Gå til innhold

Hva er egentlig vanlig?


camie

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten er uenig i hva som er vanlig når man inviterer gjester til middag i bryllup. :roll: Jeg mener at foreldre, besteforeldre, søsken med unger og gudforeldre er det som er vanlig (selvfølgelig toastmaster med frue og forlovere med følge), det blir de nærmeste liksom. Mens han mener vi skal invitere tanter, onkler og søskenbarn. :o Vi blir jo 62 stykker med rubbel og bit mot 41 når vi bare har de nærmeste.

Jeg spørr derfor dere om råd; hva er egentlig vanlig?? :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

I min slekt er det ikke vanlig med søskenbarn, men tanter og onkler er vanlig. Likevel valgte vi å kutte ut de fleste tanter og onkler til fordel for venner. Jeg hadde to tanter med menn der, han ingen. Men han har flere søsken, så det ble omtrent like mange fra hver slekt.

Det er jo også forskjell fra familie til familie hvor god kontakt man har med sine søskenbarn osv. Dere bør jo be de dere vil skal være med å feire dagen deres! Men om dere blir 62 alt i alt regnes vel ikke det for et veldig stort bryllup i alle fall, selv om det fort utgjør ca. 15.000,- til 20.000,- på kostnadene.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte alle sammen. De som eventuelt ville vært aktuelle som kaffegjester, kom alle langveisfra, og da synes jeg ikke det tar seg ut å ikke gi dem mat. Da hadde de kanskje ikke kommet i kirken, og det er jo der det faktisk skjer.

Inviter heller fler til middag og juster ned pris på maten. Vi synes i alle fall det var triveligere. Inviteres det til bryllup, så inviteres det til bryllup!

Og nå var kanskje ikke vi så vanlige heller da, vi var 135 til middag. Men sånn ville nå vi ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer søskenbarn og jeg har femten tror jeg, pluss ektefeller.

Min kjære har bare en så det blir ikke så ille.

Men med bare tanter blir det jo et lag for gamlinger, pluss våre venner, det hadde blitt helt feil synes jeg......

Hvis vi ikke skulle ha søskenbarn ville jeg begrenset tantene til faddere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var utrolig koselig å ha med søskenbarnene våre, det ble liksom litt flere fra vår generasjon da, ikke bare et kaffeselskap med tantene. Og når dere er såpass få som 62 ser jeg ikke helt problemet. Forøvrig er det ikke engang sikkert alle har muligheten til å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var utrolig koselig å ha med søskenbarnene våre, det ble liksom litt flere fra vår generasjon da, ikke bare et kaffeselskap med tantene.

Det er akkurat det jeg har tenkt også.

Dessuten bor de fleste så langt unna at man ikke ser dem så ofte,

og da blir det ekstra koselig å ha dem der på vår store dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer alle, synes det er koselig å se slekta i andre sammenhenger enn bare begravelser...

Dessuten har vi funnet ut at når vi ordner SÅÅÅÅ mye uansett, så er det like godt å invitere så mange som vi vil, for det meste av jobben må gjøres uavhengig om man har 40 eller 60 gjester. Vi inviterte 80 stk, og 60 stk kommer. Så du kan uansett regne med litt frafall (vi har nok større frafall fordi vi gifter oss i Oslo og samboeren er fra NordNorge).

Men det er jo DERE som må bestemme hvem dere vil invitere. Stort eller lite bryllup? Venner og familie, eller bare det ene? Snakk sammen og bli enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer alle på min side, og bare tanter og onkler på hans side. Han har i grunnen aldri hatt noen kontakt med sine søskenbarn, og jeg har aldri truffet dem på de sju årene vi har vært sammen. Mine søskenbarn treffer vi gjevnlig, så det var helt naturlig for oss å gjøre det sånn. Ellers har vi også bedt en god del venner, og noen vennepar av foreldrene våre, - som vi også har hatt mye kontakt med i oppveksten. Vi blir 63 til middag, og har ingen kaffegjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde de fleste til middag:

-foreldre

-søsken

-besteforeldre

-mine tanter/onkler

-mine søskenbarn

-forlovere

-toastmaster

-nære venner

-nevøer og nieser

I tillegg kom flere venner og kjente til kaffen. De var det ikke naturlig å ha til middag, men hyggelig å ha til kaffen.

Gudforeldre bad vi ikke, bortsett fra min tante som også er min fadder. Forøvrig kunne vi be mange fra min familie (faktisk hele), siden min familie er liten. Skulle vi ha bedt alle fra hans familie hadde vi blitt 200 stk totalt tror jeg... Iallfall nesten. Han har vel 15 tanter og onkler, og med barn og alt blir det maaaaange totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Tror ikke det er noe som er mer eller mindre vanlig. Dere bestemmer jo helt selv.

Vi har invitert foreldre, søsken, faddere, besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn, en grandtante, samt en god del venner. Da blir vi rundt 60 stykker totalt. Vi hadde omtrent akkurat like stor familie (40 til sammen), så vi slapp å ta noen vanskelige valg på det området.

Hadde vi hatt større familie hadde vi nok i alle fall kuttet ut søskenbarna. Men de er bare 11 til sammen, og ingen av dem har egen familie, så vi valgte å ta dem med allikevel. Og mange av dem er dessuten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger vel selv hva du vil gjøre. Kanskje noen reiser langt og det er dumt da å bare invitere til kaffe?

Vi inviterer: -foreldre, besteforeldre, søsken, faddere,tantebarn, tanter og onkler og noen venner.

Vi skal ikke ha kaffegjester. Da blir vi rundt 60 stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha alle i familien, minus fire kusiner som vi ikke har noe særlig mye å gjøre med.. Det kunne ikke falle meg inn å holde bryllup uten mine venner med respektive! Jeg vil jo gjerne at de skal dele dagen med meg. Greit vi blir mange, men men.. Kaffegjester skal vi ha 30 stykker av i tillegg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi tar foreldre, søsken, besteforeldre (2 stk), tanter og onkler, noen få, utvalgte søskenbarn (som forhåpentligvis vil spille for oss :D ), vertsfamilie fra Australia, venner. Rundt 50 på lista foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jeg har alltid sagt alle eller så blir det ikke noe bryllup. Så vi skal ha alle til middag.

Grunnen til at jeg har sagt det er at jeg har servert i så mange bryllup og synes synd på de som blir bedt på kaker. For det første er de bedt inn til ett klokkeslett og da er det ofte ikke middagen er ferdig. For det andre tenk alt de går glipp av da, veldig ofte gjestene sitter og prater om talen til brudgommen osv osv.....

Så jeg skal ha alle jeg vil ha mitt bryllup koste hva det koste vil. Og jeg mener noen fra eller til det er ikke de som koster noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Nå handler ikke denne tråden om kaffegjester, da, men om hvor perifer slekt det er vanlig å be til middag. Da synes jeg man kan spare kaffediskusjonen til helt andre tråder. Det er ulike tradisjoner på ulike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi inviterer: tanter /onkler, dåpsfaddere, konfirmasjonsfaddere, søskenbarn og venner, samt deres ektefeller, men ingen barn med unntak av nevøen til min kjære som kommer fra USA. Vi har ingen gjenlevende besteforeldre, så totalt blir vi rundt 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...