Gå til innhold

Hvordan feirer dere jul ?

Carrington

Anbefalte innlegg

Vi er et samboerpar på 22 og 23 år, har vært sammen i tre år.Jeg er i fra Voss, han er i fra Sogndal, og vi bor i Bergen. Vi feirer jul hver for oss, klarer ikke å løsrive meg fra jul med mine foreldre enda :) Så vi kommer nok til å feire jul hver for oss så lenge vi ikke har barn, tror jeg da... :Nikke: Iogmed at vi er fra forskjellige plasser, kjenner jeg ikke foreldrene hans så godt, dessuten er de skilt.For meg ville det vært rart å feiret julaften der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi feirer jul hos oss selv i år, men han familie bor såpass nært at vi besøker dem et par ganger i romjulen. Neste år tar vi med oss babyen hjem til min familie (som bor veldig langt unna), og blir der i et par uker. Etter det tror jeg vi blir hos oss selv, så får heller familiene komme til oss om de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke samboer, men vi har vært sammen i snart 3 år. Feirer julen hver for oss, men tenker at det blir annerledes når vi flytter sammen, får barn, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i ca 7 år, ingen barn.

Da vi bor og lever sammen hele året, føler vi begge at vi vil feire høytiden også sammen.

Vi forsøkte for et par år tilbake på å feire julen annenhvert år hos familiene. Dette viste seg å bli helt forferdelig. Hans mor har slått seg vrang hvert år, hun vil at han bare skal være der..

Dette har nå skjært seg helt så nå sitter vi her alene.. og feirer julen sammen bare vi to uten noen av familiene tilstede.. Men tror det kommer til å bli veldig koselig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året vi feiret vi jul hver for oss, de andre har vi hatt annehvert år hans familie og min familie. Grei ordning synes jeg... og det året vi feirer jul hos hans familie, reiser jeg bestandig opp på førjulsbesøk hos mine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, er det ved midnatt de begynner å feire jul?? Hehe, vampyrer eller? Synes det virker litt sprøtt å sitte og spise ribbe og pinnekjøtt rundt bordet kl 24 på natta liksom.

Hun skrev ingenting om at de spiser julemiddag ved midnatt... Kan hende de har helt andre tradisjoner enn det du er vant til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, er det ved midnatt de begynner å feire jul?? Hehe, vampyrer eller? Synes det virker litt sprøtt å sitte og spise ribbe og pinnekjøtt rundt bordet kl 24 på natta liksom.

Katolikker starter ofte julefeiringen natt til første juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i et halvt års tid, og akkurat flyttet sammen. Vi er fra hvert vårt sted, og bort på et tredje sted. Vi reiser hjem til hver våre familier i år.

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet her, var at vi trolig ønsker det annerledes til neste år. Vi føler oss nok litt for gamle til å komme hjem å være hjemme i en uke i strekk og være "baby" igjen. Så ville bare høre litt hva andre gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er vampyrer!! Spiser naboene til jul!!

Og for de som lurte, vi spiser ikke julemiddag to ganger på en dag.. Hadde vi hatt lyst til å spise to ganger (og gjerne midt på natten), så hadde vi gjort det.

Svigers spiser heller ikke kalkunen sin midt på natten..

Jeg hadde en fin julefeiring, hos BEGGE familiene.. Både på norsk OG på katolsk vis :)

Endret av Idnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer julen hver for oss. Det er nok fordi vi kommer fra samme byen, så det er naturlig at han reiser hjem til seg da, og jeg hjem til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ikke bodde sammen, så feiret vi hos hver vår familie, men etter at vi giftet oss ønsket vi å feire sammen. Er mye følelser som ligger i det med julefeiringer, mange tradisjoner å ta hensyn til etc. Nå har vi feks byttet til pinnekjøtt på julaften, så vi slipper to dager med pinnekjøtt det ene året og to dager med ribbe det andre året.

Etter en del om og men, har vi valgt å ha grøt hos min familie hvert år. Selve middagen annethvert år hos hans eller min familie. Kvelden er hos hans familie hvert år. Nå trodde jeg dette skulle bli en del stress, men våre foreldre bor kun 5 min med bil fra hverandre. Vi syntes begge det var vanskelig å gi avkall på ens egen familie på julaften, så dette er hva som fungerer for oss :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vært sammen i 3 år og samboere i 1 år da vi begynte å feire jul sammen, annenhvert år hos hans familie og annethvert år hos min. Vi var da 20 og 22. Vi har begge familier i samme by, så vi deler det slik at vi er lille julaften hos svigers dersom vi skal være hos mine foreldre julaften og omvendt. Første dag er vi alltid hos mine besteforeldre, ettersom vi drar på fjellet med svigers fra 2. juledag til 29. eller 30. des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden min samboer er utenlandsk og ofte har jobbet (i Norge) i romjulen, har vi flere år feiret sammen hos min familie. Vi har vært sammen i fem år, og har dratt til hans hjemland et av dem. Det ble en veldig merkelig julefeiring for meg, både fordi man skal bo hos en annen familie i over en uke, og fordi de ikke har like sterke juletradisjoner som vi har i min familie. Når vi er hos min familie sover vi kanskje over 1-2 netter, og har base hjemme i vårt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dianah
Samboerpar uten barn på 25 år (pluss/minus) - hvordan ferier dere julen ? Reiser dere hjem hver til sitt, feirer dere sammen, har dere deres felles hjem som "base" og reiser på besøk til begges familier ?

Vi trenger tips og råd ! :)

Vi feirer jul hver for oss da jeg bor på nordvestlandet og han på sørvestlandet. Nyttår feirer vi hos meg og min familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_Lita_*

Jammen meg mange lykkelige familier her...

Leste gjennom tråden i håp om å finne noen som var i samme situasjon som oss, noe jeg egentlig vill tro, men det ser ikke sånn ut. Altså, vi er begge veldig glad i å feire jul med våre familier, jeg har en og han har to. Fra neste jul har vi barn og vil begynne å feire sammen, og da mener jeg det er naturlig at vi tar et år hos min familie, så et hos hans mor, så et hos min familie, så et hos hans far, så min familie osv... Han mener det bør være hvert tredje år hos hver, altså at vi drar først til min, så til hans mor, så til hans far og så til min igjen. I løpet av si... seks år, vil han da ha feiret 4 juler med sin familie og jeg to juler med min.

På den måten blir jo jeg straffet for at hans foreldre er skilt... Syns ikke det er særlig rettferdig, men skjønner jo at han føler seg litt presset her også da. Vi tenker etterhvert å feire sammen hjemme hos oss og be folk til oss, og da kan vi jo be mange på en gang, men ikke foreldrene hans sammen, for den ene har ny samboer og det vil ikke bli hyggelig.

Noen som har erfaringer med lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Ifjor begynte vi med at vi skal være hos hverandres foreldre annenthvert år, vi har ikke skilte foreldre. Tidligere var jeg hos mine og han hos sine på julemiddagen og gavene, men han var litt hos oss først, også var jeg litt hos dem etterpå (min familie er "ferdig" tidligere). Dette har fungert veldig greit, men nå ville vi begynne å feire hele dagen sammen, vi har jo fått hund sammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I år feirer vi jula i Sør Korea, i og med at vi bor her og det er langt å reise hjem til Norge, for såvidt 2 uker.Pluss at mannen skal jobbe i romjula.

Vi har vært samboere i 3 år, flyttet sammen i romjula det første året. Det andre året var vi sammen på julelunch hos mannens familie, ogs spiste vi middag hver for oss, i og med at jeg har yngre søsken så er det moro å være med de, og julekvelden er tidligere ferdig da man har yngre søsken. Deretter dro jeg til mannens familie og åpnet julegaver sammen med de, så jeg hadde dobbelt opp med julegave åpninger, og kaffe :)

I fjor feiret vi jula i Vietnam, siden vi bodde der, det var ikk emye til jul, og vi savnet norge begge to. Heldigvis hadde vi masse venner som tok godt vare på oss, og vi feiret med julemat fra vietnam/norge/danmark/australia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboere på 21 og 22, dette blir den tredje jula sammen.

På julaften feirer vi hver for oss, jeg med min fars familie og han med enten sin mor eller far. Første juledag kommer han til meg hos bestemoren min, og hele pappas familie er sammen på den dagen. Tredje eller fjerde juledag reiser vi til hans besteforeldre og har romjulsmiddag da. Vi bor hjemme hos oss selv hele romjula (bortsett fra mellom julaften og 1. juledag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker. Dette blir første julen, som samboere og jeg tror vi ender opp med å feire hver for oss.

Jeg har mange småsøsken og hos hennes familie er det ingen småbarn..og en jul uten barn er helt merkelig for meg. Det blir rett og slett kjedelig. Hun vil på død og liv feire jul sammen med storesøstera si. Så det blir vel hver for oss.

Litt trist også. Men overlever vel..

Vi er forresten i begynnelsen av 20årene.

Endret av estrella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrennheteBadeand

Her har vi byttet på å være hos foreldrene våre annethvert år,

eller om vi har spist hos hans foreldre så sitter vi der halve kvelden også drar vi til min familie etterpå å åpner pakker å koser oss med litt kaker å kaffe å slik der. Å slik har vi byttet på annethvert år.

Men i fjor så var faren min med til svigers, ble en kjempe koselig kveld så håper det kan gjenta seg å få samlet alle igjen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...