Gå til innhold

Frivillige barnløse

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle2811274.ece

Jeg synes jo dette i høyeste grad er et personlig valg.

Samtidig tror jeg det er en tendens til at man velger bort barn fordi man vil fokusere på seg selv, realisere seg selv.

Og såvidt meg bekjent fødes det stadig færre barn her i landet.

Så hva tenker de frivillige barnløse om samfunnet vårt i fremtiden?

(paradoksalt nok har jeg snakket med mange frivillig barnløse som er sterkt mot innvandring. Og da slår det meg at de kanskje ønsker en planlagt avvikling av nasjonen Norge?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger allerede en lang tråd om dette på skråblikk og generaliseringer.

Skrevet

Samtidig tror jeg det er en tendens til at man velger bort barn fordi man vil fokusere på seg selv, realisere seg selv.

(paradoksalt nok har jeg snakket med mange frivillig barnløse som er sterkt mot innvandring. Og da slår det meg at de kanskje ønsker en planlagt avvikling av nasjonen Norge?)

Ifølge artikkelen er det flere som får barn enn tidligere, så nedgangen ligger vel da i at det blir fødes færre barn per mor, og ikke i at flere forblir barnløse.

Jeg har ikke sett undersøkelser som viser at personer som velger barnløshet er mer negative til innvandring enn foreldre, så inntil videre regner jeg med at de to variablene ikke har noen sammenheng.

Jeg har inntrykk av at du ønsker å sende et stikk til dem som ikke velger å ofre det aller meste av sin fritid i nærmere to tiår på å produsere og oppdra en ny statsborger eller flere, når de ikke selv har et ønske om å leve i en barnefamilie. Og jeg lurer på hva det skal være godt for å forsøke å påvirke eller klandre personer som ikke ønsker en foreldrerolle?

Skrevet

Jeg lurer på når vi skal slutte å tenke nedsettende om og mistenkeliggjøre mennesker som velger å ikke få barn, jeg.

"Frivillig barnløse ønsker en planlagt avvikling av nasjonen Norge"

Javel. Noe ved ts' innlegg får meg til å føle at det muligens er useriøst, skrevet for å provosere.

Skrevet

jeg er frivillig barnløs rett og slett fordi jeg ikke vil ha unger.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg lurer på om TS i det hele tatt har lest artikkelen h*n har linket til jeg?

Og ellers er jeg enig med gjesten over her, jeg er også frivillig barnløs fordi jeg ikke har lyst på unger.

Skrevet (endret)

Hvorfor velger folk å ikke får barn?

Endret av cilja
Skrevet

Fordi de velger det.

Å prøve å hauge de sammen som en gruppe, eller finne en slags nøkkel-grunn kommer aldri til å funke.

Skrevet

Jeg har valgt å ikke få barn fordi jeg hadde en jævlig barndom selv, noe min mors temperament må ta størstedelen av skylden for. Jeg merker tendensen til dette temperamentet i meg selv, og tør rett og slett ikke å få egne barn og risikere at flere får den starten i livet jeg fikk.

Er DET egoistisk??

Jadda, jeg vet man kan få hjelp, og jadda, jeg vet at dette ikke nødvendigvis ikke behøver å gå i arv. Men det hjelper ikke, jeg føler at det beste jeg kan gjøre for mine "etterkommere" er å ikke utsette dem for meg med mine gener og det temperamentet som ligger latent. Derfor! Etter min mening er det en del foreldre der ute som burde ha tenkt det samme før de fikk barn.

Skrevet
Fordi de velger det.

Å prøve å hauge de sammen som en gruppe, eller finne en slags nøkkel-grunn kommer aldri til å funke.

Å sier du det? Jeg forsøker ikke å gruppere noen. Ville bare høre de ulike bakgrunnene til folks valg.

Skrevet

Jeg har ikke lyst på barn. Livsstilen med småbarn tiltaler meg ikke, har ikke tid og liker ikke barn noe særlig.

Skrevet
Å sier du det? Jeg forsøker ikke å gruppere noen. Ville bare høre de ulike bakgrunnene til folks valg.

Jeg har hørt om enkelte som velger å ikke få barn fordi sannsynligheten er (for) høy for at de fører sykdom videre.

Skrevet

Jeg kan fortelle ærlig om hvorfor jeg ikke ønsker barn.

Jeg liker ikke barn. Og det bør vel være godt nok grunn til å ikke få barn bare det. Og jeg er sikkert en jævla egoist, fordi jeg vil heller fokusere på de tingene jeg har lyst til å gjøre. Jeg har ikke lyst på noen 24/7 jobb, og det mener jeg folk bør respektere. Blir forbanna hver gang f.eks moren min eller andre prøver å gi meg dårlig samvittighet for å ikke ha lyst på barn.

Det er mitt personlige valg, og INGEN kan forandre på det. Folk er forskjellige. Det finnes nok av kvinner rundt forbi som har visst hele livet hvor mange barn de skal ha, og hvor mange av hvert kjønn de ønsker seg. Nok av kvinner som forguder barn og synes de er fantastisk sjarmerende.

Men det finnes også noen som meg. Og det synes jeg folk bør begynne å respektere. Og hvis dere ikke forstår hvorfor, trøst dere med at vi ikke forstår dere heller! ;)

Phew... Godt å få det ut! :)

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg har ikke lyst på barn.

"Men det forandrer du mening om om du får ett eget uansett"

Og hva om jeg ikke gjør det? Hva om jeg ender opp med å hate mitt eget barn? Er det noe særlig bedre? Bare fordi noen syntes at livet mitt aldri ville kunne bli komplett uten en unge på armen.

Nei, egne personlige valg er en fin ting.

Og jeg velger å praktisere et eget valg om å ikke få egne barn. Appelerer ikke til min natur, jeg beklager om noen finner det fornærmende at jeg ikke liker ungene deres, men slik er det bare.

Og jeg er ikke imot innvandring eller at andre velger å få barn.

Grunnen til at noen få barn er like mange som de som ikke får barn.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Her er det bare å si seg enig med Regndråpe og Stockdama. Jeg liker heller ikke barn, og jeg vil ikke utsette et barn for det å ha meg som mor. Så vondt vil jeg ingen ;)

Ellers er det flere tråder den siste tiden der frivillig barnløse svarer på hvorfor de ikke vil ha barn.

Skrevet

Jeg blir ikke fornermet om noen ikke liker mine barn eller ikke liker barn generelt. Jeg var aldri en av dem som passet barn som tenåring, og var vel egentlig ikke så begeistret for barn inntil jeg fikk egne. Likevel hadde jeg vel alltid den følelsen at "en dag kommer jeg til å få barn". Jeg tror de fleste som får barn ikke kan forestille seg et liv uten. Samtidig er det umulig å fullstendig forstå følelsen av å ha barn når man ikke har. Alle er forskjellige, og svarene her viser hvor ulike grunner folk har.

Skrevet

jeg har ikke så veldig lyst på barn. Tror det har med at jeg har vokst opp med psykisk syke og rusmisbrukende foreldre, så jeg føler på en måte at jeg har hatt barn he he..Fra nå av skal jeg være egoist og tenke kun på meg selv

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke noe nytt at noen ikke får barn, slik har det vært opp gjennom hele historien. Forskjellen er vel nå at vi har muligheten til å ta et bevisst valg i større grad. Jeg ser virkelig ikke problemet, all den tid vi bare blir flere og flere på denne planeten.

Skrevet

Jeg har alltid "trodd og tenkt" at jeg en dag skulle ha barn. Men tiden gikk og "far til mine påtenkte" dukket aldri opp. Når jeg så har funnet han i godt voksen alder føler jeg at "toget er gått". Ja jeg vet det er flere som føder i 40 årene. Men jeg ser ikke for meg å være førstegangsfødende som noen og førti. Faren for skader er mye større. Vi har truffet hverandre så sent at nå vil vi bare nyte hverandre. Reise og kose oss. Skulle vi hatt barn og prioritert det som kommer av skoler, aktiviteter osv som følger med så hadde vi vært pensjonister før vi fikk reise så mye som vi ønsker. Egoist fordi vi ønsker å være alene? Eller sparer vi ungen fra å ha gamle og slitne foreldre som ikke orker å stille på skoletilstelninger, kjøre rundt på fotballkamper osv....?

Skrevet

Den der (uthevet) kan man like gjerne vri andre veien: Hva tenker småbarnsforeldre om samfunnet vårt i framtiden når de fleste velger å få bare to barn? De må jo kunne få 4-5 barn alle sammen, så redder vi Norge fra avfolking.

Føles det litt urettferdig å få et "krav" om å sørge for å befolke Norge? Ja, nettopp. Det er ikke den enkeltes ansvar. Alle må gjøre det som passer best for en selv, enten det betyr å ikke få barn eller å få en hel haug, eller noe midt i mellom. Å trekke fram manglende befolkningsvekst blir tåpelig.

Jeg er forresten frivillig barnløs, og har ikke noe imot innvandring. Hvordan har det seg at det at DU har snakket med noen som mener sånn eller sånn så må det være en sannhet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...