Gå til innhold

Vindkraft miljøvennlig?


Gjest Gjest_una_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er vindkraft egentlig miljøvennlig? Eventuellt hvorfor?

Det er en fornybar ressurs. Dessuten så er det ingen utslipp av klimagasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Som sagt over er det en fornybar-ressurs (tar ikke slutt, fordi det alltid vil være vind som får bladene på mølla til å gå rundt og dermed lages det strøm). Det eneste som er negativt med vindmøller er det estetiske (ikke alle synes vindmøller er pene å se på, men jeg syns faktisk ikke at de er så værst ;) ) Og fugler kan fly inn i de roterende bladene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva du mener med miljøvennlig(klima/dyreliv/lyd osv) - og hvor strenge krav du har for å kalle noe miljøvennlig.'

men jo, alt i alt er det regnet som noe av det mest miljøvennlige tatt alt i betrakning.

gå inn på vindkraft.no / bellona.no / fornybar.no og andre sider for å lese mer grundig om argumentene om du er skikkelig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
kommer an på hva du mener med miljøvennlig(klima/dyreliv/lyd osv) - og hvor strenge krav du har for å kalle noe miljøvennlig.'men jo, alt i alt er det regnet som noe av det mest miljøvennlige tatt alt i betrakning.gå inn på vindkraft.no / bellona.no / fornybar.no  og andre sider for å lese mer grundig om argumentene om du er skikkelig interessert.
Men hvordan kan du kalle noe som tar så mye arealer av urørt natur for miljøvennlig.?

Hvorfor eksporterer ikke Norge MINDRE olje og gass ettersom det bygges mere fornybar energi, - da kommer jo denne energien i tillegg til annen energi, hvor ble det av tanken om energi-økonomisering, ..sparing, ?

Og hvorfor er regjeringen og de fleste miljøorg. så oppsatt på å bygge ut fornybar energi når landets energiressurser allerede er vannkraft (98%)?

 Og hvorfor blir folk syke av støyen fra vindturbinene når de er så miljøvennlig? Hvorfor bygges ikke store vindparker på øyene i Oslofjorden men helst i bygdene i kyst-Norge?

Og hvorfor blir det ikke tatt hensyn til dette med iskasting/skyggekasting når vindparker planlegges?

Jeg har en følelse av at de som er mest glad i vindkratverk er fattige kommuner (eiendomsskatt) og kaffe-latte-ungdom fra Oslo.

Mens de som får dette som naboer blir plaget resten av livet og mange flytter.

Eller har jeg virkelig tatt helt feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jaya_*

Det vennligste er á ikke bruke energi. Men der faller du ig jeg fra, samt alle andre i den moderne sivilisasjonen.

Ergo er det et behov for á skape den energien. Da er vind, vann og havkraft det mest naturvennlige. Er det no verre med hvite vindmoller enn hus og veier og togbaner som spres konstant rundt om i naturen. Naturen er jo ment til á brukes. I harmoniske mengder..

De vil vel bygge vindkraftverk der det bláser mest, derav kystbygdene i vest.

Det er mindre innrykk i naturen med vindkraft enn vannkraft. Siden vi bruker og trenger mer energi velger vel staten det beste, alltsá vind.

At noe lir syke, og ikke trives der lenger er jo fakta. Slik var det vel og nár vi bygde tagbaner og flyplasser. Men det finnes nok av plass, og ingen vindparker lir bygd midt i hagen til folk.

Vi má ta baksiden av samfunnet vi lever i sável som godene. Og tilpasse oss deretter. Jeg synes vindkraft er aldeles fantastisk. Jeg er hvekrken en fattig kommune eller kaffe-latteungdom fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Jaya_*

Enormt til skrivefeil da. Beklager meget mye! Skjerpings til meg! Engelsk tastatur har jeg og, uten siste tre bokstavene i alfabetet. Bruker en gammel pc. Retter opp inni sitatet under. Sorry rotet.

Det vennligste er á ikke bruke energi. Men der faller du og jeg fra, samt alle andre i den moderne sivilisasjonen.

Ergo er det et behov for á skape den energien. Da er vind, vann og havkraft det mest naturvennlige. Er det no verre med hvite vindmoller enn hus og veier og togbaner som spres konstant rundt om i naturen. Naturen er jo ment til á brukes. I harmoniske mengder..

De vil vel bygge vindkraftverk der det bláser mest, derav kystbygdene i vest.

Det er mindre innrykk i naturen med vindkraft enn vannkraft. Siden vi bruker og trenger mer energi velger vel staten det beste, alltsá vind.

At noe blir syke, og ikke trives lenger, er jo fakta. Slik var det vel og nár vi bygde togbaner og flyplasser. Men det finnes nok av plass, og ingen vindparker blir bygd midt i hagen til folk.

Vi má ta baksiden av samfunnet vi lever i sável som godene. Og tilpasse oss deretter. Jeg synes vindkraft er aldeles fantastisk. Jeg er hverken en fattig kommune eller kaffe-latteungdom fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at vindmøllene må ha annen energi enn vindkraft for å kunne produsere energi? Husker det var nevnt som et tema mot vindmøller for flere år siden. Det ble påstått at de forbrukte mer annen energi enn de produserte egen energi.

Har ikke link fordi:

Det er lenge siden jeg hørte dette.

Jeg hørte det på et tv-program.

(SÅ nå kan jeg ikke henges for å ikke serveres link iallefall. :ler:)

(Eller kan jeg det? :klø: Vi er jo tross alt på KG. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
Det vennligste er á ikke bruke energi. Men der faller du ig jeg fra, samt alle andre i den moderne sivilisasjonen.

Ergo er det et behov for á skape den energien. Da er vind, vann og havkraft det mest naturvennlige. Er det no verre med hvite vindmoller enn hus og veier og togbaner som spres konstant rundt om i naturen. Naturen er jo ment til á brukes. I harmoniske mengder..

De vil vel bygge vindkraftverk der det bláser mest, derav kystbygdene i vest.

Det er mindre innrykk i naturen med vindkraft enn vannkraft. Siden vi bruker og trenger mer energi velger vel staten det beste, alltsá vind.

At noe lir syke, og ikke trives der lenger er jo fakta. Slik var det vel og nár vi bygde tagbaner og flyplasser. Men det finnes nok av plass, og ingen vindparker lir bygd midt i hagen til folk.

Vi má ta baksiden av samfunnet vi lever i sável som godene. Og tilpasse oss deretter. Jeg synes vindkraft er aldeles fantastisk. Jeg er hvekrken en fattig kommune eller kaffe-latteungdom fra Oslo.

Du kommer med mange påstander her men underbygger dem ikke. Det høres mest ut som synsing. Men du sier altså at dette er en av baksidene med samfunnet hvis jeg forstår deg riktig..? (Så da er du litt enig med meg).

Hadde du ville bodd nær en vindmøllepark?

Hadde du ville tilpasset deg duringen og svisjelyden som foregår konstant og iskastingen som er en fare for mennesker som ferdes i naturen og skyggekasting og refleksblink?

Hadde du ville tilpasset deg at du ble syk, ikke fikk nattesøvn, ikke kunne ferdes i nærområde som før, hadde du villet tilpasse deg at kraftselskapet og fattige kommuner tjente penger på dette og ikke ville vurdere andre energikilder?

Det er forresten lenge siden det ble bygd togbaner, bebyggelsen er kommet etterpå mange plasser så det kan ikke være så forferdelig å bo nær en togbane da.

Jeg bor rett ved siden av en liten flyplass men har ikke hørt om noen som er blitt syke her, det kan heller ikke sammenlignes med en vindmøllepark der duringen pågår i 24 timer året rundt 300 meter fra folks hus. de ruver noe forferdelig i naturen og ødelegger folks nærområder og landskap og for framtidig turisme.

Og hvordan kan du si at vindkraft gir mindre innrykk i naturen enn vannkraft? Har du noen link å henvise til?

Mange vannkraftverk går for halv maskin men de blir ikke oppgradert til å gå for full maskin, hvorfor ikke satse på det som allerede er der?

det er politisk og samfunnsmessig "korrekt" å si at vindkraft er bra, noen annen grunn fins dessverre ikke.

ALLE vindkraftprosjekt er meningsløse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
Men er det ikke sånn at vindmøllene må ha annen energi enn vindkraft for å kunne produsere energi? Husker det var nevnt som et tema mot vindmøller for flere år siden. Det ble påstått at de forbrukte mer annen energi enn de produserte egen energi.

Har ikke link fordi:

Det er lenge siden jeg hørte dette.

Jeg hørte det på et tv-program.

(SÅ nå kan jeg ikke henges for å ikke serveres link iallefall. :ler:)

(Eller kan jeg det? :klø: Vi er jo tross alt på KG. ;) )

De trenger ihvertfall annen energi for å produseres, fraktes og settes opp.

De er upålitelige og kan ikke være den eneste energikilden i et område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jaya_*
Du kommer med mange påstander her men underbygger dem ikke. Det høres mest ut som synsing. Men du sier altså at dette er en av baksidene med samfunnet hvis jeg forstår deg riktig..? (Så da er du litt enig med meg).

det er politisk og samfunnsmessig "korrekt" å si at vindkraft er bra, noen annen grunn fins dessverre ikke.

ALLE vindkraftprosjekt er meningsløse!

Dine meninger er like mye synsing, det er lov á synse her i forumet.

Hvor tett innpá vindmollene snakker vi? Jeg har ikke noe problemer med a skulle bo i de omrádene jeg har vart pá besok i ihvertfall. Men det er synd at de blir plassert sá narme at folk mister nattesovnen. Jeg har litt vanskelig for a tro at ingeniorer og eksperter ikke har tatt dette med i betraktning og at vindmollene ikke lager mer stoy enn flyplasser og togbaner, motorveier etc.

Om jeg har noe link á vise til.. Jeg bruker bare fornuften. Vindmoller er mindre omfattende á bygge en demninger i sement. Og det er klart jeg er enig med deg, samfunnet er grádighetsbasert, og det er ekkelt at alt, til og med naturvennlighet har "skjult" agenda iform av okonomisk gevinst. Men hvordan skal de ha sjangs ellers, vi kommer ikke utenom pengene.

Hvis de hadde bygd motorvei gjennom hagen min, sá hadde jeg trolig flyttet, da jeg er reddere eksos enn iskasting og durelyd. MEN jeg tror ikke jeg hadde gátt til sak, som jeg har lest folk i min by har gjort. Det er bakdeler med á leve i ár 2008. Men synes vi har det ganske bra her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
Dine meninger er like mye synsing, det er lov á synse her i forumet.

Hvor tett innpá vindmollene snakker vi? Jeg har ikke noe problemer med a skulle bo i de omrádene jeg har vart pá besok i ihvertfall. Men det er synd at de blir plassert sá narme at folk mister nattesovnen. Jeg har litt vanskelig for a tro at ingeniorer og eksperter ikke har tatt dette med i betraktning og at vindmollene ikke lager mer stoy enn flyplasser og togbaner, motorveier etc.

Om jeg har noe link á vise til.. Jeg bruker bare fornuften. Vindmoller er mindre omfattende á bygge en demninger i sement. Og det er klart jeg er enig med deg, samfunnet er grádighetsbasert, og det er ekkelt at alt, til og med naturvennlighet har "skjult" agenda iform av okonomisk gevinst. Men hvordan skal de ha sjangs ellers, vi kommer ikke utenom pengene.

Hvis de hadde bygd motorvei gjennom hagen min, sá hadde jeg trolig flyttet, da jeg er reddere eksos enn iskasting og durelyd. MEN jeg tror ikke jeg hadde gátt til sak, som jeg har lest folk i min by har gjort. Det er bakdeler med á leve i ár 2008. Men synes vi har det ganske bra her i Norge.

Synsing? når du har lest gjennom alle disse kan du jo finne ut om jeg fortsatt synser?

Du sier du bruker fornuften (kanskje magefølelsen?), men det er dessverre ikke nok i denne forbindelse.

http://www.windturbinesyndrome.com/

http://www.nmf.no/docs/rapport_stoy_vindturbiner.pdf

http://wattsupwiththat.com/2008/12/02/no-o...ouse/#more-4394

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.5946997

http://www.nmf.no/render.asp?articleno=1446

http://www.nmf.no/render.asp?articleno=551

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle2134302.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_Jaya_*
Synsing? når du har lest gjennom alle disse kan du jo finne ut om jeg fortsatt synser?

Du sier du bruker fornuften (kanskje magefølelsen?), men det er dessverre ikke nok i denne forbindelse.

Hvor ble det av den "miljøbevisste" Jaya?

Trenger du mere å lese på så kan du gå inn her:

http://www.vernkysten.no/

God energisparende jul!

Så uhyggelig du er. Hvorfor kan vi ikke diskutere vanlig, uten å være spydig?

Jeg har lest noen av linkene du la ut. Jeg har lest mange rapporter som sier motsatt og intervjuer med forskere på radio og tv.

Må jeg få minne deg på at du startet denne tråden med:

Er vindkraft egentlig miljøvennlig? Eventuellt hvorfor?

Da virket det som om du ville diskutere åpent, men du ville egentlig bare at folk skulle skrive så du kunne si imot? Feigt. Da kunne du heller skrevet en tråd det du ikke skjulte din agenda.

DERFOR gadd jeg ikke å svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal forsøke å svare på spørsmålene/påstandene du kommer opp med

Hadde du ville bodd nær en vindmøllepark? Jeg bor ikke nær en vindmøllepark, men det er fordi det blåser for lite her til at vindmøller kan produsere energi. Men jeg kan jo nevne at jeg bor mellom en motorvei og jernbarne, som frakter varer til alle deler av landet, helt sikkert dit du bor også? Men jeg klager ikke, fordi jeg vet at dette er en av "bakdelene" ved å bo i et moderne samfunn, og av å bo i sentrale strøk.

Hadde du ville tilpasset deg duringen og svisjelyden som foregår konstant og iskastingen som er en fare for mennesker som ferdes i naturen og skyggekasting og refleksblink? Har du vært selv og hørt en vindmøllepark? Det durer, men er vel neppe en fare for mennesker som ferdes i naturen? Og skyggekasting, det ville det vel også vært om det på området hadde vært en stor skog eller andre høye bygg...

Hadde du ville tilpasset deg at du ble syk, ikke fikk nattesøvn, ikke kunne ferdes i nærområde som før, hadde du villet tilpasse deg at kraftselskapet og fattige kommuner tjente penger på dette og ikke ville vurdere andre energikilder?Ja, det vil jo bety at kommunen jeg bor får mer penger, og jeg som innbygger i kommunen får flere og bedre tilbud. Man kan ikke bare leve på subsidier fra staten.

Det er forresten lenge siden det ble bygd togbaner, bebyggelsen er kommet etterpå mange plasser så det kan ikke være så forferdelig å bo nær en togbane da.

Jeg bor rett ved siden av en liten flyplass men har ikke hørt om noen som er blitt syke her, det kan heller ikke sammenlignes med en vindmøllepark der duringen pågår i 24 timer året rundt 300 meter fra folks hus. de ruver noe forferdelig i naturen og ødelegger folks nærområder og landskap og for framtidig turisme.

Mange vannkraftverk går for halv maskin men de blir ikke oppgradert til å gå for full maskin, hvorfor ikke satse på det som allerede er der? Vannkraftverk går ofte for halv maskin for å ikke tømme elvene og fossene for fisk og andre dyr vi gjerne vil bevare her i norge.

det er politisk og samfunnsmessig "korrekt" å si at vindkraft er bra, noen annen grunn fins dessverre ikke. Uten å si at vindkraft er løsningen (for vi har MANGE andre miljøvennlige energiformer som er under utvikling) så er det viktig å legge innsats i å utvikle fornybar energi. De fleste andre land bruker gass og kull for å lage energi, noe som en gang vil ta slutt (og som dessuten ikke er miljøvennlig), og klarer vi i Norge å utvinne mer fornybar og miljøvennlig energi, så kan vi selge dette til utlandet (og tjene både penger og miljøet)ALLE vindkraftprosjekt er meningsløse!

Endret av donna julianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
Jeg skal forsøke å svare på spørsmålene/påstandene du kommer opp med

Syns du gjorde en dårlig jobb, og viser at folk flest vet altfor lite om vindkraft, - hva som står på spill, hvilke type helsefarlig støy det genererer, at folk blir faktisk SYKE, hva skyggkasting egentlig er fra vindmøller, at de store arealene de tar ødelegger for biotoper i naturen, de slår ihjel spesiellt ørn men også svaner , ryper etc.(som vi gjerne vil bevare i Norge) , at de krever enorme statlige supsidier, at de leverer mye mindre strøm enn forventet, at de blir plassert midt i bygdene om folk vil det eller ikke, at de ikke skaper arbeidsplasser på sikt, at de gjør ubotelig skade på miljøet ved produksjon transport oppsetting . At de er totalt unødvendige!

Enda skriker faktisk Natur og ungdom, de har ikke skjønt ett kvekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, Du har mange argumenter som, hvis de er gyldige, er gode og viktige, men så lenge vindmøllene settes opp langt fra folk vil de ikke ha noen betydning. Jeg har inntrykk av at de som klager på nybygging av vindmøller IKKE bor nær nok til å oppleve støyforurensing og slagskygger. Tvert imot er det inngrep i landskapet folk er skeptiske til. Samtidig er det en naturlig skepsis til forandringer som man ikke umiddelbart ser fordeler av. I Norge er vi ekstremt strenge når det gjelder inngrep i naturen, spesielt uberørt natur jmf. hytteutbygging etc. Derfor bygges vindmøllene i parker.

Der det ikke er beslutta vern av naturlandskapet vil imidlertid kraftledninger, veier, hus og vindmøller fortsette å være tilskudd til landskapet og ikke belastninger.

Viktigere er det å understreke at vindmøller ikke er spesielt effektivt og at det er en noe forhistorisk metode å skape energi på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du gjorde en dårlig jobb, og viser at folk flest vet altfor lite om vindkraft, - hva som står på spill, hvilke type helsefarlig støy det genererer, at folk blir faktisk SYKE, hva skyggkasting egentlig er fra vindmøller, at de store arealene de tar ødelegger for biotoper i naturen, de slår ihjel spesiellt ørn men også svaner , ryper etc.(som vi gjerne vil bevare i Norge) , at de krever enorme statlige supsidier, at de leverer mye mindre strøm enn forventet, at de blir plassert midt i bygdene om folk vil det eller ikke, at de ikke skaper arbeidsplasser på sikt, at de gjør ubotelig skade på miljøet ved produksjon transport oppsetting . At de er totalt unødvendige!

Enda skriker faktisk Natur og ungdom, de har ikke skjønt ett kvekk.

Tja, sykt helsefarlig støy, på hvordan måte mener du det skader vår helse? Blir vi døve, blir vi gærne, kommer vi til å få kreft og dø av det? Men vet, du det mange ting i ditt anlegg jeg er sterkt uenig i, men det ser ut som om du ikke er i stand til å vurdere de fakta som foreligger., så det er foreløpig lite vits å kaste bort tastetrykkl.

Så jeg spør, hva e ditt forslag da? For vi er avhenig av energi, og bygger vi ut flere elver, så vil vi miste enda viktigere naturressurser. Og er du usikker på alt snakket om klimakrise, så er det uansett en kjensgjerning at olje, kull og gass ikke vil vare like lenge som menneskeheten...

Og sånn apropro, uten at det har sånn veldig med saken å gjøre, så jobber jeg med å vurdere positive og negative sider av både vind- og vannkraft, men gjorde kanskje en litt slett innsats i forklare deg hvorfor vi bruker tid, penger og energi på å utvikle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sykt helsefarlig støy, på hvordan måte mener du det skader vår helse? Blir vi døve, blir vi gærne, kommer vi til å få kreft og dø av det? Men vet, du det mange ting i ditt anlegg jeg er sterkt uenig i, men det ser ut som om du ikke er i stand til å vurdere de fakta som foreligger., så det er foreløpig lite vits å kaste bort tastetrykkl.

Så jeg spør, hva e ditt forslag da? For vi er avhenig av energi, og bygger vi ut flere elver, så vil vi miste enda viktigere naturressurser. Og er du usikker på alt snakket om klimakrise, så er det uansett en kjensgjerning at olje, kull og gass ikke vil vare like lenge som menneskeheten...

Og sånn apropro, uten at det har sånn veldig med saken å gjøre, så jobber jeg med å vurdere positive og negative sider av både vind- og vannkraft, men gjorde kanskje en litt slett innsats i forklare deg hvorfor vi bruker tid, penger og energi på å utvikle det.

Og sånn avslutningsvis, så kan jeg jo si meg enig i at denne generasjonen med vindmøller ikke er helt optimale med tanke på mengde energi man får ut, men utviklingen må alltid starte et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*
Tja, sykt helsefarlig støy, på hvordan måte mener du det skader vår helse? Blir vi døve, blir vi gærne, kommer vi til å få kreft og dø av det? Men vet, du det mange ting i ditt anlegg jeg er sterkt uenig i, men det ser ut som om du ikke er i stand til å vurdere de fakta som foreligger., så det er foreløpig lite vits å kaste bort tastetrykkl.

Så jeg spør, hva e ditt forslag da? For vi er avhenig av energi, og bygger vi ut flere elver, så vil vi miste enda viktigere naturressurser. Og er du usikker på alt snakket om klimakrise, så er det uansett en kjensgjerning at olje, kull og gass ikke vil vare like lenge som menneskeheten...

Og sånn apropro, uten at det har sånn veldig med saken å gjøre, så jobber jeg med å vurdere positive og negative sider av både vind- og vannkraft, men gjorde kanskje en litt slett innsats i forklare deg hvorfor vi bruker tid, penger og energi på å utvikle det.

Hvor jobber du da med dette vann-vind prosjektet? Zero?

Jeg syns absolutt du skal lese alle de linkene jeg har henvist til før du kommer med motargumenter. Spesiellt forskningen til Dr. Pierpont, USA. Ok?

Alle vindkraftprosjekt i Norge idag er planlagt i nær tilknytning til små bygder og samfunn.

Hørt om ENØK, jordvarme, bioenergi, OPPGRADERING av vannkraftverkene, gass, offshore-vindkraft?

Du kan selvfølgelig være uenig i det jeg sier, men det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...