Gå til innhold

Jeg har tydeligvis chlamydia..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Holder meg anonym nå, fordi jeg synes dette er utrolig flaut!

Sambo har over en periode vært plaget endel med "snoppen".. Etter mange overtalelser fra meg om underlivsundersøkelse gikk han med på det, og gikk til legen for å ta en chlamydia test. Han hadde et sidesprang for seks år siden, og testet seg utrolig nok ikke etter det. Så på fredag fikk han telefon fra legekontoret om at testen var positiv. Jeg på min side har ikke merket det store. Har hatt voldsomt til svie i en periode, da særlig etter sex. Dessuten har vi rukket å fått to barn på den perioden her, så heldigvis har jeg ikke blitt steril!

Han fikk tilsendt en resept fra lege på antibiotika, og nå må jeg be min lege gjøre det samme. Men der stopper det.. Får meg ikke til å ringe, rett og slett. Synes det er flaut. Vet jo i bunn og grunn at jeg MÅ, men klarer rett og slett ikke å løfte røret å ringe. Legen bor i samme gate som oss, og jeg har brukt legekontoret masse med tanke på barna, svangerskap, osv osv.. Føler nesten at jeg kjenner de ansatte.

Vet egentlig ikke hvor jeg ville med dette innlegget. Kanskje få ut litt frustrasjon. Kanskje noen har tips til hvordan jeg skal gå frem når jeg ringer? De vet jo veldig godt hvem jeg er hos legen, så er rett for hva de måtte synes om oss, siden vi er såpass etablerte med to barn, osv. Hadde jo vært noe annet dersom jeg hadde vært singel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo be legen hans om å skrive ut til deg ogs? Burde ikke være et stort problem det! Eventuelt kan han jo skrive ut en dobbelkur til din samboer.

Skrevet
Du kan jo be legen hans om å skrive ut til deg ogs? Burde ikke være et stort problem det! Eventuelt kan han jo skrive ut en dobbelkur til din samboer.

Legen har plikt til å drive smittesporing og kan ikke skrive ut resepter til alle uten å snakke med de om dette.

Som regel testes alle gravide for seksuelt overførbare sykdommer ifm. svangerskapskontroller. Dersom dere har fått to barn og dette ikke er oppdaget før nå og han angivelig skal ha hatt dette i seks år, er det noe som ikke helt stemmer.

Skrevet

Vi spurte om legen hans kunne gjøre det, men desverre.. Dessuten ammer jeg, så kan ikke bruke samme pencilin som ham uansett...

Skrevet
Legen har plikt til å drive smittesporing og kan ikke skrive ut resepter til alle uten å snakke med de om dette.

Som regel testes alle gravide for seksuelt overførbare sykdommer ifm. svangerskapskontroller. Dersom dere har fått to barn og dette ikke er oppdaget før nå og han angivelig skal ha hatt dette i seks år, er det noe som ikke helt stemmer.

Hva mener du med at det er noe som ikke stemmer? Stoler på at han ikke har hatt flere sidesprang enn den ene gangen. Er det sikkert at det kan smitte? Litt rart også, i og med at vi har jo vært seksualpartnere i over seks år. Jeg fikk ikke tilbud om å sjekke overførbare sykdommer i noen av svangerskapene.

Skrevet
Hva mener du med at det er noe som ikke stemmer? Stoler på at han ikke har hatt flere sidesprang enn den ene gangen. Er det sikkert at det kan smitte? Litt rart også, i og med at vi har jo vært seksualpartnere i over seks år. Jeg fikk ikke tilbud om å sjekke overførbare sykdommer i noen av svangerskapene.

er faktisk ikke alle gravide som blir testet så ja...faktisk er det ofte de som har blitt tilfeldg gravide,fremfor de som har fast partner som helst blir sjekket,så ikke noe rart der..

Skrevet
er faktisk ikke alle gravide som blir testet så ja...faktisk er det ofte de som har blitt tilfeldg gravide,fremfor de som har fast partner som helst blir sjekket,så ikke noe rart der..

Her blir alle testet for hiv, syfilis og hep. a, b og c... Men ikke klamydia.

Skrevet

Du trenger jo ikke bruke fastlegen din til dette. Hva med å ringe en privatpraktiserende lege?

Skrevet

Legen hans kan da skeive ut en resept til deg, på en anne type medisin, som du kan bruke selv om du ammer. Synes det høres veldig rart ut at han ikke vil gjøre det.

Skrevet

Tror ikke man har klamydia i seks år... Er du nervøs så kan du bare henvende deg til sånt som Olafia-klinikken e.l.

Da møter du folk som driver med dette hver dag. Det gjorde jeg når jeg var usikker og absolutt ikke ville snakke med min fastlege. - Fikk hjemmetest og ble friskmeldt! Sparte meg for mye...

Skrevet

Klamydia i seks år? Nåja, jeg hadde nok ikke gått på den så enkelt. Ville bare tatt av røret og ringt, fått det overstått. han er en lege, han er vant til slikt.

Skrevet

leger er vant til slikt, han har taushetsplikt.

det lureste er å ringe bestille time, forklare saken, bli testet og få anibiotika.

Du må sannsynligvis bli testet selv om samboeren din har blitt testet.

Legen har plikt til å dokumentere smitte som nevnt i et innlegg lenger oppe.

jo lenger du haler det ut, jo verre blir det å bestille time.

Skrevet

Er det ikke sånn at når et menneske får påvist chlamydia så får man da resept til den faste partneren? Mener det!

Chlamydia kan ligge latent i kroppen lenge før det gjør utslag, så ikke tenk utroskap med engang.

Står sikkert mye om det på nettet!

:klemmer:

Skrevet

Er det ikke sånn at når et menneske får påvist chlamydia så får man da resept til den faste partneren? Mener det!

Nix. Men de ber om at partneren, og alle sexpartnere i faresonen for øvrig, får beskjed om at de må teste seg.

Også selv om man bare har hatt beskyttet sex.

Men når man har tatt testene, gir de deg automatisk den samme kuren partneren din har fått. De legene/ sykepleierne som jobber med det, er bare superprofesjonelle. De vet at de som kommer dit med en kjønnssykdom, eller frykt for smitte av det, synes det er vanskelig, så de gjør det så fort og streit som mulig.

Jeg dro ned på Olafiaklinikken (Oslo). Kjempestreit atmosfære:

Trodde at det kom til å være fullt av slitne folk, prostituerte også videre, men det var bare helt.. ok! Noen kom i joggebuksene sine, noen i snekkerutstyret sitt, andre i dressen sin.. Dette kan liksom skje med alle. Så jeg ble bare egentlig litt glad for å se at folk faktisk bryr seg og tester seg!

Skrevet

Minn mann fikk med medisin til meg og, uten at jeg hadde snakket med noen lege.

Så blir jeg så dritt lei av å høre at LEGEN er vant til det! Det er jo ikke HAN vi er redd skal føle seg flau!?!

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

hvis du bor i Bergen eller omegn kan du møte opp på venerisk poliklinik på haukeland, gratis test og resept og ingen timebetilling nødvendig. de har åpent fra 08-15 man-fre.

Skrevet

Det og dra på legekontoret er da ikke flaut. Vi som jobber der optrer profesjonelt og himler da ikke med øynene og vil vite hvorfor etc. Det kan være forskjellige grunner til ting.

Det er bare å ringe og si at samboer har fått klamydia og du trenger en resept. Rutinene på et legekontor er forskjellig fra sted til sted. Noen kan bare komme å levere en urinprøve og så blir den sendt inn til sykehuset på lab'en der, men andre må inn til time hos legen. Uansett så får man resept.

Det at du har hatt det i 6 år var snodig.. ja det kan faktisk ta lang tid før man får symptomer på det, men... ikke seks år... den er litt drøy synes jeg. Og klamydia er kun smittsomt via sex også.. så hadde det vært meg hadde jeg stilt samboer til veggen.... eller rett og slett spurt en lege og rådført meg med hvordan klamydia er og symptomtegn etc, for å være på det sikre.

Og det finnes nok av private steder man kan gå ja.

Uansett, lykke til med det ene og andre.

Hilsen Devilina, legesekretæren :o)

Skrevet

Er ikke klamydia ganske smertefullt/plagsomt for menn? Jeg mener å ha lest at kvinner kan gå uten symptomer eller smerter, men at det er annerledes for menn.

Hadde ikke stolt på at han hadde gått med det i SEKS ÅR i hvert fall. Dette ville jeg spurt legen om når du er der og får resepten din..

Uff, deg synes jeg synd på. Håper det ordner seg greit. Og GÅ TIL LEGEN, du kan bli steril av å gå med klamydia uten å behandle det..

Skrevet

Jeg hadde også gruet meg til å gå til legen. klart de er profosjonelle, men jeg er ikke det :ler:

Jeg kjente lenge på symptomene, men jeg merket de så skjeldent at jeg trodde ikke det var noe spesielt..

ikke alle som springer til legen bare det svir litt..mannfolk er jo så tøffe :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...