Gå til innhold

Bilen vil ikke starte..


ninuska_

Anbefalte innlegg

Hmmm, dersom bateriet er veldig dårlig så er jeg enig, men dersom bateriet er forholdsvis nytt så kan det lønne seg å ta en laaang kjøretur selvom det er kaldt! (Det kan bli dødt selvom det er nytt dersom eks. lysene har stått på en stund o.l.)

Enig med deg at det kan hjelpe. Men et av problemene nå på vinteren er at vi fort kan bruke mere strøm en bilen klarer å lade. p.g.a. forbrukere som. lys, varmeapperat, varmetråder i bakvinduet. etc.... Samtidig som effekten i batteriet går ned når det er kaldt.

Det var ingen lys som stod på eller noe sånt, det er jeg hundre prosent sikker på, for sist gang, for et år siden, ladet jeg ut batteriet på den måten :) Og jeg kjørte den kvelden før, og om morgenen funket det ikke. Sist gang jeg utladet det pga et lys står på, så stod det på i en uke :P

Uansett, hvor langt må man kjøre da? Det fins jo grenser for hvor langt man kan kjøre en kveld :P Jeg kjørte et godt stykke, men det hjalp tydeligvis ikke.

Jeg skal prøve å ta inn batteriet og lade det, men hvor får man tak i ladet? :)

Vis du ikke får lånt et sted hos naboen. Nærmeste bensinstasjon eller lingnende. Så på bilutstyrsforetninger lik Biltema etc... Er ikke så ille dyrt heller for de enkleste 250,- -300,- kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet den med startkabler og kjørte rundt, men fikk vite i ettertid at det kan ta opptil 4-6 timer før den blir ladet om man skal kjøre rundt når det er så kaldt. Så.. det hadde jeg ikke ork til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet den med startkabler og kjørte rundt, men fikk vite i ettertid at det kan ta opptil 4-6 timer før den blir ladet om man skal kjøre rundt når det er så kaldt. Så.. det hadde jeg ikke ork til :P

Så bra da :)

Min gamle bil jeg hadde før var skikkelig "slem" mot meg på vinteren når det var kaldt!

Det var så pinlig for hver morgen stod jeg der med startkabler festet til batteriet å måtte få hjelp av forskjellige naboer :sjenert:

Dersom jeg hadde anledning til å parkere i nedovbakke brukte jeg "clutchmetoden" som Gitte beskriver under her.

Trille med clutchen inne og i andre gir. Trill og slipp clutchen, så starter bilen.

Tror det var sånn jeg holdt på..

:ler: jeg også...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da :)

Min gamle bil jeg hadde før var skikkelig "slem" mot meg på vinteren når det var kaldt!

Det var så pinlig for hver morgen stod jeg der med startkabler festet til batteriet å måtte få hjelp av forskjellige naboer :sjenert:

Dersom jeg hadde anledning til å parkere i nedovbakke brukte jeg "clutchmetoden" som Gitte beskriver under her.

:ler: jeg også...

Bra og bra. Den står avslått og uten mulighet for å starte nå. Med en gang man slår den av, så må den på med startkabler igjen. Og jeg kan ikke gå rundt med startkabler hver gang jeg skal kjøre til butikken eller noe sånt :P Håper det gir seg når kulda går over ?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og bra. Den står avslått og uten mulighet for å starte nå. Med en gang man slår den av, så må den på med startkabler igjen. Og jeg kan ikke gå rundt med startkabler hver gang jeg skal kjøre til butikken eller noe sånt :P Håper det gir seg når kulda går over ?? :P

Du får ønske deg et nytt batteri til jul. Hvis du skal ha slike problemer pga ca kr 400, mener jeg!

Et startbatteri varer ofte ikke mer enn fire år. Selv et nytt batteri blir gjerne ødelagt hvis det noen ganger (f eks hvis man glemmer lys) blir helt tømt slik at bilen ikke starter. Biltema har billige og bra batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet mitt er ganske nytt ;))

Kjøpte det for under et halvt år siden,

så det er ikke "å ha problemer pga ca kr 400".

Jeg prøver å finne en mulighet til hvorfor det streiker,

og som kommet fram til, er det nok kulda :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Batteriet mitt er ganske nytt ;))

Kjøpte det for under et halvt år siden,

så det er ikke "å ha problemer pga ca kr 400".

Jeg prøver å finne en mulighet til hvorfor det streiker,

og som kommet fram til, er det nok kulda :))

Det er sikkert kulda som er årsaken

MEN du, jeg fant en fin side her, der det står mye bra+ at det er en del relaterte linker til problemet :)

VINTER, KULDE OG "DØD" BIL ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet trenger nok kun lading. Du behøver heller ikke å ta ut batteriet for dette.

Lader

Skjøtekabel til bilen, gjemmer laderen under panseret, og så kobler du til laderen, og la den stå slik om nettene... No big deal. Ganske kjapt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet trenger nok kun lading. Du behøver heller ikke å ta ut batteriet for dette.

Lader

Skjøtekabel til bilen, gjemmer laderen under panseret, og så kobler du til laderen, og la den stå slik om nettene... No big deal. Ganske kjapt gjort.

Lurt det, men KUN for de som har anledning til det da :)

Ikke alle har det må du huske på!

Jeg hadde ikke det og jeg bor i e tboretslag....Har altfor lang avstand fra leiligheten til parkeringsplassen ;)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke "vannstanden" i batteriet, at syra står over blyet. Hvis ikke reduseres batterikapasiteten. Er det for lavt "elektrolyttnivå" vil ikke allverdens lading av batteriet hjelpe.

Du bør også få sjekket laderegulatoren. At den leverer tilstrekkelig med strøm for å få batteriet til å lade under kjøring.

Som nevnt bør du slå av alt elektrisk du ikke har bruk for mens du lader. Setevarme og bakrute, ekstralys og alt annet som bruker strøm, etter at varmeapparatet begynner å ta. Vifta bruker minimalt, men også den kan slukkes, om du har litt fart.

Ettersom motoren starter når du bruker startkabel, bør du investere en niogførtilapp i et sett startkabler, som du kan ha liggende i bilen, sammen med reservehjul, slepetau, snøkjettinger og jekk. Du får alltids lånt litt startstrøm.

En nødlødning kan være å kjøpe en sånn billig nødlader på biltema, bensinstasjon eller Clas Ohlson. De ser ut som ei lita koffert, og mange av dem har nyttige funksjoner i tillegg til starthjelpen (som en startkabel, bare uten den andre bilen). Blant annet luftkompressor til å blåse opp bildekk, badeballer, luftmadrasser etc. Nødlykt med eller uten varselblink. Sigarettennerutgang. Noen få hundringser. Men den vil være bortkastede penger, hvis bilen ikke starter med startkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å skylde på 10 kalde blir for enkelt. Det er noe galt som gjør at bilen ikke starter. Grunnen er enten at dynamoen ikke har tilstrekkelig lading eller at batteriet er defekt. Altså at batteriet enten ikke får nok lading eller kan ta i mot nok lading.

TS skriver at bilen ikke starter like etter en god kjøretur. Da er bilen varm og dette blir som en sommerstart. Batteriet er altså nærmest flatt siden den ikke starter da. Jeg vil tro at en halvtimes kjøring er nok til å få start like etterpå mens en times tid gir nok strøm til start morgenen etter. Hvis alt er i orden, altså.

En dynamo gir mange ganger så kraftig lading som en vanlig batterilader av hobbytypen. Og et batteri sluker i seg strøm i begynnelsen. En batterilader egner seg bedre til det man kaller å toppe batteriet. Den siste delen av ladingen til full kapasitet trenger ikke karaftig lading, men lang tid. Der kommer batteriladeren inn i bildet da mange ikke kjører lenge nok til å få toppet på denne måten.

Synd at flere ikke behersker et enkelt instrument som kalles multimeter og kan kjøpes for ned mot en hundrings. Med dette kan man kjapt finne ut om dynamoen lader tilstrekkelig. Hvis ikke, er det bare å kjøpe nytt batteri. Med et multimeter får man også målt hvor langt nede (spenningen) et batteri er. Dessuten kan man også enkelt måle om det er noe som tapper et batteri når alle kjente strømbrukere er slått av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er strteren som ikke slår inn kan det hjelpe å dunke på strteren med noe, det bruker å fungere her. Det forutsetter at man vet hvordan en starter ser ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mekaniker sa til meg at det ikke var tilstrekkelig med en halvtimes kjøring når det er kaldt ute. Og det var usannsynlig at det var dynamoen. Så jeg skal sjekke væsken på batteriet. For hadde det vært dynamoen, hadde jeg vel ikke klart å kjøre rundt helt ok så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er strteren som ikke slår inn kan det hjelpe å dunke på strteren med noe, det bruker å fungere her. Det forutsetter at man vet hvordan en starter ser ut da.

Det er helt riktig som du skriver at det kan hjelpe å dunke på starteren (innslaget) hvis den er kranglete. Imidleretid har vi fastslått her at så ikke er tilfelle. Motoren starter jo fint bare den får strøm (startkabler), noe batteriet ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, gadd ikke lese hele tråden, men det kan være et tips til andre:)

Jada, men for ikke å forvirre andre lesere, så er startmotorfeil sjelden synderen i forhold til strømproblemer om vinteren. Men dette er både litt komplisert for den vanlige bilbruker og forutsetter jo også at man vet at batteriet er friskt før slike metoder prøves.

Uansett bare en nødløsning. Starteren bør demonteres, renses og smøres. Enkel jobb for en hobbymekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekaniker sa til meg at det ikke var tilstrekkelig med en halvtimes kjøring når det er kaldt ute. Og det var usannsynlig at det var dynamoen. Så jeg skal sjekke væsken på batteriet. For hadde det vært dynamoen, hadde jeg vel ikke klart å kjøre rundt helt ok så lenge?

Vel, da har denne mekanikeren andre erfaringer enn jeg har. Når det gjelder dynamoer, så er det nødvendigvis ikke slik at de enten virker eller ikke. Så en dynamo kan gjerne levere nok spenning til brukere (tenning, lys etc) i bilen mens man kjører, men ikke nok til å lade et batteri. Som en annen her nevnte kan en liten dings som heter laderegulator være synderen eller dynamoen kan ha delvis defekte børster (en slitasjedel inni selve dynamoen).

Men som sagt er det veldig kjapt å måle om en dynamo med rimelig grad av sikkerhet er synderen. Måler man f eks. 12,5 volt på batteripolene mens motoren går, er ikke dette nok til å lade batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har denne mekanikeren andre erfaringer enn jeg har. Når det gjelder dynamoer, så er det nødvendigvis ikke slik at de enten virker eller ikke. Så en dynamo kan gjerne levere nok spenning til brukere (tenning, lys etc) i bilen mens man kjører, men ikke nok til å lade et batteri. Som en annen her nevnte kan en liten dings som heter laderegulator være synderen eller dynamoen kan ha delvis defekte børster (en slitasjedel inni selve dynamoen).

Men som sagt er det veldig kjapt å måle om en dynamo med rimelig grad av sikkerhet er synderen. Måler man f eks. 12,5 volt på batteripolene mens motoren går, er ikke dette nok til å lade batteriet.

Spørsmålet mitt er, hadde den levert så mye spenning at den holdt bilen i gang over en lengre periode?..

Lurer på også om batteriet bare har blitt flatt rett og slett.. Blitt mange veldig korte turer i det siste, så lurer på om dette kan føre til at batteriet ikke får tid til å lade seg :)

Newbie. :biggrin:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har denne mekanikeren andre erfaringer enn jeg har. Når det gjelder dynamoer, så er det nødvendigvis ikke slik at de enten virker eller ikke. Så en dynamo kan gjerne levere nok spenning til brukere (tenning, lys etc) i bilen mens man kjører, men ikke nok til å lade et batteri.

Det stemmer for meg. Jeg kjørte rundt i noen uker med en dynamo som ikke fungerte skikkelig, så til slutt slo cd-spillern seg av hvis jeg blinka eller brukte vindusviskere, så da var det på tide å bytte.. Kosta meg 400,- for en "ny".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...