Gå til innhold

Bilen vil ikke starte..


ninuska_

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt er, hadde den levert så mye spenning at den holdt bilen i gang over en lengre periode?..

Lurer på også om batteriet bare har blitt flatt rett og slett.. Blitt mange veldig korte turer i det siste, så lurer på om dette kan føre til at batteriet ikke får tid til å lade seg :)

Newbie. :biggrin:

Ja, som sagt kan en bil fungere greit uten at batteriet lades tilstrekkelig. Ja, korte turer i kulde med store strømbrukere ( f eks elektrisk bakrute) tapper ofte et batteri mer enn dynamoen lader opp igjen. Et annet problem kan være at en feil i en komponent (krypstrøm) tapper batteriet. En sånn feil er også lett å måle, men å finne ut hvor feilen ligger er mye verre.

Kjenner du ikke en med et multimeter - alle elektrikere har bl a et sånt. Så får du kjapt svar på om ladespenningen er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tenkte det kunne ha vært en faktor, for det har bare vært turer til/fra skole (og den er ikke langt unna) og da har alt stått på fullt, varme, radio og ja.. elektrisk bakrute.. hvis den står "slått på" over natta.. vil den trekke strøm selv om bilen er slått av?

Jeg finner nok ut av det :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte det kunne ha vært en faktor, for det har bare vært turer til/fra skole (og den er ikke langt unna) og da har alt stått på fullt, varme, radio og ja.. elektrisk bakrute.. hvis den står "slått på" over natta.. vil den trekke strøm selv om bilen er slått av?

Jeg finner nok ut av det :))

Fortsatt ikke ladet opp batteriet ditt med en batterilader over natten?

Med den kjøringen du beskriver over her så forbruker bilen mere en den kan ladeopp.

Som regel så er varmetråder kobblet over tenningslåsen. Vis det ikke har vært noen og kobblet om. Så vis du stopper bilen og tar ut nøkkelen så skal den være slått av.

Du kan jo ha andre strømtyver. Som beskrevet over måles best med et multimeter.

Og nei det holder ikke å kjøre en time for å lade opp et batteri på vinteren som har vært helt utladet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte det kunne ha vært en faktor, for det har bare vært turer til/fra skole (og den er ikke langt unna) og da har alt stått på fullt, varme, radio og ja.. elektrisk bakrute.. hvis den står "slått på" over natta.. vil den trekke strøm selv om bilen er slått av?

Jeg finner nok ut av det :))

Det kalles "daukjøring" Dette oppstår når du ikke har noe særlig turtall på bilen, men kun kjører småturer med liten fart!

Kan kanskje da lønne seg å av og til ruse motoren slik at det får litt flere omdr. i hvert fall. Det beste er å av og til ta noen lange turer!

Lurer også på om ikke tennpluggene blir fort sotet av slik "daukjøring" også, samt at bilen aldri blir ordentlig varm og bateriene blir aldri ordentlig ladet opp før du stopper den igjen!

Uanset, BYTT bateriet ditt dersom det er gammelt!

Du spør om bilen blir tappet for strøm dersom du har på alt av strøm selvom bilen er slått av - det kommer helt ann på om de aparatene er koblet rett til tenningen eller til bateriet!

Er det koblet til bateriet så blir det tappet for strøm!

Sånn mener jeg at det er..................trur eg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)) Batteriet er ganske nytt, men det skader ikke å bytte det, ekke veldig dyrt akkurat. Blir mer og mer sikker at det er det, så det ordner seg nok. Jeg får vente til etter jul med det i såfall. :))

Håper min lille skjønne klarer å vente til da, (selv om det er vel jeg som er veldig avhengig av den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)) Batteriet er ganske nytt, men det skader ikke å bytte det, ekke veldig dyrt akkurat. Blir mer og mer sikker at det er det, så det ordner seg nok. Jeg får vente til etter jul med det i såfall. :))

Håper min lille skjønne klarer å vente til da, (selv om det er vel jeg som er veldig avhengig av den)

Dersom det er nytt så er det andre årsaker til at det er dårlig! Hva mener du med nytt da? Har du skjekket vannet i polene på batteriet?

Husk på det jeg skrev med "daukjøring" også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er nytt så er det andre årsaker til at det er dårlig! Hva mener du med nytt da? Har du skjekket vannet i polene på batteriet?

Husk på det jeg skrev med "daukjøring" også da :)

Ja, jeg tenkte meg at hvis det blir mye korte turer, så blir det ikke mye opplading.

Og hver gang jeg skrur på bilen, så brukes jo litt batteri.. Det er 4 mnd gammelt. :)) Hvis det er nytt nok. Hvem veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte meg at hvis det blir mye korte turer, så blir det ikke mye opplading.

Og hver gang jeg skrur på bilen, så brukes jo litt batteri.. Det er 4 mnd gammelt. :)) Hvis det er nytt nok. Hvem veit.

Hei, ja da er det nytt, veldig nytt :fnise: - trenger IKKE å kjøpe nytt da ;)

Da er det nok et eller annet i bilen din som er koblet "feil", at det går på bateriet og ikke tenneren.

Sørg for at ALT er skrudd av når du forlater bilen din, og da mener jeg at du skal skru av alt altså som du vet at tar strøm uansett ;-)Om du eks. ikke skrur av radioen - gjør det!Skru av alt manuelt!

Ha,ha, som du sikkert skjønner har jeg i min tid strevd med bilen min jeg hadde før jeg skaffet meg den jeg nå har :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte det kunne ha vært en faktor, for det har bare vært turer til/fra skole (og den er ikke langt unna) og da har alt stått på fullt, varme, radio og ja.. elektrisk bakrute.. hvis den står "slått på" over natta.. vil den trekke strøm selv om bilen er slått av?

Jeg finner nok ut av det :))

Nei, ingenting (av praktisk betydning) skal trekke strøm når bilen forlates og alt er avslått. Det meste går jo via tenningsnøkkelen. Bortsett fra kupelys, men de ser man jo. Et unntak som kan være koblet direkte til batteriet er bilspilleren og en evnt ekstra forsterker, så det er viktig at slikt utstyr er avslått. Men det høres ut som strømtyver er et feil spor i ditt tilfelle.

Siden du har et nytt batteri råder jeg deg igjen til å måle ladingen. Det har seg slik at ikke bare en for lav spenning (f eks 12,5V) er ugunstig, men en for høy vil også ødelegge batteriet. (fra 14,4V) Da koker det og mister veske (syre). Så det er flere gode grunner til å måle dette før du evnt kjøper enda et nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingenting (av praktisk betydning) skal trekke strøm når bilen forlates og alt er avslått. Det meste går jo via tenningsnøkkelen. Bortsett fra kupelys, men de ser man jo. Et unntak som kan være koblet direkte til batteriet er bilspilleren og en evnt ekstra forsterker, så det er viktig at slikt utstyr er avslått. Men det høres ut som strømtyver er et feil spor i ditt tilfelle.

Siden du har et nytt batteri råder jeg deg igjen til å måle ladingen. Det har seg slik at ikke bare en for lav spenning (f eks 12,5V) er ugunstig, men en for høy vil også ødelegge batteriet. (fra 14,4V) Da koker det og mister veske (syre). Så det er flere gode grunner til å måle dette før du evnt kjøper enda et nytt batteri.

Da var jeg vel ganske flink i mine svar da jo Mons :sjenert:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg vel ganske flink i mine svar da jo Mons :sjenert:

:)

Jada, du er flink nok. Og det er jeg og. Tror vi gir oss selv terningkast 5 både for fremførelse og innhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du er flink nok. Og det er jeg og. Tror vi gir oss selv terningkast 5 både for fremførelse og innhold :)

HURRA :smilyblomst: Vi to er kjempeflinke vi :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...