Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #1 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg skal kjøpe meg bil. Har sett et par på finn som jeg står mellom. Jeg har aldri kjøpt meg bil før så jeg vet egentlig ikke helt hvordan man gjør dette.. Om jeg drar og ser på en bil ikveld f.eks., og bestemmer meg at DEN vil jeg ha.. Blir enig med selger om en pris etc.. Kan jeg ta med meg bilen samme kveld? Han vil vel ha pengene først vil jeg tro? Ang. omregistrering.. Kan jeg ta med meg bilen FØR den er omregistrert? Eller er dette noe den gamle eieren av bilen burde gjøre før jeg kan ta den med.. Og dette med forsikring. Man kan jo ikke omregistrere bilen før forsikringen er i orden kan man det da? Så hvilke steg må man ta i dette kjøpet? 1. bestemme seg for bilen 2. ordne forsikring? 3. betale for bilen? 4. gjøre omregistreringa? Hm... Altså, hvor lang tid tar det fra jeg bestemmer meg, til jeg får ha med bilen hjem? (Har veldig lyst å få den hjem før jul....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 15. desember 2008 #2 Del Skrevet 15. desember 2008 Da jeg kjøpte bil sist så hørte jeg i banken, siden jeg skulle kjøpe privat så anbefalte hun meg å overføre penger via nettbank til kjøper sammen med kjøper (om kjøper har internett), og så ordnet jeg forsikring via telefon før jeg kjørte fra stedet med bilen. Omregistreringen tok vi senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #3 Del Skrevet 15. desember 2008 4. gjøre omregistreringa? Omregistrering foregår i to steg. Steg 1: Dere fyller sammen ut salgsmelding. Selger leverer den til Statens Vegvesen. Du er nå kjøretøyets registrerte eier. Steg 2: Etter noen dager får du en regning i posten på omregistreringsavgiften. Hvis du ikke betaler innen fristen blir bilen begjært avskiltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #4 Del Skrevet 15. desember 2008 venter du til etter mars slipper du å betale årsavgiften... Kjøper du nå må du betale 1/2 årsavgift nå + full avgift i mars. Når du har skrevet salgsmelding leveres denne til statens vegvesen. Du bør forsikre bilen så fort så mulig etter du har kjøpt den. Selvføgelig tar du den med deg hjem når du har betalt for den. De færreste vil vel gi fra seg bilen sin før de har fått betaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buster Skrevet 15. desember 2008 #5 Del Skrevet 15. desember 2008 venter du til etter mars slipper du å betale årsavgiften... Kjøper du nå må du betale 1/2 årsavgift nå + full avgift i mars. Når du har skrevet salgsmelding leveres denne til statens vegvesen. Du bør forsikre bilen så fort så mulig etter du har kjøpt den. Selvføgelig tar du den med deg hjem når du har betalt for den. De færreste vil vel gi fra seg bilen sin før de har fått betaling. Dette er ikke helt korrekt da det er slik at den som eier bilen 31.12 er den som er ansvarlig for årsavgiften uansett. Så om noen kjøper en bil den 01.01.2009 så vil fremdeles den gamle eier måtte betale årsavgiften som kommer i mars!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå