Gå til innhold

Julekalender til voksne barn


Gjest The Grinch

Anbefalte innlegg

Gjest The Grinch

Føler meg nesten som den grønne Grinchen nå, men jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt vitsen med julekalendere til voksne barn? Er det virkelig sååå koselig med den luken hver dag i over tre uker, at man ikke kan slutte med det en gang i løpet av barndommen? Egentlig skjønner jeg ikke vitsen med disse pakkekalenderne og eller andre rådyre kalendere til små unger heller. Julen blir da dyr nok, og det blir mange nok pakker og pakke opp på julaften likevel, om man ikke skal svi av 200 kroner eller mer på adventskalendere også per barn. Jeg fikk fire fem kalendere hvert år jeg også, men den dyreste var den som hørte til barnetv på nrk, sjokoladekalender til 5-10 kroner, og bildekalender som fulgte med Donald-bladet. Jeg var nok litt misunnelig på de få jeg visste om som fikk pakkekalender, men husker jeg spratt opp av sengen om morgenen for å ta ut den ene sjokoladebiten, åpne lukene i bildekalenderen og barnetv-kalenderen og frydet meg over at det var en dag mindre igjen til jul. Hvor blir den spenningen i ventetiden av når man får gave hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror (håper i hvertfall) at de foreldrene som gir pakkekalender til barna sine, gjør det for kosen sin del. Fordi de ønsker at barna skal få det.

Hadde selv pakkekalender da jeg var liten, og synest selvsagt den var mye mer spennende enn den utrolig kjipe sjokoladekalenderen. Jeg fikk ikke så mye/dyrt da, en sjokoladebit, et lite såpestykke eller blyand. Men at mamma leste Julemysteriet til meg var minst like koselig.

Har selv laget pakkekalender til kjæresten min i år, og det er fordi jeg ønsker å glede han med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt enten sjokoladekalender eller godterikalender, men etter at jeg ble voksen har jeg kjoept inn selv. Jeg skjoenner heller ikke styret med pakkekalender, og kommer nok ikke til aa gi det til egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg nesten som den grønne Grinchen nå, men jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt vitsen med julekalendere til voksne barn? Er det virkelig sååå koselig med den luken hver dag i over tre uker, at man ikke kan slutte med det en gang i løpet av barndommen? Egentlig skjønner jeg ikke vitsen med disse pakkekalenderne og eller andre rådyre kalendere til små unger heller. Julen blir da dyr nok, og det blir mange nok pakker og pakke opp på julaften likevel, om man ikke skal svi av 200 kroner eller mer på adventskalendere også per barn. Jeg fikk fire fem kalendere hvert år jeg også, men den dyreste var den som hørte til barnetv på nrk, sjokoladekalender til 5-10 kroner, og bildekalender som fulgte med Donald-bladet. Jeg var nok litt misunnelig på de få jeg visste om som fikk pakkekalender, men husker jeg spratt opp av sengen om morgenen for å ta ut den ene sjokoladebiten, åpne lukene i bildekalenderen og barnetv-kalenderen og frydet meg over at det var en dag mindre igjen til jul. Hvor blir den spenningen i ventetiden av når man får gave hver dag?

Jeg laget pakkekalender til barna i noen få år. Jeg synes det var morsomt. Men i fjor, så opplevde jeg altså misnøye med gavene og brutte forventninger. Og jeg hadde brukt masse tid og penger på å lage det. Etter tre dager sa jeg ganske høyt og tydelig at dette er siste gang jeg gjør, for jeg mistet hele gleden ved å gjøre det. I år fikk de 10 kroners sjokoladekalender og ingen mukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg få lov å henvise til denne :)

Ja, det var lurt :). Det var jo en kjempeflott ide, den kalenderen. Om mine barn skal få noe annet enn sjokoladekalender i fremtiden, blir det nok en sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror (håper i hvertfall) at de foreldrene som gir pakkekalender til barna sine, gjør det for kosen sin del. Fordi de ønsker at barna skal få det.

Hadde selv pakkekalender da jeg var liten, og synest selvsagt den var mye mer spennende enn den utrolig kjipe sjokoladekalenderen. Jeg fikk ikke så mye/dyrt da, en sjokoladebit, et lite såpestykke eller blyand.

Men det er jo nettopp dette jeg ikke forstår. Hvorfor må det absolutt være en pakke å pakke opp for at det skal være spennende og koselig? Især når man den 24. desember får en hel pakkehaug å pakke opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er spennende med noe å pakke opp. Selvsagt er det ikke nødvendig, men vi synes det er koselig. Vi har en blanding av opplevelser (filmkveld hjemme, utflukt) og smågaver. Blant smågavene er det også endel ting som uansett hadde blitt innkjøpt, som f.eks. sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er spennende med noe å pakke opp.

For en som ikke er vant til å få i pose og i sekk, er det minst like spennende å åpne ei luke i sjokoladekalenderen også, og glede seg mer til julaften. Disse pakkekalenderene er bare med på å fyre opp under gavehysteriet etter min mening. Men er det det julen handler om for folk, og det som er avgjørende for adventskosen så må da folk for guds skyld gjøre det. Fellesopplevelser i kalenderen er ikke pakkekalender i mine øyne, det er jo noe positivt. Folk som gir pakkekalendere til sine voksne utflyttede barn er jo bare fullstendig patetisk. Pakker, pakker, pakker, julen handler jo snart ikke om annet enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 og får fremdeles pakkekalender hvert år. Og jeg har ikke mast på det de siste 10 årene, for å si det sånn. Men jeg vet at mamma ELSKER å lage den, hun planlegger masse og styrer rundt med å pakke inn ting slik at jeg ikke skal skjønne hva det er. Jeg tror hun liker det å overraske og glede meg. Stort sett er det morsomme ting hun pakker inn også. Jeg er veldig glad i kalenderen min, ikke fordi det er ting , men fordi det er lagt ned veldig mye omtanke og kjærlighet i den.

Det er ikke nødvendigvis dyre gaver heller, i enkelte pakker har det bare vært en lapp hvor det står "Ha en fin dag i dag, jeg er glad i deg" Og det er de som har betydd mest for meg. Ofte kan en pakke redde hele dagen :)

Nå det er sagt, synes jeg det er litt merkelig å fortsette å lage kalender om man ikke har helt lyst...Da er hele poenget borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er 3, og det er første året jeg lager kalender. Men jeg gjør det fordi jeg synes det er koselig, det gir meg mye! Når barnet vokser til og eventuelt viser misnøye ved enkelte gaver, da tror jeg det er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 år, og får fremdeles pakkekalender av mamma. Jeg synes fremdeles dette er kjempekoselig, og det synes hun også. I hver pakke er det bare en bitteliten ting. En pakkekalender trenger ikke bli dyr. Hver dag i advent til nå har jeg åpnet pakken med en gang jeg står opp, før jeg gjør noe annet. Dette kommer jeg helt klart til å føre videre til mine egne barn :)

Et tips til dere som har flere barn er at de får pakker hver sin dag. Da blir det heller ikke så dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått pakkekalender. Tror ikke det var så vanlig da jeg var barn, og min mor hadde kun sett på det som stress og mas. Sjokoladekalender fikk jeg vel til og med ungdomsskolen, tror jeg.

Det har aldri falt mannen min og meg inn å gi hverandre pakkekalender i adventstiden. Da foretrekker jeg heller faktisk at han gir meg en CD for eksempel, enn 24 småting a 10 kroner... Mannen fikk aldri julekalender av noe slag av sine foreldre, så han visste knapt nok at det var vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 22 år, og får fremdeles pakkekalender av mamma. Jeg synes fremdeles dette er kjempekoselig, og det synes hun også. I hver pakke er det bare en bitteliten ting. En pakkekalender trenger ikke bli dyr. Hver dag i advent til nå har jeg åpnet pakken med en gang jeg står opp, før jeg gjør noe annet. Dette kommer jeg helt klart til å føre videre til mine egne barn :)

Et tips til dere som har flere barn er at de får pakker hver sin dag. Da blir det heller ikke så dyrt :)

Jo, jeg skjønner at det er koselig. Men hvorfor må det være pakker for at det skal være koselig i adventstiden? Hadde du blitt skuffet om du fikk en sjokoladekalender av moren din.. eller en sånn skrapekalender fra Norsk Tipping? Kan jeg spørre hva slags småting du får? Eller for å spørre på en annen måte, hva for slags småting kan man kjøpe for en billig penge til en voksen person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skjønner at det er koselig. Men hvorfor må det være pakker for at det skal være koselig i adventstiden? Hadde du blitt skuffet om du fikk en sjokoladekalender av moren din.. eller en sånn skrapekalender fra Norsk Tipping? Kan jeg spørre hva slags småting du får? Eller for å spørre på en annen måte, hva for slags småting kan man kjøpe for en billig penge til en voksen person?

Det blir jo tradisjon. Jeg bor ikke hjemme lenger, derfor er det kjempekoselig for meg å få tilsendt en kalender som mamma har lagd. Og det er jo mye mer spennende med en gave der jeg ikke vet hva som er inni enn en sjokoladekalender der jeg vet hva jeg får hver dag.

Jeg får feks:

- en liten sjokoladenisse(tror hun kjøper en pose med slike og bruker de på flere dager)

- kick

- en blyant eller en penn (trengs for en student!)-

- griseflax

- et par ullsokker (kanskje ikke så billig, men jeg trengte de og har ikke råd til å kjøpe selv for tiden)

- en pakke tyggis

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får, i en alder av 22 år, pakkekalender av min snille mor. Hvorfor? Fordi jeg tror vi begge føler det en fin tradisjon, og noe som hører jula til. Det er koselig og veldig hyggelig. Dette blir dog sista jula, derfor føles det ekstra spesielt i år, da jeg ikke kommer til å bo hjemme neste jul.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, jeg skjønner at det er koselig. Men hvorfor må det være pakker for at det skal være koselig i adventstiden? Hadde du blitt skuffet om du fikk en sjokoladekalender av moren din.. eller en sånn skrapekalender fra Norsk Tipping? Kan jeg spørre hva slags småting du får? Eller for å spørre på en annen måte, hva for slags småting kan man kjøpe for en billig penge til en voksen person?

Svarer på den her jeg og :)

Det er jo tanken bak som er avgjørende? Jeg kunne like gjerne hatt en kalender med små hilsener hver dag, tror jeg. Heller det enn sjokoladekalender, poenget er at det blir noe personlig mellom meg og mamma.

De siste årene har jeg fått veldig mye hus-ting som hun vet jeg synes det er kjedelig å bruke penger på. I fjor var det både bakepulver, oppvaskbørste og en dorull husker jeg. Jeg får meg i tillegg en god latter når jeg pakker opp disse (men hun er snill og legger noen småsjokolader i andre pakker). Et år fikk jeg en lapp hvor det stod "til studenten min" - den var festet til en pakke nudler... Ellers kan det som nevnt være en lapp, det har hendt jeg har fått penger (tier, tjuekroning e.l.), og i år er det veldig mye norske ting, siden jeg bor i utlandet. Til morran i dag fikk jeg for eksempel en boks med makrell i tomat ;)

Jeg tror at det som er poenget, er at dette er noe som fungerer for meg og mamma. Vi har samme type humor, og vet vi legger samme verdi i de gavene. Dessuten er hun flink til å finne på gaver som er mrosomme, personlige og gjør meg glad eller rørt. Om man ikke har alt dette på plass og det bare blir fokus på tingene, skjønner jeg jo at det blir galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mali_*

Jeg er 33 år, og får pakkekalender av min mor!!

Dvs; jeg fikk ikke etter at jeg flyttet hjemmefra for 15 år siden; men så hadde det seg slik at jeg for 5 år siden laget en pakkekalender til foreldrene mine. De bor på den andre kanten av landet, og vi sees 2 ganger i året. Så jeg fikk bare plutselig lyst til å sende dem noe.

Året etter fikk jeg en pakkekalender av mamma. Hun syntes jeg fortjente det, siden jeg laget pakkekalender til 2 barn; og har en mann som ikke er særlig flink til å komme med små overraskelser i hverdagen... =) Og siden jeg hadde laget til dem året før.

Jeg ble veldig overraska da jeg fikk pakke i november, og jeg skjønte at det var 24 små pakker til MEG! Koselig! Både for meg og min mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekoselig med julekalender, men maa innroemme jeg blir litt smaakvalm av disse pakkekalenderne. Det blir liksom mer fokus paa ting, og ikke det faktum at man teller ned til jul. Synes jula er nok materialistisk fra foer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vimsa_*

Hmmm, jeg er 29 år og får pakkekalender av min mor.... Forventer det jo ikke, men synes det er veldig hyggelig og vet hun koser seg med å lage den. Er jo ikke snakk om å bruke en formue hver dag heller da... Får alt fra små sjokolader, til neglebørste og andre små forbruksvarer.... Kalendreren har min bestemor i sin tid brodert til meg og hun fylte den helt frem til hun døde, da overtok mamma, og tror hun koser seg med å gi en slik kalender til hver av sine voksne barn... Vi barna fyller kalenderen deres.... Synes det er en fin tradisjon som jeg håper vil vare...

I år ga jeg kalender til min kjære, og selv om han hardnakket sier han ikke liker jula ser jeg hvor koslig han tross alt synes det er da... Er det første han gjør om morningen... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...