Gå til innhold

Jobbe for 33 kr timen?


Gjest Gjest_bergen_*

Anbefalte innlegg

Dette er vel tiltak for den gruppen som ikke er i stand til å finne seg arbeid på egenhånd, er det ikke? Personer som av en eller annen grunn er "umulig" å få i en fast jobb i første omgang?

Ut fra min situasjon hadde jeg aldri sagt ja til en slik stilling, jeg har aldri hatt problemer med å finne meg arbeid. Men, om det var et problem og et slikt kortvarig tilbud kunne gjøre at jeg fikk vist meg frem og kanskje fått en fot innenfor en bedrift/bransje som jeg ønsker en karriere innen så hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en stund borte fra arbeidslivet for 15 år siden.... da fikk jeg et sånt tilbud. Jobbet 50% hos NAV i 6 mnd. Joda var koselig det - men med luselønn. Jeg har aldri fått noe ut av den praktisen heller. Jeg valgte å kutte ut hele "erfaringen" på papirene mine - selv om jeg fikk en knallgod attest. Eneste som var koselig var kollegaer osv.. men ikke noe gøy å føle at du gjør masse arbeid uten å få lønn for det.

Har aldri hatt noe problem med å få arbeid etter denne perioden. Jeg hadde faktisk takket nei. Man kan ikke forvente at en skal takke ja til en fulltidsjobb for 250 kroner dagen. Ikke lett å leve for den summen gitt.

Jeg visste hele tiden at jeg ikke fikk jobbe videre etter 6 mnd... og når trådstarter har fått en sånn beskjed også så er det igrunnen bare å bli utnyttet i ett år. Joda man får nok erfaring - men man kan faktisk få arbeidserfaring med bedre lønn det er jeg sikker på.

Dette er å utnytte folk synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bergen_*
Dette er å utnytte folk synes jeg!

Ja, tror rett og slett jeg kommer til å føle meg veldig lite verdsatt om alle rundt meg tjener 8 til 10 ganger så mye som meg. Hjelper heller ikke at jeg ikke har noen garanti på at jeg får jobb der.

Tror det er en ganske slitsom jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest_bergen_*

Har sagt ja nå og vært der en stund nå. Tror ikke det var særlig lurt av meg. Kommer aldri til å få jobb der heller, i og med at jeg jobber gratis. Hvorfor ansette en som er dum nok til å jobbe gratis...

Har vel dobbelt så mye utdanning som de fleste som jobber der, og tjener bare en brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Har sagt ja nå og vært der en stund nå. Tror ikke det var særlig lurt av meg. Kommer aldri til å få jobb der heller, i og med at jeg jobber gratis. Hvorfor ansette en som er dum nok til å jobbe gratis...

Har vel dobbelt så mye utdanning som de fleste som jobber der, og tjener bare en brøkdel.

De fleste som får tilbud om slike nav-jobber er vel folk som er umulig å få i jobb ellers, er det ikke? De jeg kjenner er hverfall personer som ingen andre vil ansette. Enten pga manglende kompetanse, feil kompetanse, eller generelt litt vanskelige personer som aldri kommer lengre enn prøvetiden pga mye fravær, liten innsats eller lignende. Arbeidstakere som arbeidsgivere rett og slett ikke tør å satse på. Men, for en billig penge kan de teste dem ut og se hva de duger for. Jobber de bra får man enten tilbud om jobb tilslutt, eller i det minste en god attest som gjør at det kan bli letter å få neste jobb.

Hvis du har så mye utdanning så burde det vel være mulig for deg å få jobb på annet vis, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sagt ja nå og vært der en stund nå. Tror ikke det var særlig lurt av meg. Kommer aldri til å få jobb der heller, i og med at jeg jobber gratis. Hvorfor ansette en som er dum nok til å jobbe gratis...

Har vel dobbelt så mye utdanning som de fleste som jobber der, og tjener bare en brøkdel.

De fleste som får tilbud om slike nav-jobber er vel folk som er umulig å få i jobb ellers, er det ikke? De jeg kjenner er hverfall personer som ingen andre vil ansette. Enten pga manglende kompetanse, feil kompetanse, eller generelt litt vanskelige personer som aldri kommer lengre enn prøvetiden pga mye fravær, liten innsats eller lignende. Arbeidstakere som arbeidsgivere rett og slett ikke tør å satse på. Men, for en billig penge kan de teste dem ut og se hva de duger for. Jobber de bra får man enten tilbud om jobb tilslutt, eller i det minste en god attest som gjør at det kan bli letter å få neste jobb.

Hvis du har så mye utdanning så burde det vel være mulig for deg å få jobb på annet vis, eller hva?

Jeg tenkte det samme som siste gjest her, men ville vel sagt det litt mer diplomatisk. Men poenget er vel at dersom du nå har gått i snart et år og likevel ikke fått noe annet enn dette, selv med lang utdanning, så er det sannsynligvis andre gode grunner til at ingen vil ansette deg. Og da kan et slikt tilbud hjelpe deg på vei.

Men TS: når du snakket om at de andre får 8-10 ganger så mye som deg, hva er det slags jobb det er snakk om? 267-330 kroner timen i snitt? Må være et lukrativt yrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For the record; der jeg jobber har vi noen på slike nav-tiltak og dårlig lønn. Men de utfører ikke oppgaver som vi ellers måtte betalt andre for å gjøre. Det opprettes egne stillinger til dem for å utføre arbeid som ellers ikke ville blitt gjort, på oppfordring fra nav om å ta inn folk.

Takker man nei, så regner jeg med at man klarer å skaffe seg jobb selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Søkte på en jobb som jeg ikke fikk. Jeg fikk derimot tilbud om å jobbe der i 1 år, mens nav betaler "lønnen" min. Denne lønnen er på 265 kr pr dag. Jeg har ingen garanti for at jeg får jobben etter året er ferdig.

Normal lønn for jobben ville vært litt under 400 000 kr.

Er jeg idiot som synes det høres ut som en veldig god deal for arbeidsgiver og en veldig dårlig deal for meg?

Om du ikke klarer å skaffe deg en ordentlig jobb er det bedre enn å gå hjemme. Du kan søke jobber mens du er der, og du får helt sikkert fri for å gå i jobbintervjuer. Hvis du er veldig fornøyd med deg får du sikkert ansettelse der også.

Endret av Stjernedryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt personer på tiltak gjennom NAV. Noen har gjort en dårlig jobb, og har ikke fått noe mer jobb i etterkant av avtalen med NAV. Men - enkelte har gjort et veldig godt inntrykk og vi som arbeidsgiver har da gjort det vi kunne for å få opprettet en stilling til dem.

Men sånn som jeg har forstått det har disse fått ekstra penger fra NAV i tillegg til dagpengene for å jobbe. Sånn at de kom bedre ut av det enn å gå hjemme uten å gjøre noe mens de ventet på å finne seg jobb? Mulig jeg har misforstått :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...