Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en dame som er urettmessig sykemeldt. Hun er angivelig deprimert, men jobber likevel svart med oppussing, maling osv hos andre. Så hun får sykepenger og penger for svart arbeid.

Jeg burde kanskje ikke bry meg, men det irriterer meg, og jeg leker med tanken om å melde fra til NAV. Men jeg vil ikke at hun skal få vite at jeg meldte henne, og jeg regner med at man ikke får lov å være anonym når man kommer med slike alvorlige påstander. Dessuten blir det vel ord mot ord uansett? HUn kommer jo bare til å nekte, og så får det være opp til NAV å bevise at hun jobber svart? Ingen vil vel innrømme at de gjør det, heller ikke de sopm betaler henne svart....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Med mindre damen arbeider med maling og oppussing i sitt daglige virke kan hun godt være i slikt arbeid selv om hun er sykemeldt pga depresjon. Sannsynligheten er stor for at det er bedre for psyken hennes å være i aktivitet. Så jeg ville nok vært forsiktig med å stemple henne som urettmessig sykemeldt og si slike ting som "angivelig deprimert". For alt vi vet kan det være forhold på jobben som gjør henne deprimert.

Men det er jo opplagt at både skattemessig, mva messig og sykepengemessig er det svindel så her har du jo flere etater du kan melde henne til. Melder du henne til skatteetaten for skatte- og mva unndragelse så vil det også gjelde de som lar henne jobbe svart (siden de skulle betalt mva for tjenestene).

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor så mange mener at man kanskje ikke skal bry seg når man oppdager trygdesvindel (forutsatt at det er tilfelle med svindel her). Det er altså snakk om mennesker som utnytter den tilliten trygdesystemet bygger på og som resten av oss er med på å finansiere.

Jeg mener det i aller høyeste grad gjør det til min og andres sak. Derfor mener jeg man absolutt bør si fra når noen gjør det. Hvis vedkommende av en eller annen grunn viser seg å ha rent mel i posen, så får det ingen konsekvenser allikevel.

Som sagt, ettersom hele trygdesystemet bygger på tillit fra stønadsmottakerne, så er NAV helt avhengig av at kontroller avslører dem som jukser seg til penger. Selvfølgelig har de ikke tid eller mulighet til å foreta så mange kontroller at alle avsløres, og da er det en fin ting hvis resten av befolkningen kan tipse om dem som begår lovbrudd.

Skrevet

Jeg har ikke noe tio overs for trygdesvindel, men det har jeg sannelig meg ikke for angiveri heller.

Heller et samfunn fullt av trygdesvindlere enn et samfunn fullt av angivere.

Skrevet
Med mindre damen arbeider med maling og oppussing i sitt daglige virke kan hun godt være i slikt arbeid selv om hun er sykemeldt pga depresjon. Sannsynligheten er stor for at det er bedre for psyken hennes å være i aktivitet. Så jeg ville nok vært forsiktig med å stemple henne som urettmessig sykemeldt og si slike ting som "angivelig deprimert". For alt vi vet kan det være forhold på jobben som gjør henne deprimert.

Er man sykemeldt har man vel ikke lov til å jobbe i det hele tatt?? Da skal man såfall ha aktiv sykemelding.

Det er vel bedre med aktivitet som trening , turer i frisk luft o.l.

Jeg synes dette høres ut til å være litt på kanten. Er man ufør har man jo lov til å jobbe litt på si.

Hvis man er deprimert så kan det jo være spesielle forhold på arbeidsplassen e.l. som er årsak til det - så sånt sett kan man jo jobbe med oppussing o.l. uten problem - men så er det det om man har lov til å ta betaling for det.

Det er jo også avhengig av i hvilken grad dette skjer - er det fulltid ?

Jeg hadde kanskje hørt med henne selv jeg om årsaken til at hun jobber. Utfra hva hun svarer så vil jeg gå videre med det eller ikke. Hvis hun ikke direkte sier at hun svindler så hadde jeg ikke villet gå videre med det.

Skrevet
Jeg har ikke noe tio overs for trygdesvindel, men det har jeg sannelig meg ikke for angiveri heller.

Heller et samfunn fullt av trygdesvindlere enn et samfunn fullt av angivere.

:ler:

Trygdesvindel er ulovlig. Å si fra til offentlige myndigheter om lovbrudd er ikke ulovlig. Merkelig at du heller vil ha et samfunn fullt av kriminelle enn folk som prøver å få lovbruddene til å opphøre.

Skrevet
Jeg kjenner en dame som er urettmessig sykemeldt. Hun er angivelig deprimert, men jobber likevel svart med oppussing, maling osv hos andre. Så hun får sykepenger og penger for svart arbeid.

Jeg burde kanskje ikke bry meg, men det irriterer meg, og jeg leker med tanken om å melde fra til NAV. Men jeg vil ikke at hun skal få vite at jeg meldte henne, og jeg regner med at man ikke får lov å være anonym når man kommer med slike alvorlige påstander. Dessuten blir det vel ord mot ord uansett? HUn kommer jo bare til å nekte, og så får det være opp til NAV å bevise at hun jobber svart? Ingen vil vel innrømme at de gjør det, heller ikke de sopm betaler henne svart....

jeg ville meldt det, fordi dette så åpenlyst er trygdesvindel og ikke noe hun gjør for å lette hverdagen som sykemeldt. da hadde hun jo gjort det gratis, eller mot gjentjenester.

Skrevet

her har vi en som skal gjøre samfunnet en tjeneste. vet du...slike som deg blir jeg uvel av.

Hun er urettmesssig sykemeldt!!!!Det vet du! Angivelig deprimert!!!!!!!!!!!!

Kan du ikke ta en tlf til legen hennes og sifra ay hun ikke er deprimert og trenger ikke sykemelding?

Jaha....hvor mye tjener hun svart? Du har vel sjekket det også?

Syns det er fint at folk gjør, i det hele tatt makter å gjøre noe da de er deprimert. Så flott.

Hvordan vil du ha henne? Gråtende og liggende på sofaen?

Skrevet
her har vi en som skal gjøre samfunnet en tjeneste. vet du...slike som deg blir jeg uvel av.

Kan du ikke ta en tlf til legen hennes og sifra ay hun ikke er deprimert og trenger ikke sykemelding?

Syns det er fint at folk gjør, i det hele tatt makter å gjøre noe da de er deprimert. Så flott.

TS:

Jeg mener hun er et råttent egg som snylter på fellesskapet og ødelegger for de som har behov for de gode støtteordninger som finnes i samfunnet.

Det som holder meg tilbake fra å melde henne, er at hun har barn. Jeg synes det er ille hvis barna hennes blir skadelidende for hennes svindel.

Det er ikke aktuelt for meg å ringe legen hennes. Alle vet at det er lett å "lure" fastlegen, legen har ikke annet valg enn å tro deg på ditt ord, og kan ikke vite at du planlegger å misbruke systemet og jobbe svart.

(Jeg vet ca hvor mye hun jobber, ja, fordi hun jobber hos en dame jeg kjenner som nettopp har kjøpt nytt hus og var redd for å ansette polakker svart, hun ville heller ha noen norske svarte arbeidere, til å male og tapetsere..)

For ordens skyld: jeg synes heller ikke det er ok å betale folk svart! Men jeg synes det er hakket verre å motta sykepenger samtidig som man jobber (svart).

TS

Skrevet

Som å snylte på samfunnet?

Hørt om gradert sykemelding?

Skrevet
:ler:

Trygdesvindel er ulovlig. Å si fra til offentlige myndigheter om lovbrudd er ikke ulovlig. Merkelig at du heller vil ha et samfunn fullt av kriminelle enn folk som prøver å få lovbruddene til å opphøre.

Jeg har da ikke skrevet at det er ulovlig å si i fram til offentlige myndigheter om trygdsvindel. Er det virkelig nødvendig med fri tolkning i diskusjoner her inne.

Jeg skrev at jeg heller vil bo i et samfunn med trygdesvindlere enn et samfunn med angivere, og det er noe helt annet.

Men fint du holder din sti ren, den som kaster første stein osv.....

Håper du aldri får så mye som en fartsbot, for du vet - det er ulovlig å kjøre for fort og kriminelle mennesker er jo av det grusomste vi har her i landet - alle over en kam er jo selvfølgelig helt greit.

Skrevet

Ja, er det ikke "deilig" med alle de menneskene som sniker og graver i andres privatliv og legger til litt der informasjonen kommer til kort og mener de er berettiget til å spre denne "fakta" informasjonen?

Er synd på mennesker som ikke kan la være å stikke nesa si borti andres saker. Men klart - de er jo mer opptatt av å tilfredsstille sin egen motbydelige nysgjerrighetstrang enn å tenke på at andre også er mennesker.

Skrevet (endret)

Hvis TS er sikker på at hun mottar full trygd og samtidig jobber svart, så ville jeg ikke nølt med å melde i fra. Men vær VELDIG sikker i din sak..

Det er moralsk forkastelig i mine øyne, og ødelegger for de som faktisk ER syke og er ærlige.

Edit: men det at en person "angivelig er deprimert" er en drøy påstand. Man kan veldig godt være deprimert/slite med angst uten at det så mye som trenger å synes på en. Det er ikke ensbetydende med å ligge gråtende under dyna.

Endret av Pjukset
Skrevet (endret)
Jeg har da ikke skrevet at det er ulovlig å si i fram til offentlige myndigheter om trygdsvindel. Er det virkelig nødvendig med fri tolkning i diskusjoner her inne.

Jeg skrev at jeg heller vil bo i et samfunn med trygdesvindlere enn et samfunn med angivere, og det er noe helt annet.

Men fint du holder din sti ren, den som kaster første stein osv.....

Håper du aldri får så mye som en fartsbot, for du vet - det er ulovlig å kjøre for fort og kriminelle mennesker er jo av det grusomste vi har her i landet - alle over en kam er jo selvfølgelig helt greit.

Les det jeg skrev en gang til du. Jeg skrev ikke at du mente det var ulovlig å melde fra til myndighetene. Jeg påpekte bare at du foretrekker et samfunn med bare kriminelle fremfor et samfunn der folk sier fra om kriminelle aktiviteter. Akkurat det synes jeg er ganske morsomt.

Fartsbøter har ingenting med saken å gjøre. Jeg har ikke sagt at enhver person som gjør noe kriminelt er en grusom person. Men her er det snakk om bevisst trygdemisbruk, og etter min mening er det en kriminell handling som sier svært mye om en persons personlighet og moral.

Føler du deg truffet siden du vrir og vender på det jeg sier? :)

Endret av Maddemor
Skrevet
Ja, er det ikke "deilig" med alle de menneskene som sniker og graver i andres privatliv og legger til litt der informasjonen kommer til kort og mener de er berettiget til å spre denne "fakta" informasjonen?

Er synd på mennesker som ikke kan la være å stikke nesa si borti andres saker. Men klart - de er jo mer opptatt av å tilfredsstille sin egen motbydelige nysgjerrighetstrang enn å tenke på at andre også er mennesker.

Av ren nysgjerrighet: Føler du samme avsky mot dem som sier ifra om en som hver eneste uke stjeler fra butikken på hjørnet? Føles det naturlig å stå og se på at vedkommende forsyner seg av varene og fornøyd tusler ut av butikken?

Skrevet

Selv om du er sykemeldt fra en jobb, så kan jo ha "en annen jobb", om du skjønner...

Du kan også tjene opp til en viss grense hos hver "arbeidsgiver" før det er meldepliktig.

Skrevet
Selv om du er sykemeldt fra en jobb, så kan jo ha "en annen jobb", om du skjønner...

Du kan også tjene opp til en viss grense hos hver "arbeidsgiver" før det er meldepliktig.

Men her er det visst snakk om svart arbeid da.

Skrevet
Men her er det visst snakk om svart arbeid da.

Jo, men poenget var at det ikke kan kalles "svart arbeid" før lønnen overstiger en viss grense, siden det da er lovlig (ikke meldepliktig)

Så før en skal melde fra om trygdesvindel/skattesvindel, el.l, så bør en vurdere om lønnen overstiger minstegrensen, og dermed blir "svart", eller om det er innenfor den lovlige grensen

Gjest Gjest_Kristian_*
Skrevet
Les det jeg skrev en gang til du. Jeg skrev ikke at du mente det var ulovlig å melde fra til myndighetene. Jeg påpekte bare at du foretrekker et samfunn med bare kriminelle fremfor et samfunn der folk sier fra om kriminelle aktiviteter. Akkurat det synes jeg er ganske morsomt.

Fartsbøter har ingenting med saken å gjøre. Jeg har ikke sagt at enhver person som gjør noe kriminelt er en grusom person. Men her er det snakk om bevisst trygdemisbruk, og etter min mening er det en kriminell handling som sier svært mye om en persons personlighet og moral.

Føler du deg truffet siden du vrir og vender på det jeg sier? :)

Det virker for meg også at denne personen føler seg truffet. Å være sykemeldt fra en jobb for så å utføre arbeid annet sted er juks! Og uansett hvor mye eller lite man tar seg betalt så er det svart arbeid og det er ULOVLIG både å jobbe svart og ansette svart. Skal vi tillate at folk ikke betaler skatt og samtidig "stjeler" de sosiale godene en ikke har rett på??

Om du er sikker på din sak så anmeld det den "syke" og anmeld hun som betaler svart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...