Gå til innhold

Store barn/mødre-alkohol.


Sisilie

Anbefalte innlegg

-I anledningen har jeg tatt på meg krigsmalingen, så hold dere fast.

Det har kommet meg for øre fra min datter på 19 at hun og venninene sitter (av og til-ikke alltid)-og har vorspiel sammen med et par av mødrene til disse venninene - det hender også at mødrene er med ungdommene på byen.

Jeg har ingen kontakt med mødrene- vi er så totalt forskjellige-men dette reagerer jeg på!- Er folk virkelig så ensomme og patetiske at de sitter og drikker sammen med sine egne barn + deres venner??-Det må da være grenser for å oppføre seg som "kul kompis"!!!- For ikke å snakke om å gå på byn med en gjeng hujende ungdommer.......fy flate,sier nå jeg.

Her i huset har vi et greitt forhold til alkohol- mine barn har alltid sett at jeg og venner har hatt vin til maten. Men som en vennine av meg sa:-"jeg kan ikke fordra å drikke vin hjemme hos deg når barna er tilstede-slapper ikke av"- da var ungene litt mindre,riktignok, og jeg er helt enig med henne.

Jeg går også på byen en gang iblant - men da for å spise et bedre måltid, høre musikk og kanskje ta en øl på en pub - men IKKE sammen med mine barn!!! -Ok.hvis vi er på ferie så tøyes vel grensene litt men.....

Hva mener dere? -

(Håper sjølsagt at alle er enige med meg..ironisk ment :wink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg får pepper nå,men jeg ser ikke helt problemet jeg...

En sånn mamma kunne jeg ønske jeg hadde også i min ungdom.

I steden hadde jeg ei som så svart på alt sånt!

Her var det ikke snakk om å ha det litt moro sammen nei..!

Faren min derimot,gikk jeg ut med av og til. (De er skilt)

-Og vi hadde det fantastisk moro.

Fant ut at faren min faktisk var som alle andre,og kul å feste med.

Da fikk jeg se en hel annen side av ham,han var ikke bare Pappa liksom,men kunne være en kamerat også, på lik linje som vennene mine.

Her er det jo ikke snakk om mindreårige,så du kan lite gjøre.

Hvorfor ikke be datteren og noen venner hjem en kveld. Kos dere med litt drikke,prat og ha det hyggelig,og du skal se at det ikke er så hårreisende som du tror. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er jeg helt enig med deg,det henger ikke på greip og ja............disse mødrene må være utrolig ensomme siden de vil bli sett på som kul kompis.

Flere av søstrene mine er sånn som dette her mot sine barn og deres kamerater og alle absolutt alle får alkohol hjemme, røyker,tar pearcing,tatoeringer ja alt mulig rart. Det skal liksom være så normalt og moderne også unnskylder foreldrene seg med at :her hos meg er det et fristed og det er jo bedre at de sitter her under trygge former og drikker enn og rave rundt i gatene.

Altså underforstått så er det bedre at de drikker hos dem for da slipper mødrene og drikke alene.

Jeg er nummer 6 i en søskenflokk på 7 og ,vi har 16 barn tilsammen og av de er det 7 over 14 år,6 av dem gjør alt det der hjemme hos sine foreldre og drikker der med vennene sine,men det finnes en gutt blandt de 7,han er min og han er 15 år,han gjør ikke noen av delene. Så jeg er stolt jeg,han trener 4 dager i uken,jobber 5 dager i uken,har skolen og er helt datafrelst. Og ja jeg vet at guttene er litt senere enn jentene,men hadde jeg vært som mine søstre,så hadde gutten min debutert for lengst.

Kunne ikke falle meg inn og gjøre noe slikt. Så av alle sammen i min familie så blir jeg sett på som streng og gammeldags.

Men voksenlivet er jo noe som kommer fort uansett og det er da ikke noe vits i å dytte det på dem. En plass må de jo få alkohol fra også,og for de som er under 18 år,så kjøper nok disse mødrene en god del for å hjelpe og være snill.

Skal ungdommen drikke så får de gjøre det uten hjelp fra andre foreldre.

Hos meg har du full støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sønnen min bare 17 - så det er ikke aktuelt. Ennå.

Og tanken virker fjern.

Men.

Kanskje jeg begynner å bli en hønemor da ... grøss.

Når det gjelder denne saken:

De er 19, og har lov å nyte alkohol - vel - jeg ser heller ikke noe problem. Tror ikke det er slik at moren henger seg på de unge, det er kanskje heller motsatt?

Da jeg var nitten, ble jeg med moren min og venninnene hennes på deres utested - en danseresturant på hotellet - dette skjedde en gang. Jeg ble med fordi jeg var nysgjerrig.

Når vi er invitert til faren min og slik har det vært siden jeg var atten i alle fall - får vi servert vin til maten, øl, drinker osv. Ingen blir fulle, og det er veldig hyggelig. Har også vært ute på byen med ham, og felles kjente fra hjemstedet da jeg var ca. 19 - 23. Det hadde en soleklar fordel - han spanderte gjerne helaften med flerretters middag osv, ikke bare en øl.

Har en barndomsvenninne som har en datter på tjuetre. Selv er hun 39. Tror ikke kløften er så stor mellom de.

Jeg klarer ikke se problemet.

Selv om det sikkert vil bli litt rart første gang jeg påtreffer min sønn på puben...

Synes det er bra at generasjonene kan møtes på andre arenaer enn hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problem med å ta et par pils med ungene i nærheten. Kunne ikke tenke meg å feste sammen med en gjeng ungdommer, men at jeg kunne tatt meg et glass øl hvis ungdommene hadde vorspiel hos oss, jo, det kunne jeg sikkert. Sitter jo i stua likevel, - hvis jeg da ikke har gjemt meg bort på datarommet :wink: - og har jeg lyst på en pils så venter jeg ikke til ungdommene er ute av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Retz.

Når sønnen min har besøk, driver jeg ikke og kontrollerer hva de gjør. Det kan godt hende de tar en øl hver før de går ut, uten at jeg vet det.

Om jeg tar en øl i stua eller framfor pcen, blir min sak.

Men jeg sitter ikke og skal være selskapelig sammen med ungdommene - jeg ser hvor grensa går, og ikke kunne det ramlet meg inn engang.

Jeg regner med at straks de blir atten, vil de vise at de tar en øl, kanskje komme inn i stua osv. Da skal jeg ikke nekte dem, eller skal jeg?

Så lenge det ikke er fyll - fyllefest får de ha et annet sted.

Skulle en av de bli fulle, ville jeg vel stelt i stand kaffe, kanskje litt mat og nektet ham å drikke mer alkohol framfor meg.

Er ikke tilhenger av å vise ungdommen på gata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde blitt for rart om mamma skulle blitt med ut på byn :-?

og hadde begymt å lure om noen av mine venninners mamma ble med, ikke helt naturlig.

Noe annet om vi er hjemme et sted, og moren er hjemme.

Har hun lyst å ta en øl med oss så syns jeg det er greit. (kommer jo litt an på,men generelt greit.)

også på ferier, blir jo annerledes.

-Madison,19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte på byen med mamman min jeg! Ikke i den forstand at dette skjer hele tiden.Er ikke så ofte ute og er nok oftere ute sammen med venner,ja,men likevel.

Jeg har også vært på vorspiel hos mamman til en venninne av meg.

Nå er jeg 28 så det er kanskje ikke så ille da,vet ikke jeg?Men jeg har ved flere anledninger vært på vorspiel sammen med mamma men dog ikke alltid gått ut på samme sted som henne da jeg var yngre.

Er glad jeg har en sporty mamma jeg! Hun har aldri trengt seg på når vi "ungdommene" skulle ha vorspiel, ei heller prøvd å være en av gjengen. Synes hun er kul jeg og det gjør venninnene mine også

(Så lenge hun ter seg etter sin alder da. Synes ikke noe om mødre som skviser seg inn i low-cut bukse og med bar mage. Hvertfall dersom de skal på byen med dattera. Hjemme må de gjøre hva de vil for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det hender også at jeg setter meg ned med et glass vin sammen med mine barn før de går ut- men poenget er at jeg oppfører meg ikke som DEM - altså høljer nedpå for deretter og rave rundt i byen.........men det synes jeg ungdommer SKAL!!! Det hører med...men ikke vi som er i foreldregenerasjonen.......

Her er forøvrig alle velkomne på mat og drikke! Så de som insinuerer at jeg synes dette er hår-reisende, tar grundig feil- jeg blir også oppfattet som ganske sporty!! - Men man kan vel være sporty uten å "leke fjortis"....

Det er hverken ungdommen eller alkoholen jeg vil "til livs", men at en del foreldre ikke ser "grensene"! Vi er tross alt rollemodeller og forbilder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Mor skal være mor og ikke venninde. Patetisk med slike mødre.

Enig. Man kan være grei, morsom og hyggelig uten å være venninde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Vel, jeg har vært på fest med både mamma og pappa, og det var helt allright. Kunne også mer enn gjerne ta et glass i deres selskap (gjør det fortsatt). Men så har jeg vel å merke aldri vært av de som drikker seg ravende full og hoier og skråler. Så når det da ikke er foreldrene mine som ter seg fjortis.. må vel jeg ha tedd meg som en oldis? O skrekk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre (eller fedre) som ruser seg sammen med barna sine (uansett alder eller rusmiddel), har misforstått rollen sin som oppdrager.

Foreldre skal være rollemodeller, ikke kompiser eller venninner.

Ett glass eller to til maten når barnet er gammel nok til å drikke alkohol er for eksempel ok. Men jeg må si at jeg grøsser når jeg hører om mor og datter som er på byen sammen og sjekker gutter...

Det er jo bare fryktelig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet

Synes det høres veldig spesielt ut hun sitter og vorser med de og er med de ut på byen. Det sier vel kanskje noe om at hun prøver å være ung igjen. Men bortsett fra det så synes jeg ikke at drikking sammen med barna spiller så stor rolle når barna er såppas store. Senest nå i helgen var jeg i 60-årslag til samboeren til min mor, og da drakk både jeg og moren min. Det at man ikke føler seg vel fordi man tar seg et glass vin mens barna er til stede synes jeg hørtes rart ut. Barn skjønner også det at "de voksne" tar seg et glass vin til maten. Tror ingen tar skade av det akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute på byen med både mamma og pappa, ser

ikke noe galt i det - jeg har alltid vært stolt av at mine

foreldre har vært "unge til sinns". Nå blir det mer sjelden,

men det kommer av at vi ikke lenger bor på samme sted.

Men når jeg f.eks. møter pappa i sommerferien, faller det meg

helt naturlig å ta noen glass sammen med han og samboern

hans (og min sambis da, selvsagt) Det

har aldri vært noe problem for meg, og jeg tror at både

Mamma og Pappa syntes at det var hyggelig at jeg like gjerne

kunne gå ut med dem som med jevnaldrende venner da jeg

var yngre (nb - jeg var ikke ute med de - og fikk heller ingen

alkohol av de før jeg var fyllt 18, bare så det er sagt).

Men som forelder skal man selvsagt ikke trenge seg på,

det må være opptil "barnet" og bestemme hvem man vil

gå ut og ta en øl med! Men vær så snill - dere som har barn

i slutten av tenårene og ikke synes noe om dette - ikke se

ned på de som gjør det - alle er vi forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Det er jo en liten forskjell da når man drar ut på byen med foreldrene sine og evt. samboeren sin mot for når foreldrene er med hele venneflokken din som er 20 år yngre. Jeg drar også ut på byen med min mor, men hun har aldri vært med når mine venner har vært med..det har hun ikke lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...