Gå til innhold

Tar dere fri noen dager før bryllupet?

Gjest Trampe

Anbefalte innlegg

Gjest Trampe

Hei!

Jeg bare lurer på om dere tar dere fri i forbindelse med bryllupet? Grunnen til at jeg spør er at vi har bestilt lokale med alt, vi trenger ikke å ordne noen ting, bortsett fra kaker og bordkort. Programmet ellers for dagen er stort sett klart og de gjestene som kommer langveis fra klarer ikke å bestemme seg for om de skal komme å være uka før eller uka etter bryllupet. :cry:

Hva er vanlig? Jeg skjønner at man kanskje trenger noen dager hvis man skal ordne alt selv, men det skal jo ikke vi. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg fri noen dager etter bryllupet, du. Det blir nok godt å puste ut før du skal på jobb igjen. Nyt livet med din kjære ektemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres deilig ut med fri uansett.

Det er jo ikke bare en vanlig fest heller. Fortjener å bli trukket litt ut... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar fri tre dager før (de to første dagene i uken sparer jeg så jeg får meg en uke julefri!), og så tar vi en uke fri etterpå (vennepar fra USA kommer i bryllupet, så vi tar en liten ferie sammen med dem etter bryllupet). Bryllupsreisen tar vi i slutten av september.

Hvis jeg var deg trampe, ville jeg ihvertfall tatt fri dagen før. Det bør du UNNE deg, da kan du ordne siste greiene og puste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke godt å ha noen dager fri sammen før den store dagen uansett da?

Vi hadde fri før bryllupet vårt. Jeg hadde fri hele uken før bryllupet og mannen min hadde fri torsdag + fredag. Vi trengte virkelig disse dagene også, for det var nok å gjøre. Vi ordnet også alt sammen selv... Kan fortelle at absolutt hele fredagen gikk bort til pynting o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha fri torsdagen og fredagen før. Har endel som må ordnes, skal bruke torsdagen på det, og fredagen går med til å pynte lokalet, frakte drikkevarer, kaker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hvor jeg jobber er det faktisk to dager permisjon med lønn når man gifter seg. Og jeg mener og tror at det skyldes at AML pålegger dem det??? Verdt å sjekke opp for de som trenger alle penger og feriedager de kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha festen på en restaurant og trenger derfor ikke å ordne med noe av oppdekkingen.

Vi skal ha 2 dager fri før bryllupet og 2 1/2 uke etter. Dagene før skal benyttes til egenpleie. Jeg skal støpe negler, spise deilig lunsj i byen med min kjære og min forlover. Sove lenge. Rett og slett bare slappe av. Har en stressende jobb og har derfor behov for å hvile ut før den store dagen.

Reiser på 2 ukers bryllupsreise, men har også tatt oss fri dagen etter at vi kommer tilbake...

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Joho! Jeg skal virkelig kul'an før bryllupet. Jeg tar nemlig sommerferien min de tre siste ukene før bryllupet. Da skal jeg daffe rundt på hytta og sole meg og kjøre båt og spise is og roe nervene til mamma. Min kjære har fri siste uka før bryllupet, og da kommer nok han også til å tilbringe en del tid der.

Vi skulle gjerne heller tatt fri og dratt på bryllupsreise etter bryllupet - men med studier er ikke det så lett. Et semester begynner når et semester begynner - og trolig begynner mitt semester uka før bryllupet :o - håper på at det ikke er så mye obligatorisk akkurat den uka, for vi gifter oss 4-5 timer unna der vi bor, og å kjøre timesvis i bil er ikke det jeg helst vil bruke kvelden før bryllupet på! :roll:

Jeg regner ikke med at det er så mye å ordne at jeg *trenger* de tre friukene, men når jeg først skal ha ferie, hvorfor ikke ta dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ferie i tre uker før bryllupet og skal på jobb fredag etter bryllupet.

Og det samme gjelder min kjære. Så jeg skal være uthvilt til den store dagen. Vi har tenkt vi skal booke oss inn på Britannia Hotell i Trondheim og bare slappe av der helgen før bryllupet. Komme oss bort fra alt stresset. :D

For jeg regner med at det blir litt hektisk ukene før bryllupet. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok fri uken før og uken etter. Bryllupsreisen tar vi evnt i vinter eller som ferie neste år. Skal ha tre ukers ferie i august, men da blir det ikke bryllupsreise, det har vi desverre ikke råd til..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man har krav på en dag fri. Jeg begynner i ny jobb tom dager før bryllupet. Men skal forsøke å få fri dagen før. Må på jobb igjen mandagen etter. Men når man absolutt skal gifte seg 16.august og er lærer, får man finne seg i det :wink: Jeg har jo lang sommerferie først da. Så det går nok helt fint :D Men skulle gjerne hatt et par fri dager etter bryllupet i stedet for første skoledag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri fra onsdagen, og det skal være deilig å bare pleie meg selv de dagene. Skal ta pedikyr, manikyr og massasje og kanskje litt sol.. Skal forsøke å ha alt ferdig, men vi må jo til selskapslokalene med bordkortene, bordplanen, alle drikkevarene, snacksen, toalettkurvene ol. Man har krav på en fridag i forbindelse med sitt eget bryllup, snakk med arb.giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trampe

Jeg ser at det er mange som mener man har krav på fri i forbindelse med bryllup, det ser ut som vi har det på min jobb også... Men, det er den dagen man gifter seg. Får dere fri uansett dag i forbindelse med bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha fri hele uken før bryllupet (og uken etter – da skal vi bryllupsreise!). Skal ta manikyr, bake kaker, reie opp gjestesenger, hjelpe til med pynting etc og kooose meg.

Men jeg ante ikke at man hadde krav på fri fra jobb! Kan noen av dere som har fortalt at man har krav på fri i forbindelse med eget bryllup fortelle hvilken lov det er hjemlet i?

Dette har nemlig min arbeidsgiver ikke sagt noe om, og jeg vil gjerne ha noe å henvise til…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvilken lov det er.. Jeg har bare fått beskjed av andre ansatte på jobben, jeg jobber i en kjempebedrift hvor vi jobber skift, og vi har ikke vanligvis fri på lørdager, men jeg har krav på å få den dagen fri!

Ble litt usikker nå, på om man har krav på en annen fridag enn lørdag, når man gifter seg på en lørdag..(som folk flest har fri). Snakk med sjefen, de forteller jo ikke alt om hva man har krav på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Helenius

Har dere ikke noen personalhåndbok? Slikt står vanligvis der. Jeg har rett på en fridag i forbindelse med eget bryllup. Her jobber vi en helg nå og da avhengig av hva som skjer, men fridagen kan man jo ta en dag man ellers ville jobbet - hvis man ikke jobber i helgen.

Spør sjefen, vedkommende har da plikt til å fortelle deg om dine rettigheter som arbeidstaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om dette her, men er ikke dette bare noe som gjelder for offentlig ansatte...eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Jeg har også hørt om dette her' date=' men er ikke dette bare noe som gjelder for offentlig ansatte...eller tar jeg helt feil?[/quote']

Jeg er ikke offentlig ansatt...

Alle arbeidssteder har da vel en avtale som regulerer arbeidstid, rettigheter m.m? Står det i denne avtalen, så har man rett til det enten man er offentlig ansatt eller ei. Men reglene kan vel variere fra sted til sted. Det er verdt et forsøk å sjekke det ut!

Jeg har f.eks. rett til en dag fri når barn skal tilvennes dagmamma, ved barns skolestart, ved eget bryllup eller ved flytting. Og noe i forbindelse med dødsfall i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...