Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Altså, jeg er enig i at hovedansvaret ligger hos de ansatte, men vi har da et samfunnsansvar hver og en av oss.. Det sier seg jo selv at det er umulig for butikkansatte å følge med alle kunder i alle deler av butikken til enhver tid. For at det skulle være mulig må man jo ha folk til å fotfølge hver enkelt kunde, og det ville jeg ikke satt pris på!!

Ja, det var poenget mitt og...bare sagt mye bedre av deg ;)

Edit: leif

Endret av Pingting
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til dere som ikke ville sagt ifra, ville dere varslet personalet om dere så en ung slamp (uten at han trengte se skummel ut forsåvidt), som stjal med seg noe av større verdi? eller ville dere ikke brydd dere uansett hva som ble stjålet og hvordan?

Jeg skjønner ikke den "det er ikke min jobb"-mentaliteten, bryr vi oss så lite om det som skjer rundt oss av galt, at når vi SER noen gjøre noe vi vet er kriminellt, så lar vi være å reagere fordi "det er ikke vår jobb å se det!"?

Og ja, jeg er av dem som ville varslet betjeningen, uansett om damen var gammel og senil. Det at hun er gammel og senil gjør vel ikke handlingen mindre gal. Jeg ville sagt ifra på en enkel måte, og hva de som jobber i butikke velger å gjøre med det, det får være opp til dem.

Skrevet

Jeg har et godt eksempel på hvor lite folk bryr seg.

Der jeg jobber selger vi fyrverkeri hver romjul, og fyrverkeriet blir lagret i en brannsikker container ute på parkeringsplassen. Dette skjedde i fjor:

En morgen ser vi at containeren har blitt forsøkt brutt opp, 11 av 12 hengelåser har blitt klippet over men tyvene har altså ikke klart å klippe over den siste låsen. Dagen etter kommer en dame (rundt 70 år) inn i butikken vår, jeg slår av en prat med henne siden hun er en fast kunde som handler hos oss nesten hver dag. Hun bor rett ved butikken. Plutselig sier hun "ja, dere hadde vel innbrudd her forrige natta? Du skjønner, jeg våknet fordi jeg var så tørst, og da jeg kom inn på kjøkkenet så jeg at det stoppet en bil i veien her, og så var det to karer med store tenger som løp ned til der dere selger fyrverkeri. Jeg skjønte jo at de var ute etter fyrverkeri, men etter en stund kom de tomhendt opp til bilen igjen så de fikk vel ikke med seg noe?"

Jeg: "SÅ du dem? Men....ringte du politiet da?"

Damen: "Nei, jeg ville jo ikke bli blandet inn i noe!"

Jeg kan ikke fordra denne damen etter dette, men kan jo ikke akkurat si det til henne. Men sjefen sa at hvis hun ser noe sånt igjen så er det veldig fint hvis hun kan varsle politiet!

Skrevet
Dere som ikke vil bry dere: Jeg håper håper virkelig at ingen bryr seg om dere noen gang skulle bli frastjålet noe.

Det gjorde de ikke heller da huset vårt ble endevendt to ganger og verdier for noen mill ble borte. Hos politiet var det bare én mann på jobb og han hadde ikke tid...

Forøvrig så er det annerledes med innbrudd enn om noen tar én ting i en butikk, selv om det moralsk sett er like ille.

Skrevet

Øh, man kan ikke se på et menneske om det er rammet av senilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...