Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Jeg har nesten bestemt meg for kosmetisk neseoperasjon, men er litt usikker. Blant annet på hvilken klinikk jeg skal velge. Valget står mellom Bunæs og Nobel Clinic. Jeg har ikke vært på konsultasjon enda. Er litt redd for at veien fra konsultasjon til operasjon kan bli veldig kort når jeg først har vært innom klinikken. Har så mange spørsmål som jeg ønsker å få svar på før jeg legger meg under kniven. Håper at noen av dere kan hjelpe - Hvor ble dere operert, og hvor mye betalte dere? - Hvorfor valgte dere operasjon? - Hva skjedde hos kirurgen i forkant av operasjonen? Hvordan diskuterte dere hvordan nesen skulle se ut etter operasjonen? Datasimulering? Bilder? - Hvor fornøyd er dere med resultatet? - Ser nesa operert ut? - Hjalp operasjonen på selvtillitten/selvfølelsen deres? - Følte dere at dere var i trygge hender før, under og etter operasjonen? Hva med trygghet i forhold til forventet resultat?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Jeg var på konsultasjon hos Colosseumsklinikken, Nobel og Bunæs. Ingen av klinikkene hadde datasimulering. Alle brukte vanlig speil. Kun Bunæs viste før og etterbilder. Jeg skulle operere en liten kul på neseryggen, gjøre tuppen mindre, rotere den og ta inn nesevingene. Kun Bunæs ville ta inn nesevingene. Colosseum og Nobel kom på rundt 27 000 inkludert konsultasjonen. Bunæs 33 500 + konsultasjon mener jeg. Konsultasjonene kostet 500 alle plasser. Colosseumsklinikken var den beste på konsultasjon mener jeg. Han tok seg god tid til meg og snakket grundig om resultatet. Spurte meg hva jeg tenkte selv og viste meg i speilet hva han mente. Nobel klinikk tok de bilde først, jeg pratet mest med en sykepleier eller hva hun var og fikk et kort møte med kirurgen. Bunæs bladde så kjapt gjennom før og etterbildene at jeg så faktisk ingenting. Han var veldig travel og direkte, jeg kom ikke til med det jeg faktisk ville spørre om. Jeg valgte Bunæs fordi jeg hadde lest at han var best på neser i landet. Ikke på grunnlag av konsultasjonene. Jeg følte meg tryggest der da han var den eneste jeg hadde hørt om. Jeg valgte operasjon fordi jeg følte at nesen min opptok fokuset i ansiktet mitt. Jeg hatet å bli tatt bilder av og jeg følte ikke at nesen min gjenspeilet hvordan jeg følte meg. Jeg hadde tenkt på operasjon i 7 år før jeg gjorde det. Nesen ser absolutt ikke operert ut. Tror ikke det er mange kirurger her i landet som gjør neseoperasjonen så drastisk at den ser operert ut. Jeg angrer absolutt ikke på at jeg opererte meg. Jeg er glad for all forandring på min nese. Ingen ser at den har endret seg, ikke engang mine aller nærmeste. Jeg selv ser at det som gjorde den pregende tidligere er finet ut, men store forandringer er det ikke. Jeg skulle løfte nesen fordi tuppen peker litt ned. Dette påpekte Bunæs på konsultasjonen. Dette er ikke gjort, det er jeg 100% sikker på. Den er akkurat i samme posisjon. Men Bunæs står på sitt og sier den er rotert og mener at jeg må betale for ny operajon for å løfte nesen. Jeg er skuffet over operasjonen fordi jeg mener det er altfor dyrt for et så lite resultat. 34 000 kr. Når jeg i tillegg må ut med mer penger for å få den som jeg mener var avtalt.. Gå på konsultasjon på begge plasser anbefaler jeg deg, selv om det koster deg 500 kr ekstra. Det er det værdt. Og ha litt is i magen før du bestemmer deg for hvilken plass du føler deg tryggest hos med tanke på egen konsultasjon. Noter ned alt du ønsker å vite før konsultasjon og ta sats og spør om alt. Du betaler faktisk 500 kroner for timen så da bør de sette av tid til deg. Lykke til! 1
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 TUUUSEN takk for at du skrev et utfyllende svar. Jeg har sett datasimulering på TV-programmer om kosmetisk kirurgi. Lurer på om jeg også skal dra på konsultasjon på Colosseumsklinikken nå. Er vel lurt å snakke med flere kirurger. Særlig etter som du skriver at de ikke ville gjøre det samme alle. Men jeg må si at jeg følte meg skuffet da jeg leste at kirurgene ikke brukte så god tid på konsultasjonene. Syntes at det hørtes uforsvarlig ut. Det er jo en ganske stor avgjørelse å operere noe som er midt i ansiktet. Jeg ville kun ha diskutert det med en kirurg (=den som faktisk skal operere meg). Hmm....jeg har hørt litt av hvert om "han som er best i landet", så jeg forholder meg skeptisk. Jeg føler akkurat det du selv beskriver med nesen. Den er det første man ser, den er for fremtredende. Og jeg også HATER å bli tatt bilder av pga nesen min. Synd at du ikke får "medhold" av kirurgen. Synes at de kan gjøre sitt når man betaler så mye for operasjonen. Hva slags bevis har forressten han for at han faktisk gjorde det du mener at han ikke har gjort?
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #4 Skrevet 29. desember 2008 Det er vondt å gå å tenke på nesen sin hele tiden. Jeg var usikker lenge før jeg tok operasjonen. Jeg følte meg plaget pga nesen men var redd for at den skulle bli værre, hva andre skulle si og fordi det var mye penger jeg egentlig ikke hadde. De jeg fortalte at jeg ville operere meg til sa at det bare var tull av meg å gjøre det. Da ble jeg jo enda litt usikker. En dag fant jeg et bilde av meg på nettet som avgjorde hele saken for meg. Jeg følte meg helt elendig av at det lå ute så alle kunne se. Hva er det du vil forandre på din nese? Det er som du sier noe som sitter midt i ansiktet så det er viktig at du er enig med kirurgen om hva som skal gjøres. Om kirurgen skulle komme med forslag du ikke har tenkt over selv, så ta deg tid å tenk over det før du bestemmer deg. Jeg hadde store nesevinger og dette var det som sagt kun Bunæs som ville gjøre noe med. Alle sa at jeg ville få synlige arr, men det har jeg ikke fått så jeg er glad han gjorde det. Bunæs hadde mange neseopersjoner å vise til, uten at jeg fikk studere de, men av artikler på veggene skjønte jeg at flere var fornøyde med den jobben han hadde gjort. Jeg tror at han er god på neser og i tillegg vet man at man ikke ødelegger det nesen faktisk er til for, å puste. Men han har gjort dette i mange år og har nok med kunder, kanskje det har gjort noe med det å tenke enkeltindivid og ta seg tid..? Han har sagt forskjellige ting til meg og motsagt seg selv de gangene jeg har vært der, noe som gjør at jeg mister helt tillitt. Det er tatt før og etterbilder så det vises at nesen ikke er løftet, men han mener bastant at han ser ting som ikke jeg ser. Han er kirurgen, så da kjenner jeg meg maktesløs og jeg er ikke en som er flink til å stå opp for meg selv. Nesen har blitt til det bedre så mener jeg at jeg bør kunne leve med det. Jeg lar det for nå bli med dette resultatet. Kirurgen sier jo også at det kan ta opp til et år før endelig resultat. Jeg liker fortsatt ikke å bli tatt bilde av, men jeg føler meg faktisk litt bedre enn tidligere. Før frøs jeg til når det ble snakket om neser, det gjør jeg ikke nå. Om du velger å ta operajon så forsøk å husk på at det kan hende du vil gå gjennom mange tanker rundt resultatet også etter operasjonen, selv om du kjenner at du er forberedt. Alle sa det ville ta tid før det endelige resultatet, men jeg trodde av en eller annen grunn at dette ikke helt inkluderte meg. Nå fire mnd senere ser jeg at nesen har forandret seg på de to siste mnd.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #5 Skrevet 29. desember 2008 Jeg ble mobbet for nesen min da jeg var barn. Ble kalt hoppnese og gulerotnese, til og men en i familien min påpekte nesen min flere ganger og hadde kallenavn på den. Jeg var ikke bevisst på nesens utseende den gangen, men måtte jo se etter i speilet for å se om de hadde noen "grunn" for å si slike ting om nesen min. Da jeg kom lengre opp i tenårene hevet jeg meg over det. Da jeg var 14 år syntes jeg at nesen min ikke så så værst ut. Nå, 10 år etter, har nesen vokst en god del og jeg synes absolutt ikke at den er fin. Den stikker for mye ut og frem. Jeg ser helt fæl ut i profil. Haken min er beskjeden og nesen min er lang og stor...og stikker veldig langt fram i ansiktet mitt. Jeg synes ikke at den står i harmoni til resten av ansiktet, ikke til meg som den personen jeg er heller. Det er store greier jeg ønsker å få fikset meg operasjon. Jeg ønsker å senke neseryggen, ta inn nesevingene og få endret på nesetippen. I tillegg har jeg en kløft på nesetippen som ikke ser særlig feminint ut. Det største problemet er den sterke neseryggen og at nesen ved enden (tippen) stikker kjempelangt ut. Nesevingene er nesten lengre enn hva nesen er. Jeg får heller ingen forståelse fra folk som jeg har våget å si det til. Men det er kanskje ikke så rart, de har jo ikke min nese.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 jeg var på konsultasjon 4 mnd før operasjon og hadde da med meg bilde av meg selv med opptegnet profil som han sa så greit ut. jeg ringte og spurte om jeg kunne sende bildene uka før operasjonen iom at det var så lenge siden, men fikk beskjed om at jeg kom til å få tid med han før operasjonen og at han ville tegne og forklare. jeg fikk derimot 2 min, han var ikke interessert i å se bildet, løy til slutt om at han husket bildet, gikk fra meg der jeg lå og gråt, avslørte under operasjonen at han ikke husket bildet fordi han beskyldte meg for å ha med meg et bilde av en kjendis eller hvertfall en eller annen annen person. mener at vinkelen på selve nesa nå er annerledes enn opptegna. oppfølginga jeg fikk var et glass saft og korte svar på et par spørsmål (fra pleierne). på kontroll 2 uker etter brukte han fem min på å skryte over hvor bra det var blitt og da jeg prøvde å komme med innvendinger sa han at han var legen og han visste best. jeg hadde brukt to timer på å komme meg dit. ja, han har for mange kunder og har mistet fokus på enkeltmennesket fullstendig.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #7 Skrevet 8. januar 2009 Å herlighet, hvem var denne kirurgen? Hvilken klinikk? Ble skitnervøs jeg, nå, for jeg har sendt bilder til en klinikk i Oslo, og har fått svar fra dem. Skal ta operasjon snart....håper det ikke er samme kirurg/klinikk som du har vært på. Jeg snakket ikke med kirurgen selv, men med en sykepleier.
Cuba Skrevet 8. januar 2009 #8 Skrevet 8. januar 2009 Jeg ville bare si at jeg operterte nesen min for to år siden på Nobel Clinic. Var veldig fornøyd med både behandling av meg som pasient og med nesen Bare å spør om noen lurer på noe
Gjest Skya Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 (endret) Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 8. januar 2009 av Skya
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #10 Skrevet 8. januar 2009 Jeg ville bare si at jeg operterte nesen min for to år siden på Nobel Clinic. Var veldig fornøyd med både behandling av meg som pasient og med nesen Bare å spør om noen lurer på noe Hva fikk du gjort med nesa, da? Hvordan kom du og kirurgen fram til hva som skulle gjøres? Hadde du med et bilde av en nese som du ønsket deg? Jeg tenker at smaken er så forskjellig....man må kanskje være heldig og samme samk som kirurgen for å få et resultat man kan trives med. Det å operere neser ser jeg nesten for meg som en kunst. Det stiller store krav til kirurgens estetiske sans ihvertfall. Så håper jeg at den ikke er så ulik min.
Gjest En uten nese Skrevet 8. januar 2009 #11 Skrevet 8. januar 2009 Jeg ble mobbet for nesen min da jeg var barn. Ble kalt hoppnese og gulerotnese, til og men en i familien min påpekte nesen min flere ganger og hadde kallenavn på den. Jeg var ikke bevisst på nesens utseende den gangen, men måtte jo se etter i speilet for å se om de hadde noen "grunn" for å si slike ting om nesen min. Da jeg kom lengre opp i tenårene hevet jeg meg over det. Da jeg var 14 år syntes jeg at nesen min ikke så så værst ut. Nå, 10 år etter, har nesen vokst en god del og jeg synes absolutt ikke at den er fin. Den stikker for mye ut og frem. Jeg ser helt fæl ut i profil. Haken min er beskjeden og nesen min er lang og stor...og stikker veldig langt fram i ansiktet mitt. Jeg synes ikke at den står i harmoni til resten av ansiktet, ikke til meg som den personen jeg er heller. Det er store greier jeg ønsker å få fikset meg operasjon. Jeg ønsker å senke neseryggen, ta inn nesevingene og få endret på nesetippen. I tillegg har jeg en kløft på nesetippen som ikke ser særlig feminint ut. Det største problemet er den sterke neseryggen og at nesen ved enden (tippen) stikker kjempelangt ut. Nesevingene er nesten lengre enn hva nesen er. Jeg får heller ingen forståelse fra folk som jeg har våget å si det til. Men det er kanskje ikke så rart, de har jo ikke min nese. Du skal heller være glad for at noen i familien din i det hele tatt bryr seg nok om deg til å gi nesa di kallenavn :D (Gulrotnese er jo catchy i grunn, selvom jeg skjønner ironien og er enig i at gulrøtter ikke er spes. spennende i seg selv, men ok. Nok om meg) Påstår du at det er like synd på nesefolk som folk som bor på Gaza beach camp? Hvis ikke, så: bra. Stå på. Bare ikke få nesa i veien for livet. ikke sant? jo.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #12 Skrevet 8. januar 2009 Du skal heller være glad for at noen i familien din i det hele tatt bryr seg nok om deg til å gi nesa di kallenavn :D (Gulrotnese er jo catchy i grunn, selvom jeg skjønner ironien og er enig i at gulrøtter ikke er spes. spennende i seg selv, men ok. Nok om meg) Påstår du at det er like synd på nesefolk som folk som bor på Gaza beach camp? Hvis ikke, så: bra. Stå på. Bare ikke få nesa i veien for livet. ikke sant? jo. Nå er du faktisk inne på en tråd som omhandler rhinoplasic, så det burde ikke komme som julekvelden på kjerringa på deg at folk ikke diskuterer bombingen i Gaza istedenfor. Synes det er ganske simpelt og billig og trykke ned andre som åpne om problemene sine.
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 8. januar 2009 #13 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har også alltid hatt lyst til å gjøre noe med nesen, men tør rett og slett ikke. Hva om jeg får et helt annet resultat enn hva jeg vil ha? Det er jo ikke akkurat billige saker dette her, og i tillegg til at det er dyrt så vil jeg jo helst ikke holde på og operere tusen ganger .... Når jeg leser her at noen kirurger tar så lite hensyn og at noen til og med lyver eller påstår at de ikke har sett det og det eller at du ikke har sagt det og det, herregud! Blir skikkelig skremt av slikt, jeg vet jo at ikke alle er sånn men tenk om jeg er uheldig og havner hos den som akkurat er slik, da kommer jeg til å angre noe sykt vil jeg tro..
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #14 Skrevet 8. januar 2009 Fikk inntrykk av at det var en kirurg som løy om resultat og sånt, så forhåpentligvis er det ikke slik at alle gjør det. Tror denne kirurgen er "noget spesiell". Styrer unna han uansett. Generelt tror jeg at det fleste kirurger er opptatt av fornøyde kunder, for hva skader vel klinikken deres mer enn deres omdømme? Hadde jeg vært kirurg selv hadde jeg selv gjort mye for at kundene/pasientene mine skulle ha blitt fornøyd. Er mye penger man legger i dette, og man har ingen garanti. Det er ikke som å levere tilbake en ødelagt TV på Elkjøp, liksom.
Gjest Venelite Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Jeg har også lyst til å operere nesa, når jeg har råd såklart, syns den er klumpete og lite feminin, ser nesten ut som et nebb :S Men ja, mange vil kommentere med å si at det er "bare tull" osv. Men jeg ser ikke noe problem i å operere hvis man føler seg bedre, du har liksom bare dette livet, og hvis en operasjon gjør livet ditt bedre så go for it!
Cuba Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Hva fikk du gjort med nesa, da? Hvordan kom du og kirurgen fram til hva som skulle gjøres? Hadde du med et bilde av en nese som du ønsket deg? Jeg tenker at smaken er så forskjellig....man må kanskje være heldig og samme samk som kirurgen for å få et resultat man kan trives med. Det å operere neser ser jeg nesten for meg som en kunst. Det stiller store krav til kirurgens estetiske sans ihvertfall. Så håper jeg at den ikke er så ulik min. Jeg hadde rett neserygg med en liten opphøyning. Men den har alltid plaget meg, såpass mye at jeg gjorde det jeg kunne for at folk ikke skulle se meg i profil. Så jeg har bare fått en buet neserygg. Det var jo ikke akkurat noen "total makeover", så vi bare diskuterte hvor mye bue det skulle være osv. Men han tok seg god tid til å høre hva jeg ønsket, tok noen bilder og fikk ikke noe inntrykk av at jeg ikke var viktig. Dette skjedde på en gratis konsultasjon et par mndr før jeg opererte. Jeg brukte litt tid på å virkelig bestemme meg etter dette og når jeg var sikker ringte jeg å bestilte time. Det var ikke lang ventetid. Operasjonsdagen ble jeg tatt med inn på et kontor hvor jeg fikk på meg en morgenkåpe og greier husker jeg. Fikk snakket litt med legen igjen (mener det var han) og syns det hele virket veldig behagelig. De var rolige og hyggelige. Husker ikke helt fra da jeg våknet, bare at jeg følte meg i usedvanlig bra form til nettopp å ha opertert. Trodde nesten ikke de hadde gjort noe. Merket det bedre etterhvert da Etter dette var jeg inne en gang for å fjerne tampongene i nesa og en siste gang for å fjerne bandasjen. Dette med noen dagers mellomrom Fikk god oppfølging og det var bare å ringe når som helst om det var noen spørsmål osv.
Mamma1 Skrevet 9. januar 2009 #17 Skrevet 9. januar 2009 Jeg har nesten bestemt meg for kosmetisk neseoperasjon, men er litt usikker. Blant annet på hvilken klinikk jeg skal velge. Valget står mellom Bunæs og Nobel Clinic. Jeg har ikke vært på konsultasjon enda. Er litt redd for at veien fra konsultasjon til operasjon kan bli veldig kort når jeg først har vært innom klinikken. Har så mange spørsmål som jeg ønsker å få svar på før jeg legger meg under kniven. Håper at noen av dere kan hjelpe - Hvor ble dere operert, og hvor mye betalte dere? Plastikkirurgiskinstitutt Bergen. Betalte 17000- Hvorfor valgte dere operasjon? Kul på nesen - Hva skjedde hos kirurgen i forkant av operasjonen? Hvordan diskuterte dere hvordan nesen skulle se ut etter operasjonen? Datasimulering? Bilder? Datasimulering og bilder over nettet, samtale noen ganger over telefon og på klinikken - Hvor fornøyd er dere med resultatet? Veldig - Ser nesa operert ut? Nei- Hjalp operasjonen på selvtillitten/selvfølelsen deres? Ja - Følte dere at dere var i trygge hender før, under og etter operasjonen? Hva med trygghet i forhold til forventet resultat? Jepp
Gjest Gjest_baremeg_* Skrevet 9. januar 2009 #18 Skrevet 9. januar 2009 Mamma1: er det lenge siden du gjorde dette? Og til dere som har gjort det, hvor lang tid tar det for å heles etter operasjon? Må en gjemme seg i flere uker for at ikke alle skal se hva en har gjort? Syntes det var greit å lese erfaringer, har selv alltid vært plaget med nesen min
Mamma1 Skrevet 10. januar 2009 #19 Skrevet 10. januar 2009 Ja, det er vel 5 år siden tror jeg. Det tok noen uker før man så normal ut igjen. Enda jeg var vel av de heldige som ikke fikk skikkelige blåveiser rundt øynene, jeg ble bare gul. Hadde "gips" på nesen i en uke etterpå. Nesen var hoven en stund til. Tok vel ett år før nesen ble helt normal, men tror folk bare kunne se det så lenge gipsen var på og jeg var gul rundt øynene. Hvor lenge du må "gjemme" deg kommer an på hvor fort kroppen din kvitter seg med blåmerker. Jeg slipte ned kulen oppe på nesen og fikset på tuppen (han la inn noe brusk der) Jeg opererte en mnd før jeg skulle på julebord og legen (Dr.Nordgård) lovte meg at ingen kom til å se noe på julebordet, det gjorde de ikke heller. Jeg betalte som sagt 17000, men det har blitt dyrere nå ser jeg: http://www.plastkir.no/index.php?mid=7
Cuba Skrevet 10. januar 2009 #20 Skrevet 10. januar 2009 Mamma1: er det lenge siden du gjorde dette? Og til dere som har gjort det, hvor lang tid tar det for å heles etter operasjon? Må en gjemme seg i flere uker for at ikke alle skal se hva en har gjort? Syntes det var greit å lese erfaringer, har selv alltid vært plaget med nesen min Har vel mye av samme erfaring som Mamma1. Var gul (husker ikke om jeg var blå også) under øynene så lenge gipsen var på. De forsvant etterhvert, før jeg tok av gipsen. Var på jobb rett etter og ingen så noe. Jeg fortalte hva jeg hadde gjort til et par, men de trodde ikke på meg nesten en gang. Jeg så det jo godt da, men folk legger ikke merke til sånt. Om man ikke har veeeeldig kul og forandrer mye på nesen. Jeg fikk bare laget en bue på neseryggen. Den var rett med en liten opphøyning før. Nesen var nok hoven noen måneder etterpå, men dette er ikke noe jeg tenkte over egentlig. Jeg syns den var fin med en gang jeg tok av gipsen jeg og håpte den ikke skulle forandre seg så mye. Er hvertfall veldig fornøyd Jeg betalte forresten ca. 28 000,- for to år siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå