Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Uff... hater tirsdag... da skal alle med downs på bussen som jeg sitter på. Jeg blir så sliten av det... de plukker og prater og hyler og skriker og maser og tar mye plass og ler og promper og gjør bare galt og er utrolig slitsomme og jeg blir desperat etter å finne et normalt individ å sitte samme med med og. BAre meg det er noe galt med tro..?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Du er ikke så glad i andre mennesker kanskje?
Gjest Miam Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Eier ikke sosiale antenner kanskje..? Skal ikke de med downs syndrom få være med på bussen de da liksom, fordi du blir så "sliten" av det? Ærlig talt altså, spar oss...
Gjest Lykkeliky Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Det er sikkert værre for de med downs som må se det sure fjeset ditt hver tirsdag!
Gjest Gjest_Dama_* Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jeg er faktisk litt enig med TS, men det gjelder ikke bare mennesker med Downs, men mennesker generelt som gjør stort vesen ut av seg... Her hvor mamma bor så bor det endel med downs, og en av dem har slengt flere kommentarer til meg som: Fine pupper! Fine rumpe, og han gav til og med rumpa mi et klask Hadde settingen vært litt annerledes enn at jeg hadde stått stille og rolig og ventet på bussen hadde saken vært annerledes, men ingen med normal folkeskikk gjør sånn Han samme har også sittet på sida meg på bussen og "plukket" seg der nede mens han så på meg (og nei, det var ikke sånn "flytte på saken fordi den lå klemt plukking" som endel mannfolk gjør).. En annen en skjelte ut ei venninne av meg fordi hun hadde farget håret sitt (han elsker da blondiner, og likte ikke at hun ble brunette) Det har ingenting med at vi mangler sosiale antenner, men de vil jo bli behandlet som folk flest, da får de oppføre seg som folk flest gjør da (og ja, det gjelder alle ikke bare de med downs)
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Jeg er faktisk litt enig med TS, men det gjelder ikke bare mennesker med Downs, men mennesker generelt som gjør stort vesen ut av seg... Her hvor mamma bor så bor det endel med downs, og en av dem har slengt flere kommentarer til meg som: Fine pupper! Fine rumpe, og han gav til og med rumpa mi et klask Hadde settingen vært litt annerledes enn at jeg hadde stått stille og rolig og ventet på bussen hadde saken vært annerledes, men ingen med normal folkeskikk gjør sånn Han samme har også sittet på sida meg på bussen og "plukket" seg der nede mens han så på meg (og nei, det var ikke sånn "flytte på saken fordi den lå klemt plukking" som endel mannfolk gjør).. En annen en skjelte ut ei venninne av meg fordi hun hadde farget håret sitt (han elsker da blondiner, og likte ikke at hun ble brunette) Det har ingenting med at vi mangler sosiale antenner, men de vil jo bli behandlet som folk flest, da får de oppføre seg som folk flest gjør da (og ja, det gjelder alle ikke bare de med downs) Mulig du mener du ikke mangler sosiale antenner, men du mangler nå vaffal normal iteligens. Mennesker med Down syndrom har vanligvis nedsatt intelligens som rangerer mellom mild (IQ 50–70) og moderat (IQ 35–50). Downs syndrom (også kalt trisomi 21) er den hyppigste formen for mental tilbakeståenhet (retardasjon). Resultatet kan bli en rekke feil i utviklingen og modningen av nervesystemet, skjelettet, hjertet, magen, øyne, ører og andre organer. Det finnes ingen behandling som kan helbrede Downs syndrom, men det blir i vår tid satt inn store ressurser på å gi de som er rammet et verdig og meningsfullt liv. Ca 1 av 700 barn fødes med Downs syndrom. Downs syndrom kan gi svært forskjellige problemer. Omfanget av "feil" varierer fra person til person. Alle har mental retardasjon med redusert intelligens. Det er ikke mulig å helbrede tilstanden. Behandlingen tar istedet sikte på å legge forholdene til rette for et meningsfyllt og verdig liv uten unødige plager. Mental Retardasjon har tre krav i definisjonen av mental retardasjon: Intellektuell kapasitet skal være klart under gjennomsnittet Adaptiv adferd er mangelfull, det vil si redusert selvstendighet og sosial fungering i forhold til den aktuelle alder og kulturelle gruppe Tilstanden skal være tilstede i løpet av barne- og ungdomstiden
Gjest Gjest_Dama_* Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Intelligensen min er det ingenting i veien med,takk Down syndrom kalles "mulighetenes syndrom", fordi man ikke har sett grensene for hvor langt et menneske med Down syndrom kan utvikle sine ferdigheter, når det gis reell hjelp til det. I dag er det klar kunnskap om at barn med Down syndrom har større utviklingspotensiale enn tidligere antatt. Det er derfor ansett som svært viktig for det enkelte barns utvikling at barnet lærer gode mestringsstrategier så tidlig som mulig. Dette er vesentlig både for å kunne tilegne seg lærdom, og også på den måten hindre adferdsproblemer. Kognitiv forståelse hos barn med Down syndrom er meget variert. Mange klarer seg meget godt i skolen, mens andre har det vanskelig. På grunn av denne variasjonen i hvordan syndromet arter seg, er det viktig å vurdere barnets evner individuelt. Læreproblemer man finner hos disse barna kan finnes også hos barn uten Down syndrom. Registerundersøkelsen av 2007 antar at det er rundt 94 prosent av mennesker med Down syndrom som i 25-års alderen har gjennomført videregåendeskole/grunnskoleutdanning. I samme undersøkelse vises det til at det er rundt 4,7 prosent menn og 7 prosent kvinner, som ved 27-års alder er i inntektsgivende arbeid (arbeid med inntekt over 0,5 G eller mer, i et bestemt år). Det må understrekes at registerundersøkelsen omhandler barn født mellom 1967-76, og som derfor var født før HVPU-reformen, og også før Karlstadmodellen og andre nyere spesialpedagogiske metoder ble tatt i bruk. Wikipedia er kilden, dersom noen skulle lure på det
Morgause Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Man må nok være litt mer tolerant ovenfor mennesker med downs enn mannen i gata, men personlig holder jeg meg langt unna. Dette skyldes mange dårlige erfaringer med en gutt med downs som gikk på SFO sammen med meg. Han var voldelig og uberegnelig og tok en dag skikkelig kvelertak på meg. Allikevel fikk han lov til å fortsette der. Da synes jeg heller han burde vært på en institusjon, når han er farlig for barn. Det er langt ifra alle de som er slik, men de fleste normale mennesker føler ubehag rundt det ukjente og unormale. Det er bare sånn mennesker er.
The Kitten Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Uff... hater tirsdag... da skal alle med downs på bussen som jeg sitter på. Jeg blir så sliten av det... de plukker og prater og hyler og skriker og maser og tar mye plass og ler og promper og gjør bare galt og er utrolig slitsomme og jeg blir desperat etter å finne et normalt individ å sitte samme med med og. BAre meg det er noe galt med tro..? Jeg vil mye heller være på bussen med noen med downssyndrom enn med deg.
Gjest *Mim* Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Jeg misliker at folk bruker utropstegn i overskrifter og for mye "tankeprikker". Så jeg synes det er slitsomt å ha deg her på KG, ts.
Amalie_85 Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Jeg liker ikke å ta buss med ungdom (ikke alle) men disse som gjør mye av seg. Sitter gjerne på et dobbeltsete hver. Snakker høyt fordi de skal jo sitte langt vekk fra hverandre. Hyle og tøyse en masse. o.s.v. Men jeg kan godt skjønne det er ubehagelig å ta buss sammmen med noen som kommenterer og tar på folk. Downs eller ikke
Mrs. K Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Kan du ikke bare ta bussen før eller bussen etter?
Gjest amu Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 Ja, det er mye som er slitsomt her i verden. Selv blir jeg så sliten når jeg tar offentlig transport med brukerne fra jobb. Da glor folk og de hvisker og tisker og rister på hodet. Noen av de peker og kommenterer og vemmes helt åpenlyst. Jeg blir helt desperat etter normale individ som ikke oppfører seg som de er på sirkus eller har med smittefarlige mennesker å gjøre.
Paibunn Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Ja, det er mye som er slitsomt her i verden. Selv blir jeg så sliten når jeg tar offentlig transport med brukerne fra jobb. Da glor folk og de hvisker og tisker og rister på hodet. Noen av de peker og kommenterer og vemmes helt åpenlyst. Jeg blir helt desperat etter normale individ som ikke oppfører seg som de er på sirkus eller har med smittefarlige mennesker å gjøre. Enig med deg
Gjest virvelvind Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 La nå ts få lov til å blåse ut litt frustrasjon. Det er lov å bli lei og det er lov å si det, man MÅ ikke være så utrolig politisk korrekt hele tiden.
Rødtoppen86 Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Må jo være lov til å ikke like noe i denne verden... Selv er jeg heller ikke så glade i de med Downs, fordi de ofte gjør ting som ikke er greit at "vanlige" mennesker gjør. Er ikke så morsomt når noen nistirrer på rumpa di i flere minutter, enten de har Downs eller ikke. Man blir liksom nødt til å godta ting man føler seg ukomfortabel med bare fordi man må beskytte dem som er "svakere" enn oss selv. Det er ikke rett at de med Downs skal få lov til å gjøre alt de ønsker. Alle trenger oppdragelse, det er ikke mer synd i noen fordi de har en sykdom.
Rødtoppen86 Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 La nå ts få lov til å blåse ut litt frustrasjon. Det er lov å bli lei og det er lov å si det, man MÅ ikke være så utrolig politisk korrekt hele tiden.
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 La nå ts få lov til å blåse ut litt frustrasjon. Det er lov å bli lei og det er lov å si det, man MÅ ikke være så utrolig politisk korrekt hele tiden. Jeg tror de fleste her er mer sjokkerte over voksne menneskers totale manglende empati og kunnskaper om mennesker som ikke er fullt så utrustet som andre - det er rett og slett tragisk å lese innlegg som dette. Må jo være lov til å ikke like noe i denne verden... Selv er jeg heller ikke så glade i de med Downs, fordi de ofte gjør ting som ikke er greit at "vanlige" mennesker gjør. Er ikke så morsomt når noen nistirrer på rumpa di i flere minutter, enten de har Downs eller ikke. Man blir liksom nødt til å godta ting man føler seg ukomfortabel med bare fordi man må beskytte dem som er "svakere" enn oss selv. Det er ikke rett at de med Downs skal få lov til å gjøre alt de ønsker. Alle trenger oppdragelse, det er ikke mer synd i noen fordi de har en sykdom. Nei, akkurat nå synes jeg faktisk mer synd på deg .. det måtte vært leit å være så avstumpet følelses- og forståelsesmessig som det du er.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #19 Skrevet 10. desember 2008 La nå ts få lov til å blåse ut litt frustrasjon. Det er lov å bli lei og det er lov å si det, man MÅ ikke være så utrolig politisk korrekt hele tiden. Enig. Forbløffende hvor mange krasse og usaklige svar trådstarter har fått uten at moderatorene har ryddet opp. Akkurat som man kan synes det er slitsomt å være på en buss full av svette mennesker, feite mennesker som skviser deg mot vinduet, skrikerunger, en gjeng med bråkete ungdommer eller andre kategorier av mennesker som kanskje er litt annerledes enn "normalen" og som tar mer plass enn andre.
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 10. desember 2008 #20 Skrevet 10. desember 2008 Det som irriterer meg mest er når mennesker som ikke kan gå, såkalt bevegleseshemmet absolutt skal handle, kjøre offentig transport og faktisk ta opp plassen til oss som faktisk er normale. Utrolig irriterende at gamle memmesker alltid skal gå så sakte, eller at barn ikke er små voksende. Det at mennesker med kreft absolutt må gå skallet rundt om og blotte den bleke, blanke skallen eller at blide må ha med seg en kjøter overalt. Værst er det vel alle de som ikke hører som absolutt skal handle på den samme Rema butikken som meg, stå der å veive og fakte med armene som de eier butikken. Eller alle de med dysleksi som absolutt må skrive og lese. Nei takke meg til et samfunn der alle er som meg. Det er bare det at om du går på byen en lørdags kveld, ser det ut som hele disco`n lider av mental retardasjon. Vet ikke hvem som er værst jeg....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå