Gå til innhold

Hvor lang tid tar det egentlig


fløtepia

Anbefalte innlegg

Da mener jeg ikke å gå ned mange cm rundt magen, men hvor lang tid sånn ca bruker man på å få strammet opp magen om man tar sit ups hver dag? vil det gå flere mnd før du kan se resultater, eller går det fra uke til uke?

Nysjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Magemusklene er som alle andre muskler, for å vokse ( bli sterkere) trenger de belastning ved f.eks trening og HVILE! Dvs ikke situps hver dag!

Ved å gjøre musklene sterkere vil også magen bli flatere. Hvor raskt dette skjer er avhenging av hvor tungt muskelen belastes ved hver økt, om den får nok hvile mellom øktene og ikke minst, kosthold.

Om målet er å få synlige magemuskler er det bare en ting å gjøre, og det er å få ned fettprosenten. Og da må det mer enn bare situps til. Et variert styrkeprogram kombinert med utholdenhetstrening og riktig kosthold gir raskt resultater.Hvor raskt man faktisk vil se forskjell vil jeg ikke prøve å gjette på, det er avhenging av så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkttrening skal vist ikke fungere har jeg hørt. Dermed vil jeg tro du må trene hele kroppen, men er ikke sikker på det da.

Det kommer uansett an på hvor hardt du trener, hvor mye, hva du spiser og hvor lett det merkes resultater på kroppen din.

Selv begynte jeg i april å trene (hele kroppen), det er først de siste månedene at jeg virkelig har merket det. Dvs. andre har merket det. Får kommentarer på at jeg har blitt så flott. Har alltid vært slank, men er jo mer fornøyd nå, så klart.

April er jo noen måneder siden da. :) Gikk nok veldig gradvis på meg, men virker som om det tok litt ekstra av fra midten av sommeren og til nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm :P

Det skal ikke ta lange tiden!

på ungdomskolen så prøvde jeg det vær kveld! .

40 stk!. først 20 så ca 1 min pause og så 20.

og jeg med min bolle mage, merket litt forskjell!

husker ikke eksakt men noen få uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener masse situps får du større magemuskler og større mage, ikke mindre.

Sjekk det han her skriver om Britney litt ned på sida: http://www.t-nation.com/free_online_articl...female_training

Holder en knapp på pilates hvis man vil bli flinkere til å holde magen inne, spesielt øvelsen "the hundred": http://www.google.no/search?q=%22the+hundr...lient=firefox-a

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener masse situps får du større magemuskler og større mage, ikke mindre.

er det ikke slik at om man holder magen inne når man tar sit ups så bygges musklene innover eller noe sånt slik at magen ikke blir større?

Takk for linkene forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O-Ren Ishii
Magemusklene er som alle andre muskler, for å vokse ( bli sterkere) trenger de belastning ved f.eks trening og HVILE! Dvs ikke situps hver dag!

Ved å gjøre musklene sterkere vil også magen bli flatere. Hvor raskt dette skjer er avhenging av hvor tungt muskelen belastes ved hver økt, om den får nok hvile mellom øktene og ikke minst, kosthold.

Om målet er å få synlige magemuskler er det bare en ting å gjøre, og det er å få ned fettprosenten. Og da må det mer enn bare situps til. Et variert styrkeprogram kombinert med utholdenhetstrening og riktig kosthold gir raskt resultater.Hvor raskt man faktisk vil se forskjell vil jeg ikke prøve å gjette på, det er avhenging av så mye.

Bra innlegg Wildy!

I tillegg kan det være greit å ha et variert mageprogram, ikke bare sit-ups. Husk at du også trener støttemuskulaturen i magen gjennom øvelser som knebøy og markløft.

Hvis du trener masse situps får du større magemuskler og større mage, ikke mindre.

Helt klart. Muskler blir større av styrketrening. Men man skal ikke være panisk redd for å trene mage. Et fåtall kjører i gang med Spears' magetreningsregime uansett. Dessuten er sterk bukmuskulatur viktig for både holdning og generell styrke, spesielt i forbindelse med stabilisering.

Forøvrig synes jeg Briteny er mye finere med veltrent, litt bredere mage enn med "skinnypacken" på de øverste bildene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til et ukesprogram for å stamme opp magen da? er litt blank på området =P

til nå så har jeg gjort dette hver dag:

* 50 stk hvor man har beina opp og rekker armen mot føttene

* 50 stk med beina opp og armene bak hodet og situps mot høyre og venstre

* 50 stk med beina opp og løfter baken

* 50 stk på hver side hvor jeg ligger på siden med armene bak hodet og tar situps

* 3 ganger planken â 30 sek

+ jeg står å danser og hopper en del for å svette godt.

Hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Som det har blitt skrevet lenger opp her må du både ned i fettprosent og bygge muskelmasse om du skal "stramme opp" magen. Jeg ville holdt meg langt unna magetrening hver dag, og gjøre som Wildy skriver:

Om målet er å få synlige magemuskler er det bare en ting å gjøre, og det er å få ned fettprosenten. Og da må det mer enn bare situps til. Et variert styrkeprogram kombinert med utholdenhetstrening og riktig kosthold gir raskt resultater.Hvor raskt man faktisk vil se forskjell vil jeg ikke prøve å gjette på, det er avhenging av så mye.

Magemusklene er inne annerledes enn andre muskler på kroppen når det kommer til styrkeøkning og restitusjon, hvilket betyr at hard trening hver dag ikke er noen god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til et ukesprogram for å stamme opp magen da? er litt blank på området =P

til nå så har jeg gjort dette hver dag:

* 50 stk hvor man har beina opp og rekker armen mot føttene

* 50 stk med beina opp og armene bak hodet og situps mot høyre og venstre

* 50 stk med beina opp og løfter baken

* 50 stk på hver side hvor jeg ligger på siden med armene bak hodet og tar situps

* 3 ganger planken â 30 sek

+ jeg står å danser og hopper en del for å svette godt.

Hvordan høres det ut?

Har du ikke lest noe av det folk har skrevet til deg? IKKE tren muskler flere dager i strekk! De trenger hvile for å bli sterkere!

Dessuten blir du ikke tynnere av å bygge opp musklene, du må gå ned i fettprosent ved å spise korrekt og helst trene kardio ved siden av også. Videre bør du trene de andre musklene i kroppen også, i det minste ryggmusklene.

Å ta alle disse mageøvelsene hver eneste dag, og det uten å forandre på kosthold og aktivitetsnivå generelt, er ren idioti, og vil på sikt kun føre til at du overtrener magemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Men hvis det er vaskebrettmage du er ute etter: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/10/454273.html

Denne artikkelen og treningsopplegget virker merkelig. Hvorfor gjelder det egne regler for mage og restitusjonstid? Styrketreningsmessig anbefaler man ikke å trene muskelgrupper så ofte som dette programmet anbefaler.

Forøvrig vil magetrening alene aldri gi deg vaskebrett, så jeg mener artikkelen er direkte villedende. Vaskebrettet kommer frem om fettprosenten er lav nok, bortimot uavhengig av størrelsen på magemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke lest noe av det folk har skrevet til deg? IKKE tren muskler flere dager i strekk! De trenger hvile for å bli sterkere!

Dessuten blir du ikke tynnere av å bygge opp musklene, du må gå ned i fettprosent ved å spise korrekt og helst trene kardio ved siden av også. Videre bør du trene de andre musklene i kroppen også, i det minste ryggmusklene.

Å ta alle disse mageøvelsene hver eneste dag, og det uten å forandre på kosthold og aktivitetsnivå generelt, er ren idioti, og vil på sikt kun føre til at du overtrener magemusklene.

joda jeg har lest :) og skrev også at disse mageøvelsene er det jeg har gjort frem til nå..

jeg synes det er så utrolig vanskelig å forstå alt dette her som dere skriver til meg for jeg er så utrolig blank på området.. :sjenert: skulle helst hatt det me tskje.. ^^

jeg har begynt og legge om kostholdet og prøver å få morsjon hver dag. Har gått ned et par kilo, og magen begynner å "henge" så vil få strammet den opp.

Noen som har mulighet for å lage en "plan" hva dere anbefaler? Hvor mange situps i uka og litt sånn generelle ting.

Takker for alle svar :) dere er gode :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke heng deg opp i sit-ups. Det er i utgangspunktet ingen god øvelse, og det skal ikke mye til før man trener feil, og belaster hoftestrekkerne i stedet for de rette magemusklene.

Gjør heller øvelser som planken, som trener støttemusklaturen og ryggmusklaturen i tillegg til magemusklene. Og kun annenhver dag, og ikke overdriv. Trener man for mye, får man dårligere resultat enn om man trener mindre og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg opp i sit-ups. Det er i utgangspunktet ingen god øvelse, og det skal ikke mye til før man trener feil, og belaster hoftestrekkerne i stedet for de rette magemusklene.

Gjør heller øvelser som planken, som trener støttemusklaturen og ryggmusklaturen i tillegg til magemusklene. Og kun annenhver dag, og ikke overdriv. Trener man for mye, får man dårligere resultat enn om man trener mindre og riktig.

takker :) er det en øvelse som jeg kan gjøre i tillegg som trener "kjærlighets håndtakene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker :) er det en øvelse som jeg kan gjøre i tillegg som trener "kjærlighets håndtakene"?

Nei. De består nemlig av fett, og kan dermed ikke trenes ved å gjøre styrkeøvelser. ;) Av samme grunn blir man ikke slankere av å trene sit-ups. Nå må du begynne å lese hva folk skriver her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. De består nemlig av fett, og kan dermed ikke trenes ved å gjøre styrkeøvelser. ;) Av samme grunn blir man ikke slankere av å trene sit-ups. Nå må du begynne å lese hva folk skriver her...

jeg leser og leser, og prøver og forstå :fnise: reina ikke med at de ville forsvinne med å trene dem, men å stramme opp. å stramme opp oppnår man vel ved å gjøre styrkeøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Man kan aldri "stramme opp" fett. Måten å bli fastere i fisken på er å gå ned i fettprosent og eventuelt opp i muskelmasse. Dette gjøres ved å ligge i kaloriunderskudd, enten ved å spise mindre og/eller trene mer. :)

Generelt er det gunstig å få opp muskelmassen om man ønsker en strammere kropp. Men fett kan aldri bli til muskler og muskler kan aldri bli til fett. Det er to helt ulike celletyper.

Jeg tror du overfokuserer på magetrening fordi det er magen som er problemområdet ditt. Ved kaloriunderskudd bestemmer kroppen selv hvor den forbrenner fett (og evt muskler), og for noen kan magefettet være vanskeligere å få bort enn fett på f.eks hoftene. Dette er i stor grad genetisk bestemt, og man kan ikke påvirke det veldig mye.

Så, med teskje:

1) Sørg for at du ligger i kaloriunderskudd. For de fleste er det greit å innta rundt 500 kcal mindre enn man forbrenner ila et døgn. Dette gir typisk en fettvektnedgang på 0,5 kg i uken.

2) Tren styrke på hele kroppen. Styrketrening øker muskelmassen, hvilket øker forbrenningen din resten av døgnet.

3) Tren kondisjonstrening i tillegg. Jeg vet ikke hvilket nivå du ligger på her, så her kan alt fra rask gange til hard intervalltrening gjøre nytten avhengig av startformen din.

Håper det hjelper litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri "stramme opp" fett. Måten å bli fastere i fisken på er å gå ned i fettprosent og eventuelt opp i muskelmasse. Dette gjøres ved å ligge i kaloriunderskudd, enten ved å spise mindre og/eller trene mer. :)

Generelt er det gunstig å få opp muskelmassen om man ønsker en strammere kropp. Men fett kan aldri bli til muskler og muskler kan aldri bli til fett. Det er to helt ulike celletyper.

Jeg tror du overfokuserer på magetrening fordi det er magen som er problemområdet ditt. Ved kaloriunderskudd bestemmer kroppen selv hvor den forbrenner fett (og evt muskler), og for noen kan magefettet være vanskeligere å få bort enn fett på f.eks hoftene. Dette er i stor grad genetisk bestemt, og man kan ikke påvirke det veldig mye.

Så, med teskje:

1) Sørg for at du ligger i kaloriunderskudd. For de fleste er det greit å innta rundt 500 kcal mindre enn man forbrenner ila et døgn. Dette gir typisk en fettvektnedgang på 0,5 kg i uken.

2) Tren styrke på hele kroppen. Styrketrening øker muskelmassen, hvilket øker forbrenningen din resten av døgnet.

3) Tren kondisjonstrening i tillegg. Jeg vet ikke hvilket nivå du ligger på her, så her kan alt fra rask gange til hard intervalltrening gjøre nytten avhengig av startformen din.

Håper det hjelper litt? :)

ja det hjalp :) takk så mye :klemmer:

så poenget er da altså:

slutte med situps? og prioritere å få ned fettprosenten?

hvordan finner man forresten fettprosenten? :sjenert:

Endret av fløtepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
ja det hjalp :) takk så mye :klemmer:

Så bra! :tommelsmil:

så poenget er da altså:

slutte med situps? og prioritere å få ned fettprosenten?

Ja og nei. Magen må jo som alle andre muskler trenes (også fordi det generelt er fint for kroppen med sterk bukmuskulatur), men den trenger overhodet ikke å trenes hver dag. Og fettprosenten må ned om fettet på magen skal bort, det er helt rett.

Trener du på et senter? I så fall kan du få en treningsveileder til å sette opp et styrketreningsprogram til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...