Gå til innhold

Gravid i uke 15, spiste gravlaks!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet

Jeg spiste gravlaks her en dag, fikk det servert hos en familie som ikke vet jeg er gravid. Ikveld satt jeg å leste på nettet hvor jeg kom over at man ikke skal spise sånt.

Jeg er så lei meg og redd. Hva kan jeg ha gjort nå? Jeg mener hva kan skje?

.... :sukk: Jeg har så dårlig samvittighet, finner ikke ord..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller aller meste i Norge er helt trygt å spise.

Gjest Gjest_turid_*
Skrevet

Bra! Takk dere, nå får jeg slappet litt mer av iallefall! :)

Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan et foster kunne overleve "føritiden"... Da var det vel ingen som fortalte hva gravide måtte spise og ikke spise...

Pappa lo rått, da jeg spurte mamma om jeg kunne spise tørka kjøtt... :fnise:

Det står jo overalt at man ikke skal spise ditt og ikke spise datt... Selvfølgelig spiser jeg ikke rått kjøtt og laks og lignende som ikke er ferskt, men syns det er litt hysteri rundt mat... Barna i gamle dager ble da født friske og raske de :)

Skrevet
Barna i gamle dager ble da født friske og raske de :)

Skal ikke mye lesing i statistikker og historiebøker til før du ser at mange av barna IKKE ble født friske og raske. Tallene for dødfødsler og spedbarnsdødeligheten har gått dramatisk ned.

Sier ikke at kostholdsrådene er den eneste grunnen til det, men at det er en del av en helhet.

Og grunnene til å holde seg unna rått kjøtt og bl.a. gravlaks er vel at det er en risiko for at det finnes farlige bakterier i det. Så risikoen for å bli smittet med farlige bakterier (bl.a Listeria og Toxoplasmose) er ikke noe større for gravide enn for andre. Men utfallet er så utrolig mye mer alvorlig. Så det handler rett og slett om å vurdere risikoen for å få i seg listeria opp i mot hvor grusomt det ville være å sitte med vissheten om at man tok et valg, som viste seg å være fatalt for den lille i magen. Personlig er jeg ikke villig til å leve med det at jeg valgte risikoen.

Skrevet
Jeg bare lurer på hvordan et foster kunne overleve "føritiden"... Da var det vel ingen som fortalte hva gravide måtte spise og ikke spise...

Pappa lo rått, da jeg spurte mamma om jeg kunne spise tørka kjøtt... :fnise:

Det står jo overalt at man ikke skal spise ditt og ikke spise datt... Selvfølgelig spiser jeg ikke rått kjøtt og laks og lignende som ikke er ferskt, men syns det er litt hysteri rundt mat... Barna i gamle dager ble da født friske og raske de :)

Poenget er vel at langt flere ikke overlevde i forhold til idag hvor vi vet mer.

Skrevet (endret)

Men det var jo mange som overlevde også...

Men nåfortiden kan man jo ikke spise "noenting", ifølge visse... Selvfølgelig bør man følge mye av det som blir sagt, men jeg vil nå likevel tro det har blitt litt vel mye hysteri, jeg da... Men det er min mening... Og jeg gir jo en lang f... i hva andre mener...

Men jeg tenker som så, at hvis man tar en tur på matportalen.no, så får man jo en pekepinn på hva man bør unngå, eller ihvertfall være forsiktig med... :)

Jeg ringer ofte mamman min for å høre om jeg kan spise det og det jeg, så det er ikke akkurat sånn at jeg driter i hva jeg spiser... :)

Endret av Skade
Skrevet (endret)
Men det var jo mange som overlevde også...

Men nåfortiden kan man jo ikke spise "noenting", ifølge visse...

Det er mange som klarer seg fint selv om mor røyker og drikker alkohol i svangerskapet også. Betyr det at det er greit?

Man kan spise masse som gravid, kan man ikke det da? :klø: Rått kjøtt/rå fisk og upasteuriserte oster er vel ikke akkurat en nødvendighet de 9 månedene man går gravid.

Til TS: Sannsynligheten for at noe galt har skjedd er veldig liten, så ikke tenk mer på dette. Bare hold deg unna slikt framover. :)

Endret av Kylling
Skrevet
Det er mange som klarer seg fint selv om mor røyker og drikker alkohol i svangerskapet også. Betyr det at det er greit?

Man kan spise masse som gravid, kan man ikke det da? :klø: Rått kjøtt/rå fisk og upasteuriserte oster er vel ikke akkurat en nødvendighet de 9 månedene man går gravid.

Jeg syns ikke det er greit at noen både røyker og drikker alkohol under svangerskapet, men hvis de absolutt har så fryktelig lyst, så ska ikke jeg nekte dem det, men da tenker de ikke mye på fosteret..

Rundt om på nettet står det jo fryktelig mye rart, og det virker som visse mener man ikke bør spise "noenting"...

Som sagt, så syns jeg man kan forholde seg til rådene på matportalen... Det er jo fryktelig mye annet enn mat som kan ødelegge et svangerskap også...

Men, til TS: det går sikkert bra, ikke tenk på det... :)De ville sikkert ikke servert fordervet fisk... :)

Gjest ViljaH
Skrevet
Selvfølgelig bør man følge mye av det som blir sagt, men jeg vil nå likevel tro det har blitt litt vel mye hysteri, jeg da... Men det er min mening... Og jeg gir jo en lang f... i hva andre mener...

Hvorfor gidder du å skrive dine meninger her når du sier du driter i andres meninger? Da kan du jo trygt anta at andre driter i dine meninger også, toveis gate det der...

Forøvrig betyr ikke det at "det var jo mange som overlevde også" at det er like mange som idag - det er derfor man veileder om kosthold. For at flere barn enn før skal komme seg igjennom svangerskapet.

Det er forøvrig ganske begrenset hva man ikke kan spise, man må bare ta litt hensyn til den lille som ikke vil tåle aggressive bakterier og miljøgifter. Jeg foreslår at du leser det litt opp på temaet selv istedet for å ringe mamman din hver gang, du skal jo ha barn, på tide å bli selvstendig og ansvarlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...