Gå til innhold

Fremtidsdagboken


Iphigenia

Anbefalte innlegg

Jeg fant egne dagbokforum her for gravide og prøvere men ikke for trening, så jeg får skrive i den generelle delen.

Jeg er i midten av 30-årene og vil finne tilbake til formen.

Jeg er 173 cm høy.

Jeg vet ikke hvor mye jeg veier, jeg ga opp å veie meg for lenge siden. Det har lett for å bli en besettelse å se på vekten og telle kaloriene - jeg spiser erfaringsmessig mer når jeg fokuserer på mat, det blir noe jeg tenker på hele tiden.

Når jeg har veid meg senere i dag skal jeg legge inn vekten.

Da kan jeg fortelle hva målet er. Det er vanskelig å si nå. Jeg kan si noe generelt, som at jeg gjerne vil handle i de butikkene med pene klær og ikke de butikkene med store størrelser. Jeg kan si at jeg gjerne vil bli i bedre form generelt, og se mer ut som "meg selv".

Jeg har tung benbygning og har brede hofter, så målet er ikke å bli tynn for det ser ikke så bra ut. Jeg tror det vil passe å veie rett over 70 kilo, siden jeg er bredbygd og godt voksen.

Det gjenstår nå å sjekke vekten.

Muligheter:

Trene hjemme

Gå turer med barnet

Trene når jeg har barnefri

Det er sunn mat på jobb, og jeg liker sunn mat ellers også

Begrensninger/hensyntagen:

Barnet (for liten til å være alene)

Barnets fritidsaktiviteter (som jeg må være med på)

To gamle akutte skader

En arbeidsrelatert skade

Generelt reumatiske plager

Selvdisiplin til å motivere seg alene

Kommer tilbake med mer.

Endret av Iphigenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mandag 8. desember 2008, klokken 21:08.

Vekt: 89,4 kilo

Lyspunkt: Ikke passert 90.

Fallgruve: Gi opp siden det er snakk om mange kilo.

Hvor lang tid bør jeg bruke på det, tro? Ti kilo i første omgang. Vil det føles greit med 79 kilo når jeg kommer dit kanskje siden jeg da er i en bedre form og etter planen mer veltrent og velproporsjonert. Ikke være utålmodig og kanskje endre mål.

Opprinnelig mål var 70 kilo, men det er årevis siden.

Det er mange spørsmål nå.

Hvor lang tid bruke på dette?

Hvor ofte veie?

Hvordan spise?

Hvordan legge til rette i hverdagen?

Mange bruker belønninger. Vet ikke hvordan det skal virke på meg siden jeg har så lite penger. Belønninger blir "små" og kanskje ikke noe å hige etter når spiseanfallene kommer.

Endret av Iphigenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått 5-6 kilometer i det deilige vinterværet. Det var godt å komme inn med roser i kinnene :)

Spising ble litt tilfeldig i dag fordi jeg forsov meg. Det ble to klementiner til frokost, tunfisksalat til lunsj og kyllingsuppe til sen middag. Litt snaut, så jeg må få i meg litt før jeg legger meg.

Jeg tenker på målet, om jeg skal gjøre som så mange sier er lurt, å lage en plan med mål, delmål, vekt, centimeter, tidsrom osv. Jeg vet ikke om det vil virke etter sin hensikt, jeg er i endring nå og vet egentlig ikke hvem jeg er rent kroppslig nå i forhold til før jeg la på meg siden det er så lenge siden. Det kan sikkert være lurt å tenke på mer bevegelse i livet generelt fremfor å legge opp til en hverdag på et spesielt opplegg. Jeg skal leve med maten og kroppen resten av livet. Jeg håper at å tenke på å spise sunt og ha et mål for å bevege seg mer hver dag, vil være det som gjør at jeg med tiden går nedover i vekt på en god måte og som varer litt. Kanskje det blir lettere å gjøre det da, fordi det ikke blir en kunstig overgang og et prosjekt som står i hodet på meg hele tiden.

Det er kjedelig å trene alene men det er vanskelig å finne passende treningspartner.

Jeg skal veie meg på mandager har jeg funnet ut. Når jeg har gått ned fem kilo skal jeg bare veie meg annenhver uke eller hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått en tur på 7 kilometer.

Spisingen gikk fint, men igjen ble middagen litt hipp som happ.

Virker som et endeløst prosjekt.

Tålmodighet, tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Velkommen til nabolaget og lykke til med vektnedgangen.

Jeg skal muligens starte med et tilsvarende prosjekt som ditt når jeg er ferdig med å være gravid og amme. :)

Mitt beste triks for å gå ned i vekt er 1) være mer aktiv (og det ser det ut som om du er godt i gang med allerede) 2) spise bevisst. Dvs spise sakte og kjenne etter om maten smaker godt, tygge ordentlig mm. Da kjenner jeg lettere når jeg er mett, og jeg stapper ikke i meg med mat kroppen egentlig ikke har lyst på. Hvis jeg spiser potetgull bevisst er jeg fornøyd etter 15 flak, hvis jeg sitter og konsentrerer meg om å se på TV kan jeg stappe i meg en halv eller hel pose omtrent uten å få det med meg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og velkommen :vinke:

Ja, der sier du noe, det med å spise bevisst! Det blir litt for mye spising enten av ren nødvendighet eller formålsløs knasking, jeg synes det er altfor sjelden jeg sitter og smaker på maten og forholder meg til den opplevelsen.

Lurt :) det skal jeg ha i tankene. Takk for innspill! :)

I dag har jeg bare gått ca 3 kilometer, for mye å gjøre i dag, men husarbeid i 2-3 timer hjelper vel litt det og. Type gardinoppheng og opp og ned av gardintrapp for å skifte pærer etc.

Glemt middag i dag og - middagene har visst ramlet helt ut denne uken. Det er delvis fordi jeg har spist varmmat på jobb tror jeg, at jeg ikke kommer på at jeg savner noe når jeg kommer hjem. Delvis har det vært for travelt. Skjerpings. Jeg må også i gang med styrkeprogrammet igjen, men det var det med tiden da nå før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag gikk jeg ikke så langt, en 4 kilometer kanskje. Forfriskende med kalde turer :) men jeg supplerte med 20 minutter all over styrketrening og litt strekk og bøy etterpå.

Det ble veldig enkel frokost og lunsj, og fullkornspasta med kjøttsaus til middag. I morgen tenker jeg å lage en skikkelig middag i ovnen med mye grønt, for det er jeg så glad i.

Det ble et ettermiddagsbesøk også, med tilhørende biter av sjokolade. I moderate mengder og ikke noe spiseanfall, det kan jeg kanskje spare til rett før mensen for da er det påbudt med sjokolade :rodme:

Det er svært gledelig å merke at jeg etter denne korte uken allerede kjenner meg mer aktiv, mer innstilt på og motivert for bevegelse hver dag, uansett form. Huarbeid føles som mer lystbetont, fordi det betyr tid borte fra sofaen - man må bruke de lyspunktene man har tenker jeg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ikke-aktiv dag, og en dag i spisingens navn.

Pga sosialt samvær.

I morgen er det atter en dag. Da står total husvask på programmet i tillegg til en 6 kilometers gåtur, supplert med styrketrening. Det er ambisjonen.

Maten må bli improvisert fordi jeg ikke fikk handlet i dag, men jeg har stort sett bare relativt sunn mat i huset uansett så det blir ikke så stort problem.

Jeg minner meg selv på signanturen, at jeg bare trenger å klare en og en dag på en god måte, så vil summen være det som betyr noe og gir utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: 87,4 kg.

Første tiden kan det være naturlig variasjon gjennom måneden, vann osv. Har spist nok i helgen, det skal være visst. I dag spist ikke så verst sunt, men lite aktivitet pga tidsskjema. I morgen skal jeg gå lang tur igjen og få i meg mer grønn lunsj.

Savner på en måte styrektreningen når jeg ikke gjør den. Det er bare så hektisk for tiden at med noen minutter ledig er sofaen altfor fristende.

Må skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama
Det er svært gledelig å merke at jeg etter denne korte uken allerede kjenner meg mer aktiv, mer innstilt på og motivert for bevegelse hver dag, uansett form. Huarbeid føles som mer lystbetont, fordi det betyr tid borte fra sofaen - man må bruke de lyspunktene man har tenker jeg!!!!

:Nikke::klappe:

Dette er jo kjempebra! Nå har du en god vane på gang! :)

Ha en riktig aktiv og god førjulstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk! Og godt nytt år!

Måtte nesten skrive i dag, siden det er første dagen i nytt år. Førjulstiden forsvant med et smell. Jeg har vært bortreist en del også, så all rutine er helt på felgen. Har ikke veiet meg på lenge, tenker jeg veier meg på mandag.

Jeg kan likevel si at jeg har gått opp endel, for buksene er trange og jeg føler meg oppblåst etter alle utskeielsene.

Uff. OK, nytt år, nye muligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg i dag, 90 blank.

Det var nesten ikke så ille som jeg trodde, det er 600 gram mer enn utgangspunktet før jul og det er uken før mensen.

Jeg har gått fire kilometer i dag, ellers lite aktivitet pga andre avtaler.

Spising, det er nok blitt litt mindre enn jeg burde spise. Jeg har ikke fått noen matrutine på innkjøpene etter ferien, men når hverdagene er i gang regulerer det seg selv litt og.

Langsiktig mål er 75, alt under blir en eventuell bonus.

Jeg er nødt til å klare 75, av helsemessige årsaker.

Jeg er innstilt på det, og skal ikke nøle med å hente inn hjelp til det underveis. Det eneste jeg skulle ønske, var å slippe å gjøre dette alene for det er så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har gitt meg litt ny giv. Jeg har gått minimum 4 km hver dag, det er ikke mye, men mye mer enn i ferien. Maten er mer på plass igjen, jeg er obs på å spise når jeg er sulten, så får det heller bli litt oftere. Jeg har ikke sittet og spist sjokolade etc om kveldene, det virker som om jeg er mindre sugen om kvelden når jeg spiser ofte på dagtid. I tillegg legger jeg meg til mer fornuftig tid, så kvelden blir kortere.

I dag hadde jeg lyst til å veie meg, fordi kroppen føles en del lettere å være i enn den gjorde i begynnelsen av uken, men jeg skal vente til mandag. Ikke veie meg mer enn en gang i uken, etter hvert vil det holde med en gang i måneden.

I dag fikk jeg meldt meg opp til studiene også.

Jeg er usikker på hvor mye jeg kan melde meg opp til, uten at det blir for mye i forhold til full jobb. Hvordan blir tidspresset i forhold til livsstilsendringen, lurer jeg og på. Tidligere har jeg opplevd at jo mer jeg gjør, jo mer gjør jeg - at hvis en er travel, så blir en kanskje bedre på å dytte inn allverdens gjøremål.

Spent på mandagens veiing. Mensen burde dukke opp også, om ikke så lenge, og da pleier jeg å være noen kilo tyngre, oppblåst og ekkel.

Jeg håper jeg klarer å gjennomføre det nye året etter intensjoner og ønsker :)

Endret av Iphigenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag veide jeg meg. 88,4 kg.

Jeg er alltid litt i tvil om vekten, den er digital, og varierer litt, men ikke med kilo bare noen hundre gram, så over tid spiller det vel egentlig ingen rolle. Hvis du skal ned femten kilo så er det lite viktig.

Det ble en del snop på lørdag, det er kanskje derfor nedgangen ikke er større, for jeg har vært flink ellers, men jeg er også på det tyngste i syklusen.

Hørte en gjest på radioen, som driver med kost og ernæring. Hun sa det var lurt å ta en ting om gangen, ikke alt på en gang. Type; kutte ut brus, og når det er gjort, kutte ut eller ned på f.eks. sauser/dressinger, osv - små steg, som blir integrerte vaner resten av livet.

Jeg må jobbe litt med å finne noe jeg kan kutte ut. Jeg drikker ikke brus, spiser ikke sauser og dressinger, spiser lite poteter/pasta, liker ikke fete ting (ikke potetgull, sterk/fet mat etc).

Mitt fokus bør kanskje heller ligge på hva jeg skal ha mer av. Mer grønt. Større frokost. Mer aktivitet. Gåturene er integrert. På tide å trappe opp med styrke. Det er det som vil gjøre forskjellen, øke muskelmassen og stramme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en anstrengende uke, med sykdom, og en helg med mye planer.

Bortsett fra tre turer på ca fem kilometer (i dag i høy snø) så har jeg ikke fått vært noe særlig i aktivitet, og jeg har spist god middag og hatt vin til i helgen.

Dagens vekt: 88,6.

Siste dag i mensen.

Ny uke, nye muligheter :)

Dagbok var lurt. Det er litt korrigerende, og det er som om det har en mening å passe litt på mat og aktivitet. Rart. Jeg har ikke hatt noen tro på det.

Endret av Iphigenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama
Dagbok var lurt. Det er litt korrigerende, og det er som om det har en mening å passe litt på mat og aktivitet. Rart. Jeg har ikke hatt noen tro på det.

Bra at dagbok funker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

87,4.

Det har vært to rare uker, ikke vanlige uker med rutine, så vi får se hvordan det blir til uken igjen. Jeg føler meg veldig motivert nå, for å være mer aktiv, jeg har klart å etablere en følelse av at det er normalt å være i aktivitet litt hver dag, slik at en dag uten aktivitet gjør meg rastløs :)

Da begynner det å hjelpe, blir det litt mer selvsagt å legge opp dagene slik, og jeg glemmer det ikke så lett. I stedet for å havne i sofaen om kvelden og tenke "å! Jeg skulle trent... nå orker jeg ikke, nå har jeg satt meg ned."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Når jeg begynner å bli i form igjen etter keisersnitt skal jeg hente inspirasjon til gåturer og aktivitet fra deg! :) Hyggelig å lese at det føles normalt å være aktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Hyggelig hvis det kan være inspirerende. Jeg har ikke veldig ambisiøse mål, men jeg satser på at de endringene jeg innfører one by one får bedre feste enn om jeg tar noen vidunderdiett :)

87,4 i dag også, noe som er bra etter helgen.

Gått 5 km, styrke 20 min, strekk 20 min.

Samme i morgen.

Jeg må legge merke til søvnen. Lite søvn motvirker direkte hvis jeg prøver å gå ned i vekt, hvile er essensielt. Ukens prosjekt er fornuftige leggetider. Legge meg halvtime før og lese en bok etc, et rituale som kan feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Avbrudd pga sykdom :( har en stund igjen. Godt å få en slags "forklaring" på vektøkning etc, men slitsomt å tenke på hva som ligger foran meg.

Sletter ikke boken ennå, kan være jeg kan ta den frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...