citygirl Skrevet 26. desember 2008 #21 Del Skrevet 26. desember 2008 jeg skjønner godt at du er lei deg og synes du har lov til å være lei deg. Noe som skurrer i kommunikasjonen her mellom foreldre og "dere barna", uansett om du/dere er voksen eller ei. Det er ikke sikkert det er så ille, men poenget er at du faktisk ble lei deg og synes å skamme deg over det (i.o.m. at du må spørre om det er ok med den tristheten som du kjenner). Du hadde noen forventninger som ikke ble innfridd og som de delvis la opp til ved å spørre om opplysninger osv. De har oppført seg litt dumt - ikke tvil om det. Ønsker deg en fortsatt god jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsemamma Skrevet 27. desember 2008 #22 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Før jul sa mamma og pappa at jeg skulle få XX til jul. På julaften fikk jeg et kort hvor det stod at jeg kom til å få gaven på nyåret. Det hadde visst vært så mange utgifter før jul, og de har en stor haug med regninger som må betales før de får lønninger i januar, så de har ikke råd før da. Det er jo greit, jeg hadde ikke noe problem med det i det hele tatt, før noen spurte mamma om hun hadde ny kjole, og det kunne hun bekrefte at hun hadde. Nye sko hadde hun også kjøpt, og hun hadde vært hos frisøren for å "freshe" seg opp litt til jul. Ingen av disse tingene var nødvendige, hun har skapet fullt av klær og sko (shopper hele tida) og hun var hos frisøren for under to uker siden. De hadde også kjøpt "halve Mester Grønn" og diverse ny julepynt. Hele "pakka" med blomster, pynt, juleantrekk og frisørbesøk har sannsynligvis kostet langt mer enn gaven jeg ble lovet, og jeg må innrømme at jeg reagerer på prioriteringene deres. Unner du ikke moren din nye klær til jul og frisørbesøk...? :klø: Ser heller ikke noe galt i at moren din har kjøpt seg juleblomster...? Ja, jeg synes du er smålig. Det virker som at du er eldre enn 14 år, og jeg ser ikke problemet med at voksne mennesker må vente til i januar for å få julegave... Hvis du i tillegg hadde fått beskjed om dette på forhånd... Ser også at du har skrevet at de har bestilt seg nyttårscruise, og at du er litt snurt for at de ikke heller brukte pengene på gave til deg... Det synes jeg er litt merkelig. Mine foreldre har prioritert meg i alle år mens jeg var lita. Nå som jeg er voksen og har barn selv vet jeg hva det faktisk krever av "forsakelser", og foreldre prioriterer barna først uten engang å nøle. Nå som jeg og mine søsken er "utfløyet" gleder det meg stort at de koser seg selv Reiser på turer, shopper, drikker vin til gode middager osv. Jeg unner dem det! Endret 27. desember 2008 av mamsemamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Netten Skrevet 27. desember 2008 #23 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg synes ikke det er rart at du reagerer. For meg virker det merkelig å kun prioritere seg selv med både ny kjole, sko, to frisørbesøk på to uker, massevis av blomster og julepynt, og at dette går på bekostning av julegavene til hennes egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 27. desember 2008 #24 Del Skrevet 27. desember 2008 Etter å ha lest gjennom svarene lurer jeg egentlig litt på hvordan de som sier TS er smålig egentlig hadde reagert hvis de selv var i samme situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.P.Katt Skrevet 27. desember 2008 #25 Del Skrevet 27. desember 2008 Det koster rundt 1000 kr, som er det de pleier å bruke på gaver til broren min og meg, så det var ikke noe ekstraordinært dyrt i forhold til "normalen". Hvor gammel er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.P.Katt Skrevet 27. desember 2008 #26 Del Skrevet 27. desember 2008 Bruke penger på pynt og stæsj til jul - og gaver til seg selv - og IKKE kjøpe gave til ungene sine ???? Det går bare ikke an synes jeg da. Ok - hadde de virkelig ikke hatt penger til verken det ene eller det andre så hadde jeg skjønt det litt mer - og kanskje var det også en ting som "garantert" ville komme på salg etter jul slik at det av den grunn også var bedre å vente, men å prioritere ting til seg selv på bekostning av julegaver til egne unger kjenner jeg absolutt ingen som ville gjort. Så svaret fra meg er ubetinget; NEI - jeg synes ikke du er smålig. Du har god grunn til å bli skuffa (og det har ingen ting med "krav" om gaver e.l. å gjøre!) Likedan kjenner jeg ingen som ville gjort slik Cathpeds mor gjorde - gi bort brukte bøker..... Uff.. pinlig... Herlighet å du reagerer a!! Greit å reagere voldsomt om trådstarter er en liten unge, men som nevnt ts: Hvor gammel er du? Drit nå i at foreldrene dine unner seg litt til seg selv da, er dette vanlig eller er det første gangen de gjør slikt noe? Kanskje dere skal få noe som de har bestilt som ikke kommer frem før på nyåret! Milde moses, hva er det julen egentlig handler om her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 27. desember 2008 #27 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg syns du er litt smålig ja, hvertfall hvis du er i en sånn alder at du har passert 20. Hvis du skal få en gave du ikke trenger så fort som mulig ser jeg ikke helt problemet med at du må vente noen uker til med å få gaven? Hva er egentlig problemet? Hadde de kuttet ut gaven din hadde jeg forstått reaksjonen, eller hvis de hadde utsatt gaven til påske - men det er jo bare snakk om å vente til nyåret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #28 Del Skrevet 27. desember 2008 Nei, jeg synes overhodet ikke du er smålig. Jeg hadde blitt meget skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #29 Del Skrevet 28. desember 2008 Ikke smålig i det hele tatt! Jeg har alltid prioritert gaver til barna og familie fremfor meg selv. Jeg synes ikke disse foreldrene høres så veldig prioriterte ut for å si det sånn. Selv om barna har blitt over 20 så får man som oftest julegaver fra foreldrene sine - og trådstarter utsatte jo sine egne vintersko for å kjøpe julegaver til foreldrene. Om dine foreldre hadde dårlig råd så hadde jeg skjønt det. Men når du sier at hun shopper klær til seg selv hele tiden og går på frisøren to ganger på to uker . Ja da synes jeg faktisk at denne mamman er en smule egosentrisk som setter seg selv først. Jada jeg har lest at hun får julegaven sin i januar.... og det hadde jo alle godtatt om foreldre hadde hatt det vanskelig økonomisk. Men ikke når de bruker tusenvis på nye klær, blomster og frisør istedenfor. Vil jo heller si at trådstarter høres mere moden ut i prioriteringene enn mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #30 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg synes foreldrene dine skal kunne bruke pengene slik de vil. Jeg går ut fra at de holder løftet de ga deg om gave i januar, og da ser jeg ikke helt problemet. Kanskje jeg hadde blitt skuffet hvis jeg var 6 år gammel, og da synes jeg heller at foreldrene skulle prioritert gave til barna sine, men ettersom det sannsynligvis her er snakk om voksne barn så synes jeg ikke det er noe rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 1. januar 2009 #31 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes ikke TS reagerer rart uansett alder. Som mor kunne jeg aldri gjort sånt mot barnet mitt, utsatt å kjøpe julegave til mitt eget barn, men kjøpt julegave til meg selv først? Nei, aldri, selv ikke om hun hadde vært voksen. Jeg har selv foreldre som jeg synes er gjerrige. De har mye penger på bok (og da snakker vi mye). Og de handler endel til seg selv hele året samt noe på reiser. Til jul får vi gave til en maks verdi av 1000 kroner. De bruker penger på barnebarna til jul, ikke ellers i året. Hvis barnebarna trenger noe og foreldrene virkelig ikke har råd, så må vi foreldrene (jeg og mine søsken) nesten be på våre knær om å få låne eller om våre foreldre kan være så snill å hjelpe oss. Jeg er voksen og synes fortsatt mine foreldre er gjerrige. Dette er selvfølgelig tatt i betrakning at jeg vet hvor mye de har. Men jeg prøver å ikke la meg påvirke av dette. Da jeg var ung ble jeg provosert. Nå tenker jeg at det bare er sånn, og håper at jeg aldri blir lik mine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julerart Skrevet 2. januar 2009 #32 Del Skrevet 2. januar 2009 Etter å ha lest gjennom svarene lurer jeg egentlig litt på hvordan de som sier TS er smålig egentlig hadde reagert hvis de selv var i samme situasjon. Det lurer jeg også på. Det handler om julen her og julen er julaften med god mat og gaver fra fjern og nær. At tante Agda har glemt å gi deg gave er til å leve med, men at dine foreldre ikke gir deg gave blir noe helt annet. Noe som irriterer meg med noen folk som klager over dårlig råd er når de samme folkene forteller om alt de har kjøpt av dippedutter og dappeditter osv. Og så kommer de til meg og spør om å få låne penger til brød og melk mens de fem minutter etterpå viser meg og skryter av den nye mobilen sin?! Hadde de enda vært så ærlige at de hadde sagt at vi må låne penger til brød og melk fra deg fordi vi har prioritert å bruke pengene på andre ting. Det føles kanskje på samme måten for TS når foreldrene sier at du må vente på gaven din til vi får lønning i januar fordi vi fikk så mange uventede regninger, mens de egentlig har prioritert klær og cruise til seg selv før jul. Julegaver er noe man kan spare opp til hele året, og jeg forstår at TS er skuffet. Jeg har ingen minimumsgrense for hva mine foreldre skal gi i gave til meg, det bestemmer de selv. Og mine foreldre har bestemt at voksne får ikke gaver, kun barna så de gir til sine barnebarn. Vi er tre barn og alle tre barna får 2000 kroner hver som vi skal kjøpe julegaver til våre barn fra besteforeldrene for. Jeg har tre barn, min ene bror har fire barn og min yngste bror har et barn med samboeren og et barn fra tidligere som får egen gave i tillegg. Så mine barn får ca. 700 kroner hver, som jeg syns er veldig bra, min ene brors barn får 500 kroner hver som også er bra mens min yngste brors barn med samboeren får 2000 kroner. Mine foreldre føler at de er rettferdig fordi de gir oss søsknene samme sum til å kjøpe gaver til barna for. Dere får jo akkurat det samme sier de mens de samtidig gir beskjed om at de ikke gir gaver til de voksne. Sånn er livet, ganske mye rart rundt om i de norske hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 2. januar 2009 #33 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes foreldrene til trådstarter kunne kjøpt no til femti kroner på nille til de to utakknemlige materialistene sine, og dratt på cruise med god samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. januar 2009 #34 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg forstår TS godt. Det kunne ikke falle meg inn å prioritere meg selv framfor gaver til mine egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. januar 2009 #35 Del Skrevet 2. januar 2009 det å få gaven først i januar, og at de brukte penger på seg selv, hadde jeg ikke hatt noen problemer med. Men, jeg hadde nok reagert litt på måten det ble gjort på... Først forteller de hva jeg skal få til jul, så, først på julaften, får jeg ett brev som forteller at jeg ikke får gaven før i januar..... DET hadde jeg nok reagert litt på. Jeg hadde reagert mer på måten det ble gjort på, en om de i forkant hadde sagt at de ønsket å kutte ut gaver alt i alt og bruke pengene på seg selv! For meg er det ikke snakk om å være smålig eller utakknemlig. Nei, å kommunisere på en ærlig måte, tror jeg ofte man kommer mye lenger med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 2. januar 2009 #36 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg synes ikke TS reagerer rart uansett alder. Som mor kunne jeg aldri gjort sånt mot barnet mitt, utsatt å kjøpe julegave til mitt eget barn, men kjøpt julegave til meg selv først? Nei, aldri, selv ikke om hun hadde vært voksen. Jeg har selv foreldre som jeg synes er gjerrige. De har mye penger på bok (og da snakker vi mye). Og de handler endel til seg selv hele året samt noe på reiser. Til jul får vi gave til en maks verdi av 1000 kroner. De bruker penger på barnebarna til jul, ikke ellers i året. Hvis barnebarna trenger noe og foreldrene virkelig ikke har råd, så må vi foreldrene (jeg og mine søsken) nesten be på våre knær om å få låne eller om våre foreldre kan være så snill å hjelpe oss. Jeg er voksen og synes fortsatt mine foreldre er gjerrige. Dette er selvfølgelig tatt i betrakning at jeg vet hvor mye de har. Men jeg prøver å ikke la meg påvirke av dette. Da jeg var ung ble jeg provosert. Nå tenker jeg at det bare er sånn, og håper at jeg aldri blir lik mine foreldre. Jeg har aldri skjønt meg på voksne mennesker som forventer at foreldrene skal gi dem ting og ordne opp i deres økonomiske problemer. Jeg ville aldri bedt mine foreldre om penger, heller ikke samboeren sine foreldre. Vi er voksne mennesker og det er på tide at vi klarer oss selv. Foreldrene våre har gjort sin plikt, nå kan de bruke penger på seg selv istedet for på barna som de har prioritert i alle år. Jeg unner foreldre med voksne barn virkelig å kunne nyte alderdommen, en stabil økonomi etter et langt liv med masse jobbing og prioritering av alle andre enn seg selv. Det er bare så synd at mange i prosessen har oppdratt bortskjemte og egoistiske barn som fortsetter å kreve og kreve langt inn i voksen alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #37 Del Skrevet 2. januar 2009 Kanskje dere skal få noe som de har bestilt som ikke kommer frem før på nyåret! Les ordentlig du! mora sier at hun ikke har RÅD før på nyåret. Og... hvor gammel er DU? forøvrig ts, du er ikke smålig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest juletrollet Skrevet 5. januar 2009 #38 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg har aldri skjønt meg på voksne mennesker som forventer at foreldrene skal gi dem ting og ordne opp i deres økonomiske problemer. Jeg ville aldri bedt mine foreldre om penger, heller ikke samboeren sine foreldre. Vi er voksne mennesker og det er på tide at vi klarer oss selv. Foreldrene våre har gjort sin plikt, nå kan de bruke penger på seg selv istedet for på barna som de har prioritert i alle år. Jeg unner foreldre med voksne barn virkelig å kunne nyte alderdommen, en stabil økonomi etter et langt liv med masse jobbing og prioritering av alle andre enn seg selv. Det er bare så synd at mange i prosessen har oppdratt bortskjemte og egoistiske barn som fortsetter å kreve og kreve langt inn i voksen alder. Det handler fortsatt om julen, ikke økonomisk hjelp i hverdagen. Når det gjelder økonomisk bistand så er jeg helt enig med deg. Når det gjelder julegaver så er jeg nok enig med Aline om at det er måten det blir gjort på som ville fått meg til å reagere. Det er noe med julen hvor man forventer og er vant til at familien gir gaver til hverandre. Jeg regner med at TS også ga gave til sine foreldre? Men bevares, jeg som ikke er spesielt glad i gavehysteriet rundt julen hadde vært kjempeglad hvis julen kunne ha dreid seg om familiehygge rundt et godt måltid i stedet for gavemas rundt juletreet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
golda Skrevet 5. januar 2009 #39 Del Skrevet 5. januar 2009 Jaja. Denne jula er nr 2 i rekka kor eg får ein brukt bok utan støvomslaget som julepresang av mi mor. Dette året fekk mannen min og ei brukt krimbok, med masse feite fingeravtrykk på. Veldig hyggelig(not). Vi er visst ikkje verdt å bruka pengar på....det kallar eg smålig, gjerrig og knuslete først.... Det er ikke pent av meg å le, men dette var så absurd at jeg måtte le. Hva får dere til bursdagene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Emmplix_* Skrevet 5. januar 2009 #40 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg er enig i det, men da var det jo dumt å si at "du får XX til jul for en uke siden". Grunnen til at de fortalte det på forhånd var at de trang noen spesifikasjoner for å kjøpe rett type, ellers hadde jeg ikke visst hva jeg skulle få. Broren min fikk heller ikke gave, han fikk samme type kort som meg, og samme forklaring senere på kvelden. Mamma og pappa har kjøpt "Nyttårscruise" med Color Line i julegave til seg selv, det koster jo litt, og det er jo ikke gratis å være på den båten heller. Sannsynligvis er det en medvirkende årsak til at de utsetter julegavene våre til januar, så de har mer penger å bruke på turen sin. Jeg syns du skal sette deg ned og tenke over det du egentlig skriver her. Jeg er helt enig med den personen som skrev at julegaver er ikke noe en har krav på. Man skal være glad om en får noe i det hele tatt, og det desutten tanken som teller. Nå er jo ikke dette noe som skjer hvert år heller, ettersom jeg har forstått. Jeg syns ikke det er noe galt i det foreldrene dine har gjort. Også foreldre må pleie forholdet til hverandre innimellom, det kan hende det var det de trengte nå. Jeg syns du skal unne foreldrene dine denne turen. Det kan godt hende de har godt av det. Du må huske at foreldrne dine ikke bare er foreldre, men også kjærester. Det kan fort glemmes i en travel hverdag, nettopp fordi de ikke har tid til hverandre. Du får jo gaven din uansett, og det er jo det du ønsker deg så du har ingenting å klage over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå