Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #1 Skrevet 18. desember 2008 Igår fikk gubben beskjed om at det ble nye permitteringer på jobben hans. De skulle gå etter ansenitet og kvalifikasjoner. Idag får vi beskjed om at han er en av de som må gå, mens TRE andre som har begynt etter han og har mindre kvalifikasjoner enn han får bli!? Ingen av dem har heller lån, er gift eller har barn, mens vi er gift, har lån på 2.4 mill og venter vår første i juni... Er det virkelig ikke noe vi kan gjøre med dette? Det er så utrolig urettferdig...
Rosalie Skrevet 18. desember 2008 #2 Skrevet 18. desember 2008 Føles nok urettferdig, men neppe noe dere kan gjøre noe med. Ansiennitet er kun en av flere faktorer man tar i betraktning. De andre utfører kanskje andre arbeidsoppgaver enn din mann? At dere har lån og venter barn, som et par, er ikke faktorer man tar hensyn til i en slik prosess.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #3 Skrevet 18. desember 2008 I utgangspunktet er bedriften pliktig til å legge vekt på saklige omstendigheter ved arbeidstakerne så som kvalifikasjoner, ansiennitet og så videre. I visse situasjoner, for eksempel hvis bedriftens økonomi er svært kritisk, kan de legge større vekt på egne behov og beholde de ansatte som er mest effektive eller som på annen måte vil bidra i størst mulig grad til å få økonomien på fote igjen. Mulig at det er tilfelle her.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #4 Skrevet 18. desember 2008 Det eneste han har fått vite er at når det bare er snakk om 3 mnd så tas ikke ansenitet med i regnestykket, og at maskinføreren ikke synes han viser nok engasjement... Men nå er faktisk ikke han den typen som løper rundt og jubler hele tida heller. Og det er jo ikke snakk om at han gjør en dårlig jobb, for det gjør han ikke. Han gjør alltid det han får beskjed om til riktig tid. Vanskelig å vise engasjement når jobben din går ut på å passe på at en maskin går som den skal, og du i beste fall har noe å gjøre i 20 minutter i løpet av et skift...
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #5 Skrevet 18. desember 2008 Mannen min er en av de få i hans bedrift som har ungått permittering selv om andre har høyere ansinnitet, og noen også høyere utdannelse enn han. Grunnen til at han får bli til tross for lavere ansinnitet, er at han som eneste ansatte har spisskompetanse på flere spesielle felt som er veldig etterspurt. Han har valgt å ta alle etterutdanningskurs han kunne få, mens andre valgte å kun ta ett eller to. Bedriften valgte da å beholde den ene som kunne brukes til flere ting, framfor å beholde 4 som kun kunne gjøre en ting hver.... Han blir utleid til andre firma som har behov for akkurat de kunnskapene, og er derfor viktig for å holde bedriften i gang.
Chica Skrevet 18. desember 2008 #6 Skrevet 18. desember 2008 Vanskelig å vise engasjement når jobben din går ut på å passe på at en maskin går som den skal, og du i beste fall har noe å gjøre i 20 minutter i løpet av et skift... Kanskje på tide å finne seg noe annet da, uansett? Men som svar på førsteinnlegget ditt - det er ikke arbeidsgiver "problem" hvilken situasjon arbeidstakerne har utenom arbeidssituasjonen, de på tenke på seg selv og hva de trenger av kompetanse og personlige egenskaper for å best kunne overleve i dagens marked.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #7 Skrevet 18. desember 2008 Faktisk sa arbeidsgiver idag at hadde de visst at jeg er gravid (hvilket jeg trodde han hadde sagt), så hadde han ikke blitt permitert...
Rosenrød Skrevet 18. desember 2008 #8 Skrevet 18. desember 2008 Det synes jeg er rimelig rart at arbeidsgiver sier... Men uansett, mener du at de som er single uten familie alltid burde bli sagt opp fremfor gifte folk med barn? Det synes jeg er ganske hårreisende.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #9 Skrevet 18. desember 2008 Det synes jeg er rimelig rart at arbeidsgiver sier... Men uansett, mener du at de som er single uten familie alltid burde bli sagt opp fremfor gifte folk med barn? Det synes jeg er ganske hårreisende. Nå snakker vi ikke om oppsigelse i det hele tatt, men om permitering. Og jeg har heller ikke sagt det du prøver å påstå. Men min mann har jobbet der lenger enn disse og har flere kvalifikasjoner enn dem. Hadde derimot jeg og min mann akkurat flyttet sammen som samboere, ikke hatt lån eller barn, så ville det faktisk ikke gjort meg noe om han ble permitert før de som begynte 3-4-5 mnd etter han, hvis disse hadde familie og lån.
Rosalie Skrevet 18. desember 2008 #10 Skrevet 18. desember 2008 Så kort forskjell i ansettelseslengde regnes ikke med i ansiennitetsbegrepet de fleste steder. Kanskje mannen din nå har lært seg at det lønner seg å vise en smule entusiasme på jobben, og også å be om nye oppgaver og kursing? For øvrig pleier man heller ikke å regne med lån og barn så fremt den som er aktuell for permitering er aleneforsørger, da en aleneforsørger vil ha vanskeligere for å finne annen jobb (de som er permiterte er jo også de første som blir oppsagt ved nedskjæringer).
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #11 Skrevet 18. desember 2008 Men som svar på førsteinnlegget ditt - det er ikke arbeidsgiver "problem" hvilken situasjon arbeidstakerne har utenom arbeidssituasjonen, de på tenke på seg selv og hva de trenger av kompetanse og personlige egenskaper for å best kunne overleve i dagens marked. Det er ikke helt sant. Når det gjelder permitteringer og oppsigelse er bedriften pliktig til å vurdere sosiale forhold ved arbeidstakerne utover ansiennitet. Det kan for eksempel være at noen er eldre og vil ha store vanskeligheter med å finne ny jobb, eller som allerede nevnt at noen er aleneforsørgere. Det er momenter som bedriften må ta i betraktning ved avgjørelsen sin. Som jeg allerede har skrevet over, kan utgangspunktet modifiseres der bedriften har store økonomiske problemer og må velge å tenke på egne behov fremfor de ansattes.
Rosalie Skrevet 18. desember 2008 #12 Skrevet 18. desember 2008 Til gjest innlegg #10: Man er ikke pliktig til å ta sosiale hensyn ved permittering.
Rosalie Skrevet 18. desember 2008 #13 Skrevet 18. desember 2008 For øvrig en grei oversikt: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=49396
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #14 Skrevet 18. desember 2008 Så kort forskjell i ansettelseslengde regnes ikke med i ansiennitetsbegrepet de fleste steder. Kanskje mannen din nå har lært seg at det lønner seg å vise en smule entusiasme på jobben, og også å be om nye oppgaver og kursing? For øvrig pleier man heller ikke å regne med lån og barn så fremt den som er aktuell for permitering er aleneforsørger, da en aleneforsørger vil ha vanskeligere for å finne annen jobb (de som er permiterte er jo også de første som blir oppsagt ved nedskjæringer). Kjenner du mannen min, du eller? Utrolig hva slags slutninger folk drar. Han er faktisk den som maser mest om å bli kurset på flere maskiner. Han er også den av de fire som har blitt kurset på flest maskiner. Men alt dette var før han ble satt på skiftet til den maskinføreren det er snakk om, for han vil ikke la han lære mer fordi han ikke liker han. Maskinføreren som gubben jobbet under før synes maskinføreren bare favoriserer, og har sagt han skal "lage et helvete" når han kommer tilbake. Hva han mener med det vet jeg ikke, og vi bryr oss egentlig ikke så mye heller.
Rosalie Skrevet 18. desember 2008 #15 Skrevet 18. desember 2008 Kjenner du mannen min, du eller? Utrolig hva slags slutninger folk drar. Han er faktisk den som maser mest om å bli kurset på flere maskiner. Han er også den av de fire som har blitt kurset på flest maskiner. Men alt dette var før han ble satt på skiftet til den maskinføreren det er snakk om, for han vil ikke la han lære mer fordi han ikke liker han. Maskinføreren som gubben jobbet under før synes maskinføreren bare favoriserer, og har sagt han skal "lage et helvete" når han kommer tilbake. Hva han mener med det vet jeg ikke, og vi bryr oss egentlig ikke så mye heller. Beklager raske slutninger dratt ut fra de første innleggene dine. For øvrig regner jeg med at permitteringene er drøftet med bedriftens fagforeninger og tillitsvalgte, slik det er krav om. Maskinføreren har svært lite han skal ha sagt i forhold til hvem som faktisk blir permittert.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #16 Skrevet 18. desember 2008 (endret) Bidra man positivt i oppgangstider, så får man gjerne igjen for det i nedgangstider. Hva jeg vet om oppsiglese etter annsinitet, så vet jeg at det har blitt tatt hensyn til dager når det har vært snakk om hvem som har måttet gå. Nå kan det gjelde litt andre regler for perimittering, bl.a. at en med lav annsinitet er viktig for f.eks. å få en spesifikk jobb ferdig og derfor ikke kan (bør) bli permittert. Endret 20. desember 2008 av Trampe
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #17 Skrevet 18. desember 2008 Beklager raske slutninger dratt ut fra de første innleggene dine. For øvrig regner jeg med at permitteringene er drøftet med bedriftens fagforeninger og tillitsvalgte, slik det er krav om. Maskinføreren har svært lite han skal ha sagt i forhold til hvem som faktisk blir permittert. Nope, dessverre er det ikke sånn der hvertfall. Er "sjefen" som bestemmer, og han bestemmer ut fra lister og begrunnelser han får fra maskinførerne. Om fagforeninga er involvert veit jeg ikke, men det var hvertfall dette gubben fikk beskjed om når han prata med sjefen idag. Og da fikk han også beskjed om at hvis sjefen hadde visst at gubben skulle bli pappa to dager tidligere, så hadde han ikke blitt permitert. Han står forsåvidt øverst på lista til å bli oppringt hvis de skulle trenge folk inn igjen (kan skje så tidlig som januar), men mannen har egentlig ikke lyst lenger. Han mistet all arbeidslyst etter å ha hørt hva maskinføreren hans har å si om han. Jeg krysser bare fingrene for at han kommer på et annet skift hvis han skal det. Han er liksom ikke helt seg selv lenger... Tror det sliter endel på han at det skal bli så vanskelig akkurat nå når jeg går gravid og vi sliter en del. Ser litt lysere ut akkurat nå da, for bank-damen vår mente hun kunne ordne avdragsfrihet for oss ut 2009, og renta går ned med 1%, hvilket betyr 2000,- for oss. Det hjalp mye, for meg hvertfall...
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2008 #18 Skrevet 18. desember 2008 Det eneste han har fått vite er at når det bare er snakk om 3 mnd så tas ikke ansenitet med i regnestykket, og at maskinføreren ikke synes han viser nok engasjement... Men nå er faktisk ikke han den typen som løper rundt og jubler hele tida heller. Og det er jo ikke snakk om at han gjør en dårlig jobb, for det gjør han ikke. Han gjør alltid det han får beskjed om til riktig tid. Vanskelig å vise engasjement når jobben din går ut på å passe på at en maskin går som den skal, og du i beste fall har noe å gjøre i 20 minutter i løpet av et skift... At han har noe å gjøre i 20 min på et skift, forklarer kansje hvrfor de valgte han i permiteringen- Har de andre som slapp permitering kun arb i 20 min. pr dag? Eller har de andre oppgaver? Når det er vanskelig å vise engasement da jobben er 20 min pr dag, så er han nok feil mann ,hadde du spurt meg. Nå har han muligheter til å skaffe seg nytt arbeide. Maskinfolk er det arbeide til. Om han mener at avgjørelsen er gitt på feil grunnlag, så kan han bruke fagforeninga. At maskinføreren mener han viser lite engasjemnet, skal ikke være avgjørende for at han blir valgt ut til å gå i permisjon. LEDELSEN SKAL TA EN HELHETSVURDERING.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. desember 2008 #19 Skrevet 18. desember 2008 At han har noe å gjøre i 20 min på et skift, forklarer kansje hvrfor de valgte han i permiteringen- Har de andre som slapp permitering kun arb i 20 min. pr dag? Eller har de andre oppgaver? Når det er vanskelig å vise engasement da jobben er 20 min pr dag, så er han nok feil mann ,hadde du spurt meg. Nå har han muligheter til å skaffe seg nytt arbeide. Maskinfolk er det arbeide til. Om han mener at avgjørelsen er gitt på feil grunnlag, så kan han bruke fagforeninga. At maskinføreren mener han viser lite engasjemnet, skal ikke være avgjørende for at han blir valgt ut til å gå i permisjon. LEDELSEN SKAL TA EN HELHETSVURDERING. Jepp... De passer på en maskin og fyller på mer ingredienser når det trengs.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 Føles nok urettferdig, men neppe noe dere kan gjøre noe med. Hvis man er organisert så SKAL alle slike ting være drøftet med fagforeningen først. Ansiennitet er kun en av flere faktorer man tar i betraktning. De andre utfører kanskje andre arbeidsoppgaver enn din mann? At dere har lån og venter barn, som et par, er ikke faktorer man tar hensyn til i en slik prosess. Det siste er feil. Man SKAL ta hensyn til slike ting i en nedskjærings prosess. Dessverre er det alt for mange bedrifter som møter de ansatte med avgjorte faktum, uten forutgående drøftelser som de er forpliktet til. Når man går til det skritt å velge ut noen å permittere så er det helt naturlig at man drøfter dette med de ansattes organisasjoner først slik at kriteriene for hvem som blir permittert blir rettferdige. Man har f.eks. ikke lov å permittere noen fordi de har høyere lønn enn de som blir igjen, eller fordi man ikke liker trynet på noen. Dersom det ikke er fungerende tillitsvalgte eller fagorganisasjon på bedriften så er saken en helt annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå