Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #21 Del Skrevet 27. desember 2008 Det er da slettes ikkje sikkert at dei har god økonomi berre fordi dei er utdanna, har fast jobb og hus? Julemat er dyrt, og når det er familieselskap, så går i allefall min familie ut ifra at da skal det spleisast. Familiejul er ikkje samme som å bli "bedt vekk", og da kan ein umulig forvente å komme til dekka bord. Passe ungar i ein time, og å hjelpe til med oppvask etter mat tilsvarer på ingen måte å lage istand kalaset. Eg tykkjer du er smålig, og at det er forhold til mor og søsken som skinner igjennom. Neste år kan du enten feire med din samboers familie, eller ta initiativet til spleising og juleforbredelser sammen med dei andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. desember 2008 #22 Del Skrevet 27. desember 2008 Har man ikke råd til å holde selskap, så lar man det være. Hadde jeg vært deg så hadde jeg takket nei til disse selskapene og laget middag hjemme. Dette er da det dummeste rådet jeg har lest! Jeg vil mye heller spleise og treffe familie og venner, enn å sitte hjemme i min egen surmagethet fordi verten har dårlig råd! Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig å spleise, og vi gjør det ofte - heller det enn at noen skal ha ekstra stor belastning ved å ha selskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #23 Del Skrevet 27. desember 2008 hvis du aldri inviterer til julemiddag hos dere syns jeg det må være rett og rimelig at du bidrar med noe, feks drikke som du fikk beskjed om. julemiddag er dyrt assa!! og det tar lang tid å forberede. jeg hadde ikke hatt noe problem å tatt med noe, ellers ville jeg sittet med følelsen av at jeg snyltet på de. greit nok å sitte barnevakt en gang i blant, men likevel...! svelg kamelen, ta med det du får beskjed om og kos deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsemamma Skrevet 27. desember 2008 #24 Del Skrevet 27. desember 2008 Det kommer litt an på syns jeg. Hvis man inviterer noen på den måten jeg tenker at "å invitere" er, type: "Vil dere komme hit på middag 2. juledag?", så synes jeg det er frekt å be gjestene å ta med seg noe. Da har man invitert til middag!! Hvis det heller mer mot: "Skal vi samles 2. juledag hele gjengen, hva tror dere?" synes jeg det er mer stuerent å be om et bidrag. Hvis man holder selskap, dvs inviterer gjester på den riktige måten, bør man betale selskapet selv. Hvis man derimot enes om å samles en plass er det mindre "formelt", og ok å spørre om spleising. Jeg har aldri blitt bedt om å ta med meg noe til et selskap/middag, men har vært på spleiselag av typen der vi enes om å samles en sted. Hvis jeg hadde fått en middagsinvitasjon, og deretter blitt bedt om å ta med meg råvarer/drikke e.a. hadde jeg blitt ganske overrasket. Vet ikke hva som egentlig har skjedd i ditt tilfelle, men ut fra det første innlegget ditt så det ut som om dere bare hadde fått beskjed om "å møte opp", og deretter om å ta med dere drikkevarer. Hvis noen skulle begynne å bestemme slik over meg ville jeg blitt forbannet. Hvis det derimot er en enighet om at dere vil feire sammen, og at det blir hos søsteren din, ser jeg ikke problemet med å ta med seg et bidrag. Hvis det dreier seg om en invitasjon i ordets rette forstand er det frekt å be gjestene om å ta med seg bidrag til selskapet. Dette vet du best selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 27. desember 2008 #25 Del Skrevet 27. desember 2008 I min familie er det jeg som står for de store lunsjene og middagene.Litt fordi det er bare her vi har plass til å ha alle samtidig, og litt fordi det er ingen andre som vil ta på seg å lage så store middager. Akkurat denne julen har vært litt spesiell, jeg har jobbet helt til nå, men det tar vi igjen i dagene som kommer. I dag, morgen, nyttårsaften og 1.nyttårsdag blir vi 16 til bords. Det blir mye mat og mye penger! Jeg og min samboer har god økonomi, mn det får da være måte på hva vi skal dekke. Så her får alle birda med det de kan.Min bror, som er veletablert og tjener godt bidrar mer enn mitt yngste søskenbarn som er student og bor på hybel sørpå. Han synes det er helt genialt å kunne komme med penger for deretter å få middager ( og han dekker opp både for hva han spiser og vel så det!).For henne er det dyrt nok bare å komme hjem til jul, og jeg er mer enn fornøyd med at hun kommer litt før, hjelper til med å dekke bordet og hjelper meg med oppvasken etterpå. Mine foreldre kommer med en konvolutt med penger før jul, så handler jeg inn julepålegg og mat som de skal ha hjemme, det som blir til overs går i felleskassen for stormiddager. Tanter og onkler har med snop, drikke og desserter og ungene tegner bordkort og planglegger de "kulturelle innslagene". Det er artig med samling av familien, men jeg må også si at det er lite hyggelig med de som foventer at jeg skal så på pinne hele jula, lage mat til alt mellom 15-20 stykker hver dag og tror jeg synes det er bare hyggelig. Har mang en gang vært helt utslitt når julen endelig er ferdig, og kaiiln flirer litt når middagene de to første ukene i januar er Grandis og Fjordland.....De aller fleste i min familie spør på eget intiativ hva de skal ta med eller om de skal lage noe. Jeg går ikke "tiggerrunde" for å få dekt opp de utgiftene vi har,men jeg synes det er kjempekoselig når noen faktisk tenker på at lys,servietter og bordpynt koster det også! En av tantene mine kom i år med fire gigantpakninger med hvite lys, ble så glad for at hun tenkte på hvor mye lys det faktisk går med i løpet av disse dagene!Hun har tidligere også ringt meg fra butikker når hun har sett f.eks dekorasjonsmateriell på tilbud og lurt på om hun skal kjøpe med en drøss slik at vi har litt å ta av når vi pynter bord. Jeg forventer ikke at unge studenter skal bidra mye økonomisk, men at man enten stiller opp praktisk eller bidrar på annet vis synes jeg er en selvfølge. Et annet søskenbarn av meg er gravid og har mye smerter i hofter og rygg, det nærmer seg termin. Hun kan derfor ikke fly med tallerkener og kopper, jeg har ingen problemer med å å skjønne det!I år har hun i god tid før jul bakt forskjellige kaker som hun har fryst så vi har til kaffen. En helt grei løsning, både for meg og henne. Men det er kanskje litt greit om slikt avtales på forhånd? Jeg synes det er litt merkelig å først invitere noen, for senere å informere om hva de skal ha med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 27. desember 2008 #26 Del Skrevet 27. desember 2008 Alle dere som klager over at dere alltid må ha middagen: hvorfor går det ikke på rundgang? Ingen tvinger dere til å holde middagen. Jeg syns det er frekt å be gjester ta med seg noe som helst, spesielt så "store ting" som å passe på at hele familien skal slukke tørsten, og når de ikke får spise seg mette.. vel. Jeg kunne aldri bedt mine gjester om å ta med noe som helst eller spleise, det har jeg aldri gjort, men de tar alltid med seg en konfekt, en vin eller lignende. Akkurat slik jeg gjør når jeg blir bedt på middag. Man tar med en liten oppmerksomhet til verten, og hjelper gjerne til å rydde av/vaske opp. Hvis søstera di syns det er så dyrt å ha juleaften eller middag, hva enn det måtte være, så får hun heller si at hun ikke kan ha det, enn å sitte der og regne ut hvor mye som spiser hva, og om du har "betalt" for din kvote! Hvis du er bedt på middag, så kan de ikke komme med regningen ved bords. Jeg syns ikke du overreagerer, jeg syns deres situasjon er spesiell! Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg kunne aldri bedt dem ta med noe uansett. Har man ikke råd til å betale hele gildet kan man like gjerne la være å be noen, eller ha færre middager i løpet av juleuka. Vi har ofte mange middager i løpet av jula, men ingen forventer det av oss. Vi forventer heller ikke at noen andre skal bidra i "våre" middager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 27. desember 2008 #27 Del Skrevet 27. desember 2008 Tja, jeg synes dt ville vært innmari trist om vi ikke skulle feire jul sammen med familien fordi de ikke har råd... Altså, jeg og min mann har flyttet hjemmefra for ca ti år siden. Våre foreldre bor en dagsreise unna oss (i hver sin retning) så julefeire (og påskeferie) betyr at vi stabler oss inn i bilen (med tre ganger så mye stæsj nå som vi er blitt tre...) og kjører avsted, og "invaderer" huset til enten mine foreldre eller hans mor. Ja, i år har vi for sikkerhets skyld ekstra lang juleferie, og bor i 14 dager hos svigermor. Selvsagt får vi ikke betale for oss... hun er jo så glad for å se oss, og den vesle sønnesønnen sin. Men hun er alenemor med to tenåringsjenter, og å få to voksne i hus (junior spiser enn så lenge bare morsmelk, så han koster ikke så mye å ha i hus. Litt klesvask bare...) i to uker i jula er jo ikke bare-bare da... Så vi sørger i alle fall for å plukke med oss litt brus og snop når vier på butikken, og i dag handlet vi inn til middag (dog ikke verdens dyreste middag, mannen hadde bestemt seg for å ha hjemmelaget pizza, han lager den også altså, så svigermor skal få slappe av og få servert mat for en gangs skyld, om enn ikke ribbe eller kalkun i dag...) I går var vi invitert til svigerfar på middag, der ser jeg det annerledes, vi inviteres på en middag, da ser jeg det ikke som naturlig at vi skal ha med drikke til alle, eller sånn. Det er en middag han inviterte oss (og de to tenåringssvigerinnene mine, de er jo hjemmeboende barn, dog med fast bosted hos moren, så det er da ikke å forvente at de skal betale for å spise middg hos faren) til, men at vi inviterer oss selv til å bo hos svigermor i 14 dager, det blir noe annet. Hverken hans eller mine foreldre lar oss betale for oss, når vi kommer og invaderer huset deres, og det er ofte i slike litt dyrere tider vi kommer, jul og påske... Men vi forsøker i alle fall å hjelpe til med dekking og rydding av bordet, og plukke med oss litt ting når vi er på butikken. Men i trådstarterstilfelle, gravid med bekkenløsning som likevel hjelper til, og sykemeldt mann, følgelig trang økonomi, så skjønner jeg jo at det føles krevende at man må "betale for seg". Likevel, å være gjest hos andre mange dager i jula, selv om man må ha med brus og andre ting, er nok rimligere enn å lage maten selv (dersom man lager julamat i alle fall) hjemme hos seg selv, så sånnsett greit å bli invitert bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
{Wilma} Skrevet 27. desember 2008 #28 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg tror det er ditt anstrengte forhold til din mor som lager dette til en stor sak, noe det i utgangspunktet ikke burde være. Ingen har vondt av å bidra og hjelpe til litt, det er enormt mye jobb og koster bra med penger å arrangere selskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 27. desember 2008 #29 Del Skrevet 27. desember 2008 For min egen del er det ikke de kronene det koster og handle inn f.eks drikke eller lage riskrem det kommer ann på. Det er heller det å kunne slippe å lage riskremen eller slippe å stå i kø på polet. Du sier at du er gravid og at du kom en hel time før festen begynte for å hjelpe til. Vel, velkommen til virkeligheten; i fjor jul var jeg 8.5 mnd gravid, bekkenløsning og toppen av det hele en aktiv 3 åringen. Da hadde jeg 11 stk til julemiddag. Bet tennene sammen og lot det stå til. Hadde det vært slik at det hadde vært flere som hadde tatt på seg å holde juleselskaper hadde jeg kanskje ikke bedt om hjelp men når det er slik at det kun er jeg som har holdt middager så må jeg nesten sette foten og og be om litt hjelp. Nå i år har faktisk min søster hatt 1.juledag middag så nå kanskje det blir fler som kan stelle i stand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #30 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er også den som alltid steller i stand til juleselskap... Det kan ikke gå på omgang her, fordi både mannen min og jeg er enebarn med eldre foreldre som ikke er friske. Vi inviterer til juleselskap fordi vi ønsker at våre foreldre skal få oppleve jul sammen med barn og barnebarn, og vi inviterer også eldre tanter og onkler hvis barn ikke bor i nærheten, eller ikke ønsker å feire stort. (Det er en ærlig sak!) I år var vi 11 til bords. Dette hadde vi ikke hatt råd til hvert eneste år dersom våre gjester ikke hadde bidratt med en liten del hver seg. I stedet for å ta med gave til "verten" som så mange snakker om, har våre gjester valgt å bidra med ting vi trenger til kvelden, og det er på deres eget initiativ! De forventer ikke at vi skal sponse dem hele julen, de ønsker å bidra så vi alle kan feire sammen. De er bare glade for at de slipper å stelle i stand selv, og at de kan feire sammen med familien sin. Jeg synes faktisk du er tankeløs som ikke tilbyr deg å bidra med noe, og at de må gå til det skritt å spørre om du kan tenke deg å bidra! Det skulle vært en selvfølge for deg å se at kostnadene ved et slikt selskap år etter år kan tære på lysten til å invitere til familiejul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 27. desember 2008 #31 Del Skrevet 27. desember 2008 Tankeløs? Hvordan kan du si det? Hun sier at hun skulle ta med et par ting. Det er faktisk ikke slik at man må meddele med de man er invitert til at man skal ha med noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #32 Del Skrevet 27. desember 2008 Du gidder ikke ta med en jævla konfekteske til din egen søster når du blir bedt på middag? Les heller hva jeg har skrevet før du svarer slik.. F.eks. setningen etter den du hadde uthevet...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #33 Del Skrevet 27. desember 2008 For min egen del er det ikke de kronene det koster og handle inn f.eks drikke eller lage riskrem det kommer ann på. Det er heller det å kunne slippe å lage riskremen eller slippe å stå i kø på polet. Du sier at du er gravid og at du kom en hel time før festen begynte for å hjelpe til. Vel, velkommen til virkeligheten; i fjor jul var jeg 8.5 mnd gravid, bekkenløsning og toppen av det hele en aktiv 3 åringen. Da hadde jeg 11 stk til julemiddag. Bet tennene sammen og lot det stå til. Hadde det vært slik at det hadde vært flere som hadde tatt på seg å holde juleselskaper hadde jeg kanskje ikke bedt om hjelp men når det er slik at det kun er jeg som har holdt middager så må jeg nesten sette foten og og be om litt hjelp. Nå i år har faktisk min søster hatt 1.juledag middag så nå kanskje det blir fler som kan stelle i stand. Javel? Hvorfor har du en slik fiendtlig holdning egentlig? Er dette en konkurranse? Du er ikke min søster, men allikevel er det som om du tar ut ditt sinne du muligens har på noen i din familie fordi de ikke tar med seg noe? Vet ikke hva problemet ditt er men det kan være det samme. det er første jula vi feirer hos min søster.. Jeg har forresten 2 søstre og en bror, og vi har feiret en dag hos hver (julaften, 1 og 2 juledag). Alltid tidligere har vi vært hos mine foreldre alle dagene. Så det er ikke slik at det er en av dem som alltid påtar seg alt slik det fremstår at du gjør forresten.. For DEG er det kanskje ikke pengene det står på, men om jeg blir bedt om å gi penger til dem vil jeg tro at for dem er det pengene det står om. Ikke at de ikke har råd, men at de synes jeg burde betale for meg. Har som jeg har sagt flere ganger gjennom denne tråden full forståelighet for at man ikke skal komme tomhendt, og hjelpe til med det forskjellige. vet bare at når jeg ber folk over til meg. Altså, inviterer dem, så ber jeg dem aldri om noe.. Om de tar med seg noe er det da koselig, men ringer dem ikke ens ærend for å minne dem på å ta med seg brus og is.. Og forresten ja, jeg kom en HEL time før, fordi det var visst ikke nødvendig at jeg skulle komme tidligere da de sa at det var jo kun å koke kjøttet som måtte gjøres så mye tidligere. Men tilbudte meg så klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 27. desember 2008 #34 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Jeg forstår ikke grunnlaget for disse "angrepene" mot trådstarter. 1. H*n sier h*n ikke hadde kommet tomhendt til besøket. 2. Problemstillingen er (ut fra mitt synspunkt): Ville du ringt dine gjester og kommandert dem om å ta med diverse ting til middagen du har invitert dem til? 3. Hvis du ber familie på frokost, forteller du dem "du må ta med en ost, ellers får du ikke spise frokost med oss"? 4. Trådstarter har tilbudt seg å hjelpe til før middagen, men blitt avslått. Hva mer kan h*n gjøre da? Det står ikke på henne når hennes bidrag blir lagt til side. Jeg syns ikke man kan kreve at gjester skal ta med seg noe som helst, men man kan bli enige i forveien. Ikke én dag før middagen, men man kan ta det opp i god tid og legge frem sine forslag om hvordan man syns juleaften / juletidene bør organiseres hvis man mener det er urettferdig fordeling. Det er ikke meningen at man skal føle seg som et femte hjul på vogna hos familien, for familien ikke har avtalt i forvei hvordan man ønsker å ha det denne jula. Endret 27. desember 2008 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #35 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er også den som alltid steller i stand til juleselskap... Det kan ikke gå på omgang her, fordi både mannen min og jeg er enebarn med eldre foreldre som ikke er friske. Vi inviterer til juleselskap fordi vi ønsker at våre foreldre skal få oppleve jul sammen med barn og barnebarn, og vi inviterer også eldre tanter og onkler hvis barn ikke bor i nærheten, eller ikke ønsker å feire stort. (Det er en ærlig sak!) I år var vi 11 til bords. Dette hadde vi ikke hatt råd til hvert eneste år dersom våre gjester ikke hadde bidratt med en liten del hver seg. I stedet for å ta med gave til "verten" som så mange snakker om, har våre gjester valgt å bidra med ting vi trenger til kvelden, og det er på deres eget initiativ! De forventer ikke at vi skal sponse dem hele julen, de ønsker å bidra så vi alle kan feire sammen. De er bare glade for at de slipper å stelle i stand selv, og at de kan feire sammen med familien sin. Jeg synes faktisk du er tankeløs som ikke tilbyr deg å bidra med noe, og at de må gå til det skritt å spørre om du kan tenke deg å bidra! Det skulle vært en selvfølge for deg å se at kostnadene ved et slikt selskap år etter år kan tære på lysten til å invitere til familiejul. Alle dere som er sier jeg er tankeløs/egoistisk/vet ikke hva, er som jeg ser dere som "alltid" holder juleselskap, og som alltid har store utgifter... Sukk... Kan nok ikke sammenlignes helt med min situasjon, så passer ikke helt som svar i akkurat DENNE tråden! Med mindre dere vil opplyse andre om hvordan dere føler dere. Dette er som sagt første jul mine søsken inviterer til middag. Og det blir gjort av alle, ikke noen av dem som må holde det mer enn EN dag. I tillegg så har jeg aldri sagt at jeg ikke hjelper til eller at jeg ikke ser på det som en selvfølge at jeg skal ta med meg noe.. Men at det må spørres om. Ja, det er det som er greia.. Kanskje det er bare meg (og endel andre kg-lesere) som ikke ber inviterte gjester ta med seg drikke eller betale sin andel av middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #36 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg og mannen har ikke verdens beste økonomi. Jeg studerer og han går sykemeldt. Vi bor i en liten billig leilighet, og det går da rundt på et eller annet vis, vi mangler ingenting men vi bruker alltid opp det vi har hver måned. Mine søsken er alle godt utdannet, og vel etablerte, og har både hus, bil og barn. Nå i jula har vi vært en dag hos den ene og en dag hos den andre til middag. Vi er mange i totalt (ca 10) og det er naturlig nok ikke plass til å skulle ha middag/kaffebesøk her hjemme hos oss. Noen dager før jul ringer min søster og forteller hva vi skal ha til middag de forskjellige dagene, og hvor vi skal ha det. Jeg sier at det høres koselig ut, og da kommer det fort: Så, da lurte jeg på om du kunne ta med dessert og drikke, eller om du kunne være med å spleise på middagen. (La meg også legge til at min mor også kommer til disse middagene da hun også bor i en liten leilighet, så vi er nødt til å feire i mine søskens hus. Det er hun som har kjøpt inn det meste av det vi skal spise. Det er også hun som lager middagene) Jeg synes dette var litt rart jeg! Hvis man blir bedt på middag så er det vel ikke normalt å be om penger fra gjestene? Føler meg egentlig ganske uvelkommen i disse middagselskapene. Mamma er lik som mine søsken da... På julaften sa hun: "I morgen tar vi middagen ca kl. 17. Forresten (henvender seg til min svoger) hvor mye kjøtt har vi? 6 kilo? Ja, da er det nok.. (henvender seg til meg igjen:) Ja, kom ca sånn kl. 17 dere da." Som om hun måtte tenke over om det var nok mat til meg og mannen min også. Ble egentlig veldig lei meg. Hadde jo tatt med både drikke og sjokolader etc til julaften, brukte over 200 kr på det, og følte det som om vi spiste opp maten deres. Idag skal vi på ny middag igjen. Skrev en mld til mamma om vi skulle ta med noe, og fikk da beskjed om å ta med drikke igjen. Akkurat det er greit nok, at om jeg spør får jeg beskjed om hva som "mangler" (selv om hele kjelleren er full av drikke) og hva som "trengs", men at man får beskjed om at en må ta med seg ditt og datt, eller betale for middagen synes jeg er litt rart.. Føler meg på en måte ikke like velkommen. Skal kanskje legge til at jeg har et ganske anstrengt forhold til min mor fra før, og vi ikke kommer overens. Er det jeg som overreagerer nå eller hva tenker dere? Og, blir dere bedt om det samme fra deres familier? (Fikk forresten også beskjed om å ta med meg en ost om vi ville spise frokost 1.juledag sammen med dem.. da sa jeg bare at vi holder oss hjemme og spiser der i stedet) D Dere bor slik at dere ikke kan ta imot gjester. Dere er de som alltid er best,men slipper å be pga plassen. kansje dine søsken tenker at da tar de den jobben for deg, så det minste du kan gjøre er å ta med drikke eller eks lage en dessert. Når dine søsken ber alle dager, så syns jeg at det er på plass at du yter noe selv, siden dere aldri kan be selv. At din mann er sykmld har ikke noe med saken å gjøre At du brukte 200 kr på julaften hadde jeg ike villet skrevet. hva tror du en julaaften koster. La oss si du skulle be til middag? Pinnekjøtt, drikke dessert , og alt annet man dusker opp med. Vær glad du blir vedt om å ta med drikke eller dessert. lager du dessert selv, så behøver det ikke koste noe særlig. nei, det er ikke vanlig å ta betaling av gjstene,men det er uhøflig å ikke ta med noe. Og du kan aldri be noen slik du bor, så for meg er du den som tar imot og ikke yter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #37 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg synes du overreagerer og sutrer. I slike familiesammenkomster i julen er det helt naturlig at alle bidrar. At hun ba deg om å ta med det og det er da bare fint, så vet alle at DU tar med dette, så tar en annen med seg noe annet. Så slipper man at ingen har tatt med drikke, mens alle stiller med riskrem. Eller at ingen har tatt med seg noe i det hele tatt. Eller at alle tar med noe som vertene allerede har kjøpt inn. Skjønner tegningen? Organisering, kalles det. Det er veldig praktisk. Å holde julemiddager er dyrt. Det er da mye bedre at man spleiser litt på det enn at det ikke blir noen julemiddag i det hele tatt, fordi ingen har råd til å holde hele festen aleine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #38 Del Skrevet 28. desember 2008 Herregud som dere klager!!!! Spesielt du Prinsessa! Selvfølgelig bør alle bidra med litt, men det er jo ingen som tvinger dere! Det er bedre å la være å feire hos dere, enn å sitte på et forum og klage over hvor dyrt det er i ettertid! Det er en skikkelig uting! Gjestene bør bidra med litt godteri, en blomst osv, evt ta med dessert eller lignende, men når man er vertskap så skal man stå for mat og drikke og IKKE be om betaling for disse tingene man gjør helt frivillig!! Da kan man jo heller feire jul på resturant og betale dem istedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 28. desember 2008 #39 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Etter min mening er det ikke normalt å få "regning" når man er invitert bort til middag om det er hos venner eller familie. Men som ts sier selv, å ta med en liten gave til vertskapet er da helt normalt. Synes det faktisk er rart når folk kommer tomhendt, men det er annen diskusjon. Blir noe annet når man avtaler på forhånd at i år har vi julen hos meg, men for å få det til så må alle bidra. Og hvis det uansett er foreldregenerasjonen som betaler, men har det i et annet hus, blir det for meg enda mer tåpelig at "vertskapet" skal rette krav om at folk skal ha med seg bestemte ting, så fremt dette ikke var ting som man blir bedt om å plukke opp på veien, da det var glemt. Til gjest: 23 mennesker i julen, og folk surmuler for at de må bidra, det er trist å høre. Men godt at det har gått seg til . Endret 28. desember 2008 av ringblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julepatriot ^^ Skrevet 28. desember 2008 #40 Del Skrevet 28. desember 2008 Holder man selskap så holder man selskap. Og har man dårlig råd så har man dårlig råd. Jeg synes det burde være lov til å si fra om at "Vi har så dårlig råd så jeg kan ikke kjøpe så mye, men kan jo ta med tre flasker brus og kanskje hjelpe til iløpet av kvelden?" Når julen har blitt så kynisk at man ikke får spise frokost om man ikke har med en ost, da legger jeg meg ned for gått! Det er tåpelig!Selvsagt koster det å holde selskap men det er da frivillig. Og om man forventer at det er spleises kan man jo spørre om hva det er lettest å bidra med, ikke alle har samme forbruk og jeg hadde mer en gledelig bidratt om jeg kunne ta med noe som jeg har liggende enn om jeg må kjøpe noe på butikken i romjulen bare for å unngå sure miner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå