Gå til innhold

Bygge eller kjøpe?

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Hva ville dere ha gjort dersom dere hadde tenkt å flytte? Ville dere bygge eller ville dere ha kjøpt hus?

Jeg kan informere om at vi begge sliter med ryggproblemer.

Jeg tror nok bygging er det beste, for da kan vi få det slik vi vil med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva slags bolig dere vil ha.

Vi bygget hus og kommer nok ikke til å gjøre det på en del år. Det er ufattelig mye mas og jobb.

Neste gang (hvis det blir en neste gang da) vil jeg kjøpe et eldre hus med "sjel", selv om vi sikkert får både råte og masse annet med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :vinke:

Ville ikke latt ryggproblemer stoppe min drøm om å bygge eget hus.

Nå vet jo ikke eg hvor alvorlige ryggproblemene deres er, men...

Vi flyttet inn i nytt hus i desember 2001, når sant skal sies, så kommer eg ikke til å bygge hus flere ganger.. En gang får være nok!

mye som må tenkes på, mye mer enn eg hadde trodd.

Er en god ide å snakke med noen som har vært gjennom det, få litt tips.

Hadde ikke hatt noe imot å kjøpe hus, men da måtte det vært rimelig nytt.. Eller ett gammelt som er fullstendig renovert, men der går det jo en del på interesser også. Noen liker restaureringsprosjekt..

En fordel med å kjøpe hus, er at da får du ferdig anlagt hage.

Det er jo ett arbeide som tar på ryggen.

Det er en del penger å spare på å gjøre en egeninnsats ved bygging.

Helt i fra første spatak til siste slutt..

(Er begrensninger på hva en har lov til)

Men om ryggen streiker, så får en belage seg på god hjelp fra familie og venner!

En annen faktor er boligmarkedet på det stedet dere ønsker å bosette dere, er det mange hus til salgs?

Her som vi bor er det veldig tregt boligmarked, så her var ikke valget så stort, vil en ha sitt eget hus, så får en bygge det selv.

Og slik som prisene er på brukte boliger i dag, så hadde jeg valgt å bygge nytt framfor å kjøpe gammelt til en 'sinnsyk' pris..

Hvordan er det med tomt der hvor dere vil bo?

Noe på hånd?

Ha det bra! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bygget hus - flyttet inn i vår - og er kjempefornøyd. Det er jævlig mye jobb, så jeg ville kanskje tenkt meg om to ganger - og det er fortsatt mye og hard jobbing med plen og hage...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spørs hvor du bor...

Jeg bor i ei lita bygd. Nytt hus kommer på 1,5-2 mill. Da er det snakk om standard husbankhus med boareal på 120 (er det ikke?). Så kommer alt det man ønsker av bedre kvalitet, for ikke å snakke om beplantning av tomt.

Vi kjøpte et "normalt" hus med BOA 167 kvm og 1 mål ferdig beplantet tomt med flott utsikt mot havet til 1,365 mill.

Hadde penger ikke vært et tema hadde vi bygd selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

Tusen takk for svarene.

Vi vurderte bygging for da kan vi få det slik vi vil med engang. Vi er forberedt på at vi må legge ut en del penger på fagfolk så lenge vi ikke kan gjøre så mye selv.

Vi tenker og vurderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjolahopp, Trulseline! Jeg var ikke så veldig innstilt på å bygge, selv om jeg var med på å vurdere det. Men alle vi kjenner som har bygget, har fått en bråte med problemer i den forbindelse, så jeg turte rett og slett ikke! Hos de fleste har det endt med en gedigen budsjett sprekk. Hos andre har firmaene de har brukt , gått konkurs. Hos atter andre, har huset blitt satt opp med så mye feil og mangler, at det har fått store konsekvenser i ettertid.

Så vi endte selv med å kjøpe på nyåret i år. Et eldre hus enn vi hadde planlagt, men veldig godt vedlikeholdt og mye pusset opp. Synes eldre hus er mer solide og har bedre planløsning enn nye. Dessuten bygges det så veldig tett nå. Vi har stor hage på alle sider av huset, ferdig sådd og plantet. Hele 1. etg består i hovedsak av stue og kjøkken, så det er god tumleplass.

Herligheten på 225 kvm fikk vi for under 1,5 mill, og vi angrer over hodet ikke på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Skal dere bygge så pass på at dere velger riktig byggefirma. Det er utrolig mange som er unøye og uforsiktige.

Jeg tror jeg vil bygge når den tid kommer, for det er jo veldig hyggelig å ha noe helt eget som ingen andre har bodd i før. Men på en annen måte så må man kunne stole på byggefirmaet 110%, og det er mange svindlere i den bransjen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...