Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #41 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg syns hele denne debatten err litt rar. Det jeg har gjort er slik. Min søster og typen hennes har handlet inn julemat, regnet ut hvor mye det koster og så deler vi likt. Så kan vi kose oss i julen uten å tenke på at dene ene skal ta med ditt og datt eller at det ikke skal være nok. Har aldri opplevd det. Vi er alltid stappmette og har masse mat igjen. Men nå nå hun danner sin egen familie og jeg etter hvert danner min egen familie så blir det nok litt anderledes. Da kan vi arrangere hver sin tur. Og da er det den som inviterer som skal holde med mat og drikke. Jeg har aldri bidratt noe når jeg har vært hjemme hos mamma. Hadde jeg blitt invitert til for eks. tante og onkel så hadde ikke jeg forventet å bidra med noe. Eller om jeg hadde invitert mine nevøer eller nieser så hadde ikke jeg bedt dem bidra. Det hadde vært fryktelig flaut å ikke hatt nok mat. Koster ikke så mye å kjøpe litt ekstra. Men en gave eks. konfekt eller en flaske vin er ikke så dumt å ta med, men det er gave og har ikke med å bidra å gjøre. Så er det det her med økonomi, det er ikke så lett. Det er kanskje derfor viktig at man er tydelig på at man ikke har så god råd. Kanskje det hadde hjulpet å avtale julen noen mpneder på forhånd. Selv om de er etablerete betyr ikke det at de nødvendigvis har god råd, heller tvert om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 28. desember 2008 #42 Del Skrevet 28. desember 2008 Neida det er overhodet ikke noen som tvinger meg til å holde juleselskap, jeg gjør det for ungene mine slik at de skal få feire jul med besteforeldre og tanter/onkler. Som sagt tidligere er det bestandig jeg som har holdt diverse selskaper som påskefrokost, julemiddag og 17. mai. Er det så rart at man blir litt lei av familie som kommer tomhendt og oppfører seg som de er på resturant?? Jeg ser nå heldigvis at det også er andre i familie som begynner å bidra litt for at vi som er familie skal samles i julen. For det er ikke noe ok å bestandig måtte be men aldri bli bedt. Som du har sagt flere ganger er det 1. gangen din søster har julen, men det er kanskje at det er hun som tar over for moren og har julaften. Og for å slippe å komme i en slik situasjon jeg kom i setter hun kjørereglene nå at alle skal bidra litt. At du har en liten leilighet og ikke har muligheten til å ha selskap forstår jeg veldig godt, så da må det da være ypperlig for deg å ta med øl, riskrem, vin eller kransekake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minemor Skrevet 28. desember 2008 #43 Del Skrevet 28. desember 2008 Er hos oss det foregår også, så i år valgte jeg og si nei. Ikke grunnet økonomi , mest fordi jeg hadde lyst på en enkel deilig julaften uten 1000 pakker under juletreet og masete sure unger overalt!! Min svigerinne ble litt sur (i august) da jeg sa i fra, men de kom til brønsj 1 juledag og vi hadde en kjempefin dag sammen:) Regel hos oss. Vi inviterer, ingen må bidra. Vi planlegger sammen, alle bidrar med en eller annen rett el drikke... Gjør det enkelt, si i fra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surremus Skrevet 31. desember 2008 #44 Del Skrevet 31. desember 2008 Neida det er overhodet ikke noen som tvinger meg til å holde juleselskap, jeg gjør det for ungene mine slik at de skal få feire jul med besteforeldre og tanter/onkler. Som sagt tidligere er det bestandig jeg som har holdt diverse selskaper som påskefrokost, julemiddag og 17. mai. Er det så rart at man blir litt lei av familie som kommer tomhendt og oppfører seg som de er på resturant?? Du inviterer for å glede barna dine, og forventer at gjestene skal betale...?Merkelig tankegang. Regel hos oss. Vi inviterer, ingen må bidra. Vi planlegger sammen, alle bidrar med en eller annen rett el drikke... Gjør det enkelt, si i fra!! Dette er regelen hos oss også. Kunne aldri falt meg inn å invitere til selskap og forvente at gjestene tar med seg diverse saker og ting. Dersom jeg står midt i matlaginga og kommer på at det er noe jeg har glemt å kjøpe, ringer jeg gjerne en gjest og ber denne stikke innom butikken. Men da tilbyr jeg meg faktisk å betale for dette. Jeg setter selvfølgelig stor pris på om gjestene tar med seg en vertinnegave, men det er ikke noe jeg forventer. Når det avtales at f.eks. nyttårsaften skal holdes hos noen, kjører vi spleiselag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #45 Del Skrevet 31. desember 2008 Når vi inviterer til selskap er det vi som holder gjestene med mat. Slik skal det være syns jeg. Om man ikke har råd til det må man ha mindre selskaper ellers må man avtale slike spleiselag tidlig i planleggingen slik at man kan fordele nogen lunde likt. Jeg kunne aldri bedt no en ta med seg noe, men jeg tar gjerne med noe når jeg skal bort om jeg får beskjed. Men jeg syns alltid det er litt rart å bli invitert på koselig middag hos venner for så å få beskjed om å ta med desserten. Jeg kan ikek noe for det, men jeg syns det er litt rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #46 Del Skrevet 31. desember 2008 Vi var også i år innvitert til julselskap fra lille julaften til 3. juledag. Jeg er i samme situasjon som deg.Dårlig råd,men jeg tar alltid med meg en dessert, somregel riskrem eller noe i den dur. 2. juledag har vi slektsstevne,der vi har koldtbord som byttes mellom mamma og søskenbarnet mitt. Da tar jeg alltid med en flaske rødvin. Riskrem og en flaske vin har en råd til,samtidig som de man er innvitert til merker at en bidrar litt. Og ALLTID hjelper jeg til på kjøkkenet med oppvask,bærer ut boss,rydder av bord osv.. Det er jo en Selvfølge når en er gjest! Men utover dette synes jeg ikke man skal bidra. Går utfra når du er ferdig å studere og fått deg en jobb at du da innviterer,da vl det jo jevne seg ut etterhvert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thapara Skrevet 1. januar 2009 #47 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes det er normal høflighet at gjester spør om det er noe de kan bidra med. Spesielt om middagen alltid holdes hos de samme, det koster en god del å være vert! MEN jeg ville aldri etterspurt noe (i alle fall ikke noe dyrt) fra familie eller venner jeg visste hadde lite penger. Nå har søstersen og tantebarnet mitt feiret jul hos oss i år, og vi har brukt mange tusen på mat og drikke, men det ville ikke falt meg inn å be henne spleise, nettopp fordi jeg vet hun har det mye tøffere enn meg økonomisk, og fordi det er en utrolig stor glede for meg (oss) å få ha dem her i hele julen. Om derimot mamma (som har massevis av penger) hadde kommet, og spurt om hun kunne kjøpt noe hadde jeg nok vært mer ærlig, og latt henne bidra ganske mye. Om man har julefester med veldig mange gjester ville jeg kansje heller spurt om søster kunne tatt med den gode salaten sin, tante det gode brødet, og mamma den gode kaka. Altså billige ting for hver enkelt som til sammen utgjør mye for vertskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 2. januar 2009 #48 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg pleier ofte å invitere venninnegjengen på middag hjemme hos oss i julen, da jeg er den eneste av oss som har stort nok hus blir det til at vi alltid er hos meg. Vi har alltid laget et spleiselag utav det, da vi gjerne spiser ekstra god mat disse dagene.. Og jeg har ikke råd til å spandere f.eks indrefilet til 14 stk i tillegg til tilbehør, brus, vin, dessert osv... Dette har heldigvis venninne mine forståelse for og vi pleier å fordele kostnadene.. Det hadde vært noe annet om vi byttet på hvor vi hadde middagene... Men da ingen andre har plass - så må det bli hos meg. Hvis du ikke hadde lyst til å være med å spleise - så hadde du vel ikke trengt å komme? Det fikk jo beskjed om det på forhånd..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 2. januar 2009 #49 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg syns det er litt forskjell på hvem som inviterer her. Jeg har vært hos mine egne og mannens foreldre en del ganger i jula, og jeg ville virkelig blitt sjokkert om jeg ble bedt om å betale for middagen. Noe annet er å kjøpe med seg noe de har glemt å handle inn. Men altså, når foreldrene arrangerer, tar jeg det litt for gitt at de betaler. Om jeg var forelder selv, ville jeg tenkt på hvor flott det var å ha alle i hus i jula, og heller lagt opp penger hvis jeg hadde dårlig råd. Men, når det er snakk om søsken som inviterer, og gjerne når ett søsken har mange middager, syns jeg det blir litt annerledes. Jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor jeg tenker sånn, men kanskje har det noe med at man som søsken er mer på samme plan, og det blir litt unaturlig at noen søsken nærmest skal forsørge andre søsken. Ikke hvis det er snakk om en enkelt middag, men hvis ett søsken står for det økonomiske og praktiske rundt flere middager, frokoster og lunsjer, så syns jeg ikke det er så unaturlig at man deler på utgiftene. Jeg har selv hatt diverse middagsbesøk og julelunsj i jula, og det koster, ja. I tillegg tar det mye tid. Så om det hadde vært mange ganger med de samme menneskene, ville jeg ikke synes det var helt ondskapsfullt å be noen om å ta med en kake eller noe. Når det er sagt, så skjønner jeg også at ts ikke føler seg særlig velkommen, med tanke på hvordan dette blir gjort, og med bakgrunn i at forholdet til moren ikke er det beste. Når det dessuten er snakk om noe så lite som å ta med en ost til frokost, monner det så lite, at det virker litt unødvendig å nevne det, fordi det nesten kan virke som om man ikke vil ha besøk. Men de mener antakeligvis ikke å ekskludere deg. Når det gjelder eksempelet med hvor mye kjøtt de skulle beregne, kan det være de tenkte ut fra hvor mye mer de måtte kjøpe, men uttrykte seg på en klønete måte. Men det er uansett synd at ts skal føle seg uvelkommen i sin egen familie, og de kunne gjerne tenkt litt mer på hvordan det de sier oppleves. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 2. januar 2009 #50 Del Skrevet 2. januar 2009 Tror jeg hadde blitt rimelig sjokkert om mamma hadde krevd penger for julemiddag o.l. Det henger ikke på greip, ikke i min familie i hvertfall. Dersom det er slik at de har dårlig råd så må man avtale dette på forhånd, og faktisk se på hvem som har penger til å bidra. Syns egentlig TS har gjort sin del som barnepike og ryddehjelp, spesielt når hun er gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #51 Del Skrevet 2. januar 2009 Vi inviterer alltid til julaften, og stort sett alle andre litt større midagere i løpet av året. Ikke fordi vi har bedre plass, bedre råd eller slike ting, men fordi det bare har blitt slik, desverre har det også blitt slik at vi pynter hus, bord ,kjøper maten, lager maten, vasker opp etter maten, lager frokost dagen etter som vi selvsagt også har kjøpt, vasker opp etter dette måltidet også pluss vasker huset år alle har reist hjem.... Og selvsagt får vi spørsmål om en cognac til kaffen dersom vi ikke har rukket å sette frem flasken allerede... Hvorfor, jo fordi vi har lagt opp til det selv... Vi har invitert, og gjort alle disse tingene uten å forvente at andre skal gjøre noe, kjøpe noe osv... dersom jeg skulle gått tilbake og forandret på noe nå ville jeg helt klart gjort som din søster og bedt andre om å bidra med eks dessert, brus, en ost eller liknende allerede fra dag 1. Det er ikke noe man kan begynne med etter noen år... desverre.... Og selv om vi liker å invitere gjester, lage god mat, pynte bord osv... er det ikke like gøy når man vet at gjestene faktisk ikke aner hva som blir lagt ned av tid og penger... og vi hadde jo satt stor pris på det dersom noe kunne tilby seg å kjøpe en flaske cognac, lage desserten osv... selv om det beste selvsagt hadde vært om gjestene fant ut av dette selv så må jeg si: all ære til din søster for å begynne nå, før det blir en rutine at hun skal ta over det din mor tydeligvis alltid har gjort... og det bør vel tjene deg også, en dag blir det sikkert din tur til å invitere og da bør det ikke være noen som regner med at du skal kjøpe og lage all maten. Så neste gang synes jeg du skal ringe og spørre om det er noe du skal ta med,evt foreslå noe du vet dere har råd til og heller si i fra at jeg skulle gjerne ha bidratt med mer, men vi har desverre ikke så mye penger, er det noe annet jeg kan gjøre isteden.... Og da gjerne forslå ting du kan gjøre som ikke skader helsa, jeg er selv gravid og skjønner godt at det ikke er alt som er like behagelig å gjøre i den peroden.... Uansett er det for sent denne julen, men lykke til med julen 2009 sammen med en ny liten familie:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #52 Del Skrevet 8. januar 2009 Vi har hatt jule hos oss noen år. Og da har vi betalt alt. Familien har også ligget over til 1. juledag så da har vi handlet inn til frokost. Ingen har tatt med noe, spurt om de skal eller hjulpet så mye til når selskapet har stått på. Og det koster å ha julemiddag med etterfølgende kaffe/conjac etc. I år ville søsteren min ha julen hos seg. Jeg syntes det var greit at det går på rundgang så det var fint. Like før jul aften ringer hun meg og sier at alle skal ta med litt. Foreldrene våre skal ha med det ene og jeg måtte ta med flere ting. Ble helt satt ut jeg, fordi - da vi har jul har vi betalt alt. Tenkte at nå ser hun hva det koster, og har vel fått litt sjokk. Skal si at de har bedere råd enn oss, og de legger ikke skjul på at de har det heller. Jeg hjalp til masse både under og etter middagen. Da pakkene ble tatt så satt søster og man stille mens jeg ryddet sammen papir etc. Fant ut at neste jul hos dem skal jeg sitte rimelig stille jeg også, og faktisk kunne se hva andre får og ikke "skal jeg hjelpe med noe?" hele tiden. Har dessuten bestemt meg for å snakke med dem om det er lsik at vi skal spelise på julaften eller ikke. For jeg synes ikke det er riktig å spleise når vi er hos dem og ikke hos oss. Men jeg får meg ikke til å be folk ta med seg noe når jeg selv ønsker å ha julen hjemme. Men vi er tydelig forskjellig. Tror TS ikke vet hvor dyrt det er å ha masse mennesker på julemiddag. 200 kr på en julemiddag er en dråpe i havet. Slik jeg tror søsteren min ikke forstod hvor dyrt det var før hun måtte handle inn alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå