Gå til innhold

Egypt neste uke!


Coexist

Anbefalte innlegg

Drar til Egypt neste uke, og lurer i den forbindelse på om det er noen som har lyst å dele noen erfaringer (: ?

Spesielt dersom noen har vært i Hurghada og kan fortelle noe om den byen.

Er ellers lidenskapelig opptatt av magedans, og kommer antakelig til å bruke mye tid på å se på dans og drakter. Derfor lurte jeg på om noen av dere har peiling på hvor i Cairo (evnt. Hurghada?) man kan få kjøpt profesjonelle magedanskostymer av bra kvalitet?

Siste spørsmålet mitt er til dere som har vært i Egypt og Tunsia/Marokko/Tyrkia.

Hvordan er guttene i Egypt i forhold til f.eks Tunisiske gutter?

Jeg ble ikke skremt eller noe, da jeg har reist i mye arabiske land. Men de var ikke akkurat "beskjedne" i Tunisia. Tilbud om te, kaffe, disco og diverse andre dater kom flygende. Er de kanskje mer beskjedne i Egypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et lite tips: det er ganske mange tråder om Hurghada her fra før av, hvis du bruker søkefunksjonen. :)

Ja, jeg vet det er mange tråder om Hurghada fra før.

Men noe info om magedans fant jeg ikke ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg syntes de var verre i egypt enn tunisia (sousse). Mye verre! Jeg var i sharm el-sheikk. Men det er sikkert tilfeldig.

Elleras var egypt varmt! Mye varmere enn tunisia. Deilig :)

Så ikke noe magedansutstyr dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes de var verre i egypt enn tunisia (sousse). Mye verre! Jeg var i sharm el-sheikk. Men det er sikkert tilfeldig.

Elleras var egypt varmt! Mye varmere enn tunisia. Deilig :)

Så ikke noe magedansutstyr dessverre.

Jaja :P

Overlever nok.

Har resit mye i arabiske land før. Kan ikke si jeg syns Sousse var så gale. Men det hadde kanskje noe med at jeg var 12. Sist gang jeg var i Tunisia var jeg nesten 15. Da var jeg i Monastir. Og det var seriøst gale.

Hadde aldri trodd det skulle være gale i Sharm.. Er jo ganske "vanlig" turistmål etterhvert. Men, tar det som det kommer!

Takk for info ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure
Jaja :P

Overlever nok.

Har resit mye i arabiske land før. Kan ikke si jeg syns Sousse var så gale. Men det hadde kanskje noe med at jeg var 12. Sist gang jeg var i Tunisia var jeg nesten 15. Da var jeg i Monastir. Og det var seriøst gale.

Hadde aldri trodd det skulle være gale i Sharm.. Er jo ganske "vanlig" turistmål etterhvert. Men, tar det som det kommer!

Takk for info ;)

I tunisia fikk vi nesten ikke noe oppmerksomhet. Lite. Men i egypt var de gale :ler: kommer sikkert litt an på hvem man er der sammen med også. Jeg var med to forskjellige venninner.

Men jeg likte egypt veldig godt jeg. Hadde heller dratt tilbake dit enn til tunisia.

Angrer på at jeg ikke dro ut på båt med glassbunn slik at man kan se fiskene svømme under. Det har jeg hørt er veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tunisia fikk vi nesten ikke noe oppmerksomhet. Lite. Men i egypt var de gale :ler: kommer sikkert litt an på hvem man er der sammen med også. Jeg var med to forskjellige venninner.

Men jeg likte egypt veldig godt jeg. Hadde heller dratt tilbake dit enn til tunisia.

Angrer på at jeg ikke dro ut på båt med glassbunn slik at man kan se fiskene svømme under. Det har jeg hørt er veldig bra!

Kjekt å høre!

Har lest så mye drit om hele Egypt nå at jeg sitter å ler!

"innpåslitne selgere" "dårlig mage" "fattige folk" "skittent"

Så dra til Spania da for pokker:p!

Jeg gleder meg utrolig!

Ja, har mye med hvem du er med. Helt sikkert. Men jeg har bare vært i Tunisia ulike ganger i lavsesongen, og da er de jo "ekstra ville".

Jeg er bare femten da. Så jeg drar med familien. Har vært i både tunisia, marokko og tyrkia flere ganger, og vet hvordan jeg skal "fikse ting". Håper å bli kjent med noen andre europeiske jeg kan være litt med:p

Sånn båt med glassbunn er kjempekjekt da! Gjør det neste gang ;D

At du likte Egypt bedre enn Tunisia overrasker ikke. Hvertfall ikke etter alt jeg har lest. Tunisia, Sousse og Monastir er ganske "ribbet" for kultur, og svært preget av turisme. Men har reist endel rundt i landet. Douz som er verdens største daddeloase er en fantastisk koselig by helt uten turister. Er deilig å være der!

Anbefales å besøke hvis du reiser til Tunisia igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Du høres hvertfall ikke ut som du er femten! :) Du virker mye eldre. :jepp:

Ja, folk er veldig negative til både egypt og tunisia her. men jeg likte meg godt. Tunisia var for kaldt syntes jeg. Var på begge steder i mai. Hadde håpet det skulle være like varmt som egypt, men det var det hvertfall ikke.

Takk for tipset :) God tur :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres hvertfall ikke ut som du er femten! :) Du virker mye eldre. :jepp:

Ja, folk er veldig negative til både egypt og tunisia her. men jeg likte meg godt. Tunisia var for kaldt syntes jeg. Var på begge steder i mai. Hadde håpet det skulle være like varmt som egypt, men det var det hvertfall ikke.

Takk for tipset :) God tur :vinke:

Takk?

Tar det som et komplement :P

Det har nok mye med kultur og gjøre. Er stor forskjell på Tunisia og Egypt. Men fordi Apollo og Star Tour har reiser dertil regner kanskje folk med at standarden skal være den samme som på Kypros. Ikke vet jeg.

Åja? Var i Tunisia nå i mai. Var godt opp i tredve grader hver dag. Men, det varierer jo.

Tusen takk (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Egypt, Hurghada i Januar i fjor. Var kjempe fornøyd med oppholdet og koste oss skikkelig. Derfor drar vi tilbake i januar neste år også:D Og ja det er skittent, mye uferdige byggninger, enkelte steder er rett og slett stygge. Men det er som du sier, man er faktisk i Afrika og man kan ikke forvente at det alt skal være like flott som Gran Canaria. Selv fikk vi ikke noe magetrøbbel, og jeg tror vel egentlig at hele den greia er litt oppskrytt med Egypt. Dårlig mage kan man få overalt og det er noe man faktisk må være klar for. Jeg synes det er viktig å ikke la slike ting ødelegge ferien sin i alle fall. Ellers er det vinter i Egypt på denne tiden av året så vær forbredt på at i alle fall kveldene kan bli kjølige. Ta med varm genser.

Så til spørsmålet om Egyptiske gutter/menn. Som blond jente sa det seg jo selv at det ble en del oppmerksomhet. Men et godt tips er solbriller. Når jeg tok på de stilnet det, det var nok ikke like enkelt å gi oppmerksomhet når de ikke kunne se øynene mine.

Magedansekostymer har jeg desverre ingen peil på. Men tipper de kan være behjelpelige på hotellet.

God tur:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Egypt, Hurghada i Januar i fjor. Var kjempe fornøyd med oppholdet og koste oss skikkelig. Derfor drar vi tilbake i januar neste år også:D Og ja det er skittent, mye uferdige byggninger, enkelte steder er rett og slett stygge. Men det er som du sier, man er faktisk i Afrika og man kan ikke forvente at det alt skal være like flott som Gran Canaria. Selv fikk vi ikke noe magetrøbbel, og jeg tror vel egentlig at hele den greia er litt oppskrytt med Egypt. Dårlig mage kan man få overalt og det er noe man faktisk må være klar for. Jeg synes det er viktig å ikke la slike ting ødelegge ferien sin i alle fall. Ellers er det vinter i Egypt på denne tiden av året så vær forbredt på at i alle fall kveldene kan bli kjølige. Ta med varm genser.

Så til spørsmålet om Egyptiske gutter/menn. Som blond jente sa det seg jo selv at det ble en del oppmerksomhet. Men et godt tips er solbriller. Når jeg tok på de stilnet det, det var nok ikke like enkelt å gi oppmerksomhet når de ikke kunne se øynene mine.

Magedansekostymer har jeg desverre ingen peil på. Men tipper de kan være behjelpelige på hotellet.

God tur:D

Vi reiser også nå i januar. Hvordan er badetempen da, er det fint å bade i havet, eller er det best i bassengene? Temp på dagtid?

Sånn ca hvor varmt kan vi regne med at det blir, tror du, basert på at dere var der i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom faktisk hjem fra Hurghada i forrige uke. Vi hadde ei flott uke der nede - med sol, sommer, bad og mange opplevelser.

Vi hadde ei ganske aktiv uke - var en dag på tur til luxor og i kongenes dal. Hadde en dag ute på korallrevene med dykkermaske og snorkel og var i ørkenen en dag.

Alle ting var å anbefale. Turen til luxor var hektisk - 30 mil hver vei, men det var morsomt å se litt kultur og historie når man er i et land med en så lang bakgrunn.

Tur til korallrevene var helt fantastisk. Det kan anbefales å kjøpe dykkermaske/snorkel med en gang dere kommer ned. Vi kjøpte på en dykkerforretning i god kvalitet. Det ligger koraller og spennende fisk rett på utsiden av den stranda vi var mest. Man ser akvariefisk i alle regnbuens farger.

Ellers må du basere deg på et system med mange mennesker for å gjøre enkle oppgaver, utrolig mange drosjer som tuter til alle døgnets tider. En trafikk som er omtrent "livsfarlig" og mange innpåslitne selgere.

Vi fikk masse deilig mat - kan anbefale restauranten Shade som ligger nede i marinaen. Der fikk jeg den beste biffen jeg har spist noensinne. For å ikke bli dårlige i magen begynte vi på idoform før vi dro avgårde og hadde med oss våtservietter og desinfiseringsmiddel som vi vaska oss med før vi spiste. Dette fungerte veldig fint. Hadde ikke antydning til dårlig mage hele ferien.

Temperatur og vann var flott - som sagt kjøp dykkermaske og kikk på det fantastiske livet som er under vann!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom faktisk hjem fra Hurghada i forrige uke. Vi hadde ei flott uke der nede - med sol, sommer, bad og mange opplevelser.

Vi hadde ei ganske aktiv uke - var en dag på tur til luxor og i kongenes dal. Hadde en dag ute på korallrevene med dykkermaske og snorkel og var i ørkenen en dag.

Alle ting var å anbefale. Turen til luxor var hektisk - 30 mil hver vei, men det var morsomt å se litt kultur og historie når man er i et land med en så lang bakgrunn.

Tur til korallrevene var helt fantastisk. Det kan anbefales å kjøpe dykkermaske/snorkel med en gang dere kommer ned. Vi kjøpte på en dykkerforretning i god kvalitet. Det ligger koraller og spennende fisk rett på utsiden av den stranda vi var mest. Man ser akvariefisk i alle regnbuens farger.

Ellers må du basere deg på et system med mange mennesker for å gjøre enkle oppgaver, utrolig mange drosjer som tuter til alle døgnets tider. En trafikk som er omtrent "livsfarlig" og mange innpåslitne selgere.

Vi fikk masse deilig mat - kan anbefale restauranten Shade som ligger nede i marinaen. Der fikk jeg den beste biffen jeg har spist noensinne. For å ikke bli dårlige i magen begynte vi på idoform før vi dro avgårde og hadde med oss våtservietter og desinfiseringsmiddel som vi vaska oss med før vi spiste. Dette fungerte veldig fint. Hadde ikke antydning til dårlig mage hele ferien.

Temperatur og vann var flott - som sagt kjøp dykkermaske og kikk på det fantastiske livet som er under vann!

God tur!

Høres deilig ut!

Hvilket hotell lå dere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hjertesukka i.i.

Henger meg på her jeg også.

Skal til Egypt neste uke, og lurer på hva som er lurt når det gjelder penger.

Veksler man til egyptiske pund før man reiser, eller tar man ut i minibank der nede?

Er det noen vits i å ta med feks norske penger eller US dollar? Det finnes vel slike vekslebyrå der?

Skal ha med både Visa og cash, men dere som har vært der har vel gjort dere noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med litt euro, det kan være lurt. Ellers er egyptiske pund det som brukes mest. På Gardermoen er det mulig å ta ut egyptiske pund. Ellers er det mer enn nok av minibanker så det er bare å ta ut penger når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tok ut egypiske pund når vi kom til Hurghada. Mange minibanker der. Brukte bare kontanter. Nå brukte vi heller ikke så mye penger, da vi bodde all inclusive. Og kommer nok til å bruke enda mindre når vi resiser nå i januar. Men man trenger jo til tips og sånn, og da er det lurt med små seddler. Det er det sjelden man får mye av i Egypt, så pass litt på det. Betal med de største seddlene som går ann i butikker og slik. Hvis de har veksel da. Er ikke alltid de har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for valutatips! Da ble hvertfall jeg litt klokere.

(men euro? hm....hva kan DE bruke det til?)

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men de vil nå iallfall ha det. Ikke til vanlig shopping og restauranter og sånt, men drosjer er visst veldig glad i euro. Safarier og hoteller kan også betales i euro, jeg fikk til og med inntrykk av at det var det de ønsket, siden alle priser var oppgitt i den valutaen. Pluss at alle de små beduinjentene som selger småting tar gjerne euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men de vil nå iallfall ha det. Ikke til vanlig shopping og restauranter og sånt, men drosjer er visst veldig glad i euro. Safarier og hoteller kan også betales i euro, jeg fikk til og med inntrykk av at det var det de ønsket, siden alle priser var oppgitt i den valutaen. Pluss at alle de små beduinjentene som selger småting tar gjerne euro.

Aha! Dette var utrolig nyttig info. Hva skulle vi gjort uten KG? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...