Gå til innhold

Multikulturelle

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere synes om dem som er multikulturelle, altså litt norsk opphav og utenlandsk opphav. Kan man si at de er norske? Utenlandske? Eller bare ingenting?

Og er det noen fordeler og ulemper ved å vokse opp som barn med foreldre av ulike nasjonaliteter og/eller etnisiteter? Identitetsproblemer?

Når kan man kalle seg norsk, og når kan man ikke? Hvor går grensen?

Virker som multikulturelle er en enda mindre minoritet enn minoriteten selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hva dere synes om dem som er multikulturelle, altså litt norsk opphav og utenlandsk opphav. Kan man si at de er norske? Utenlandske? Eller bare ingenting?

Og er det noen fordeler og ulemper ved å vokse opp som barn med foreldre av ulike nasjonaliteter og/eller etnisiteter? Identitetsproblemer?

Når kan man kalle seg norsk, og når kan man ikke? Hvor går grensen?

Virker som multikulturelle er en enda mindre minoritet enn minoriteten selv!

Er man norsk statsborger så er man norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av en utenlandsk og en norsk forelder, bosatt i Norge, anser jeg som norsk.

Jeg har to nevøer og også to barn litt lenger ut i familien som er av blandingsforhold. De er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg flytter til Kina og får kinesisk statsborgerskap, så blir jeg kineser?

Jeg syns ikke det. Sønnen til ei venninne er amerikansk statsborger (født der), men bodd siste årene i Norge. Både hun og mannen er norske, så jeg tror ingen av de anser sønnen som amerikansk (ikke han selv heller for den saks skyld)

Jeg kommer alltid til å være norsk uansett om jeg blir boende i Afrika resten av mitt liv. Det er Norge jeg er fra, her røttene mine er fra. Jeg var en gang sammen med en med utelandsk opphav, men født i Norge. Han anså seg selv som norsk fordi han var født her, men foreldrene hans som hadde bodd her i 20 år og hadde norske statsborgerskap, gjorde ikke det.

Mulig det er individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Leste en plass at om man er minst kvart norsk i opprinnelse, så er man regnet som ikke-innvandrer norsk.... Så om man er 1/8 norsk, da er man i innvandrings kategorien?

Står i statistisk sengtralbyrå og i andre samfunnslære litteratur.

La oss si at den som er kvart norsk er bosatt og oppvokst i norge og er da norsk. Om denne personen får barn igjen med en utlending. Blir barnet da en innvandrer? 1,2,3 generasjons osv...

Så om den personen som er kvart norsk + kvart 3 andre nasjonaliteter. Kan personen plutselig bli Kinesis, Engelsk ved å dra til det andre landet og få pass/statsborgerskap der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Nei, det mener ikke jeg. Hvis jeg og samboeren min flytter til Kina og får et barn der blir da heller ikke dette barnet kinesisk. Ingen av forfedrene er jo kinesiske.

Jeg hadde en gang en diskusjon med en som er adoptert fra Korea. Jeg lurte på hvor han opprinnelig kom fra. Han fortalte at han sosialt og kulturelt er norsk, men han var født i Korea. Jeg klarer ikke å se på han som like norsk som meg selv om han er adoptert. Biologisk er han jo koreansk.

Jeg ser ikke noe galt i at man har mer enn en nasjonalitet. Man må jo ikke være enten det ene eller det andre. Det er vel ikke alltid det som står i passet man føler seg som.

Får jeg barn med en franskmann bil jo ungen halvt norsk og halvt fransk uansett hva som står i passet til ungen. Hvis vi bosetter oss i frankrike og barnet vokser opp der vil barnet trolig føle seg fransk. Særlig hvis vi legger bort norske tradisjoner og språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg blandet med 3 forskjellige najonaliteter (en av de er norske), og jeg er sammen med en fra et annet skandinavisk land.

Tenker litt på hva barna kommer til å bli? Blir barnet automatisk norsk etter moren, eller fra det andre skandinaviske landet etter faren?

Jeg blir litt forvirret når noen utlendinger spørr meg hvor jeg er fra. Sier jeg Norsk bare, så får jeg dårlig samvittighet. Og når jeg begynner å snakke om en av de andre "nasjonalitetene" mine, så må jeg nesten snakke om ALLE. Det tar mye tid, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg blandet med 3 forskjellige najonaliteter (en av de er norske), og jeg er sammen med en fra et annet skandinavisk land.

Tenker litt på hva barna kommer til å bli? Blir barnet automatisk norsk etter moren, eller fra det andre skandinaviske landet etter faren?

Jeg blir litt forvirret når noen utlendinger spørr meg hvor jeg er fra. Sier jeg Norsk bare, så får jeg dårlig samvittighet. Og når jeg begynner å snakke om en av de andre "nasjonalitetene" mine, så må jeg nesten snakke om ALLE. Det tar mye tid, hehe.

Jammen man kan jo være norsk, men ha røtter fra andre land også? Det blir som om når noen spør hvor jeg er fra i Norge: Jeg er fra Oslo, men har røtter fra f.eks Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor en nordmann sammenhengende seks måneder i utlandet og kommer tilbake til Norge, er vedkommede per definisjon utlending.

eh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen man kan jo være norsk, men ha røtter fra andre land også? Det blir som om når noen spør hvor jeg er fra i Norge: Jeg er fra Oslo, men har røtter fra f.eks Bergen.

Ehm. Det gjør ikke personen! Men personen har da heller ikke utenlandsk statsborgerskap.

Har bodd i Polen, Frankrike i 1 år og mer. Men jeg er da ikke av disse nasjonene for det! Jeg har nok med mine 3 "nasjoner":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm. Det gjør ikke personen! Men personen har da heller ikke utenlandsk statsborgerskap.

Hm, jeg vet ikke om du misforstod det jeg skrev. Jeg mente simpelthen, på generellt basis, at selv om forfedrene dine er fra f.eks Japan, så betyr ikke det at du er Japansk når du selv er født i Norge og har bodd her i hele ditt liv. Du er norsk, men har røtter fra Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Hm, jeg vet ikke om du misforstod det jeg skrev. Jeg mente simpelthen, på generellt basis, at selv om forfedrene dine er fra f.eks Japan, så betyr ikke det at du er Japansk når du selv er født i Norge og har bodd her i hele ditt liv. Du er norsk, men har røtter fra Japan.

Beklager, jeg skulle kommentere gjeste over deg. Angående en norsk en som bor 6 mnd i utlandet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er individuellt.

Jeg går for individuelt, etter hva enkeltpersoner identifiserer seg med. Jeg kan ikke fortelle andre at du er det ene eller andre fordi den ene forelderen din er norsk og den andre fransk eller hva det måtte være. (Selvfølgelig kan jeg si det per se, men det forandrer neppe hva den personen føler tilhørighet til og kaller seg). Ta tilfellet jeg nevnte, noen vil kalle seg norske, andre franske, andre igjen bruker halvt fransk halvt norsk. Det avhenger av individuelle, personlige omstendigheter.

Alt dette fungerer selvfølgelig ikke til å sette folk i bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kompis som har afrikansk mor og norsk far. Han ble født i Afrika, men flyttet til Norge når han var et par år. Han har to statsborgerskap, men kaller seg selv for norsk. Dette på grunn av at han har vokst opp her og at han er ''helnorsk'' med tanke på kulturer og slikt.

Jeg har også en kompis som er adoptert fra Korea. Når det gjelder ham, er det ikke noe spørsmål en gang om han er norsk eller ei. Han har vokst opp i Norge, har norske foreldre og er i bunn og grunn norsk - uansett hvordan han ser ut.

En annen kompis av meg er fra Bosnia. Han kom til Norge når han var 10-11 år sammen med familien sin fra Bosnia. Han har omstilt seg til den norske kulturen, snakker språket, men han kaller seg selv for både norsk og bosnisk.

I bunn og grunn tror jeg at det er individuelt, som noen her sier, hva de mener om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener ikke jeg. Hvis jeg og samboeren min flytter til Kina og får et barn der blir da heller ikke dette barnet kinesisk. Ingen av forfedrene er jo kinesiske.

Får jeg barn med en franskmann bil jo ungen halvt norsk og halvt fransk uansett hva som står i passet til ungen.

Etnisitet er noe du er, ikke noe du blir.

Nordmenn som bor i Spania, er de spanjoler? Nei. De er nordmenn.

Nordmenn som flyttet til USA, kalte seg norsk-amerikanere, ikke amerikanere. Man hadde polsk-amerikanere, tysk-amerikanere etc etc.

Nordmenn er et germansk folkeslag. De er også en skandinavisk etnisk gruppe, på lik linje med samer. Germanske språk

Kulturforståelse

Jeg har jødisk far og fransk mor, er født i USA, oppvokst i USA, Israel og Frankrike, samt Norge i det siste. Er jeg norsk jeg da liksom? Det er jeg aldeles ikke. Selv om jeg har norsk statsborgerskap.

Endret av Pascale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jødisk far og fransk mor, er født i USA, oppvokst i USA, Israel og Frankrike, samt Norge i det siste. Er jeg norsk jeg da liksom? Det er jeg aldeles ikke. Selv om jeg har norsk statsborgerskap.

Hvilken nationalitet anser du selv at du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nationalitet anser du selv at du har?

En halvpart av det mine foreldre er. Men kanskje mer jødisk ettersom jeg har to veldig jødiske fornavn, men bare et fransk.

Endret av Pascale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...