Gå til innhold

Hva kan en bruke allmennlærer utdannelsen til?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Skrollan

har tatt allmennlærer utdannelse, men lurer egentlig på om jeg har lyst til å arbeide som lærer. Hvilke andre jobber kan jeg søke på? mange sier at en kan bruke utdannelsen til så mye, men til hva da?

Kan jo bare være at jeg er fortsatt ung, og det er et uttrolig ansvar en får som lærer, og kanskje det blir bedre når en ahr prøvd seg?

men jeg vil gjerne ha andre muligheter åpne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Andre jobber gir faktisk også ansvar som kan føles ubekvemt. I dag har jeg eks utbetalt mange millioner kroner, og det føles litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg skal starte 2 året på allmennlærer høgskolen til høsten, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Men jeg kan komme med et tips. Ta kontakt med Aetat og spør om de har noen forslag til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Du kan jo jobbe med annet som har med barn og gjøre, eks i bolig med pu. Vet om voksne som jobber som kursledere, men de har en del erfaring, da.

Du trenger heller ikke være klassestyrer med en gang.

Og husk: de fleste som har studert og begynner å jobbe gruer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrollan

Ja det virker skremmende, jeg stortrives egentlig sammen med ungdom, men kvir meg som en hund, ikke det at hunder at alle hunder er skvetne men men :). har veldig lyst til å arbeide på ungdomsskole, men er redd for at je gikke skal være flink nok, tålmodig nok alt virker så skremmende ette rså mange år på skole og nå skal jeg ut i den store stygge verden hjelppppppp er ikke lett, men det er vel som mange sier at det bare er til å hoppe i det. kanskje jeg skulle begynt med litt vikartimer for å teste litt hvordan det er? er faktisk veldig nervøs for at jeg ikke skal klare det, det var så trygdt og godt på skolen selv om det var et slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hatt praksisperioder da?

Du bør prøve deg så fort som mulig. Det er bedre å få en fast timeplan over en lengre periode enn å være løs vikar.

Mange jobber som informasjonsarbeidere.

Men arbeidsmarkedet er vanskelig nå, så allmennlærerutdannelsen er nesten for generell til andre ting. Og noen års praksis å vise til er absolutt en fordel.

Det går sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan søke jobb på A-etat, som saksbehandler. :wink:

Eller på trygdekontoret, også som saksbehandler.

Muligheten er også tilstede for sekretær-arbeid i privat sektor.

I det offentlige, stat og kommune - er det mange stillinger, i administrasjonen osv. - du får tilleggskurs under lønn.

Men ta en prat med A-etat, eller Manpower.

Det avhenger jo også av hva du kunne tenke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyktningkonsulent i kommunen?

Skjønner at du er litt bekymret for din nye stilling - etter mange år på skolebenken.

Hva med mellomtrinnet? Eller barneskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer, underviser på ungdomstrinnet.

Hvilke deler av jobben er det du er redd du ikke mestrer?

Det faglige, klassesituasjonen, holde styr på ungene, møte foreldrene, samarbeid med de andre lærerne eller?

1. De aller fleste skolene i dag har lærere som jobber i team/trinn. Der er det møte 1 gang i uken hvor man planlegger, snakker sammen om felles problemer, legger opp strategi etc.

2. Hos oss har vi arbeidsplan som går over 2 uker, hvor flere lærere som har f.eks. engelsk jobber sammen om å utarbeide planen i faget.

3. Vi har også delt klassestyreransvar, dvs. 2 "elevkontakter" pr. klasse.

4. Dersom du får disiplinproblemer er det veldig greit på et tidlig tidspunkt å diskutere det med andre lærere, for å få innspill, råd og veiledning. Sosiallærer har et ansvar her. Men, andre kan ikke "lukte" hvordan du har det, du må snakke med andre om det.

5. Som fersking får du mest sannsynlig en fadder som du vil ha en veldig lav terskel for å spørre om alt. Andre kan ha det veldig travelt og det føles unødvendig å bry de, men en fadder er der for deg.

6. Ungdomsskoleelever er små barn, ihvert fall når de begynner i 8. klasse.

7. Ja, det er mye ansvar for å følge med at ingen blir mobbet, at alle får den faglige og sosiale oppfølging de trenger etc. Men, det er ingen umulig oppgave.

Det viktigste du kan gjøre når du begynner som lærer er å bestemme deg for å snakke mye med de andre lærerne - om alt. Mye løser seg bare man får tankene sine ut.

Frustrert blir mann i søkk og kav.

Frustrert fordi elever gir blaffen og ødelegger for andre.

Frustrert fordi det er så dårlig økonomi i kommunen slik at det ikke er nok delingstimer, dvs. du må kanskje ha en hel klasse i matte, norsk og engelsk, de store tunge fagene hvor det hadde vært en stor fordel å ha mindre elevgruppe.

Frustrert fordi noen foreldre tilsynelatende ikke bryr seg, selv om poden har forsovet seg 10 ganger den siste måneden.

Selvfølgelig er det mye glede også.

Når du føler du har nådd fram til en elev som sliter.

Når klassen gjør det bra på en prøve og viser at de har forstått det du formidler.

Når andre lærere skryter av hvor fin klasse du har.

Kanskje ikke til hjelp dette her, men du har vel ikke så mye å tape på å prøve ut yrket du har utdannet deg til?

Du nevner vikartimer. Jeg vil vel ikke anbefale deg det.

Å komme inn i en klasse som vikar, det er neimen ikke lett. Du kan ikke navnene, kjenner ikke fjesene, har ofte dårlig oversikt over faget (ikke din feil, det er læreren som ikke har gitt beskjed om hva de driver med), elevene er alltid klare til å utnytte en vikar (spesielt en fersk en) som ikke kjenner rutinene.

I det hele tatt kan det være litt av et kjør - og man sliter seg ut.

Å ha sine egne elever er en helt annen greie. Mye kjekkere og roligere.

Uansett hva du velger, lykke til.

Gi oss gjerne en tilbakemelding på hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skrollan

Tusen takk for innspill.

Tenker vel mer på det faglige som det største problemet selv om øvingslærere jeg har vært hos har fortalt meg at jeg mestrer, så blir det noe helt annet når en kommer ut selv. Ingen som skal kommentere hva jeg gjør, ingen tilbakemelding på hva jeg kunne gjort annerledes og slike ting.

Jeg tror ikke disiplinen er mitt største problem er ganske streng av meg på en fornuftig måte om en kan si det på den måten :).

Småskoletrinnet er ikke noe for meg, det er for mye dikkidering som jeg ikke helt klarer. Følte de gangene jeg var i praksis på småskoletrinnet (2 og 4 klasse) at jeg gikk på akkord med meg selv. Hele tiden tenke på hva en sier hvordan en sier det, selv om det er slik i dette yrket, men jeg synes det er mer ekstremt på småskoletrinnet.

har fått gode tilbakemeldelser fra lærere på ungdomsskolen der de har sagt til meg at slike lærere som deg har vi behov for i ungdomsskolen.

Jeg er veldig rett frem av meg, sier det jeg føler ( ikke på en negativ måte), snakker ungommenens språk, men er den voksne der det er behov for det. har struktur og regler de må følge, og gir meg ikke på tap.

Jeg tror selv jeg ville blitt en rettferdig lærer, for det verste jeg vet er lærere som gir karakterer fordi noen alltid gjør det bra, hadde en slik episode sist jeg var i praksis der jeg og øvingslærer var litt uenig om karakterer, for jeg mente ett par av guttene hadde gjort et fantastiskt arbeid, og fremførte det slik at det var veldig enkelt for oss å følge med på hva de hadde om. Ett par andre gutten hadde også gjort et fantastisk arbeid, men fremføringen deres var litt rotete etter min mening, hadde litt problemer enkelte ganger å få med meg hva de egentlig snakket om. jeg ville gi dem 5 og de andre 5/6, men øvingslærer sa at de jeg ville gi 5 alltid gjorde det bra og ingen andre klarer å få like gode karakterer. jeg satt først som et spørsmålstegn, for jeg lurte på om jeg hadde hørt riktig, og måtte spørre en gang til for å forsikre meg om at han sa det jeg trodd ehna hadde sagt. OH jo da det var det han hadde sagt, og min litt stor emunn :oops: klarte ikke å tie still, så jeg begynte å diskutere dette med han der jeg mente at det ble feil å vurdere noen på et slikt grunnlag, der ingen andre i den klassen noen gang kan komme opp i mot deres karakterer blir jo helt feil. Men siden han var den som skulle sette karakteren fikk "mine" 5 og de andre 6/5 noe jeg ikke var enig i.

Jeg synes alle fortjener samme mulighet på alle prøver og fremføringer, og ikke gi karakter etter hva de har prestert tidligere. Men dette er kanskje veldig vanskelig å få til etter en del år i yrket???? bør ikke være det, men hva vet lille meg :-?

jeg tror nok at jeg kommer til å prøve meg på ungdomsskoletrinnet, for jeg tror jeg har mye å gi dem, og de har mye å gi meg. skal gi dere en tilbakemelding når jeg har kommet meg ut i skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...