Gå til innhold

grønnsaker til ribbe - og julegodt?


Gjest Gjest_heihei_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_heihei_*

hvilke grønnsaker pleier dere å ha til ribbe?

ellers prøver jeg å holde julegodtet på et minimum - men hva pleier dere å ha liggende på julaften fremme av type julegodteri som ikke er så altfor søtt?

kommer bare på nøtter&rosiner selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har tomater, ibland brysselkål eller broccoli (i år blir det nog broccoli). Vi har också haft gröna ärtor något år.

Eventuellt gör jag en grönsaksgratäng med gulrot, broccoli, blomkål och jarlsberg ost.

Vi har nog inget julgodis annat än nötter, apelsiner/nektariner och pepparkakor/pepparkakshus.

När jag var liten hade vi alltid flera chokladaskar som mina föräldrar fått av jobb och vänner men själv har jag inte haft det.

Något år har jag gjort marsipan och nougat godis men det var flera år sedan nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødkål (surkål), tyttebærsyltetøy, sølvløk og sylteagurk til ribba!

Godteri: Selv har vi vel ikke annet enn frukt framme, men mine foreldre hadde bestandig nøtter, dadler og fikner.

Edit: glemte tyttebærsyltetøyet! :)

Endret av Modic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribba? Da marinerer du bønnestengler og sukkererter i nougat og melis, drysser på noe hvitløkspepper og steker det så i karamellsaus.

Jeg bare tuller.

Rødkål OG surkål til Ribba. Erter, Furstina? Høres like ille ut som mitt første forslag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbehør hos oss: gulrot, surkål, rødkål og ROSENKÅL!!!

Vi har stående framme litt frukt og nøtter, bl.a. dadler. Også litt hjemmelagede julekaker på et fat...

Endret av Rioja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det: rødkål, surkål, rødbeter, sylteagurker, sølvløk og rosenkål.

Av julegodt bruker vi ha en skål med ulike nøtter. I tillegg har vi alltid twist og after eight. Vi har jo også dessert: multekrem, is og julebakst. Etter den er setter vi frem litt salt snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribben: surkål og agurksalat.

(utover det poteter, rørte tyttebær og god sennep. Ikkeno mer)

Godt: vi pleier å ha peanøtter, twist og after eight. Endel i familien min pleier å ha dadler og sånt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulletussa

Her i huset, eller, dvs hjemme hos mamma og pappa er det kun rødkål som gjelder ved siden av ribba, medisterkakene og julepølsa. Kanskje tyttebærsyltetøy, om noen skulle være interessert.

Som julegodt er det twist, frukt som eple, bananer, appelsiner og klementiner, og når det er kaffe og kaker så har vi bestemors delfiakake og de andre sortene hun baker hvert år i gave til mamma og pappa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribba: rødkål, gulrøtter, ertestuing og svisker!

Julegodt, tja vi har vel det meste egentlig, og i kilosvis :fnise: frukt, nøtter, dadler, sjokolade, vingummi, skumgodter, twist, after eight, smågodt... Og så alle julekakene, da.

:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg må bare spørre om noe jeg har lurt på: Hvorfor både surkål og rødkål til ribbe? :klø: Jeg spør i min uvitenhet, som lite erfaren svineribbespiser. Jeg vet jo at rødkål og surkål ikke smaker helt identisk (forskjellen er vel stort sett at surkål har karve i seg), men de smaker jammen ikke særlig forskjellig heller. Så hvorfor begge deler?

Selv har jeg rødkål (hjemmelaget, med mye eple i), rosenkål og gulrøtter til ribbe. Sikkert veldig feil for puristene (særlig gulrøttene, kanskje?), men det er sånn vi liker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribba? Da marinerer du bønnestengler og sukkererter i nougat og melis, drysser på noe hvitløkspepper og steker det så i karamellsaus.

Jeg bare tuller.

Rødkål OG surkål til Ribba. Erter, Furstina? Høres like ille ut som mitt første forslag :ler:

Ja? Min svigerinne serverade någon ertestuvning ett år, och vi serverade nog ärtor ett år. Inget konstigt med det.

Gulrötter har vi nog också haft tror jag, kokt tillsammans med potatisen.

Det är lite olika från år till år, beroende på om vi firar hemma hos oss eller någon annanstans. Och beroende på vad vi har hemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini gulrot, rosenkål, brokoli, surkål ( hvis det fremdeles kan regnes som grønsak etter al kokingen he he) agurk og tomat

Godteri: after eight, nøtter, rista solsikkerkjerner, og andre typer frø. og noe hjemmelaget godteri, men de fleste orker ikke å spise mye godteri på julaften, senere i jula derimot.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julenissekone
hvilke grønnsaker pleier dere å ha til ribbe?

ellers prøver jeg å holde julegodtet på et minimum - men hva pleier dere å ha liggende på julaften fremme av type julegodteri som ikke er så altfor søtt?

kommer bare på nøtter&rosiner selv.....

elsker gulrot, rosenkål til ribbe med brunsaus :P

Noen bruker tyttebær, surkål eller rødkål..Synes rødkål er god med gulrøtter og rosenkål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har alltid rosenkål, blomkål, broccoli, gulerøtter, rødkål, surkål og erter. Så pynter jeg med tomater, agurk og toppen av en ananas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre om noe jeg har lurt på: Hvorfor både surkål og rødkål til ribbe? :klø: Jeg spør i min uvitenhet, som lite erfaren svineribbespiser. Jeg vet jo at rødkål og surkål ikke smaker helt identisk (forskjellen er vel stort sett at surkål har karve i seg), men de smaker jammen ikke særlig forskjellig heller. Så hvorfor begge deler?

Selv har jeg rødkål (hjemmelaget, med mye eple i), rosenkål og gulrøtter til ribbe. Sikkert veldig feil for puristene (særlig gulrøttene, kanskje?), men det er sånn vi liker det. :)

vi bruker å være mange på julaften, derfor tror jeg vi har stort utvalg for at alle skal finne noe de liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ribba: gulrøtter, brokkoli, rosenkål, surkål og tyttebærsyltetøy (brun saus og mandelpotet ;) )

Julegodterier: frukt (mandariner), nøtter, sjokolade

NAM!! :) Og pepperkaker!

edit: glemte pepperkakene jeg og ungene stekte i går :fnise:

Endret av mamsemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...