 167-168 cm høy.

Jeg kan ikke jogge-pga beina og har dermed tenkt at svømming er noe jeg faktisk synst er veldig gøy og som jeg ikke får vondt av i bena mine. Jeg har tidligere trent jazzercise(noe ala aerobic) i flere år, men nå har jeg flyttet og har ikke dette tilbudet lenger.

Jeg er superelendig på å spise riktig. Ikke det at jeg spiser så veldig usunt, men jeg spiser sjelden, fordi når jeg spise så innbiller jeg meg at "nei, nå har jeg spist alt for mye for idag". Jeg har nemlig problemer med mat og meg selv. Har hatt spiseforstyrrelser og det sitter litt igjen-det med at jeg tror at jeg har spist for mye når jeg kanskje kun har spist 2 skiver til frokost og en tallerk med middag i løpet av dagen.

Jeg trenger tips for å faktisk spise nok og hvordan jeg skal klare dette. Er svømming bra nok som trening? etc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svømming er helt sikkert bra nok som kondistrening alene.

Hvis du vil ned i vekt er det lurt å trene styrke også, og da ikke dille-øvelser med pinglevekter slik 70% av jenter trener styrke, men ordentlige styrkeøvelser av typen markløft og benkpress med virkelig tunge vekter.

Jeg kan ikke så mye om spiseforstyrrelser, men jeg kan endel om hvordan man gjennomfører kosthold med spesifike kaloriverdier. Og det gjøres ved å veie all mat, og regne ut kaloriverdier for alt man spiser. Dette skriver man ned i løpet av dagen og så legger man sammen. Til å begynne med er dette masse pes, men etterhvert som man kommer inn i det går det mye fortere blant anna fordi man lærer seg å huske hvor mye kalorier det er i de forskjellige måltidstypene.

Det folk som driver med kroppsbygging og slikt gjerne gjør for å få i seg nok kalorier, hvis det er et problem, er å drikke pulverdrikker. Man kan kjøpe ferdige blandinger (kalles gainer), eller lage selv med å kjøpe karbohydratpulver og proteinpulver og blande dette i vann. Olje er da også fint å ha i.

Endret av Cognizance
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

jeg er også ca samme str som deg.. 166 og 74kg. altfor glad i mat til å ha tvangsrutiner :tristbla: svømming hadde kanskje vært tingen for meg også... hmmm.. får følge med her...

Gjest Charming
Skrevet

Jeg er 167 selv og veier nå 73-74 kg. Gått opp mye i det siste, men er bare så alt for glad i usunn mat.. Kanskje vi sammen kunne holdt hverandre oppdatert og hjulpet hverandre med motivasjon osv? :) Siden vi alle har samme vekt og høyde må vi jo se ganske like ut str.messig vil jeg tro?

Skrevet

Joiner dere jeg :fnise:

Er 166 og veier rundt 70, har heldigvis klart å gå ned litt, men har et stykke igjen :P

Skrevet

heihei. jeg som er "meg" lenger oppe. ja hvorfor ikke lage gruppe?:) hva skal vi som liker mat litt for godt prøve først da :gjeiper: svømming?

Gjest Gjest_sandra_*
Skrevet

heihei:) jeg er 14 år. 1.64 høy og veier 51 kg.

jeg vil gå ned i vekt. har dere no tips til meg? :)

Skrevet

du trenger IKKE slanke deg!

-kroppen din er ikke ferdig utvikla

-du er allerede tynn!

hvorfor vil du ned i vekt?

Skrevet

Din BMI: 19

Din metabolisme 1358

Undervekt - du bør ikke gå ned i vekt!

Skrevet

hei :)

51 kg og 1.64 er helt normalt :) nå vet da jeg ikke hvordan du ser ut, men da jeg va 14 vegde jeg 70 kg å var ikke ekstrem overvektig, men jeg ville vege 51 kg som var da en ideal vekt for meg :)

Skrevet

viss en skal slanke seg ned til undervekt er vel ikke det en bra ting?

Gjest Litt god og rund
Skrevet
heihei. jeg som er "meg" lenger oppe. ja hvorfor ikke lage gruppe?:) hva skal vi som liker mat litt for godt prøve først da :gjeiper: svømming?

Er det plass til en til? Er 167 cm og veier 77. Liker også mat og er ikke så glad i kjedelige rutiner:)

Gjest Dr feber
Skrevet

Hei alle der som vil ned i vekt!

Flotte greier at man vil ned og at dere kan samle dere her:)

Noen tips på veien skal dere få fra ei som har fått kjæresten til å gå ned ca 20 kg.

Og det mest på kosthold:)

1.Dere MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ spise fire måltider for dag, minst. forkost, lunsj, middag og kvelds. Kroppen tror det er sultkatastrofe og samler på alt fett den kan få dersom dere ikke spiser regelmessig. Kroppen vet ikke når den får mat neste gang, den setter ned forbrenningen. Lav forbrenning, intet vekttap.

2.Dropp brus, juice og sukkerholdig saft. Også light brus!!!!!! Og alt godteri og åpenbar drittmat. Dette kan være hardere enn man tror, men bruk tid på å kutte ut alt, det tar fort et par tre måneder å bli kvitt suget på "dritten".

3.Fokus på å spise mer grønsaker og frukt. Mest grønnsaker. Dere kan også gjøre det slik at dere satser mest på grønnsaker, for da er det fullt i magen når man skal spise alt annet tull.

4. spis til du ikke er sulten lenger. Ikke til du er mett. Håper dere ser forskjellen! Det tar tid å kjenne etter. Spis sakte.

5. Tren av og til, blir mer fristende etter hvert som resultatene hopper frem:)

Og til den jenta på 14år og 51kg: Du er normal! Nyt livet! NYYYYYYYYT livet!

Masse lykke til!!!!

Skrevet (endret)

heihei. så gøy at det var så mange som har akkurat samme problem som meg og ca samme kropp!:)

var 72kg i dag tidlig på vekta, men har jo ikke spist da :gjeiper: litt juks. begynnt i jobb og fått meg hund så ting går nedover selv om jeg spiser dritt fortsatt... men fortsetter nok ikke sånn lenge. må nok mer til...

gode enkle råd foresten! takk

skal vi se hvor god jeg er på det..kremt

1. spiser 2-3 måltider dagen ca :-/

2.tralalala... cola, chips

3.avhengig av gullerøtter for tida og savner alltid mer grønnsaker til middag.. det blir lett

4.veldig sulten.. eller spise altfor masse...ops

5.har nettopp slutta med trening pga av nytt med jobb, men skal ned i 60%(pluss nettstudie og alt det andre jeg har nå også) så da blir det nok trening igjen

hva med dere andre?

Endret av mai_snøve
Gjest Charming
Skrevet

Jeg vet ikke hva det er, men jeg blir så utrolig fristet - og klarer rett og slett ikke styre meg.. Bare denne uken har jeg spist på McDonalds, bestilt mat på kinarestaurant (er det så ille egentlig..?), spiste på gatekjøkken i går.

Og i tillegg, i går valgte jeg å ikke dra ut med venninnene og heller holde meg edru så jeg ikke stappet i meg så mange kalorier - så LIKEVEL, på vei hjem fra venninnen min dro jeg innom det fordømte gatekjøkkenet og tenke "En siste gang før i morgen". :O

I dag har jeg ikke spist noe enda siden jeg har ligget i sengen frem til nå (forøvrig ingen store planer om å stå opp:) ).

Og hver dag så tenker jeg at "Okej, du trenger ikke gå ut og JOGGE - start med å gå deg en tur". Og hveeer dag så ender det med "Jeg tar det i morgen". :\

• Liker 1
Skrevet

Jeg var omtrent på samme størrelse som de fleste av dere her i tråden over 70 kg og midt på 1.60-høydetallet.

Gikk ned 10 kg fra des. 07 - juni 08. Jeg begynte med å trene mye, og mista et par kg, men så sa det stopp. Da meldte jeg meg inn i Vg sin vektklubb for å få oversikt over matinntaket ettersom jeg har en god appetitt og er glad i å lage god hjemmelaget mat.

Spiste allerede sunt, grovt brød, skumma melk, ingen brus, lite snop etc. Men jeg lærte myyye om kalorier og hvor mye trening som måtte til for å få bort kaloriene igjen. Så ved å bli mer kostholdsbevisst og trene jevnlig(ikke noe ekstremt) så dalte jeg nedover og klarer fint å holde vekta :)

Gjest Charming
Skrevet

Godt å høre! Det er jo ikke det at jeg ikke tror det er mulig, men jeg har alltid vært litt større enn tynn liksom - helt siden barneskolen. Men aldri vært noe sportslig aktiv, ikke hatt noen spesielle sportslige interesser og alltid spist absolutt det jeg har lyst til. Så er nok der det ligger.

Er vel bare å ta seg i det, og ikke gi opp for fort. Har jo trent regelmessig før men siden jeg ikke har sett så store fremskritt kroppslig har jeg gitt opp fort.

Skrevet

Jeg var veldig tynn helt til slutten av tenårene. La på meg en del kilo på ganske kort tid da, uten noen spesiell grunn og disse kvitta jeg meg da med i fjor. Men har vel gjerne gener for å legge litt lett på meg.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli en "kaloriteller", men jeg lærte så mye om mat og kalorier og alternativer at det var vel verdt det!!

Skrevet

Dette høres kanskje litt uortodokst ut, ettersom de fleste råder til kalori telling og veldig seriøs slankeoppleggosv. Og masse trening.

Men de gangene jeg har hatt lyst til å gå ned i vekt og begynt med dietter og trening, har jeg ikke gått ned i vekt.

Derimot gikk jeg mye mer ned i vekt ved å slutte å tenke så mye på det, og heller levde et veldig aktivt liv med mye naturlig fysisk aktivitet, og spiste godt uten at det nødvendigvis var så veldig fet mat- men heller koste meg med å lage god, sunn mat og spiste dette med god samvittighet. På dette klarte jeg å rase ned masse i vekt.

Nå er jeg ikke så veldig glad i usunn mat, godteri og fett. Men egentlig ganske glad i grønnsaker og spiser mye av dette uoppfordret. Så for min del var det ikke kostholds endring som gjorde susen. Men rett og slett et veldig høyt aktivitets nivå.

Skrevet

jeg trener basket 4 ganger i uken. jeg har ganske lårmuskeler. jeg digger å gå i tights, men føler liksom at alle STIRRER på lårene mine, haater det! jeg vil ha tynnere lår! men vil ikke slutte å trene! jeg spør mange om de syns jeg har tjukke lår, men de sier: er du gaal?! du har drit tynne lår.men jeg syns ikke det! de er for mye muskler i, hater det! derfor vil jeg slanke meg, sånn at jeg går ned i vekt og sånn at jeg får tynnere lår :) noen som har noen tips til sånt type problem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...