Gå til innhold

Hvorfor er er det så mange fra østfold området som

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje fordi en vestlandsnobb av en politiker har stemplet dem som kjører over grensen som harry? Og østfoldinger er de som kjører desidert mest. Klassisk høne-egg problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få jeg kjenner som er fra Østfold er ikke harry!

Men når jeg hører dialekten tenker jeg automatisk på camping, grilldress, charterfeber, svensktoppar og FrP. Tror "Raymond" og hu dama fra VG reklamen har gjort mye skade for Østfold......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke folk fra Østfold er spesielt harry. Men det er kanskje flere mindre jålete folk der enn på den andre siden (Vestfold altså), fordi fylket har en annen økonomisk bakgrunn med industri og landbruk framfor hvalfangst (mye penger) og landbruk? Litt mindre velstand og flere med arbeiderklassebakgrunn, i hvert fall om du går en generasjon eller to tilbake. Men jeg synes Østfold er fint jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten.

Mye bondeland.

Dialekt + Bonde er sett på som litt enfoldig i samfunnet.

Harry brukes om alt- spesielt mennesker som er litt enfoldige.

Men kan jeg spore av diskusjonen litt? Hva kaller en studentslasker som kler seg bevisst fucka, i sånne strikkegreier, uflidd hår, anorakk i millitærgrønt, converse, og andre effekter som gjerne også assosieres med sosialistslasker og mennesker som skal vise at de bryr seg så jævlig om rettferdighet og annet piss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hate the county

Tja...Østfold er et klassisk arbeiderklassefylke med tunge industritradisjoner.

For en og to generasjoner tilbake var det få i Østfold som fullførte gymnaset, og få meg høyere utdanning. Borregård fabrikker, Greåker, Fredrikstad plankeby, Halden og Saubruksindustrier, tre, papir- og vanilinproduksjon...tømmerproduksjon: det er mye tungindustri i Østfolds historie og nåtid. Det merker man om man kjører gjennom fylket i bil: det lukter forferdelig i Moss og mange andre steder på vei gjennom fylket.

I Østfold er det en røff omgangstone. Dialektene gjenspeiler på mange måter det tunge. Folk kan virke nokså enkle i Østfold: gå på en hvilken som helst butikk og man observerer folk som de er på stedet: folk ser faktisk ut som de verste rollefigurene til O.J ("Birger"), Trond Kirkevaag og andre: bare mye verre.

Det er liten plass for seriøsitet, sensitivtet og refleksjon i Østfold. Fylket vekter ikke slikt høyt. Man skal helst ikke snakke om ting og helst bare la det skure og gå. Ikke drøft for mye eller analyser, da blir folk helt fra seg.

Det er mye campingplasser, campingeiere, røykere, Svinesund-handlere og tunge dialekttilfeller i dette fylket. Raymond er ikke tull: figuren er faktisk den bedre utgaven av en Østfolding...En Østfolding representerer det laveste av det lave i "Jungelen": det urprimitive og enkleste av det enkle: den som selger ideen om å lage en reality fra hverdagslivet på butikken og torget i østfoldbyene vinner en Gullpalme: man behøver ikke manus eller regi. Østfoldingene ordner all humoren selv: helt gratis.

I Østfold toppes alle negative statistikker: øverst i

- Kols

- Pillemisbruk

- Skilsmisser

- Mishandling

- Barnehjemssaker

- Dårlige karakterer

- Elendige lærere

- Dårligel servicetilbud

- Lite gründerånd eller verdiskaping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Østfold toppes alle negative statistikker: øverst i

- Kols

- Pillemisbruk

- Skilsmisser

- Mishandling

- Barnehjemssaker

- Dårlige karakterer

- Elendige lærere

- Dårligel servicetilbud

- Lite gründerånd eller verdiskaping

Kan du dokumentere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg har vært sammen med en østfolding og min oppfatning av folk dere nede er at de virkelig er harry.

Eksempler:

Mye råning

Partytelt på terrassen ansees som kult

Spiser harry mat

Harry klær

Mye hjemmebrenning

osv..

Er sikkert ikke alle der nede som er like ille, men en av grunnene til at det ble slutt med eksen min var at han var for harry :ler:

Kan vel egentlig legge til at det er harry på de fleste landsbygder, og at jeg som bor i oslo synes det blir harry med en gang man komme litt på utsiden av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at østfoldinger er enfoldinger og ganske harry.

Det verst er dialekten. Den gjør at østfoldingene ikke bare ser dumme ut, den bekrefter at de er det. Østfoldinger er korttenkte og de er low life cowboys. Norges svar på Texas/Las Vegas og verre til.

Jeg kunne aldri tenke meg å være sammen med en mann fra Østfold: de røyker mye, snuser mye, snyter seg i hånden sin (og ikke papir), er urenslige, snakke kav bred, snøvlete og stygg dialekt og behandler damer på en så klossete og uhøvlet måte at det blir latterlig.

Alle ØPstfoldske menn burde tvangssendes til Paris i 20 år før de kom tilbake. Så kunne de bli litt belevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Guri_*
Jeg har vært sammen med en østfolding og min oppfatning av folk dere nede er at de virkelig er harry.

Eksempler:

Mye råning

Partytelt på terrassen ansees som kult

Spiser harry mat

Harry klær

Mye hjemmebrenning

osv..

Er sikkert ikke alle der nede som er like ille, men en av grunnene til at det ble slutt med eksen min var at han var for harry :ler:

Kan vel egentlig legge til at det er harry på de fleste landsbygder, og at jeg som bor i oslo synes det blir harry med en gang man komme litt på utsiden av byen.

At du gjorde det slutt med fyren for han var fra Østfold, sier en hel del mer om deg enn om han.

Kjenner flere fra Østfold selv, og de fleste av dem er høyere utdannede folk (vi snakker blant annet om leger som jobber som spesialist på et nasjonalt sykehus), som hverken brenner, har partytelt, råner, har harry klær eller spiser harry mat.

Du bør virkelig undersøke at legen din er fra Ossslo dersom du skulle bli syk en gang, for herregud om h*n ikke var fra standsmessige kår for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Johnny/Ronny/Linda/Laila

Østfolds kjøpesentre - har du vært der?

Ta en tur innom og du blir overrasket over at dere bor i samme land. De trette østfoldingene som møter deg der er:

- på trygd

- overvektige

- trette

- utrente

- røykere

- i en eller annen grad psykisk tilbakestående

- dytter og skubber bort i deg

- svært uhøflige (ser aldri hvor de går og sier aldri unnskyld)

- vrange og frekke

- brautende

- snøvlende og usammenhengende

- snubler i egen dialekt

Østfold er et forferdelig fylke, folkene der er laget av tungmetall og alle er arbeidsfolk som er stenharde som Øst-Europas gamle sosialister og kommunister. Uff, det er et fryktelig folkeferd og et skrekkelig fylke. Anbefales kun om du skal på studietur i psykologi eller sosiologi, eller om du er regissør for live-komishow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg spore av diskusjonen litt? Hva kaller en studentslasker som kler seg bevisst fucka, i sånne strikkegreier, uflidd hår, anorakk i millitærgrønt, converse, og andre effekter som gjerne også assosieres med sosialistslasker og mennesker som skal vise at de bryr seg så jævlig om rettferdighet og annet piss?

Tenker du på tapere fra Oslo vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
At du gjorde det slutt med fyren for han var fra Østfold, sier en hel del mer om deg enn om han.

Kjenner flere fra Østfold selv, og de fleste av dem er høyere utdannede folk (vi snakker blant annet om leger som jobber som spesialist på et nasjonalt sykehus), som hverken brenner, har partytelt, råner, har harry klær eller spiser harry mat.

Du bør virkelig undersøke at legen din er fra Ossslo dersom du skulle bli syk en gang, for herregud om h*n ikke var fra standsmessige kår for deg.

Jeg gjorde det ikke slutt med han fordi han var fra østfold, jeg gjorde det slutt med han fordi han var for harry. Lær deg å lese!

Jeg har dessuten vært sammen med to stk fra østfold, han ene var som sagt harry, men han andre har bosatt seg i Oslo og er absolutt ingen typisk harry østfolding, han er imidlertid enig i at stedet han er fra er harry, og det er vel i grunn derfor han flyttet derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som bor i Østfold, jobber nå i Oslo, og har oppførsel deretter, Gjelder foreldrene til de fleste jeg kjenner, så dere ville aldri gjettet at noen av oss var fra Østfold, er ikke mange ordene vi har beholdt. Alle jeg kjenner fra Fredrikstad har skiftet over til en finere dialekt, altså de snakker som i Oslo. Det er synd dialektene her dør ut, selv om jeg personlig ikke liker dem ;)

At det er mange trygda er et faktum ja, men det er fordi så mange arbeidsplasser ble lagt ned i samme periode som det var lett å komme på trygd. Synes ikke det er så rart jeg da, ser sammenhengen. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt møter trygda, er at det har vært naturlig i jobbsammenheng.

Selvsagt er vi fra et harry sted, men vi er ihvertfall mye hyggeligere enn man er f.eks på vestlandet. Er ikke det spor bedre der. Og de styggeste menneskene har jeg sett, har jeg sett i Oslo, Bergen og Trondheim, og der tror jo folk de er noe i tillegg.

Da jeg var på det lokale kjøpesenteret i dag, så jeg ingen som skilte seg ut i negativ forstand. Har aldri gjort det andre steder i fylket heller, uansett tid på døgnet.

Skjønner meg personlig ikke på campingfolket, men antar det økonomisk sett er ganske bra.

Og ja, jeg tar høyere utdannelse, skal begynne på master til høsten. Og alle mine venner tar også høyere utdannelse. Men noen ganger trenger man en generasjon eller to på å endre ting.

Hilsen enfoldig Østfolding, (som antageligvis vil tjene mer enn de fleste av dere til slutt....)

PS: Det er irriterende med mennesker som ikke har nok utdannelse til å lese statistikk riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfoldinger går rundt og kaller alle andre idioter, tapere og andre skjellsord. De kritiserer alt og alle men selv vil de ikke ta ansvar. Østfold-byene og småstedene rundt er verdens mest harry og uhyggelige steder...

Østfoldinger er de minst sjarmerende mennesker som finnes på jorden, mener jeg. Det finnes få vinnende vesener i Østfold, for å si det slik.

- Sarspborg: Folk legger ikke merke til noe som helst. Alt går sakte. Alle er uhøflige!

- Fredrikstad: De dytter og puffer bort i deg på gaten og i butikken: men de ser det ikke selv. De ser i grunnen ingenting. meget uhøflige.

- Halden: Merkelige vesener...de eksisterer liksom ikke. De ser deg ikke og de er ikke høflige!

- Moss: er for nærme Oslo til å kalle seg harry østfoldinger...

Felles for alle: stygg dialekt som er vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Nå finnes det jo også folk med høy utdannelse og inntekt som er harry da. Man MÅ ikke være på trygd for å være harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er vi fra et harry sted, men vi er ihvertfall mye hyggeligere enn man er f.eks på vestlandet. Er ikke det spor bedre der.

Det er jeg uenig i. På vestlandet er det mer høflige mennesker. De er mer følsomme overfor andre og har mer antenner. I Østfold braker de på som bulldosere. Folk i Østfold framstår som dumme med sitt "blide" åsyn a'la Raymonn.

Huff, finnes det noen mer avtennende dialekt enn Østfoldingenes? Huff, et traurig fylke og en skammelig dialekt. Den høres direkte dum ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...