Gå til innhold

Tror dere på ekte kjærlighet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er da ikke kjønnsavhengig. Finnes kvinner som ikke kan være monogame for alltid, og det finnes menn som ikke kan det. På samme måte finnes det folk av begge kjønn som kan føle kjærlighet, og som kan føle det resten av livet.

Jeg var utvekslingselev på en skole i Frankrike. Vertsforeldrene mine var vokst opp i samme bygård, hadde lekt sammen siden de kunne gå, var ungdomskjærester og hele pakka. I en alder av femti år er de fortsatt som nyforelsket. Jeg vil tro at de har hatt sine problemer, men det finnes mange bevis på at mennesker av begge kjønn kan føle ekte kjærlighet livet ut, om de bare jobber med det.

Det jeg tror, er at i dagens samfunn så blir de færre og færre, på grunn av kulturforandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror ikke jeg. Jeg tror menn kan føle ekte kjærlighet i likhet med kvinner. Det er ihvertfall min erfaring.

Ja, 100% mulig det, ikke la fordommene ta fullstendig over her.

Min erfaring med kvinner er omtrent den de fleste her virker å ha med menn. Såklart kan de føle ekte kjærlighet, men den varer ikke lenge virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 100% mulig det, ikke la fordommene ta fullstendig over her.

Min erfaring med kvinner er omtrent den de fleste her virker å ha med menn. Såklart kan de føle ekte kjærlighet, men den varer ikke lenge virker det som.

Jeg har da ikke uttrykt noen fordommer?

Jeg tror ikke det er forskjell på kjønnene når det gjelder å føle ekte kjærlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg har.

Hvordan kan du ha opplevd det og samtidig ikke tro på det?

Jeg vet ikke helt hva ekte kjærlighet er, tror jeg.

Noen som har en deskriptiv definisjon? (Ikke et dikt eller motto, helst)

Har hatt enormt sterke og intense følelser for et par menn i mitt liv, men disse har vist seg å være flyktige og forsvunnet hen etter en tid.

Den store udødelige kjærligheten har frem til nå i mitt relativt korte liv vært forbeholdt familie og et par nære venner.

Samtidig er ikke familiemedlemmer noen jeg bare må ta på hver dag og tenker på hvert minutt i døgnet, men jeg har hatt det sånn med noen menn. Men jeg hadde hoppet utfor et stup for broren min, men ikke for noen av mine ekser.

Uff, skulle ikke ha svart. Jeg vet ikke hva ekte kjærlighet er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du ha opplevd det og samtidig ikke tro på det?

Jeg vet ikke helt hva ekte kjærlighet er, tror jeg.

Noen som har en deskriptiv definisjon? (Ikke et dikt eller motto, helst)

Har hatt enormt sterke og intense følelser for et par menn i mitt liv, men disse har vist seg å være flyktige og forsvunnet hen etter en tid.

Den store udødelige kjærligheten har frem til nå i mitt relativt korte liv vært forbeholdt familie og et par nære venner.

Samtidig er ikke familiemedlemmer noen jeg bare må ta på hver dag og tenker på hvert minutt i døgnet, men jeg har hatt det sånn med noen menn. Men jeg hadde hoppet utfor et stup for broren min, men ikke for noen av mine ekser.

Uff, skulle ikke ha svart. Jeg vet ikke hva ekte kjærlighet er!

Som jeg skrev tidligere i dette emnet i fylla, for å prøve å definere igjen (det er vanskelig som sagt å definere og utrykke noe så difust og personlig som ekte, selvopplevd kjærlighet til andre) den gangen jeg opplevde ekte kjærlighet så følte jeg det i forhold til han, den samme styrken på kjærligheten som jeg har til min mor, far, bror osv, men altså litt annerledes siden vi var samboere og ikke i slekt rent fysisk eller biologisk (æsj!). Dvs, jeg ville helt klart vært villig til å hoppe utfor et stup for han, akkurat som jeg ville vært villig til det for min bror.

Men det er mulig fordi han gikk bort at jeg har opplevd det litt sterkere/tydligere enn de fleste på min alder. Og at jeg i den sammenhengen også opplevde at kjærlighet mellom mennesker som ikke er i slekt kan ha en enorm kraft, som kan føre til at man trosser store utfordringer og hindringer man kanskje ellers ikke ville ha taklet eller en gang fysisk klart. Dette er litt rotete forklart.. men greit nok :P

Uansett.. I sammfunnsvitenskapen lærer vi jo at alle mennesker har et sterkt behov av å være i et sosialt felleskap, å bli satt pris på, sette pris på andre, bli elsket ,elske osv. Vi fokuserer på rollene vi har relasjonene vi har til hverandre. Men når mennesker har delt livet sitt sammen i mange år, og så kommer alle de andre aspektene inn: opplevelser, erfaringer, bakgrunn osv. Da er det klart man utvikler en dypere kjærlighet for det andre individet.(Om alt ligger til rette for det). Det oppstår jo en individuell kontakt mellom alle mennesker, vi blandes jo sammen alle sammen, og blir en del av hverandre.

Men ja :P mye rart her.. men som sagt.. vanskelig å forklare..

Hm, men til sist kan jeg si dette, at min kortversjon av definisjon på ekte kjærlighet er :

At et annet menneske, i sin sårbarhet, ømhet og ydmykhet, vil genuint og uselvisk ditt beste og ønsker deg alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mann_*

Tror det med sterke følelser, kjærlighet osv er noe kvinner føler i sterkere grad. Jeg kan ihverfall snakke for min egen del. Jeg er mest opptatt av kvinner for sex og det sosiale. Har vært sammen med noen kvinner opp gjennom årene og må inrømme at jeg ikke vet helt hva kjærlighet innebærer. Ser det mer på den måten av hvor tiltrekkende hun er i begynnelse. Jo mer tiltrekkende jo mer interessert blir jeg. Etterhvert går man jo lei av utseende og dersom jenta har en bra personlighet er det jo veldig hyggelig å finne på ting, reise, middager rett og slett en å ha det sosialt med og kose med. Har flere kamerater som har det på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det med sterke følelser, kjærlighet osv er noe kvinner føler i sterkere grad. Jeg kan ihverfall snakke for min egen del. Jeg er mest opptatt av kvinner for sex og det sosiale. Har vært sammen med noen kvinner opp gjennom årene og må inrømme at jeg ikke vet helt hva kjærlighet innebærer. Ser det mer på den måten av hvor tiltrekkende hun er i begynnelse. Jo mer tiltrekkende jo mer interessert blir jeg. Etterhvert går man jo lei av utseende og dersom jenta har en bra personlighet er det jo veldig hyggelig å finne på ting, reise, middager rett og slett en å ha det sosialt med og kose med. Har flere kamerater som har det på samme måte.

Ut fra det du sier skulle man tro at du har evnen til å bli glad i og å sette pris på et annet menneske, samt at du vet hva forelskelse/kribling i magen er?

Isåfall vet du hva kjærlighet er.

Du snakker på ingen mpte for alle menn når du hevder at menn kun tenker på sex og reisefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg tror selvfølgelig ekte kjærlighet er mulig. Siden jeg ser mange par som har holdt sammen mange år og fortsatt er glad i hverandre. F.eks mamma og pappa. Om jeg kommer til å få oppleve det er jeg derimot ikke like sikker på, men jeg håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle menn er utro, kjipe og ikke i stand til å føle omsorg/empati/kjærlighet/varme/romantikk. De er bare praktiske og harde vesener som tenker rasjonelt i alt,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde ekte kjærlighet i 3 år. Riktignok ikke sterk nok til at hun orket å kjempe for forholdet når ting ble vanskelig. Men det var ekte, og godt. Nå er det ødelagt. Men kjærligheten og begjæret er der allikevel. Det blir bare ikke realisert.

Det er små bagateller som vipper suksess til katastrofe. at ting ble ødelagt , istedet for å vare evig, kan tilskrives uflaks eller klønethet.

Allikevel var ikke vi partneren viktigere enn oss selv. Kjæresten på 2.plass, hårfint bak seg selv synes jeg er helt ok. Hvis du ikke tar vare på deg selv, hvordan skal du da kunne stille opp for andre, og med hvilken kapasitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*
Tror alle menn er utro, kjipe og ikke i stand til å føle omsorg/empati/kjærlighet/varme/romantikk. De er bare praktiske og harde vesener som tenker rasjonelt i alt,.

Vi menn føler kjærlighet for fotballaget vårt og viser EKTE følelser spesiellt når laget det vinner en viktig kamp. Klart vi har følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi menn føler kjærlighet for fotballaget vårt og viser EKTE følelser spesiellt når laget det vinner en viktig kamp. Klart vi har følelser.

Ja, men ikke for damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at to mennesker kan finne kjærligheten sammen og holde på den til evig tid :hjerter_rundt:

men man må nok kysse noen frosker først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke, men jeg er fortsatt ganske ung. Riktignok tror jeg ikke dette har noe med mannfolk å gjøre, men heller at mennesker ikke er ment for å være monogame hele livet. De som klarer å være dette, har nok et mer avhengighetsforhold, enn et totalt frivillig, hengivent kjærlighetsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...