Gå til innhold

Sisemål, valgfritt eller obligatorisk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Valgfritt! Om man snakker og skriver det ene eller det andre til daglig er det ikke noe problem å forstå den andre varianten selv om man ikke har kastet bort mange timer bak skolepulten for å lære den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgfritt. Jeg har aldri skjønt poenget med å lære alle rettskrivingsreglene i nynorsk. Det er jo ikke slik at jeg ikke forstår det! Synes det er mye man da heller kan bruke tiden på å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den nåværende sidemålsundervisningen bør fjernes, så kan halvparten av timene bli brukt til lesetrening i sidemål og dialekter. Det er bortkastet tid å lære sidemål godt nok til selv å kommunisere på det (og de aller fleste av oss lærer uansett ikke sidemål godt nok i dagens ordning), det holder lenge med å lære å forstå det når vi leser og hører det. I samme slengen kan det være greit å ta med dialekter, for det er mange som sliter med å forstå andres dialekter her i landet.

Faktisk synes jeg det er viktigere å lære å forstå dialekter enn sidemål for mange av oss som har bokmål som hovedmål, siden vi gjerne kommer ut for langt mer f.eks. trøndersk og bergensk enn nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den nåværende sidemålsundervisningen bør fjernes, så kan halvparten av timene bli brukt til lesetrening i sidemål og dialekter. Det er bortkastet tid å lære sidemål godt nok til selv å kommunisere på det (og de aller fleste av oss lærer uansett ikke sidemål godt nok i dagens ordning), det holder lenge med å lære å forstå det når vi leser og hører det. I samme slengen kan det være greit å ta med dialekter, for det er mange som sliter med å forstå andres dialekter her i landet.

Faktisk synes jeg det er viktigere å lære å forstå dialekter enn sidemål for mange av oss som har bokmål som hovedmål, siden vi gjerne kommer ut for langt mer f.eks. trøndersk og bergensk enn nynorsk.

100 % enig. Det viktigste er å lære seg å forstå, ikke å pugge gramatikkregler. Så kan de som vil lære seg sidemål bedre få mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
Jeg synes det burde være valgfritt. Det er for dumt at man skal kaste bort tid på å lære sidemål halvveis, når man ikke kan hovedmålet sitt godt nok.

Helt enig. Lær dem heller forskjellen på 'hvordan', 'hvilken' og 'hvem' (nok med folk på forumet som trenger det også).

Vær så snill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Så lenge det er påkrevd i det offentlige at man skal svare skriftlig på brev/e-post i det samme målføret dette ble skrevet på så er nynorsk undervisning nødvendig.

Min mening er at sidemåls undervisning og plikt burde fjernes og at man burde ha lese trening istedet. Jeg mener også at i de fylker/kommuner man har valgt nynorsk som hovedmål så skal samme regel gjelde for sidemålet - at det blir lesetrening slik at man kan forstå det.

Jeg har fremdeles problemer å forstå hvorfor det er så viktig med undervisning i to nesten like skriftspråk når vi har et tredje språk som ikke lar seg forstå i det hele tatt og her er det ingen undervisning bortsett fra i de kommunene der dette snakkes. Hva er logikken?

Norskundervisningen må styrkes og det gjør man best ved å konsentrere seg mest om en målform, og så får man bruke styrking og lesetrening på sidemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgfritt, dvs ikke tvungen eksamen.

Et viktig poeng er at, sidemål er ikke nynorsk!! Ikke for alle i alle fall. Jeg har nynorsk som hovedmål på skolen og trives bra med det, alright språk å skrive mange "skolesjangere" på og det språket jeg har vokst opp med.

Nå virker det som det er nynorsk-folket som kjemper hardest mot valgfrihet når det kommer til sidemål.... Tror de graver sin egen grav slik. Personlig tror jeg interessen for nynorsk går opp om det blir valgfritt! Om det blir fokusert på som kultur fremfor grammatikk tenker noen kanskje -Kult, på nynorsk kan man formulere ting på en fin måte, det vil jeg lære!!

Mye norskfaget og fremmedspråk som trenger mer fokus enn sidemål!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk opplæring, ikke nødvendigvis eksamen. Det som slår meg er at veldig mange anser nynorsk som sidemål, og at det er de som har bokmål som hovedmål som er de verste til å syte over hvor fælt det er med nynorsk. Vi har to skriftspråk her i landet. Nynorsk er en del av vår kulturarv, og i det offentlige kreves det gjerne at en skal kunne gjøre seg forstått på begge skriftspråkene. Er det ikke da greit at man kan et minimum?

Dessuten virker det som de fleste som har bokmål som hovedmål, forventer at de som skriver på nynorsk også skal kunne gjøre seg forstått på bokmål, men om en nynorskbruker ber om det samme fra en bokmålbruker, da sperres øynene opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det ville vore greit om sidemålet blei valfritt, for då ville eg som norsklærar sleppe å bli utsett for den elendige nynorsken som dei fleste ungane på Austlandet skriv - noko av det dei får seg til å skrive er jo faen meg vondt å sjå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest det ville vore greit om sidemålet blei valfritt, for då ville eg som norsklærar sleppe å bli utsett for den elendige nynorsken som dei fleste ungane på Austlandet skriv - noko av det dei får seg til å skrive er jo faen meg vondt å sjå på.

Korsleis da? Har dykk eksemplar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Varsia_*

Vel, en ting er sikkert, den nynorsk-undervisninga som er nå kan umulig fungere bra.

Jeg har selv aldri hatt sidemål, siden jeg hadde to hovedmål på skolen. Aldri noen nynorsk-undervisning på meg altså.

Så da skulle man jo tro at jeg er elendig i nynorsk. Og, vel, det er jeg jo. Skulle jeg skrevet noe på nynorsk ville det blitt en katastrofe.

Men en gang, siste året på vgs, tok klassen min en test i nynorsk (bare en slik en der man skulle krysse av for riktig svar, og slikt, så vidt jeg husker). Alle de andre hadde jo hatt nynorsk-undervisning siden ungdomsskolen. Bare for gøy var jeg også med på denne testen - og ble ganske sjokkert da jeg fikk den høyeste scoren av alle. Ikke at jeg var så god, jeg hadde 65-70% riktig, mens de fleste lå under 50%.

Hvordan er det egentlig mulig?? Hva er det de har drevet på med i disse nynorsktimene lurer jeg på? Det var jo en veldig enkel test, så at jeg som aldri har hatt ett minutt med nynorsk-undervisning er bedre enn de som har hatt undervisning i dette i 6 år er jo helt latterlig! (Vel, kan jo hende klassen min var ekstra dum da...).

Som noen foreslår her tror jeg det er viktigere å satse på en del lesing i sidemål. Hvorfor skal det være så sabla nøye å kunne skrive begge skriftspråkene riktig, når man likevel forstår hverandre? Selv har jeg lest en del nynorsk (spesielt da jeg var yngre), så tror nok det var derfor jeg greide meg brukbart på denne testen.

Vel, for all del, vil man ha sidemål, så kjør på. Men da syns jeg man må gjøre det SKIKKELIG. Ikke noe svadapiss som man har nå, som bare gjør at vi har tusenvis av ungdommer som skriver sugent nynorsk (jeg vil tro at de som har nynorsk som hovedmål skriver bokmål mye bedre enn bokmåls-elevene skriver nynorsk?). Det er bare bortkastede ressurser.

Men skal vi bli bedre i sidemål må vi bruke mer tid og ressurser på det. Vil man det, så greit nok. Men jeg syns det blir helt feil prioritering når norske elever strengt tatt trenger å bli flinke på helt andre områder enn å beherske to skrifspråksvarianter av norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgfritt. Bare tull å ha undervisning i to typer norsk. Bortkastet tid som kunne ha vært brukt til noe mer nyttig.

Det er nesten flaut at vi har to typer norsk på grunn av en eldgammel krangel. Har mange ganger forsøkt å forklare det til utenlandske venner, men ingen forstår logikken i det. Ikke jeg heller for den saks skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obligatorisk opplæring, ikke nødvendigvis eksamen. Det som slår meg er at veldig mange anser nynorsk som sidemål, og at det er de som har bokmål som hovedmål som er de verste til å syte over hvor fælt det er med nynorsk. Vi har to skriftspråk her i landet. Nynorsk er en del av vår kulturarv, og i det offentlige kreves det gjerne at en skal kunne gjøre seg forstått på begge skriftspråkene. Er det ikke da greit at man kan et minimum?

Dessuten virker det som de fleste som har bokmål som hovedmål, forventer at de som skriver på nynorsk også skal kunne gjøre seg forstått på bokmål, men om en nynorskbruker ber om det samme fra en bokmålbruker, da sperres øynene opp. ;)

Enig.

Og sidemålsundervisninga burde begynnes tidligere, men det er nå min mening.

Som noen foreslår her tror jeg det er viktigere å satse på en del lesing i sidemål. Hvorfor skal det være så sabla nøye å kunne skrive begge skriftspråkene riktig, når man likevel forstår hverandre? Selv har jeg lest en del nynorsk (spesielt da jeg var yngre), så tror nok det var derfor jeg greide meg brukbart på denne testen.

Fordi man, i det offentlige, har krav på å få svar på det skriftspråket man henvender seg på. Skriver du inn et brev/en mail på nynorsk, så har du krav på å få svar på nynorsk. Men det kan jo selvsagt diskuteres om det er noe man burde ha krav på, når man likevel forstår hva folk mener (som oftest).

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...