Gå til innhold

Trenger anbefalinger på "stor" bil

Gjest BilBlondie

Anbefalte innlegg

Gjest BilBlondie

Vi må kjøpe ny bil i løpet av neste år, og har virkelig ikke peiling...

Minstemann skal over i større barnesete + at vi planlegger familieforøkelse (derfor tvilling-/søskenvogn). Mellomste må nok bruke barnesete ennå en stund, mens eldstemann er veldig stor for alderen (som en liten voksen, 155/50).

Vi skal kjøpe helt ny bil og vet ikke helt hva vi kan forvente av pris, men er helt klart ikke villig til å betale mer enn maks. 400 000, helst ikke så mye en gang. Hva slags bil får vi da? Utseende er mindre viktig (men vil helst unngå type Caravelle), mye viktigere med driftssikkerhet og at den er rimeligst mulig i drift.

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nissa x-trail. God plass til vogn i bagasjerommet, god plass til barneseter, romslig bil med gode seter, 4wd, og vil tro den er billigere enn 400.000. Tror dere kan få mye bil for mye mindre enn den prisen. Dere MÅ vel ikke ha nybil? Sjekk finn.no, der får dere sikkert mange tips om biler som passer deres behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at også volvo har noen biltyper som passer dere, for eksempel V70. Kan jo være greit å ha en driftssikker bil også hvis dere ikke har så mye peiling i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøpe helt ny bil og vet ikke helt hva vi kan forvente av pris, men er helt klart ikke villig til å betale mer enn maks. 400 000, helst ikke så mye en gang. Hva slags bil får vi da?

En som neppe dekker dine krav til plass eller seteantall.

Noen spesiell grunn til at den må være helt ny?

Det du er på jakt etter er altså en bil som beholder ganske grei bagasjeplass selv når 6 seter er i bruk? Da kan du sannsynligvis glemme det meste av 7-setere. Om så Caravelle eller HiAce hadde vært ønskelig får du ikke disse under minst 450k, trolig realistisk over 500k.

Såvidt jeg kan se finnes hverken V70 eller X-trail med mer enn 5 seter, og V70 er neppe å få under 400k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha 6-7 seter?

Nissan x-trail er jo en dyr bil, ikke er den(i mine øyne) god å kjøre heller. Vuggende, og ekkel på gass/clutch. Også er det vel bare 5 seter?

Ellers må vel nesten det nærmeste bli caravelle, kanskje voyager?

Til den prisen, helt ny(skjønner ikke helt hvorfor? jeg ville heller satsa på en som var mellom 1-3 år gammel) , såpass god plass.... Kanskje en amerikaner, men da må du punge ut mer, eller gå ned i alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er Dine Penger som anbefaler ny bil, og etter å ha lest artikkelen nøye, høres regnestykket fornuftig ut. Når vi i tillegg har null peiling, er dette enda et godt argument.

En annen ting er jo hva vi har råd til... Det er jo derfor jeg spør om råd her, og såpass lang tid i forveien, for å finne ut hva vi kan få for pengene.

Men det virker som de fleste mener at vi bare kan glemme ny bil til den prisen, eller er det noen andre som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de to første årene en bil faller mest i pris, så jeg ser ikke helt hva dere har å tape på å kjøpe en to tre år gammel bil? da kan dere faktisk få alt det dere vil ha til den prisen dere er villig til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og solid over grensen på 400k.

Jeg oppfattet krengingen i 2. generasjon Espace som nesten litt skremmende, men jeg er vant til tyske biler med nokså fast fjæringsoppsett og lav sittestilling. I tillegg var setene rett og slett ikke store nok for en som er litt høyere enn gjennomsnittsmannen, men det regner jeg med er fikset i dagens modell. Eieren hadde tidligere hatt større kassebiler og stortrivdes med sin Espace, så det kommer jo helt an på hva man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

En Mitsubishi Grandis kan du få i n2007 - 2008-modell til den prisen du antyder.

Er ikke sikker på om det finnes noen helt ny bil som tilfredsstiller pris- og seteantallskriteriene deres på en gang.

En tradisjonell stasjonsvogn som Volvo V70 kan dere bare glemme. Den har verken plass eller seter nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tradisjonell stasjonsvogn som Volvo V70 kan dere bare glemme. Den har verken plass eller seter nok.

De er å få med 1-2 ekstra seter bak (passer visst bra for barn (?)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, samme mulighet finnes også på E-klasse, men hvor skal man legge tvillingvognen da? Med barneseter i bagasjerommet er det fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke foreslå ytterligere bilmodeller, men snarere at dere går bort fra tanken om at den må være ny.

Disse tre kravene er såvidt jeg kan se ikke forenlige:

- Ny

- Pris under 400k

- Plass til seks personer og ett stort bagasjekolli

En hvilken som helst kombinasjon av to av disse er lett gjennomførbart.

Uten å rane NOKAS eller selge en av de søte små på ebay står dere igjen med å måtte fire på kravet om at den skal være helt ny. Vel og bra hva Dine Penger sier at lønner seg, men når dere rett og slett ikke har mulighet til å legge ut de pengene nybil koster må dere klare dere med brukt. På finn.no ser jeg en rekke aktuelle kandidater hvis 1-2 år gammelt er ok.

Jeg har fått referert at Dine Penger argumenterer med sikkerhet for å kjøpe helt ny bil vs. en som er to-tre år gammel, men det argumentet vil jeg påstå er uholdbart når man begynner å se på enkeltmodeller. I gjennomsnitt er 2008-modeller sikrere enn 2005-modeller, men det er i all hovedsak fordi enkelte konstruksjoner fra slutten av 90-tallet som fortsatt ble solgt i 2005 er pensjonert. Modeller som var nye i 2005 (f.eks. VW Passat) er trolig nøyaktig like sikre enten man krasjer et eksemplar fra 2005 eller et fra 2008. For å komme til poenget: det har lite for seg å kjøpe et helt nytt eksemplar av en modell fremfor et 2005-eksemplar av samme modell hvis det ikke har vært endringer i mellomtiden.

Espace, Grandis og Caravelle er alle de samme i dag som de var for 3 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Mazda 5. Er dessuten mulig å gjøre noen fantastiske deals nå i disse finanskrisetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har fått referert at Dine Penger argumenterer med sikkerhet for å kjøpe helt ny bil vs. en som er to-tre år gammel, men det argumentet vil jeg påstå er uholdbart når man begynner å se på enkeltmodeller. I gjennomsnitt er 2008-modeller sikrere enn 2005-modeller, men det er i all hovedsak fordi enkelte konstruksjoner fra slutten av 90-tallet som fortsatt ble solgt i 2005 er pensjonert. Modeller som var nye i 2005 (f.eks. VW Passat) er trolig nøyaktig like sikre enten man krasjer et eksemplar fra 2005 eller et fra 2008. For å komme til poenget: det har lite for seg å kjøpe et helt nytt eksemplar av en modell fremfor et 2005-eksemplar av samme modell hvis det ikke har vært endringer i mellomtiden.

Espace, Grandis og Caravelle er alle de samme i dag som de var for 3 år siden.

Det er mest økonomisk lønnsomhet DP snakker om. Jeg husker ikke regnestykket, men det var helt klare forskjeller på å kjøpe en ny bil og en som er to-tre år gammel. Artikkelen sto i et av bladene som kom ut tidlig i år.

Men, det er klart, hvis regnestykket ikke går opp for oss, spiller det i grunnen liten rolle hva DP sier... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du ikke ville ha Caravelle, men en i nabolaget har fire unger og kjører Volkswagen Multivan, som ser veldig behagelig og romslig ut. Har ingen anelse på prisen, men de koster sikkert en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest rangi

Du må iallfall ikke finne på å kjøpe en Xtrail. Den er liten! Vi har en nå, og den har ikke engang plass til en vanlig barnevogn i bagasjerommet. Jeg hadde tenkt å kjøpe Emmaljunga Duo Edge til førstemann, men den fikk altså ikke plass i bagasjerommet på Xtrailen. Nå venter vi nr to, og det er ikke aktuelt å beholde denne bilen, med en mann med lange bein og to barneseter i baksetet blir den simpelthen altfor liten. Vi skal ha en Volvo XC70.

Jeg kan altså ikke forstå at DP påstår at det er mest lønnsomt å kjøpe ny bil, når det er velkjent at prisen på bil faller veldig mye de første par årene.... Men, nå er jeg heller ingen økonom da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilBlondie
Ta en titt på Mazda 5. Er dessuten mulig å gjøre noen fantastiske deals nå i disse finanskrisetider.

Hvordan er bagasjeplassen i den, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...