Gå til innhold

barn og is

kimmi

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Så du mener altså at en ettåring som ikke aner hva is er' date=' må idyttes dette fordi det er noe alle barn MÅ?[/quote']

Jeg skjønner godt at barnehagepersonalet valgte å ignorere dine "ordre".

Minnie

Deler slettet. Hege (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Nemlig at barnet ditt gråter og er lei seg.

De fleste foreldre vil gjerne unngå det.

Men okkay, vi er gode trøstere vi.......

Glem nå det at barnet gråter og føler seg utenfor- tenk på hennes prinsipper Anitacath :wink:

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: trenger dere lesebriller?

Mitt barn hadde ALDRI grått over å ikke få det andre barn fikk, fordi hun alltid fikk et substitutt hun var kjempefornøyd med.

Så jeg syns synd på deg, Anicath, som må jobbe på et sted der barna ikke er tilfredse med personalet.

Deler slettet. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom vel tråden litt ut på viddene eller hva jenter? Spørsmålet her var vel om vi gav våre barn is, og isåfall hvor mye/ofte?

Selv gir jeg is til min datter hvsi det er varmt ute. Det hender ho får ellers også, men det hører til sjeldenhetene. At mormor gir is i "hytt og pine" synes jeg er greit siden ho ikke er der så mye, og det er bedre å gi is enn sjokolade eller drops. Farmor og farfar som ho ser hver uke får ikke gi henne så mye is, bare en liten is av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske streng med mitt første barn når det gjaldt godterier, og de to eldste fikk ikke is før de var ett år. De er født på våren/sommeren, så da var det naturlig å gi dem is. Hadde tenkt at tredjemann også skulle vente med is til han var rundt året, men han er født om vinteren, og hylskrek når han ikke fikk smake de andres is (var ca 6-8 mnd) så da måtte nesten han få is også...

Det er jo veldig forskjellig hvor nysgjerrige barn er på nye "retter", mine unger har alltid ville hatt det som andre spiser, fra de var helt små. Kanskje Starfish sitt barn ikke er så interessert i det andre går og gumler på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke is er det verste man kan gi barnet sitt.

Frukt kan føre til hull i tenner det også. :blunke:

Vinterstid er det svært lite isspising her i huset.

På varme sommerdager blir det mer. Men ytterst sjelden mer enn 2 i løpet av en dag.

Til slutt vil jeg bare si at jeg synes ikke barnehageansatte bryter noen pedagogiske retningslinjer ved å spandere is på ungene i barnehagen...

Hadde de derimot spandert på noen, mens resten måtte sitte på sidelinjen å se på... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så vanskelig og akseptere at foreldre ikke vil at barnet skal spise is? Så lenge barnet er glad og fornøyd med det han eller hun får kan det vel ikke være et problem?

Det blir som når voksne sier til unger som drikker vann når de er tørste: "stakkar, får du bare vann du?"

----------------------------------------------------

Når det gjelder is her i huset så er det forbeholdt varme dager. Med den sommeren vi er vant til så blir det ikke så mye akkurat :), men vi koser oss med en is eller to innimellom. Grunnen til at det ikke blir så veldig mye er at 4-åringen vår er ganske småspist, derfor vil jeg ikke at han skal spise seg mett på is. Kanskje ikke så stort problem for andre, men jeg merker godt at apetitten hans blir dårligere dersom han fyller magen med is ei stund før et måltid.

Eldstemann drikker vann når han er tørst, så det er ingen fare for at han skal bli dehydrert om det er ekstra varmt en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Om sommeren blir det en god del is-spising, og jeg ser ikke noe galt i det. Selvfølgelig blir det ikke hver dag, og i ferien blir det mer enn ellers. Lillemor på 10 mnd. synes is er kjempegodt, men skulle man måle opp mengden hun spiser, så blir det sikkert 2 ts. hver gang. Lar henne smake på det meste, og tror som helsesøster også sa at man skal benytte seg av denne perioden da de er som mest nyskjerrige på smaker. Mest for å unngå å få en unge som ikke "liker" noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar henne smake på det meste' date=' og tror som helsesøster også sa at man skal benytte seg av denne perioden da de er som mest nyskjerrige på smaker. Mest for å unngå å få en unge som ikke "liker" noenting.[/quote']

Det å ikke like is (eller annen snop for den saks skyld) er vel ikke akkurat noen katastrofe? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn hadde ALDRI grått over å ikke få det andre barn fikk, fordi hun alltid fikk et substitutt hun var kjempefornøyd med.

Så jeg syns synd på deg, Anicath, som må jobbe på et sted der barna ikke er tilfredse med personalet.

Ja jeg antar du vet best, du er sikkert tilstede hele dagen i barnehagen slik at du ser hvordan barnet ditt oppfører seg der.... :o

Det der er feil nummer 1 blandt foreldre;

de tror at ungene oppfører seg likt i barnehagen og hjemme.

Well, I got news for you, they DON`T!

Og den derre personal-kommentaren din..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vår unge på 21 mnd. fikk ikke smake saft før ved luciafesten sist jul (i barnehagen, ja),- og den generelle holdningen at barna må da få saft/ is når det er varn holder rett og slett ikke!

Vår unge elsker vann, og vi har ikke saft hjemme, rett og slett fordi vi ikke ser noe poeng i det. Vi drikker vann til middag, og til brødmåltider er det juice eller melk. Utenom måltidene drikkes det vann. Slik lever vi,- men kall oss ikke fanatikere av den grunn :wink:

Problemet generelt, også i barnehager, er ofte personalets manglende forståelse for det faktum at det konsumeres altfor mye sukker i dag.

Hva med å servere deilig kald vannmelon i stedet for is?

Og hva er galt med å drikke vann når det er varmt ute?

Jeg forbeholder meg retten til å bestemme hva min unge spiser eller drikker. På hverdagene er vi restriktive, i helgen eller på besøk er det litt løsere tøyler, nettopp for å beholde en forskjell på hverdag og fest. Og jeg krever at barnehagen respekterer mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

De fleste vet at de foreldre som sier "Mitt barn hadde ALDRI"- allerede er ute å kjører.

Jeg har en venninne som jobber i en privatbarnehage på Ullern og der er det mange av disse mødrene som tror at det er de selv som setter standarden for hva barnet skal gjøre, spise og evt. se på eller lese i barnehagetiden.

Men det er ikke slik det fungerer... ett eks. hun fortalte om var en skikkelig regnværsdag hvor barna fikk varm kakao og tegnefilm etter å ha lekt ute... men ett barn skulle i følge moren være ute hele tiden og slettes ikke se tegnefilm. Forestill deg ett barn alene ute sammen med en ansatt i regnet mens de andre er inne å koser seg. Det er på samme måten med is/ikke is.

Og Starfish, en Nanny/Guvernante er ikke det samme som en mor. Bare så du vet det.

Minnie

Innlegget er redigert. Hege

www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(samme som forrige gjest)

Gode råd fra folk som ikke har barn har jeg sluttet å høre på. Vi er de beste ekspertene på vårt barn.

SKulle ønske flere turde å stå opp mot "alle andre"- maset,- om dere bare visste hvor mange andre småbarneforeldre jeg treffer som sier et samme som meg,- synd vi ikke har barna i samme barnehage, da hadde vi kanskje kunnet legge press på for å få til en holdningsendring.

Når alt dette er sagt,- det er klart ungen får is om sommeren. Ikke hver dag, men når det byr seg en passende anledning. Bytur om lørdagen, fjelltur med kiosk på veien ned osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mine unger får masse is - og masse vann - på sommeren! Og i perioder ellers på året!

Og nå kan det jo hende at Starfish sitt barn virkelig ikke syntes det gjorde noe at de andre spiste is, og h*n frukt.... Min eldste smakte sjokolade og is første gang på sin ett årsdag og da vet jeg ikke hvor mange ganger jeg hadde blitt fortalt om hvor SLEM jeg var som ikke lot ham smake dette tidligere... HALLO? Han brydde seg ikke det grann om dette, hvorfor skulle jeg da lære ham at sjokolade er digg? Men nå er det jo forskjell på en på ett år og en toåring (som Starfish refererer til), men likvel...

Jeg satt faktisk en gang på barseltreff med seks babyer under seks måneder der alle babyene ble matet med is (jeg serverte eplekake og is), - untatt min. Da fikk jeg virkelig høre det... :o De tvangsforet sine som kun var vant med pupp med kald is. Ungene spyttet og siklet , men etter en seks - syv forsøk kjente de jo at dette var faktisk søtt og NAM! Det synes jeg var en rimlig unødvendig tilvenningsprosess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er greit at mine barn får så mye is de ønsker av alle.

Det hender at de spiser både 2 og 3 iser i døgnet, andre dager ingenting.

Dette med at foreldre gir beskjed i barnehagen om div, har jeg ofte hørt fra flere foreldre. Dette gjelder ikke bare is men også andre ting som brus og godteri.

På mindre barnehager kan jo personale prøve å innrette seg etter foreldrenes ønsker å heller gi noe annet som alle kan spise, som f.eks frukt og saft.

Melon er jo kjempegodt på varme dager.

I større barnehager blir det jo kanskje fort et litt større problem, da det er flere barn.

Nå har jeg ikke hatt denne problemstillingen, så for meg kan de få det samme som resten. Satser på at personalet passer på mine barn.

Tror du virkelig at et barn som ALDRI NOENSINNE I HELE SITT LIV har smakt is, blir fortvilet over å få frukt som de elsker i stedet for dette de ikke vet hva er?

Hvis det ikke er noe problemer for dette barnet å ikke få is, men heller få frukt eller kjeks, så skjønner jeg ikke hva det er som er så galt jeg.

Kan ikke personale prøve å innrette seg etter foreldrenes ønsker så langt det lar seg gjøre da? Og så lenge barne likevell er blide og fornøyde så er det vel ikke noen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale

At man er restriktive på godteri og brus i barnehagen er selvsagt helt ok, men en is nå og da på en sommerdag bør ikke være noe problem og det er det som er poenget.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg antar du vet best, du er sikkert tilstede hele dagen i barnehagen slik at du ser hvordan barnet ditt oppfører seg der.... :o

Det der er feil nummer 1 blandt foreldre;

de tror at ungene oppfører seg likt i barnehagen og hjemme.

Well, I got news for you, they DON`T!

Og den derre personal-kommentaren din..... :roll:

til din informasjon, så er jeg faktisk vant til godt opplært personale, som INFORMERER foreldrene både om positive og negative saker.

Jeg SPØR alltid hvordan dagen har gått og om det er noe jeg bør ta opp med barnet, før vi går derfra.

Deler slettet. ~Sissan - moderator.

Husk reglene:

Innlegg med nedsettende eller krenkende kommentarer mot andre deltagere i forumet tolereres ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Det var vel ikke helt det jeg mente, mere at det vi spiser får hun smake på - enkelt og greit. Surkål, chili og pepperbiff holder vi henne unna, men ellers får hun smake pittelitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man er restriktive på godteri og brus i barnehagen er selvsagt helt ok' date=' men en is nå og da på en sommerdag bør ikke være noe problem og det er [i']det som er poenget.

Minnie

Tror du ikke helt har fattet poenget.

Poenget når det gjelder MITT barn, er at jeg gjør for MITT barn som jeg syns er best.

Deler slettet. Jeg har ryddet i tråden, hvorfor dra dette opp igjen? Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...