Gå til innhold

Bilen vil ikke starte..

ninuska_

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med bilen.

Jeg kjørte den kvelden før den ikke ville starte. Den nektet å starte på morningen.

Det kom et lite "klikk" når jeg skrudde om tenningen, også skrudde den seg av. Den "hostet ikke".. Uansett, så prøvde vi med startkabler og den skrudde seg på. Jeg kjørte lenge med den for å lade opp batteriet og alt det elektriske fungerte i bilen. Så skrudde jeg av bilen for å parkere, og tenkte, jeg må jo prøve å skru den på igjen, men da ville den ikke på..

Jeg tenker: Om batteriet har blitt tappet helt flatt, så kan det ha blitt ødelagt? Men hvorfor skulle det bli tappet helt flatt? Hva kan det være? Kan det være at kulda (-11) har tatt knekken på batteriet mitt? For når vi kjørte fungerte alt helt fint, men batteriet har jo tydeligvis ikke ladet seg opp. Men jeg tviler på at det er dynamoen.. for da ville jo bilen vært helt død. Men alt inni den fungerte helt fint når den var på. Lys fungerte når motor var på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun mener nok: Er det starteren som er gåen, tenker jeg. Ellers kan jeg nada om biler, så jeg trekker meg stille og rolig tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener nok: Er det starteren som er gåen, tenker jeg. Ellers kan jeg nada om biler, så jeg trekker meg stille og rolig tilbake...

Hehe ja..

Jeg mente "kanskje det er starteren som er gåen?". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,hvis det bare klikker og ikke kinner så er starteren gåen men du kan likevel sku den igang,du får parkere i bakker sålenge.Jeg gjorde det i 6 mnd,haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det går vel. Trille med clutchen inne og i andre gir. Trill og slipp clutchen, så starter bilen.

Tror det var sånn jeg holdt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, tenningen? Hmm..

Det er vel rart at den ikke vil starte uten hjelp av startkabler fra en annen bil? Det tyder for min del om at det er noe med strømmen å gjøre (?)

Altså, den startet så pent etter at den fikk strøm, men den startet helt perfekt i det den fikk strøm.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅ misforstod,ok men da er nok batteriet gåent eller dynamoen.For den kunne ikke kinna om du hadde fått strøm eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vrei på nøkkelen og det bare klikker så er det vanligvis starteren som ikke slår inn eller tom for strøm men somregel er det alltid litt strøm sånn at den kinner litt,den lyden før den starter..he he ikke lett å forklare..men det er nok kulda som har tatt batteriet ditt..Sålenge du kunne kinne når du var blitt mata med litt strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, den slo seg på med en gang, uten noe hosting eller klikking før den startet for fullt :)

Nå, når den er uten disse startkablene, så kommer det kun et klikk, også slår alt seg av. Men det er nok strømmen. Får prøve å fikle litt nedi der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men jeg er 99% på at batteriet er gåent.Når du fikk strøm så startet den og da driver dynamoen den så du kan kjøre i evigheter men den lader ikke batteriet ditt om du sjønner? Så da må du ha starthjelp men såfort du dauer bilen igjen så vil den ikke starte.Så ett nytt batteri må nok til..Koster vel 400-600 på biltema om det ikke er noe spes du skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok batteriet som har tatt kvelden. Dersom det var noe galt med starteren ville du ikke klart å starte bilen med startkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en til å hjelpe deg med startkabler - kanskje batteriet er helt utladet! Dersom det er det og den starter ved hjelp av startkabler, lønner det seg å kjøre et stykke med bilen til bateriet blir fulladet.

Om det ikke er bateriet kan det være starteren, fordelerlokk, tennplugger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk når du vrir på nøkkelen tyder på batteri med lite strøm.

Vis det er like kaldt der du er som der jeg er så er det sikkert p.g.g kulda.

Kapasiteten faller på batteriet når det er kaldt. Så bilen kan starte når det er varmt men ikke når det blir kaldt. Det er ikke sikkert batteriet ditt er gåent.

Få tak på en batterilader å kobble til batteriet noen timer ( jeg bruker å la den stå på over natta). Så tenker jeg du har bil som starter igjen.

Vis batteriet fort blir utladet igjen så er det nok stor sjangse for at det er gåent.

Å kjøre lang tur for å lade opp batteriet hjelper ikke når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Å kjøre lang tur for å lade opp batteriet hjelper ikke når det er kaldt.

Hmmm, dersom bateriet er veldig dårlig så er jeg enig, men dersom bateriet er forholdsvis nytt så kan det lønne seg å ta en laaang kjøretur selvom det er kaldt! (Det kan bli dødt selvom det er nytt dersom eks. lysene har stått på en stund o.l.)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen lys som stod på eller noe sånt, det er jeg hundre prosent sikker på, for sist gang, for et år siden, ladet jeg ut batteriet på den måten :) Og jeg kjørte den kvelden før, og om morgenen funket det ikke. Sist gang jeg utladet det pga et lys står på, så stod det på i en uke :P

Uansett, hvor langt må man kjøre da? Det fins jo grenser for hvor langt man kan kjøre en kveld :P Jeg kjørte et godt stykke, men det hjalp tydeligvis ikke.

Jeg skal prøve å ta inn batteriet og lade det, men hvor får man tak i ladet? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen lys som stod på eller noe sånt, det er jeg hundre prosent sikker på, for sist gang, for et år siden, ladet jeg ut batteriet på den måten :) Og jeg kjørte den kvelden før, og om morgenen funket det ikke. Sist gang jeg utladet det pga et lys står på, så stod det på i en uke :P

Uansett, hvor langt må man kjøre da? Det fins jo grenser for hvor langt man kan kjøre en kveld :P Jeg kjørte et godt stykke, men det hjalp tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man går tom for bateri er man nødt til å spørre en annen med bil om hjelp til ladning av starthjelp. Da bør man selv ha startkabler, dersom man ikke har dette er man da heldig at vedkommende som hjelper deg har det!

Hm, dersom du ikke har noen bilbrukere i nærheten så er det vanlig at bensinstasjoner har bærbare bateriladere!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...