cilja Skrevet 17. desember 2008 #1 Del Skrevet 17. desember 2008 Fikk akkurat telefon fra en meget irritert herremann. Bilen vår hadde rygget inn i hans bil utenfor Rema i ettermiddag og personen bare dro sin vei. Herremannen har flere vitner. Støtfangeren hans må lakkeres, og blir ikke dette ordnet opp med i løpet av i morgen formiddag så blir personen anmeldt... Oj, viser seg at mannen min hadde et lite uhell etter å ha hentet guttene på fotballtrening. Har snakket med mannen min, som sier at han rygget inn i bilen med lav fart. Sønnen vår og en kompis var ikke klar over at han traff noenting, så det kan ikke ha vært noe riktig smell. Mannen min sier han gikk ut med lommelykt for å se på den andre bilen, men kunne ikke se noe skade, så han dro. Det er ca et år siden vi flyttet til Norge etter å ha bodd veldig mange år i utlandet. Har glemt hvordan det fungerer her. Finnes det noen lov som sier hvordan man skal oppføre seg når noe slikt hender? Finnes det noen uskrevet lov som ikke vi er helt inne på? Skal man stå utenfor Rema med barn i bilen som skal hjem å legge seg inntil eieren av den andre bilen dukker opp? Skal man legge igjen lapp med navn og nummer? Skal man springe rundt å skaffe penn og papir om man ikke har det i bilen. Vi skal selvfølgelig blidgjøre herremannen og fikse dette med ham, men leit at han skulle fyre seg opp på den måten. Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 17. desember 2008 #2 Del Skrevet 17. desember 2008 Jeg reagerer mer på din holdning enn at han som ringte var irritert. Man legger selvfølgelig igjen en lapp med telefonnummer. Og man behøver ikke "løpe rundt", er mannen din utenfor REMA kan han sikkert få låne penn og papir av en i kassen. Jeg skjønner ikke ditt syn på dette i det hele tatt. Hvis denne mannen har fått skader på sin bil fordi din mann rygget inn i denne, skal dere selvfølgelig betale det. Han fikk vel tak i dere fordi noen hadde notert bilnummeret eller lignende (?), og det var flaks for ham, ellers hadde han jo ikke visst hvem han skulle henvnedt seg til. og blitt sittende med regningen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 17. desember 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 17. desember 2008 Som sagt skal vi selvfølgelig betale det som trengs. Mannen min kunne ikke se noen skade ved å lyse med lommelykt på den andre bilen, så det må være en veldig liten skade. Likevel, størrelsen på skaden er ikke så viktig. Det er klart den som forårsaket skaden skal betale for reparasjonen. Heldigvis var det utenfor Rema, hvor penn og papir er tilgjengelig. Men om det ikke hadde vært det. Hva gjør man da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 17. desember 2008 #4 Del Skrevet 17. desember 2008 Heldigvis var det utenfor Rema, hvor penn og papir er tilgjengelig. Men om det ikke hadde vært det. Hva gjør man da? Jeg er forundret over at det finnes sjåfører som ikke anser det å ha skrivesaker i bilen som like selvfølgelig som reservedekk eller skumboks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeniøren Skrevet 17. desember 2008 #5 Del Skrevet 17. desember 2008 Skrivesaker er veldig greit å ha i bilen, men du kan sende "REGNR <bilens registreringsnummer>" til 2282, da får du vite hvem som eier bilen. Så kan du benytte en av de mange nummertjeneste for å få nummeret til eieren og ringe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2008 #6 Del Skrevet 17. desember 2008 Hva gjør man da? Da tar man opp telefonen og ringer bileier mens man fortsatt er på stedet. Bileier er trolig like i nærheten. Har man ikke nummeret får man det oppgitt ved å ringe politiet på tlf 02800. Uærlige sjeler gjør ikke det. De ser seg over skulderen og stikker av hvis det ikke er noen i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuni Skrevet 17. desember 2008 #7 Del Skrevet 17. desember 2008 (endret) Nei, man burde ha både skademelding og kulepenn tilgjengelig i tilfelle noe skjer. Nå har jeg nettopp tatt teoriprøven til førerkort så har dette fersk i minne OG i boken ved siden av meg. Siterer fra vegtrafikkloven § 12. Plikter ved trafikkuhell: "De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse." Regner med at dette gjelder ved små som store uhell. Ditt ansvar å ha nødvendig utstyr i bilen, evt. vente til du får sagt fra. Edit: Link til Vegtrafikkloven Endret 17. desember 2008 av Nuni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 17. desember 2008 #8 Del Skrevet 17. desember 2008 Her skal man klart legge igjen lapp med tlf nr.. Og hvertfall hvis din mann lyste med lommelykt. Hvis det var såpass mørkt at han trengte lommelykt, ville jeg skrevet at jeg kom bort i bilen, at jeg ikke fant noen skader, men at det var mørkt, så fint om eieren tar kontakt. Er ikke dette vanlig folkeskikk i andre land også? Om barn skal legge seg, så klarer de alltids og vente til penn og papir er funnet. Eller, reg nr er skrevet ned på feks mobilen. Så ringer man for å finne eieren dagen etter, eller sender sms om man husker dette nummeret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 18. desember 2008 #9 Del Skrevet 18. desember 2008 Skrivesaker er veldig greit å ha i bilen, men du kan sende "REGNR <bilens registreringsnummer>" til 2282, da får du vite hvem som eier bilen. Så kan du benytte en av de mange nummertjeneste for å få nummeret til eieren og ringe. Hvor mye koster denne tjenesten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeniøren Skrevet 18. desember 2008 #10 Del Skrevet 18. desember 2008 Tjenesten koster 3kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakee Skrevet 18. desember 2008 #11 Del Skrevet 18. desember 2008 Eeh, jeg anser det hvertfall ikke som noe stort problem å ha penn og papir liggende i hanskerommet. Er da hans skyld at han har kjørt på en annen bil, og da får han bare finne seg i å ordne opp ved å enten vente, eller legge fra seg en lapp på ruta. Har man først vært så "teit" så klarer man å vente også dersom man ikke "gidder" å ha papir i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. desember 2008 #12 Del Skrevet 18. desember 2008 Jeg er enig i at det er unødvendig å bli så sur som han ble, men selvfølgelig så skjønner jeg at han vil ha ordnet opp i dette. Selv små riper i støtfangeren koster flere tusen kroner å fikse opp i. Så små at du så vidt kan se de (jeg snakker av erfaring). Så til hva man gjør i slike situasjoner. Den lovlige biten har jeg ikke peiling på, men den hverdagslige delen er lett som banankake. Man legger alltid igjen navn og telefonnummer så fremt det er mulig Hvis man ikke har penn og papir tilgjengelig, og det ikke er enkelt å få tak i kan man notere ned nummeret på bilen og finne eieren via det. For din egne del kan det være lurt å ta et bilde av skaden du har forårsaket. Det kan alltids hende at denne personen har et større uhell senere på dagen, i og da er det greiet å kunne bevise at du ikke forårsaket en så stor skade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 18. desember 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 18. desember 2008 Takk for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå