Gå til innhold

Sisemål, valgfritt eller obligatorisk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Enig.

Og sidemålsundervisninga burde begynnes tidligere, men det er nå min mening.

Fordi man, i det offentlige, har krav på å få svar på det skriftspråket man henvender seg på. Skriver du inn et brev/en mail på nynorsk, så har du krav på å få svar på nynorsk. Men det kan jo selvsagt diskuteres om det er noe man burde ha krav på, når man likevel forstår hva folk mener (som oftest).

Det at man har krav på å få tilsendt brev på sitt eget skriftspråk er noe sabla tull. Det er mye lettere å lese sitt eget sidemål enn å skrive det. Det burde derfor vært den som skrev brevet som fikk bestemme hvilket skriftspråk som skulle bli brukt.

Jeg mener det skulle vært obligatorisk opplæring i å lese sidemål, men ikke skrive det. Og så fjerne regelen om at man må skrive sidemål i det offentlige. Det er helt unødvendig bruk av tid i skolen. Sånn det er i dag er det jo latterlig mange av elevene som ikke kan skrive sitt eget hovedmål på anstendig vis engang. For ikke å snakke om at de heller kunne brukt litt mer tid på realfag, noe alle trådene om "hvordan regner man ut 10% av 100" trådene som dukker opp her inne viser er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at man har krav på å få tilsendt brev på sitt eget skriftspråk er noe sabla tull. Det er mye lettere å lese sitt eget sidemål enn å skrive det. Det burde derfor vært den som skrev brevet som fikk bestemme hvilket skriftspråk som skulle bli brukt.

Jeg mener det skulle vært obligatorisk opplæring i å lese sidemål, men ikke skrive det. Og så fjerne regelen om at man må skrive sidemål i det offentlige. Det er helt unødvendig bruk av tid i skolen. Sånn det er i dag er det jo latterlig mange av elevene som ikke kan skrive sitt eget hovedmål på anstendig vis engang. For ikke å snakke om at de heller kunne brukt litt mer tid på realfag, noe alle trådene om "hvordan regner man ut 10% av 100" trådene som dukker opp her inne viser er nødvendig.

Jeg hadde ikke tatt det for gitt at folk hadde lært seg å skrive hovedmål skikkelig, selv om sidemål ble kuttet ut. Grammatikk og diverse i hovedmål virker det som om man blir "ferdig" med ganske tidlig, for deretter å fokusere på tekstoppbygning og slike ting. Men det er vel kanskje også en annen diskusjon.

(Er det bare jeg som får vondt hver gang jeg leser trådnavnet? :fnise:)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...