Gå til innhold

Hvilke raser ligner på border collie?


Gjest Gjest_siri_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_siri_*

Vi har egentlig veldig lyst på en border collie, men er redd for at denne rasen vil kreve for mye. Er det noen raser som ligner? Er evt en blanding av border collie og noe annet som er mindre krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berner Sennen ligner vel en del på B-Collie. Vi hadde en slik når jeg var liten, kan ikke huske at han var noe krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner Sennen ligner vel en del på B-Collie. Vi hadde en slik når jeg var liten, kan ikke huske at han var noe krevende.

*knis* En berner sennen er vel nesten så langt unna border collie som man kan komme :fnise:

TS: alle de som "ligner" bordercollien er stort sett gjeterhunder. Gjeterhunder er stort sett krevende - og nei, en BC-blanding er ikke nødvendigvis mindre krevende enn en renraset i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren er en jakthund som blir brukt til feks andejakt. Den kan lett tilfredstilles ved at den får hente ting da dette er dens instinkt. Fint med aktivitet i vannet.

Gjem ting å la den lete!

Tror det er ganske stor forskjell på psyken til en border og en toller. Borderen har nok lettere for å bli nervøs da den har en enorm kapasitet. Jeg synes nesten det er dyreplageri å ikke bruke en border til gjeting da jeg har sett den i arbeid, den gir seg aldri!!

TS hva forventer/ønsker du av en hund?

-Endrer påstand, tolleren er vel en apport hund,IKKE en jakthund:)

Endret av *lucky*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Marianne_*

Hvis du med likne på border collie mener hund med lang pels og mellomstørrelse finnes det jo veldig mange å velge mellom, og som Frey sier så er jo de som likner på border collie ofte gjeterhunder som krever veldig mye stimulans. Det trenger alle hunder, men noen er mer krevende enn andre. Hvis du er veldig opptatt av utseende, kan du jo alltids gå inn på nkk.no, og se på rasestandardene der. Når du ser en du syns ser fin ut, bør du lese om hva slags "lynne" denne rasen ofte har, og gjerne gå inn på en av raseklubbene og se hva de skreiver om rasen.

I gruppe 8, apporterende hunder er det en del av samme str. og pelstype som BC, men med et "litt annet hode". Der er det også en del som er kjent for å være gode familiehunder.

Jeg er enig i at toller også kan være en ganske krevende hund, men den er det nok på en litt annen måte. Litt mer stri enn en BC, men en Border collie trenger mye mer psykisk stimulanse.

Det kommer litt an på om du mener at du vil ha en som krever mindre fysisk eller psykisk? Men det som er helt sikkert er at man skal ikke skaffe seg en border collie, eller en annen gjetertype, hvis ikke du vet at du kan gi den det den trenger (min mening)... Jeg ville anbefalt en retriever, labrador eller golden, hvis du ikke har hatt hund før men er innstilt på at uansett så krever det at du aktiviserer den. Selv har jeg en kooikerhund som er noe av det samme som en retriever, men som er litt mer stri (har litt mer egne meninger) og kanskje ikke er noe førstegangshund. Den er litt mindre enn en border collie, men har noe av samme pelsen. Du kan se her: http://www.kooikerklubben.com/

Eller her for retrieverne: http://retrieverklubben.no/cm/public/openI...4661&_exp=0

Der finner du også tolleren som var på den filmen som det var et innlegg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...