Gå til innhold

Kvinnen bør takke mannen!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg åpner en avis, slår det meg: Norske kvinner mangler takknemlighet!

Vi har jo farsdagen. Der takkes mange menn i form av nye sokker og hjemmelagede kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner i Vesten har flere goder enn kun å slippe å bli dengt. Dere har stemmerett, gode permisjonsordninger ved graviditet, sterkt rettslig vern mot kjønnsdiskriminering, vi har regler om kvinnelig representasjon i allmennaksjeselskap osv.

Summen av alle godene vestlige kvinner nyter godt av, så som trygghet, økonomiske, juridiske og politiske goder osv. går det faktisk an å være glade og takknemlige for å ha. Hadde ikke norske menn bidratt til å skape disse godene, hadde dere neppe hatt dem. Allikevel er det få steder i verden hvor menn blir mer rakket ned på av kvinner enn i Vesten.

Som moderne kvinne over meg sier, er dere takknemlige for godene?

hvorfor skal kvinner være MER takknemlige en menn, for goder begge kjønn har?

og hvorfor skal vi være takknemlige til menn, fordi vi nå har de godene de alltid har hatt?

Ja, jeg er glad jeg bor i norge. Jeg er glad jeg bor i ett land der MENNESKER, både kvinner og menn, har kjempet og ført landet vårt fremover. Jeg er takknemlig de som har stått på og kjempet for likestilling og jeg er takknemlig for alle godene jeg har, til tross for at jeg stort sett betaler for mange av dem selv via skatter og avgifter, skatt av penger jeg selv tjener.

Jeg rakker ikke ned på menn generellt, jeg er fryktelig glad i menn, generelllt.

Men jeg eier fremdeles ikke respekt for menn som ar ett kvinnesyn som det du viser til her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderne Mann
Kvinner i Vesten har flere goder enn kun å slippe å bli dengt. Dere har stemmerett, gode permisjonsordninger ved graviditet, sterkt rettslig vern mot kjønnsdiskriminering, vi har regler om kvinnelig representasjon i allmennaksjeselskap osv.

Summen av alle godene vestlige kvinner nyter godt av, så som trygghet, økonomiske, juridiske og politiske goder osv. går det faktisk an å være glade og takknemlige for å ha. Hadde ikke norske menn bidratt til å skape disse godene, hadde dere neppe hatt dem. Allikevel er det få steder i verden hvor menn blir mer rakket ned på av kvinner enn i Vesten.

Føler du deg rakket ned på?

Vet du.... det er ingen som kan rakke ned på deg uten din egen tillatelse.

Jeg er en moderne mann som aldri har følt meg rakket ned på av kvinner.

De godene du nevner at kvinner nå har fått er vel også fordeler for oss menn? Vi menn har også fått permisjonsordninger, vi menn har også vern mot kjønnsdiskriminering - i tillegg setter jeg veldig pris på at det også sitter kvinner i styret i selskapet jeg jobber i!

At kvinner i likestillingens navn har opplevd endringer og nye muligheter betyr også at vi menn har opplevd endringer og nye muligheter. Men for konservative menn så er vel ikke denne fremgangen velkommen....? Det passer ikke det gammeldagse synet.

Kvinner kan nyte godt av økonomiske, juridiske og politiske goder. Ja selvfølgelig skal de det!!!! Kvinner er sikkert glad for å ha disse godene også - på lik linje som at jeg som mann er glad for slike goder. Men kvinner skal da ikke legge seg på knærne og takke oss menn for å ha fått noe de burde ha som en selvfølge!!!

Det er mange menn som har bidratt i likestillingsprosessen. Men jeg har ingen tro på at likestillingen for kvinner hadde kommet dit den er i dag om det ikke var kvinnelige ildsjeler. Det er ikke menn som kan ta kreditten for at kvinnene er der de er i dag. Det var ikke vi menn som fant på at vi plutselig skulle være snille og innlemme kvinnene i det politiske, økonomiske og juridiske liv. Det var kvinnene selv som sto på barrikadene og måtte slåss for de rettighetene vi menn alltid har hatt.

Selvfølgelig var det menn som måtte gi kvinnene innpass - det var jo menn som i utgangspunktet hadde utestengt kvinnene.

Også mener noen menn at de i dag skal ha takk.....!?!

Vær tilstede for kvinnene deres i hverdagen!

Vær rettferdige og slutt å dømme mennesker ut fra kjønn!

Takknemlighet er noe man gjør seg fortjent til - ikke noe man sitter på sin høye hest og krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "white supremacy" har lite i virkelighetens verden å gjøre. Svært få grupperinger ønsker "supremacy", altså overherredømme. De aller fleste er såkalte "white seperatists/white nationalists", dvs. at de ønsker adskillelse av raser og folkegrupper.

Da blanding av menneskeraser nødvendigvis vil føre til mindre biologisk mangfold, ved at de tallrike rasene vil "oppsluke" de mindre tallrike, medfører kampen for rasemessig adskillelse at vi sikrer det biologiske mangfoldet i global skala.

Det finnes således få (om noen) gode argumenter mot den hvite nasjonalistbevegelsens overordnede målsetting om en rasesegregert verden.

Motargumentene bygger på en biologisk faktafeil som går ut på at det ikke er store genetiske forskjeller mellom folkegrupper. Dette er en umulighet, jfr. Darwins utviklingslære.

Vi har alle tilpasset oss våre miljø, og da miljøet i Afrika vitterlig er svært forskjellig fra Nord-Europa er det absurd å tro at det ikke hersker betydelige fysiske og mentale forskjeller mellom oss, noe IQ-tester og medisinsk forskning har slått fast gang på gang.

Det går fremdeles kaldt nedover ryggen på meg. Det er ingenting som er så skummelt som mennesker som har plukker og mikser fakta og fantasi for å lage seg et verdensbilde de er fornøyd med.

Jeg har ikke tenkt å diskutere videre med verken deg eller noen av de andre mennene som deler ditt kvinnesyn. Kanskje lever dere happily ever after sammen med kvinner som elsker dere som dere er, og er fornøyde med det.

La så oss villfarne små fruentimmer leve videre i troen om at vi er like mye verd som menn, kanskje finner vi oss til og med menn som tror det samme... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinner i likestillingens navn har opplevd endringer og nye muligheter betyr også at vi menn har opplevd endringer og nye muligheter. Men for konservative menn så er vel ikke denne fremgangen velkommen....? Det passer ikke det gammeldagse synet.

Men slike gammeldagse menn er vel en utdøende rase.

Det er færre og færre kvinner i dag som vil ha slike menn og dermed så får de til slutt ikke formert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TheButterfly
Selvfølgelig var det menn som måtte gi kvinnene innpass - det var jo menn som i utgangspunktet hadde utestengt kvinnene.

Også mener noen menn at de i dag skal ha takk.....!?!

Er ikke mulig å si det tydeligere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe i ting som "bak enhver stor mann, står det en stor kvinne!" Og tidvis, er det kanskje kvinnen som er den store, men siden det er lettere å slå igjennom om man bruker mannens navn, har man gjort det slik.

Minner meg på hvordan situasjonen har vært for kvinnelige forfattere opp igjennom tidene. De så seg nødt til å skrive under mannlig pseudonym, og om de fikk verkene sine hyllet og publisert, ble rosen trukket tilbake dersom det kom for en dag at forfatteren faktisk var en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva de fleste kvinner som lever i heterofile parforhold, opplever. Initiativ til alt som må gjøres, må komme fra kvinnen, fordi mannen som regel enten gir blaffen eller ikke evner å se oppgavene i hjemmet. Som regel må kvinnen stadig fortelle mannen hva som må gjøres dersom hun ikke skal bli sittende med alt arbeidet selv. Menn er derfor i regelen en klamp om foten på kvinner, en belastning som hindrer kvinnene i å realisere sitt eget potensiale.

Når menn nå så smått har begynt å diskutere sin rolle i samfunnet, må det å bli voksne så de ikke hindrer kvinnene i deres livsutfoldelse, stå høy(est) på listen over prioriterte oppgaver. Mennene må evne å se oppgavene i hjemmet uten stadige påminnelser, og de må se disse oppgavene som sin egen plikt like selvfølgelig som kvinner har gjort til alle tider.

Du har dessverre helt rett i din framstilling. Hvorfor ønsker kvinner skilsmisse? Fordi mannen ikke bidrar. Hvorfor ender par opp i samlivsterapi? Fordi mannen ikke bidrar. Ta en dør-til-dør runde i nabolaget og spør hvem som gjør mest i hus og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg på hvordan situasjonen har vært for kvinnelige forfattere opp igjennom tidene. De så seg nødt til å skrive under mannlig pseudonym, og om de fikk verkene sine hyllet og publisert, ble rosen trukket tilbake dersom det kom for en dag at forfatteren faktisk var en kvinne.

Jada, skyld på menn for at dere ikke har klart å skape noe. Kvinner kan skrive bøker som selger godt til andre kvinner. Men at en kvinne skriver stor litteratur er uhyre sjelden. På samme måte som teknologi, dataprogrammer og business generelt.

Men offermentaliteten lever fortsatt godt hos kvinner. Og det er neppe noe likestilling kan gjøre noe med. Den er genetisk bestemt og henger sammen med at de er underlegne menn på de aller fleste felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre helt rett i din framstilling. Hvorfor ønsker kvinner skilsmisse? Fordi mannen ikke bidrar. Hvorfor ender par opp i samlivsterapi? Fordi mannen ikke bidrar. Ta en dør-til-dør runde i nabolaget og spør hvem som gjør mest i hus og hjem.

Les tidsbruksundersøkelsen. Menn gjør mer enn kvinner.

Menn produserer for 170 000 mer enn kvinner i snitt. I tillegg må mye av husarbeidet anses som en kvinnehobby, ikke noe nyttig bidrag til et parforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helt Vanlig Mann
Da blanding av menneskeraser nødvendigvis vil føre til mindre biologisk mangfold, ved at de tallrike rasene vil "oppsluke" de mindre tallrike, medfører kampen for rasemessig adskillelse at vi sikrer det biologiske mangfoldet i global skala.

Hva er mest mangfold? 1000 hvite og 1000 svarte, eller 2000 mennesker i forskjellige blandingsforhold?

Argumentasjonen svikter.

Og, om leserene kan sjonglere flere syn - hvorfor skulle jeg være forpliktet til å sikre det biologiske mangfoldet? Skylder jeg deg noe?

Et lite tips: korrelasjon er ikke det samme som kausalsammenheng. Pigmenter i huden behøver ikke forårsake lavere IQ, selv om du vil finne lavere gjennomsnittlig IQ i afrikanske land. Få barn med ei smart negersnelle, så vil du ikke ha noe problem mtp IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helt Vanlig Mann
Kvinner kan nyte godt av økonomiske, juridiske og politiske goder. Ja selvfølgelig skal de det!!!! Kvinner er sikkert glad for å ha disse godene også - på lik linje som at jeg som mann er glad for slike goder. Men kvinner skal da ikke legge seg på knærne og takke oss menn for å ha fått noe de burde ha som en selvfølge!!!

Nei, det er ikke noen selvfølge. Det er ingenting som er selvfølgelig, og ingenting som kan sies å være rettferdig. På samme måte som kvinner er på toppen av den seksuelle næringskjeden som unge. Skal vi tvinge kvinner til å gifte seg med tapere, for at de seksuelle godene skal være likestilt?

Ingenting er selvfølgelig. Om det er bra for meg at kvinner blir undertrykt, så støtter jeg undertrykking, det er det eneste logiske. Jeg ser ingen grunn til å sympatisere med deg, damer, tapere, noen som helst, andre enn meg selv.

Hvordan kvinner har det, det driter jeg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg må mye av husarbeidet anses som en kvinnehobby, ikke noe nyttig bidrag til et parforhold.

hvilken del av husarbeidet er det du mener er kvinnehobby og ikke nyttig for å få en vanlig husholdning til å gå rundt?

selv kjenner jeg flere single menn, som bor alene. Merkelig nok, er de nødt til å gjøre akkurat det samme i sitt hjem som jeg som singel og aleneboende kvinne gjør i mitt hjem. Noen av dem liker det til og med bedre en jeg gjør.

Er på ingen måte noe husmoremne her i gården, likevel er det faktisk en nødvendighet å vaske opp, vaske gulv, vaske klær, lage mat osv osv. Og jeg ser det PÅ INGEN MÅTE som noen hobby, hadde jeg hatt litt for mye penger, skulle jeg til og med betalt noen for å gjøre det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Vi forventer at dere viser oss takknemlighet og varme som følge at vi behandler dere ekstremt bra. Når vi ser hvordan kvinner blir behandlet i andre land, så burde kontrasten gjøre dere enda mer bevisste på hvor særdeles snille vestlige menn faktisk er.

Resultatet er imidlertid at voksne damer oppfører seg som små barn i trassalderen som tramper i gulvet, skriker og hyler og krever, krever, krever.

Utakk er verdens lønn!§

2) Vi trenger ikke å ta oss sammen for ikke å være voldelige, men jeg får ofte lyst til å trekke lungene fulle med luft og skjelle ut en lang rekke kvinner til jeg blir hes og andpusten!

3) Dere duger til mye, men det finnes ingen oppgave i samfunnet som er viktigere enn å føde og oppdra barn!

Hvis vestlige menn er så særdeles snille. Hvorfor er da så mange kvinner utsatt for vold fra menn? Nærmere 30% av kvinner opplever vold i nære realsjoner (2005 Amnesty International ).

Dette er årsaken til at jeg fremdeles synes det er viktig å snakke om kvinners rettigheter. Skal vi slå oss til ro med at siden kvinner flest ikke denges, er det ikke er problem for de kvinner som blir mishandlet?

Og hva med dere menn selv. Det er menn som står bak det meste av volden, det er menn som stort sett er offer for vold (når man ser bort fra voldtekt og vold i nære relasjoner). Er dette greit synes du? Menn må ta menns vold på alvor. Vold i samfunnet er et stort problem. Menn som slår kvinner har ofte holdninger som tilsier at de er hevet over kvinnen. Derfor synes jeg det er ille å lese at menn har disse holdningene selv om de sier de selv ikke slår.

Hvorfor skal vi i Norge sammenligne oss med land som ikke har hatt den samme kvinnefrigjøringen som vi har hatt? Slik det blir fremstilt her virker det som om dere menn våknet en dag, følte dere snille og ga oss stemmerett. Det er ikke slik det har skjedd. Det er mennesker som over mange år har kjempet for likestilling. Husk, alle menn i Norge hadde heller ikke stemmerett fra starten.

Hvordan er ditt syn på menn og kvinner i for eksempel Iran, som har blitt trekt frem her? Tror du virkelig kvinner der er tilfredse med sin situasjon? Det skjer faktisk ting i Iran også. 60% av studenter ved universitetene er kvinner, det er over 600 kvinneorganisasjoner i Iran. Så tror nok ikke kvinner der er tilfredse med kun å være til for mannen.

I og med at å oppdra barn er en så viktig oppgave, hvorfor kjemper ikke menn for å ta større del i oppdragelsen. Hvorfor er det kvinnen som skal gå ned i stilling?

Hvorfor må kvinner be menn om å ta større del i det som skjer hjemme? Hvis det er slik at menn for det meste tjener bedre enn kvinner, og kvinnen da må være hjemme, er det ikke dette vi da må gjøre noe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femmenisme er verdens politi. Vi skal holde menn i bånd og behandle dem som hunder, dette er min idelogi. Derfor er dette tull at menn skal bli respektert. Derfor arrangerer jeg en aksjon hvor vi møter opp med bånd i hånd, og får tilfeldige forbipasserne menn i bånd så fort som mulig. Dette vil styrke verdens femmenisme og vår makt vil bli større. PS ta med hundefor

Femmenisme ja :skratte:

For en latterlig tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Les tidsbruksundersøkelsen. Menn gjør mer enn kvinner.

Nå får du jammen se å linke til denne tidsbruksundersøkelsen hvor det står at menn gjør mer enn kvinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, skyld på menn for at dere ikke har klart å skape noe. Kvinner kan skrive bøker som selger godt til andre kvinner. Men at en kvinne skriver stor litteratur er uhyre sjelden. På samme måte som teknologi, dataprogrammer og business generelt.

Men offermentaliteten lever fortsatt godt hos kvinner. Og det er neppe noe likestilling kan gjøre noe med. Den er genetisk bestemt og henger sammen med at de er underlegne menn på de aller fleste felt.

Aner du egentlig hvem Dronning Clleopatra, Marie Currie, Dronning Elizabeth den første, J.K Rowling og Ayn Rand er? Alle disse kvinnene(og mange, amnge flere-men jeg gidder ikke å ramse opp alle jeg kommer på)er/var både dyktige og fremfragende på sitt felt i forskjellige tider, så hele din argumentasdjon faller på steingrunn. Ellers så kan vi jo se hvem det er som alltid har, og fortsatt driver med krigføring: menn. Så godt som alle historiske grusomheter har væørt menn(fra Hitler og Stalin, Mao til Pol Pot-og mange, mange flere, men det skulle vel være overflødig å ramse opp alle?). Jenter gjør det også gjevnt over bedre på skolen, og går følgelig ut av skolen med gjevnt over bedre karakterer enn guttene gjør.

Dessuten har vi et flertall av kvinnelige partiledere i Norge(Kristin Halvorsen, Liv Signe Narvasete, Erna Solberg og Siv Jensen vs. Jens Stoltenberg, Dagfinn Høybråten og Lars Sponheim), så kvinner bidrar absoulut, OG vi klarer å komme oss opp og frem helt uten kvotering også(ikke kom og fortell meg at Siv Jensen ble formann i Frp fordi de kvoterte henne inn, eller hadde vedtatt strategier om kvinnepresentasjon!). Så at kvinner er underlegne menn, er noe av det største visvaset jeg noensinne har lest! Jeg tørr faktisk påstå at det er stikk motsatt.

Og ja, jeg har generelt svært lite til overs for menn som gruppe-men å være mannehater er uforenelig med min mening om at "alle mennesker har rett til å bli vurdert som enkeltindivider", så jeg trpr IKKE at alle menn tenker som deg på dette området.

Og for å avslutte med et sitat jeg synes illustrer min mening om dette veldig godt: "En kvinne trenger en mann, på samme måte som en fisk trenger en sykkel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du jammen se å linke til denne tidsbruksundersøkelsen hvor det står at menn gjør mer enn kvinner!

Det er jo linket i denne tråden allerede. Er det virkelig så vanskelig å finne den? Det burde jo ikke være noe problem med kvinner og deres evne til å finne ting... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Hvis vestlige menn er så særdeles snille. Hvorfor er da så mange kvinner utsatt for vold fra menn? Nærmere 30% av kvinner opplever vold i nære realsjoner (2005 Amnesty International ).

Nå er jeg ikke en av de som påstå at vestlige menn er "snille" hva nå man legger i det begrepet, men likevel. Ja, det er fortsatt et problem at kvinner utsettes for vold i nære relasjoner. Likevel er det mildt sagt svært uheldig at det nesten utelukkende fokuseres på menns vold mot andre menn eller menns vold mot kvinner i voldsproblematikk, all den tid det eksisterer mørketall blant kvinner som utøver av vold. Om man googler litt på "kvinner som slår" eller tilsvarende søkestrenger så finner man en del, men det er likevel mye som tyder på at det kun er interessant å forske på menn som er voldelige. Som jeg har sagt her inne før, så kommer jeg altså ikke til å utvikle noen forståelse for en slik politikk. Ikke fordi jeg bagatelliserer kvinner som blir mishandlet, men fordi jeg mener at ved å utelukkende benytte seg av kjønnsperspektivet kun vil oppnå oversikt over halve sannheten.

Dette er årsaken til at jeg fremdeles synes det er viktig å snakke om kvinners rettigheter. Skal vi slå oss til ro med at siden kvinner flest ikke denges, er det ikke er problem for de kvinner som blir mishandlet?

Nei.

Og hva med dere menn selv. Det er menn som står bak det meste av volden, det er menn som stort sett er offer for vold (når man ser bort fra voldtekt og vold i nære relasjoner). Er dette greit synes du? Menn må ta menns vold på alvor. Vold i samfunnet er et stort problem. Menn som slår kvinner har ofte holdninger som tilsier at de er hevet over kvinnen. Derfor synes jeg det er ille å lese at menn har disse holdningene selv om de sier de selv ikke slår.

Hvem er "dere menn selv"? Hadde du henvendt deg til trådstarter, så hadde det vært forståelig i lys av premissene i debatten, men her generaliserer du kraftig. Jeg velger å svare slik at jeg tar menneskers vold på alvor, dog ikke personlig. Jeg kan vanskelig se at hverken jeg eller en annen enkelt mann som individ skal måtte ta ansvar for den volden en annen mannlig enkeltperson utøver. Ja, jeg kan mene at vi er imot det, noe jeg også gjør, men jeg kommer likevel ikke til å bli i stand til å forhindre volden der det skjer. Utover det kan man kun ta ansvar for sinde egne handlinger, og jeg har til gode å slå en kvinne. Jeg mener heller ikke at kvinner er underlagt menn på noen som helst måte.

Hvorfor skal vi i Norge sammenligne oss med land som ikke har hatt den samme kvinnefrigjøringen som vi har hatt? Slik det blir fremstilt her virker det som om dere menn våknet en dag, følte dere snille og ga oss stemmerett. Det er ikke slik det har skjedd. Det er mennesker som over mange år har kjempet for likestilling. Husk, alle menn i Norge hadde heller ikke stemmerett fra starten.

Enig

Hvordan er ditt syn på menn og kvinner i for eksempel Iran, som har blitt trekt frem her? Tror du virkelig kvinner der er tilfredse med sin situasjon? Det skjer faktisk ting i Iran også. 60% av studenter ved universitetene er kvinner, det er over 600 kvinneorganisasjoner i Iran. Så tror nok ikke kvinner der er tilfredse med kun å være til for mannen.

I prinsippet enig, men jeg tror hverken likestillingssituasjonen eller andre aspekter som f. eks situasjonen rundt ytringsfrihet eller andre ting som preger et moderne demokrati vil bli forbedret før Iranerne greier å bli kvitt prestestyret. Men det er nok en helt annen debatt, så det lar jeg ligge nå.

I og med at å oppdra barn er en så viktig oppgave, hvorfor kjemper ikke menn for å ta større del i oppdragelsen.

Hvorfor er det kvinnen som skal gå ned i stilling?

Hvorfor må kvinner be menn om å ta større del i det som skjer hjemme? Hvis det er slik at menn for det meste tjener bedre enn kvinner, og kvinnen da må være hjemme, er det ikke dette vi da må gjøre noe med?

Det er en økende mengde menn som kjemper for dette, og det har også vært en eskalering av mannsforskere i Norske aviser de siste årene, og det er bra. I tillegg til at permisjonsreglementet som kjent har blitt noe forbedret. Jeg er videre enig i at det kan være et problem at kvinner som regel er de som blir hjemmeværende, og dette er desverre ofte tett knyttet opp mot inntekt. Om man har en mann som tjener mer enn seg selv, så kan situasjonen være vanskelig. Mannen må selvsagt være villig til å gi slipp på jobben en liten stund, men da må også kvinnen være villig til å godta en noe lavere total familieinntekt enn om hun selv hadde gått ut i permisjon. I likestilling er det ikke slik at det bare er menn som må endre sine holdninger til kvinner og til å være hjemmeværende, men kvinner må også endre sine holdninger til menn slik at de også omfatter menn som ikke bare er primærinntektsyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...