Gå til innhold

Slem intervjuer!

Jelly

Anbefalte innlegg

Jobbinervju. Kaffebar. Første jobbintervju på to år. Så entusiastisk og alt, alle virket hyggelige, stedet var nydelig. Og så satt hun seg ned, begynte å spørre spørsmål. Jeg svarte, og så begynte hun å si litt for ofte etter svarene mine at "sånt sier man ikke på jobbintervju"! Jeg følte meg liten og ubetydelig og uerfaren, men skal man ikke være ærlig? Jeg sa jeg dessverre ikke hadde mulighet for å begynne å jobbe før da og da, og svarte ærlig at jeg skulle på festival da hun spurte hva som holdt meg fra det. Hva var det for noe? Skulle hun teste meg eller noe? Eller ville hun bare være slem?

:cry: :cry: :cry: Trukke det blir noen jobb på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

enkelte mennesker eier ikke skam i livet . Ta deg ikke nær av noe slikt, og tenk heller at du kan være glad om du slipper å jobbe sammen med et slikt menneske. En skal alltid være ærlig, for det kommer en lengst med, og ville ikke hun ha ærlighet hva sier det om henne da?

Vil du virkelig arbeide med et slikt menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tenkte jeg også. Så nå har jeg sendt ut en rekke andre søknader istedet, og tenker meg at telefonen ikke blir besvart hvis hun ringer.

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker meg at telefonen ikke blir besvart hvis hun ringer.  

Du skal svare telefonen, men på en ganske høflig og bestemt måte fortelle henne at du ikke har lyst til å jobbe på stedet hennes. Ha gjerne en forklaring klar - si etvt. at du ombestemte etter å ha vært på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tenkte jeg også. Så nå har jeg sendt ut en rekke andre søknader istedet, og tenker meg at telefonen ikke blir besvart hvis hun ringer.  

Hehe.

Helt enig med octavia. Si i fra at du synes det var et ubehagelig intervju og at du ikke vil jobbe hos dem. Det synes jeg er det mest rettferdige å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har helt klart rett. Huff. Liker ikke å være høflig mot ekle folk. Sa ifra at jeg skulle på festival og ikke ville ha med mobilen, men hun skulle ringe meg til uka allikevel. Hmm... tenketenke. Da får jeg jo ikke tatt den allikevel. Så synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, damen høres ut som en bi**h...

Hvis noen sier at de ikke har anledning til å begynne før slik og slik, så har man INGEN TING med hva som er årsaken.

Men jeg hadde nok svart litt annerledes enn deg. Jeg ville enten sagt:

- Det er privat, (og ikke noe jeg ønsker å diskutere,) eller

- Jeg har alerede lagt ferieplaner som ikke kan endres på så kort varsel.

- Jeg skal på festival, kan kanskje høres litt sånn...rølpete ut?

Alltid lurt å virke en smule formell på intervju.

(Men som sagt, jeg er helt enig med deg, og man må da forvente at unge mennesker har ferieplaner...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Det kommer jo litt an på hva slags jobb det er, da.

Jeg tror nok jeg ville blitt litt skeptisk selv, dersom en jobbsøker bestemt sa at h*n ikke ville jobbe på bestemte datoer, pga en festival.

Jeg mener, man må jo også prioritere.

Ved ansettelse ville jeg nok i alle fall selv, prioritert den nye jobben.

Ellers er jeg enig i at det var ganske uproft av henne å kommentere utsagnene dine på denne måten - det holder jo å gi avslag.

Men det tror jeg nok muligens også jeg kunne gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en ideell verden skal man alltid være ærlig. I den virkelige verden, derimot, lønner det seg ofte å være litt selektiv.

"Ferieplaner som ikke kan endres" er definitivt bedre enn "Jeg skal på festival". Man må heller aldri snakke stygt om en tidligere jobb eller sjef på intervju, selv om du sluttet fordi du hatet begge. Spørsmål om hvorfor du ønsker jobben bør aldri besvares med noe som ensidig knyttet til din personlige vinning. Alle skjønner jo at du vil jobbe for å tjene penger, men "bra frynsegoder og driks", er ikke et godt svar på intervju selv om det er det sanneste svaret. Du bør alltid gi inntrykk av å være blid, fleksibel og imøtekommende overfor arbeidsgiver, og kun ved direkte spørsmål snakke om forventet lønn og betingelser (og da refererer du til hva som er tariff for din alder og den jobben).

Det finnes mange internettsteder som gir gode tips for intervjusituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som min gamle sjef.(Det er en grunn til at jeg ikke jobber der lenger....)

Kan du si hvor det var? Bare til meg? Hm? Please?

:nysgjerrig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De andre som har svart har sagt mye fornuftig som jeg ikke bryr meg å gjenta. Jeg vil bare legge til en ting:

Et jobbintervju er ikke til bare for at arbeidsgiveren skal kunne plukke ut den rette, men også for at du skal ha best mulig grunnlag for å velge om du ønsker jobben eller ikke.

Jeg har vært på mange jobbintervjuer der jeg har bestemt meg for å ikke ta imot jobben dersom jeg fikk den. Jeg har også gjennomført en del intervjuer som arbeidsgiver, og i intervjuguidene våre står det faktisk mye om akkurat dette at søkeren skal lære stillingen og virksomheten best mulig å kjenne i løpet av intervjuet.

Hverken søkeren eller arbeidsgiveren er tjent med å få feil person på feil sted.

En annen ting: Det kan hende hun testa deg. Dersom det viser seg at du får jobben har du antakelig bestått testen med glans. Hvis ikke kan du være glad til. Du ville ikke trives der dersom intervjueren er representativ for arbeidsmiljøet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Nå virker vel jeg som en bitch her da men min mening er at man sier ikke neitakk til en jobb pga en fattig festival. Er man ute etter jobb så bør man være parat til å begynne ganske snart, de fleste arbeidsgivere er vel ute etter å få nye folk inn i systemet ganske raskt og å si da at jeg må vente et par uker fordi jeg skal på festival, vel jeg ville da utelukket den søkeren med det samme.

Som de andre sa, hadde du nevnt ferieplaner som ikke kan endres, så stiller saken seg litt annerledes, men det hadde nok satt deg ganske langt ned på min liste over søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det siste. Det er mye man ikke skal si, selv om det er ok å være ærlig.

Men likevel bør ikke intervjueren kommentere slikt. Hun får heller tenke sitt; at denne søkeren ikke er nok interessert i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og så får vi håpe at Jelly (og andre som har vært i samme situasjon) lærte noe av det...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jelly, jeg ser at du er ganske ung, og da har du sikkert ikke vært på så veldig mange jobbintervjuer før. Akkurat nå er det mange om beinet i de fleste jobber, og da velger man definitivt bort de som svarer at de skal på festival og ikke kan begynne med en gang (var dette en sommerjobb, forresten?)

Jeg lurer også på hva slags andre svar du hadde som fikk henne til å reagere med å si "slikt sier man ikke på jobbintervju"? Det kan jo faktisk hende at hun prøvde å gi deg noen velmente råd til neste gang du skal i jobbintervju.

Jeg vet i hvert fall at vi pleier å gi søkere som ikke er så gode til å svare for seg noen råd - er dette virkelig helt på trynet? Nå gjør ikke vi dette på en sarkastisk måte, men det føles sikkert ubehaglig uansett å vite at man ikke har gjort et så bra inntrykk. Men sånn er livet!

Kill me hvis dere er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter litt tankevirksomhet så gikk det opp for meg at dere har jo rett. Man burde ikke være helt ærlig. Men jeg tenkte... det var en kaffebar. Ungt miljø osv, pluss at jeg bare tenkte jeg skulle stikke innom og prøve, bare for å se. Et impulsintervju på en måte. Tok det vel ikke så alvorlig, jeg bare syntes dama var en total bitch. Sarkasme og sånne "snille" smil hører ikke hjemme på et jobbintervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...