Gå til innhold

bil til familie m 2 hunder og 1 baby


Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

vi må ha ny bil :/ Har nå en peugeot 307 sw. Når vi skal på tur så har vi rett og slett ikke bil. Har baby og 2 hunder, så trenger noe med skikkelig plass. Skulle helst hatt plass til hundebur og barnevogn baki... Er det kun suburban som har nok plass for oss?

Er så skuffa over at det ikke finnes en bil med ordentlig størrelse på bagasjerommet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en familie med to små og to hunder, de hadde inntil nylig en Volvo 940 stasjonsvogn, regner ikke med at dagens V70 har noe særlig mindre volum. En anelse større er Audi A6 og Mercedes E-klasse, men da begynner det å bli dyrt. Ellers har man alltids Caravelle og HiAce.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 4 barnsmor og hundeeier

Vi har en renault grand espace, og er veldig fornøyd med selve bilen. Vi har godtnok hatt en del tull med forstillingen, men veien våres må nok ta en del av skylden. Hvis dere ikke trenger mer enn tre seter er det glimrende plass til både hundebur og barnevogn. Vi kjører 4-5 unger + 2 hunder i bilen, og har fremdeles god plass til beina. Den er dessuten veldig bra kollisjonsmessig.

Ellers er suben et virkelig godt alternativ da. Vi hadde det forrige bilen, og savner den enda. Kjempetrygg å kjøre og veldig god plass.

Har også kjørt hiace og caravelle, men renaulten og suben slår disse bilene stort på komfort og sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også kjørt hiace og caravelle, men renaulten og suben slår disse bilene stort på komfort og sikkerhet.

Suburban og de andre høye og tunge "personbilene" er noe av det farligste man kan kjøre. Førerdødsrisiko er nesten tre ganger høyere for Ford Explorer enn for Chrysler Grand Voyager, med 88 vs. 31 dødsfall per million registrerte kjøretøy. Suburban er "bare" 50 % verre enn G.V., men fortsatt et stykke fra å kunne kalles trygg. (Wenzel, Ross)

Når det gjelder Caravelle fikk nyeste generasjon 4 stjerner hos euroncap, i den grad tester representerer reell sikkerhet. Din Espace slår til med full pott, ikke overraskende slik Renault har satset på sikkerhet de siste årene. Forrige generasjon Caravelle er minst 30 % tryggere enn gjennomsnittsbilen i virkelige ulykker. (Folksam)

HiAce er elendig frem til 95, men fra 96 (da de fikk antydning til panser) er de i samme kategori som jevnaldrende Caravelle, minst 30 % over gjennomsnittet. (Ibid.)

Kan virke rart at SUV er så lite sikre med tanke på hvor stor og hard en Suburban eller Explorer er, men veldig mange fokuserer altfor mye på hvor mye materiale de har mellom seg og omverdenen og for lite på et par mindre synlige, men ikke mindre viktige faktorer:

- Bremsestrekning, en SUV trenger naturlig nok mer plass enn en vanlig bil å stoppe på, i motorveifart er det snakk om hele billengder, evt. forskjellen på å stoppe 2 meter fra traileren eller 4 meter inni den. Klarer man å stoppe 2 meter fra traileren er det likegyldig hvor hard bil man sitter i. (Michigan State Police)

- Veltefaren er 3 ganger høyere for SUV enn for vanlig personbil. Synd at minstekrav til solid tak bare gjelder lette kjøretøy, store SUV er fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du met at Hiace er elendig frem til 95? Det kan i hvertfall ikke gå på driftssikkerhet. Er enig i at det er en fordel med panser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Det vi opplevde som noen av de største stasjonsvognene da vi kikket på ny bil var blant annet VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis. Audi ble fort endel mindre (også A6). Vet ikke om stv blir stort nok for dere, men håper dere finner en brukbar bil! Synes forøvrig at mange av suv'ene har skrekkelig dårlig bagasjeplass... Men er ikke godt kjent i bilmarkedet, så finnes sikkert masse gode alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Renault grand espace var et godt forslag! Men mannen er fryktelig negativ til Renault merker jeg. Men så har jeg funnet denne Peugeot 807, og lurer på om den har stor nok plass bak. Har i hvert fall 2 interessante alternativer da! :)

Ellers så er det Hiace eller Caravelle ja, men de frister meg så lite :rodme: Firkanta klossen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysler Grand Voyager har stor plass til to hunder (jeg har to newfoundlendere og det er god plass til dem), men det er litt dårlig plass i baksetet (5-seter + norske regler).

VW Caravelle er jo en stor bil, så der er det plass til både hund, barnevogn og en hel masse annet.

Broren min har en VW Touran (7-seter), og får plass til 3 barn, en hund og bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nevner ikke hva prisklasse du tenker på, men for min del som er i samme situasjon når jeg kjøper bil så er valget enkelt.

Det er kun to biler som duger for min del for å frakte unger og to hunder i; Volvo og Suburban.

Volvo er en bil som strengt tatt passer for alle, du får dem i alle prisklasser og størrelser, nesten. Jeg har selv hatt 940, 850, S70 og V70 1. gen og 2. gen. Størst av dem alle var 940en, jeg fikk engang med meg to meter høyt kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel på en tur. Bagasjerommet går fra å være stort med baksetene oppe, til gedigent når du legger det flatt. Forrige generasjon V70 er en ypperlig bil, det er få ting ved den jeg har vært misfornøyd med. Jeg tviler sterkt på at den nye er en dårligere bil.

Pr idag har kravene mine endret seg litt, jeg ville ha en bil som er stor nok til at jeg kan la hundebur stå i bilen uten å drasse det inn og ut avhengig om jeg skal ha mer med meg. Jeg ville ha plass til barnevogn og samtidig få rom til et par fem seks handleposer fra Obs! og Rema. Og alt dette skulle bilen klare uten at jeg mistet rom til passasjerer, samtidig som AWD ville være en god bonus.

Caravelle var totalt uaktuelt pga en temmelig varierende kvalitet. Japanske biler i samme klasse er så ukomfortabelt at det vil jeg ikke tenke på. Mercedes har intet annet enn dyrt og plages i tillegg med en temmelig useriøs forhandler her i Bergen. Franske biler kommer ikke på tale, det finnes heller ikke noen gode alternativer derfra.

Aller helst ville jeg ha en Dodge Durango, men dette er en bil som er klin umulig å oppdrive til en overkommelig pris med bakseter her i landet.

Dermed ble det Suburban (eller GMC Yukon, som min bil heter - samme bilen, bare annet merke og litt annet utstyr), en absolutt stor bil. Den er såpass stor at det er riktignok et par ting man må tenke på før man løper avgårde for å kjøpe.

Det negative med bilen er at den krever litt rom for å parkere. Du får den riktignok i en kort og en lang utgave (heter Tahoe eller Sub.), men høyden og bredden forblir den samme, så det nytter ikke med trange parkeringshus.

Du kan oppleve at enkelte verksteder ikke kan gjøre alle reparasjoner med bilen (til gjengjeld er den behagelig rimelig å få gjort service og reparasjoner på).

Den krever at man legger om kjørestilen litt, selv om den fint når 120 km/t, så er det en stor bil som trives best i 80/90, og sine respektive fartsgrenser under dette.

Noen kommenterer den høye registreringen av dødsfall som har vært på disse bilene, spesielt ved velting etter møteulykker. Det man glemmer å nevne er nesten alle disse ulykkene er registrert på amerikanske motorveier i hastigheter godt over 100 km/t. Jeg ble fortalt av en ingeniør ved Statens Vegvesen at de eneste møteulykkene med dødsfall eller alvorlig skade til følge som var registrert i Skandinavia ved disse bilene, var ved møte med lastebiler.

Dekk er en smule dyrere enn til andre biler siden de skal takle vekt og bevegelse, jeg føler også at jeg er nødt til å akseptere en kortere levetid. Dette kan allikevel være fordi jeg kjører litt "entusiastisk".

Til gjengjeld sitter du som en konge, du har en av de definitivt sikreste bilene du kan finne i verden, den holder seg ganske stødig i verdi. Lett å gjøre service på. Faktisk ganske rimelig i drift (min har 6 liter bensinmotor, og har fått gasskonvertering - den er rimeligere i drift enn en Ford Focus - og forurenser vesentlig mindre). Jeg kan trekke hva det måtte være av hengere, og du merker ikke om det sitter fem voksne personer i bilen, selv om bakken du skal opp er på 8% stigning.

I tillegg har jeg EKTE awd, ikke noe jalla koble-seg-inn-når-bilen-finner-det-for-godt-piss a la Suzuki, VW eller lignende. Jeg bestemmer når jeg skal ha det på, og da er den permanent til jeg slår den av selv.

Holder jeg bilen ved like, så er dette en bil jeg strengt tatt ikke trenger tenke på å skifte ut på lang lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

At folk får plass til bikkjer og unger og bagasje i en touran skjønner jeg ikke. Den er jo liten!!

Det spørs om vi ikke biter i det sure eplet og kjøper en voyager :) den har jo perfekt bra med plass, og er komfortabel å kjøre og har grei pris. Selv om den heter crysler og mannen forbereder seg på en del skruing av bil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk får plass til bikkjer og unger og bagasje i en touran skjønner jeg ikke. Den er jo liten!!

Det spørs om vi ikke biter i det sure eplet og kjøper en voyager :) den har jo perfekt bra med plass, og er komfortabel å kjøre og har grei pris. Selv om den heter crysler og mannen forbereder seg på en del skruing av bil... :)

Nei, Nei, Nei. :tristbla: Ikke kjøp Voyager. Den er både elendig i kollisjonstester, og en forferdelig vond bil å kjøre. Jeg hadde aldri turt å sette mine barn i denne bilen. Kikk heller på espace`en.

Se denne linken:

http://www.euroncap.com/tests/chrysler_voyager_1999/56.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lilleulv
Nei, Nei, Nei. :tristbla: Ikke kjøp Voyager. Den er både elendig i kollisjonstester, og en forferdelig vond bil å kjøre. Jeg hadde aldri turt å sette mine barn i denne bilen. Kikk heller på espace`en.

Se denne linken:

http://www.euroncap.com/tests/chrysler_voyager_1999/56.aspx

tror ikke espacen blir stor nok :O har 2 mellomstore hunder som skal i bur baki og en diger barnevogn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyageren er da ikke noe større enn espacen? Du kan jo ta ut de setene du ikke trenger, og da blir det utrolig god plass i espacen. Velg evnt grand espace. Den er 20 cm lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Voyageren er da ikke noe større enn espacen? Du kan jo ta ut de setene du ikke trenger, og da blir det utrolig god plass i espacen. Velg evnt grand espace. Den er 20 cm lenger.

Jeg har liksom ikke lyst til å stable noe ved siden av barnesetet i bilen jeg da. innbiller meg at det blir dårlig sikkerhet...

Blir en dyrere bil, og en bil som ser ut som et romskip men.. :) Mannen vurderer nå (bilmekaniker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun to biler som duger for min del for å frakte unger og to hunder i; Volvo og Suburban.

Pr idag har kravene mine endret seg litt, jeg ville ha en bil som er stor nok til at jeg kan la hundebur stå i bilen uten å drasse det inn og ut avhengig om jeg skal ha mer med meg. Jeg ville ha plass til barnevogn og samtidig få rom til et par fem seks handleposer fra Obs! og Rema. Og alt dette skulle bilen klare uten at jeg mistet rom til passasjerer, samtidig som AWD ville være en god bonus. Dermed ble det Suburban (eller GMC Yukon, som min bil heter - samme bilen, bare annet merke og litt annet utstyr), en absolutt stor bil. Den er såpass stor at det er riktignok et par ting man må tenke på før man løper avgårde for å kjøpe.

Det negative med bilen er at den krever litt rom for å parkere. Du får den riktignok i en kort og en lang utgave (heter Tahoe eller Sub.), men høyden og bredden forblir den samme, så det nytter ikke med trange parkeringshus.

Du kan oppleve at enkelte verksteder ikke kan gjøre alle reparasjoner med bilen (til gjengjeld er den behagelig rimelig å få gjort service og reparasjoner på).

Den krever at man legger om kjørestilen litt, selv om den fint når 120 km/t, så er det en stor bil som trives best i 80/90, og sine respektive fartsgrenser under dette.

Noen kommenterer den høye registreringen av dødsfall som har vært på disse bilene, spesielt ved velting etter møteulykker. Det man glemmer å nevne er nesten alle disse ulykkene er registrert på amerikanske motorveier i hastigheter godt over 100 km/t. Jeg ble fortalt av en ingeniør ved Statens Vegvesen at de eneste møteulykkene med dødsfall eller alvorlig skade til følge som var registrert i Skandinavia ved disse bilene, var ved møte med lastebiler.

Dekk er en smule dyrere enn til andre biler siden de skal takle vekt og bevegelse, jeg føler også at jeg er nødt til å akseptere en kortere levetid. Dette kan allikevel være fordi jeg kjører litt "entusiastisk".

Til gjengjeld sitter du som en konge, du har en av de definitivt sikreste bilene du kan finne i verden, den holder seg ganske stødig i verdi. Lett å gjøre service på. Faktisk ganske rimelig i drift (min har 6 liter bensinmotor, og har fått gasskonvertering - den er rimeligere i drift enn en Ford Focus - og forurenser vesentlig mindre). Jeg kan trekke hva det måtte være av hengere, og du merker ikke om det sitter fem voksne personer i bilen, selv om bakken du skal opp er på 8% stigning.

I tillegg har jeg EKTE awd, ikke noe jalla koble-seg-inn-når-bilen-finner-det-for-godt-piss a la Suzuki, VW eller lignende. Jeg bestemmer når jeg skal ha det på, og da er den permanent til jeg slår den av selv.

Holder jeg bilen ved like, så er dette en bil jeg strengt tatt ikke trenger tenke på å skifte ut på lang lang tid.

Tusen Takk!! Det var akkurat dette jeg hadde lyst å si, men ikke klarte å få fram på et skikkelig vis!

Jeg har en Ford Explorer, 2000 mod med

V6 og litt over 200hk. Automat gir, høyde, framkommelighet, lavt bensinforbruk og masse små dubbeditter og tingeltanger som er utrolig greit(men som en gjerne ikke tenker over når en ikke har.. F.eks speil i solskjermene, med to lys!)

Jeg har slitt litt med å klare å kjøre hit å dit på vinterføre(bor i Nord-Norge), men med denne bilen er det helt i orden og jeg kjører gjerne fra Bodø og opp til Honningsvåg, uten å tenke meg om!

Kan trekke tunge hengere, uten å tenke over at den faktisk er bak der, og kan ha flere personer, bagasje og dyr i bilen uten at det blir trangt og ukomfortabelt(f.eks er ikke voyager laget for folk over 1.60, å skal sitte i baksete....)

Min Subaru Legacy bruker like mye, og mer på mila enn det den 2 tonn tunge Forden gjør. Og Forden bruker under 1 l på mila, og mellom 1-1,2 med tung henger, avhengig av hvordan den kjøres.

I tillegg er man mye tryggere i møte med andre bilister, og ikke minst dyr! Kræsjer min mor med en elg vil hun få den inn eller over bilen sin, jeg vil kun treffe den med fronten og forhåpentligvis drepe den mer momentant, samtidig som jeg er helt trygg!(kremt, altså nå stoler ikke jeg 200% på bilen, men mye mer enn disse mindre sakene...)

Forden er heller ikke like stor som det f.eks Suburban, så det er enklere å parkere i store byer og parkeringshus(spør samboer, han parkerte i Narvik, i det minste parkeringshuset jeg har sett, med stor henger bak på.) Også har folk litt for vane å skygge unna når du kommer med en slik bil, så det er enkelt å komme seg fram! Hehe :fnise:

I tillegg da, så er det jo amerikaner, og da har jeg noe å stille ut sammen med andre i klubben...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...