Daria Skrevet 10. desember 2008 #21 Skrevet 10. desember 2008 Det går da fint an å irritere seg over noens oppførsel, selv om man forstår hvorfor de oppfører seg som de gjør og at de ikke kan lastes for det. Jeg vet at småbarn skriker, jeg holder dem på ingen måte ansvarlig for det eller blir sur på dem av den grunn, men jeg deler helst ikke togkupe med skrikende unger likevel...
Rødtoppen86 Skrevet 10. desember 2008 #22 Skrevet 10. desember 2008 Jeg tror de fleste her er mer sjokkerte over voksne menneskers totale manglende empati og kunnskaper om mennesker som ikke er fullt så utrustet som andre - det er rett og slett tragisk å lese innlegg som dette. Nei, akkurat nå synes jeg faktisk mer synd på deg .. det måtte vært leit å være så avstumpet følelses- og forståelsesmessig som det du er. Hehe, hadde du spurt de rundt meg, så ville du fått til svar at jeg er et svært følsomt menneske med stor empati. Det er ikke det det handler om. Tror tvert imot at folk ikke har lyst at man skal synes synd på dem hele tiden, de har lyst til å bli behandlet som andre "vanlige" folk. Man skal ikke være nødt til å balansere på en sytråd hele tiden i fall man kan såre noen. Det blir et slitsomt liv.
Gjest Lykkeliky Skrevet 10. desember 2008 #23 Skrevet 10. desember 2008 Syntes det er trist at folk blir irriterte på mennesker med en utviklingshemming, de kan da ikke noe for det! Dersom en med downs tar deg på rumpa er det ikke noe galt i å si f.eks "Du vet at det ikke er noe fint å gjøre sånn?" eller noe i den duren. De skal ikke gjøre slikt, men det går an å si ifra på en ålreit måte.
Gjest Sativa Skrevet 10. desember 2008 #24 Skrevet 10. desember 2008 Ingen er like, og hvis en av downsgjengen gjør noe man irriterer seg over så kan man ikke automatisk irritere seg over alle med downs. Jeg er vernepleier og jobber med flere som har downs, og ingen av disse er like på noen som helst måte. Personlig har jeg større problemer med "normale" folk på buss som har dårlig kroppslukt, stinker alkohol midt på dagen, unger som skriker osv. Downsfolk er jo bare søte, store unger i en voksen kropp. Jeg så forresten noen som mente at en gutt med downs på sfo burde vært på institusjon. Til opplysning så har vi sluttet med institusjoner i Norge når det gjelder utviklingshemmede. Alle skal så langt det går integreres i vanlig skole, men ha et større apparat rundt seg. Dersom noen blir angrepet så ligger feilen hos de ansatte som jobber rundt vedkommende.
Gjest Sativa Skrevet 10. desember 2008 #25 Skrevet 10. desember 2008 Syntes det er trist at folk blir irriterte på mennesker med en utviklingshemming, de kan da ikke noe for det! Dersom en med downs tar deg på rumpa er det ikke noe galt i å si f.eks "Du vet at det ikke er noe fint å gjøre sånn?" eller noe i den duren. De skal ikke gjøre slikt, men det går an å si ifra på en ålreit måte. Det går faktisk an å si ifra på en mindre ålreit måte også, det er helt legitimt at utviklingshemmede får konsekvenser for oppførselen sin av privatpersoner ute i hverdagen. Jeg treffer av og til på ei voksen dame med downs som klasker alle som går forbi på rumpa. En gang ble jeg skikkelig sur, snur meg rundt og holder rundt håndleddet hennes og sier "nå kutter du ut det tullet, jeg finner meg ikke i at du slår meg på rumpa mer. Skal jeg slå deg på rumpa kanskje? Det der gjør du faen ikke en gang til" Og nå har hun sluttet med det. Ihvertfall på meg. Man kan også si til fyren som koser med tissen at han får vente med det til han er alene, og at du synes det er kvalmt at han gjør det når du ser på.
Gjest Eurodice Skrevet 10. desember 2008 #26 Skrevet 10. desember 2008 Mulig du mener du ikke mangler sosiale antenner, men du mangler nå vaffal normal iteligens. Dette er helt på siden, men tror du virkelig "vaffal" er et ordentlig ord? Dette virker merkelig i et ellers velskrevet innlegg. Det heter "i hvert fall". Dessuten heter det intelligens, men der har du kanskje bare en slurvefeil.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #27 Skrevet 10. desember 2008 Hjelp, skjønner ikke at Belladonna gidder den masingen. Er skikkelig irriterende å se på.
Morgause Skrevet 10. desember 2008 #28 Skrevet 10. desember 2008 Jeg så forresten noen som mente at en gutt med downs på sfo burde vært på institusjon. Til opplysning så har vi sluttet med institusjoner i Norge når det gjelder utviklingshemmede. Alle skal så langt det går integreres i vanlig skole, men ha et større apparat rundt seg. Dersom noen blir angrepet så ligger feilen hos de ansatte som jobber rundt vedkommende. Når det ikke er mulighet for et skikkelig apparat som kan hindre en gutt med downs i å angripe små barn, så kan ikke han være til stede i vanlig skole. Da spiller det liten rolle om det er apparatet sitt feil eller ikke. Gutten er farlig og må fjernes.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #29 Skrevet 10. desember 2008 Man har full rett til å klage på eldre som sniker i kø, ungdommer som bråker, gamle menn som glaner og klår, rølpete fotballsupportere, men mennesker med downs som er utagerende får man ikke bli sliten av! Oi, oi, oi. Det er ikke ts som mangler evner eller intelligens. Utagerende oppførsel fra mennesker med downs skal ikke tolereres. Man må på lik linje med andre mennesker som brøler, kliper deg i rumpa eller drar i kuken gi klar beskjed at det ikke er akseptabel oppførsel. Når det ikke er mulighet for et skikkelig apparat som kan hindre en gutt med downs i å angripe små barn, så kan ikke han være til stede i vanlig skole. Da spiller det liten rolle om det er apparatet sitt feil eller ikke. Gutten er farlig og må fjernes. Helt riktig. Det gjør det ikke mindre traumatisk å bli tatt kvelertak på, eller på annen slags måte oppleve overgep og overfall, på grunn av at den som gjør har en årsak til at man ikke er "normal". Jeg liker ikke slik systemet har blitt i Norge, at for det beste til den ene oppveier at man ødelegger andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #30 Skrevet 10. desember 2008 Dette er helt på siden, men tror du virkelig "vaffal" er et ordentlig ord? Dette virker merkelig i et ellers velskrevet innlegg. Det heter "i hvert fall". Dessuten heter det intelligens, men der har du kanskje bare en slurvefeil. Oh shit jeg var helt sikker på at "vaffal" var et ordentlig ord, tusen takk for at du rettet meg...... Phu, nå reddet du dagen min. 21 års skolegang er vist ikke mye verdt;-)
babord Skrevet 10. desember 2008 #31 Skrevet 10. desember 2008 Man må akseptere at folk tar bussen og er seg selv enten de har en sykdom eller ikke. Men man må aldri akseptere at andre tar på en seksuelt uønsket, uansett sykdom! Hvis noen hadde psykiske problemer relatert til sex som gjorde at de tok deg på puppene fullstendig uprovosert i busskøen ville du akseptert det da? Og det med kvelertaket er jo enda verre! Så vidt jeg har forstått så kan ikke folk med downs syndrom bli myndige stemmer det? Og da er det jo noen som har ansvar, selv for voksne med denne sykdommen.. Mennesker som har sykdommer der det er fare for at de skader andre kan ikke få lov til å gå rundt alene ute! De som har ansvaret for han som tar på puppen eller rompa vet jo at han gjør det, dersom det er noe han bruker å gjøre hver dag.. Her som jeg bor, bor det en psykisk utviklingshemmet som¨stort sett er veldig snill, han går rundt i veikanten og plukker flasker o.l. Men problemet er at han liker å trenge folk opp i et hjørne, holde de fast og ta de inne i munnen, grave rundt der..spesielt unge jenter. Det er jo faktisk overfall, uansett om han er PU! Du som sa at folk med downs er som store barn, det stemmer det, men de er sterke! De har voksne kropper, mange mennesker med psykisk utviklingshemming har voksen seksualdrift.. Tenk deg en 2 meter høy 120 kg tung treåring som er kåt som en geit;) Det er jo skummelt! Jeg forstår at det kanskje ikke er skummelt for de som har kompetanse til å ta seg av psykisk utviklingshemmede, men det har jo ikke flertallet..
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #32 Skrevet 11. desember 2008 http://www.liveleak.com/view?i=e2f_1224793236
Morgause Skrevet 11. desember 2008 #33 Skrevet 11. desember 2008 http://www.liveleak.com/view?i=e2f_1224793236 Hvis det er den filmen hvor en gutt med downs sparker en unge og så blir slått ned av faren, så har det allerede vært en debatt på det. Tror ikke de kom frem til noe konkret
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #34 Skrevet 11. desember 2008 Man må akseptere at folk tar bussen og er seg selv enten de har en sykdom eller ikke. Det er vel ingen her som har sagt at de ikke aksepterer at folk med Downs tar bussen. Poenget til trådstarter er at hun synes det er irriterende, og det må hun selvfølgelig få lov til å mene.
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 14. desember 2008 #35 Skrevet 14. desember 2008 Etter å ha lest igjennom innleggene her, forstår jeg at vi i 2008 fortsatt har et stykke igjen.... Det er uttrolig at folk ikke har kommet lengre. Det skinner igjennom i flere av innleggene her, at utviklingshemmede er en gruppe mennesker som burde skjermes fra andre mennesker. Greit at de er utviklingshemmede, bare de holder seg unna meg, liksom.....Man ønsker ikke å forholde seg til det som er annerledes. Hva om dere "irriterte" hadde fått et barn med en utviklingshemming selv? Hadde dere ønsket at det barnet skulle skjermes fra andre mennesker? Hvordan ville dere ha følt det, om folk irriterte seg over barnet deres? Om en utviklingshemmet opptrer uønsket ovenfor deg, er det i og for seg forståelig at du synes det er ubehagelig. Men det går jo an å si i fra på en tydelig måte til denne personen? Er det så innmari vanskelig da?? Likevel må man vise en viss overbærenhet ovenfor utviklingshemmede, for de har tross alt ikke de samme forutsetningene som andre til å forstå sosiale spilleregler. som "normale" mennesker. Men på enkelte av inleggene her, virker det som om man forventer det samme av psykisk utviklingshemmmede som av andre normaltfungerende. En del utviklingshemmede kan ha en del uvaner som kan være svært vanskelig å "plukke" av dem, det er ikke alltid det fungerer med vanlig oppdragelse og korreksjon. De kan ha sine "oppheng", og det er ikke alltid de forstår hvorfor de ikke må gjøre visse ting. Det handler ikke om å være politisk korrekt, men å kunne forholde seg til verden slik den er. Noen blir født med et handicap, og sånn er det! Folk flest må bare akseptere at disse menneskene har like mye rett til å ferdes i det offentlige rom som alle andre, det være seg på busser, på skolen eller andre steder. Det er ganske få utviklingshemmede som er direkte farlige for andre. Dersom de er det, må de ha kompetent personale rundt seg. Å sperre de inne på en instutisjon hører fortiden til. Jeg er selv mor til et annerledes-barn, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg opplever stadig vekk at voksne folk trekker seg unna mitt barn, selv når h*n er blid og snill, men bare ønsker kontakt. Det holder at folk merker at h*n er annerledes. Jeg har opplevd både unge og voksne som stirrer på ungen min med åpen munn. Mennesker er nyskjerrige vesener, greit nok, men må man vise det så tydelig? Hvordan tror dere det føles for en mor? Folk i dag er så bortskjemte og så innsausa i sin egen lille perfekte verden, at de ikke vet hvordan de skal takle det som er annerldes. Når de blir konfrontert med det, feiger de ut. Da er det DEM det er synd på, fordi en eller annen psykisk utviklingshemmet ikke oppfører seg etter de vanlige normene som vi er vant til. Nei, det er faaaarlig det.....!!
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #36 Skrevet 15. desember 2008 Downier kan være både rasende festlige men også som nevnt slitsomme. Ingen har påstått at downier skal nektes å ta buss, men man bør da få lov til å irritere seg i det stille over utagerende downie adferd slik man også kan la seg irritere av barneskriking og bråkete ungdommer?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #37 Skrevet 11. februar 2009 Det som irriterer meg mest er når mennesker som ikke kan gå, såkalt bevegleseshemmet absolutt skal handle, kjøre offentig transport og faktisk ta opp plassen til oss som faktisk er normale. Utrolig irriterende at gamle memmesker alltid skal gå så sakte, eller at barn ikke er små voksende. Det at mennesker med kreft absolutt må gå skallet rundt om og blotte den bleke, blanke skallen eller at blide må ha med seg en kjøter overalt. Værst er det vel alle de som ikke hører som absolutt skal handle på den samme Rema butikken som meg, stå der å veive og fakte med armene som de eier butikken. Eller alle de med dysleksi som absolutt må skrive og lese. Nei takke meg til et samfunn der alle er som meg. Det er bare det at om du går på byen en lørdags kveld, ser det ut som hele disco`n lider av mental retardasjon. Vet ikke hvem som er værst jeg.... Fantastisk innlegg! :-D
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #38 Skrevet 18. februar 2009 Man må akseptere at folk tar bussen og er seg selv enten de har en sykdom eller ikke. Men man må aldri akseptere at andre tar på en seksuelt uønsket, uansett sykdom! Hvis noen hadde psykiske problemer relatert til sex som gjorde at de tok deg på puppene fullstendig uprovosert i busskøen ville du akseptert det da? Og det med kvelertaket er jo enda verre! Så vidt jeg har forstått så kan ikke folk med downs syndrom bli myndige stemmer det? Og da er det jo noen som har ansvar, selv for voksne med denne sykdommen.. Mennesker som har sykdommer der det er fare for at de skader andre kan ikke få lov til å gå rundt alene ute! De som har ansvaret for han som tar på puppen eller rompa vet jo at han gjør det, dersom det er noe han bruker å gjøre hver dag.. Her som jeg bor, bor det en psykisk utviklingshemmet som¨stort sett er veldig snill, han går rundt i veikanten og plukker flasker o.l. Men problemet er at han liker å trenge folk opp i et hjørne, holde de fast og ta de inne i munnen, grave rundt der..spesielt unge jenter. Det er jo faktisk overfall, uansett om han er PU! Du som sa at folk med downs er som store barn, det stemmer det, men de er sterke! De har voksne kropper, mange mennesker med psykisk utviklingshemming har voksen seksualdrift.. Tenk deg en 2 meter høy 120 kg tung treåring som er kåt som en geit;) Det er jo skummelt! Jeg forstår at det kanskje ikke er skummelt for de som har kompetanse til å ta seg av psykisk utviklingshemmede, men det har jo ikke flertallet.. Hehe, du ville blitt sjokkert over hva som skal til for å umyndiggjøre noen Slike situasjoner som du nevn her her kan faktisk annmeldes. Jeg jobber innenfor PU selv, og hadde sannsynligvis gjordt det om det var et vedvarende problem som ikke ble tatt tak i. For i slike situasjoner skal det settes inn tiltak, eventuelt vurderes nøyere oppfølning. Om det er personen selv, eller instutisjonen/kommunen som skal anmeldes er jeg noe usikker på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå