Gjest Gjest i dag Skrevet 19. desember 2008 #1 Skrevet 19. desember 2008 Vi er en familie med 2 barn på 15 og 17 år. De jobber nå veldig mye i jul, og noe ellers. Er det vanlig å bli kjørt til og fra jobb når det er snakk om ca. 20 min unna? Er så lei av å bruke dulioner på bomring, og bensin frem og tilbake... Blir også så utrolig mye avbrudd i hverdagen med kjøring hit og dit...
Illalla Skrevet 19. desember 2008 #2 Skrevet 19. desember 2008 Om bussforbindelse er relativt god, ville jeg gått til innkjøp av busskort, gi de til barna og si at det sparer både miljø og penger som kan gå til andre ting. Men det er såklart ganske luks følelse for dem å få "privat taksi". Og om man er vant med det, blir det en ganske sur overgang å sitte i bussen til og fra jobb. Hva med å bare hente dem? Eller bare på tider hvor bussen ikke går så ofte lengre? Og bare i tilfeller hvor kjøringen kan kombineres med andre ærender?
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 19. desember 2008 #3 Skrevet 19. desember 2008 Er det vanlig å bli kjørt til og fra jobb når det er snakk om ca. 20 min unna? Nei, selvsagt ikke! Folk over 10 år kan ta bussen.
Donpedro Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 Jeg ble ihvertfall ikke kjørt. Syklet, gikk eller tok buss/tog.
Teriyaki Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Jeg blir ikke kjørt, men snart kjører jeg selv.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 Her tar tenåringene buss til og fra jobb. Bussen bruker 10 min til sentrum hvor de jobber. De har miljøkort og kan kjøre buss og tog i hele fylket for 325 kroner i måneden. Sjelden jeg kjører dem noe sted. Men vi er heldige - buss hvert kvarter og til og med nattbuss i helgene. Det tar det bare 3 min å gå fra huset vårt til bussen.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Selvsagt kjører man ikke barna på jobb!!! Jeg er vokst opp uten bil og lærte meg å ta buss fra jeg begynte på skolen. Men jeg husker at mange av mine jevnaldrende ble kjørt både hit og dit til de ble ganske gamle. Tror at når først foreldrene har begynt med dette så har de vanskelig for å si nei senere.
The Kitten Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Det tror jeg ikke er vanlig nei. Selv ble jeg hentet noen ganger hvis det var veldig dårlig vær da jeg skulle hjem fra jobb i den alderen. Å bli hentet hørte til sjeldenheten.
Gjest Pasta Skrevet 20. desember 2008 #9 Skrevet 20. desember 2008 For meg er det en selvfølge å kjøre barna dersom de vil jobbe. Men her vi bor går det bare skolebuss, så buss er jo uaktuellt. Synes det er positivt at de vil jobbe om de får muligheten til det. Men hadde rutetilbudet vært bedre så hadde de nok tatt bussen. Men som sagt, her er eneste muligheten å bli kjørt.
tingeling Skrevet 20. desember 2008 #10 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har jobbet fra jeg var 14 år gammel og ble aldri kjørt. Tror ikke jeg tenkte tanken at det skulle være en mulighet en gang. Så lenge det går buss eller er en vei man kan sykle/ gå uten at det er utrygt så er det bare å forklare tenåringene at dere ikke driver gratis drosjeservice.
Imax Skrevet 20. desember 2008 #11 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har intrykk av ar foreldre i dag er sjåfører for barna selv om det er ok kollektivtilbud. Hvorfor det?
LukaFrost Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Det kommer an på vegen og busstilbudet om jeg ville ha kjørt.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #13 Skrevet 20. desember 2008 20 minutter å gå eller kjøre? Kommer an på det, og om det finnes kollektivtilbud.
Gjest *Mim* Skrevet 20. desember 2008 #14 Skrevet 20. desember 2008 Her er det ingen buss, og en drøy time å gå. Vi kjører, og jeg gjør det gladelig, er bare bra at hun vil jobbe. Men jeg gleder meg til hun får lappen...
Glynis Skrevet 21. desember 2008 #15 Skrevet 21. desember 2008 Jeg pleide å gå eller sykle til jobb, men det var jo på grunn av beleilig avstand. Jeg tror rett og slett at hvis jeg ikke hadde funnet meg en jobb som jeg kunne gå, sykle eller ta buss til, så hadde jeg ikke fått lov til å ta den jobben. Det vil si, jeg hadde jo teoretisk sett fått lov, men jeg hadde aldri blitt kjørt så ofte. Foreldrene mine hadde nok å tenke på om de ikke skulle passe på å kjøre og hente meg hver dag i tillegg. Jeg kommer heller aldri til å kjøre/hente mine barn for at de skal komme seg til og fra jobb i ung alder, da får de finne seg en nærmere jobb. Hvis man bor i gudsforlatte strøk er det kanskje verre, men vi bor i en storby hvor det er lett å finne seg noe nærmere.
Gjest _Leela_ Skrevet 21. desember 2008 #16 Skrevet 21. desember 2008 Kommer helt ann på hvor dere bor, har dere et bra busstilbud så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan ta bussen/toget. Selv vokste jeg opp et sted hvor det kun gikk skolebuss, på sommeren syklet jeg en del (20 min tur), men ellers var jeg avhengig av og bli kjørt til og fra jobb og vennebesøk. Så jeg har blitt kjørt en god del og er veldig glad for det. Men detvar godt å få eget førerkort da.
Gjest Kinna Skrevet 21. desember 2008 #17 Skrevet 21. desember 2008 (endret) Yngstemann tar buss til og fra jobb - men vi henter ham av og til. De dagene han jobber har han veldig lange dager. Går hjemmefra kl. 7 for å ta buss til skolen. Er på skolen til 15 og tar så bussen til jobb - den tar en halvtimes tid. Han jobber 20 - 20:30 .. da er det greit for meg å hente de dagene det passer seg sånn. Eldtstemann holder på med lappen i disse dager så da får han kjøre til jobb med meg eller faren som "copilot" - også kalt øvelseskjøring. Det er ikke noe offer for meg - det viktigste er at de får lappen så kjapt som mulig - og da øvelseskjører vi så mye vi kan. Endret 21. desember 2008 av Kinna
Gjest *Mim* Skrevet 22. desember 2008 #18 Skrevet 22. desember 2008 Her er det ingen buss, og en drøy time å gå. Vi kjører, og jeg gjør det gladelig, er bare bra at hun vil jobbe. Men jeg gleder meg til hun får lappen... Glemte å si at om det hadde vært kollektivtilbud, hadde hun selvfølgelig måttet benytte det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå