Gå til innhold

Menn med høy sosial status og penger

Gjest Gjest_Mann_*

Anbefalte innlegg

Dersom jeg hadde tre menn, som alle var like både i forhold til indre verdier, interesser og alt annet slikt, en hadde mye makt og penger, en var helt normal/klarte seg fint uten å ha noen nevneverdig høy lønn, og den tredje var fattig og slet med å betale regningene sine, ville jeg valgt ham med normal inntekt og som klarte seg fint uten å ha nevneverdig høy lønn.

hvorfor? fordi han ville vært likest meg, han ville ha likere forbruk og tanker om penger som det jeg har og hadde nok fått meg til å føle meg mest avslappet.

Han med mye makt og masse penger, ville jeg vært skeptisk til PGA at hans makt og penger antagelig vil si at han har en helt annen hverdag en jeg har, og vi ville nok fått noen problemer som jeg ellers ikke ville møtt på. Jeg ville nok i mye større grad slitt økonomisk, med en mann med masse penger en jeg ville gjort

Nettopp!!! Kjempebra poeng.

På grunn av akkurat det du sier her, tror jeg også at de kvinnene som foretrekker menn med mer penger/status ikke nødvendigvis er goddiggers heller (selv om de eksisterer de og...). Veldig mange søker en partner i lik livssituasjon og med samme levemåte som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror fremdeles de fleste kvinner helst vil ha jevnbyrdig, også når det kommer til makt/penger.

Ja, det tror jeg mange vil.

Spørsmålet er når du må velge mellom en som har relativt høyere status enn deg selv og en som har relativt lavere status. Tradisjonelt har da kvinner valgt den med høy status fremfor den med lav status.

Mulig det er en endring på gang, men tradisjonelt har det vært slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Spørsmålet er når du må velge mellom en som har relativt høyere status enn deg selv og en som har relativt lavere status. Tradisjonelt har da kvinner valgt den med høy status fremfor den med lav status.

Tradisjonelt sett har det nok vært slik ja, og muligens er det fortsatt sånn. Men skyldes dette at kvinner helst vil ha de med høyere status, eller skyldes det at menn ikke takler at kvinner har høyere status enn dem selv? Dette er også en problemstilling oppe i det hele.

Ellers er jeg enig med det Aline skriver i denne tråden jeg. Det å ha mye penger og status gjør ingen til en "drømmemann", man må også ha diverse andre egenskaper. Og for de av oss som bryr oss lite om penger så lenge vi har så vi greier oss, så er ikke mye penger automatisk ett pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del ting som har vært annerledes tradisjonelt. Kjønnenes plass i samfunnet har vært i endring de siste årene. Mens det før i tiden var flest menn som tok utdannelse, som jobbet ute og som dermed gjerne fikk god sosial status og tjente (mest) penger, har disse tingene har endret seg mye. Når et samfunn består av menn som generelt har en høyere sosial status og som tjener mye mer penger enn kvinner, vil det jo være en naturlig konsekvens at kvinner fort må velge en mann som står høyere på "den sosiale rangstigen" enn en selv. I dag er sjansene for at man treffer på menn med en mer jevnbyrdig eller lavere sosial status enn en selv betraktelig høyere, siden de fleste kvinner tjener sine egne penger og det f.eks. er ca. like mange kvinner enn menn som tar høyere utdannelse (kanskje også litt flere kvinner de siste årene?). Jeg tror (og håper) at dette vil gjøre at makt og status ikke lenger er noe som knyttes like tett opp mot maskulinitet som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det egentlig det?

det som er spørsmålet altså. Det hevdes at kvinner velger menn med høy sosial status og penger, dette er jeg uenig i.

Kvinner velger heller en som er jevn med henne selv.

og DERSOM man da av en eller annen grunn, ikke hadde muligheten til å velge en som er jevn med en selv, så tror jeg faktisk ikke det er statusen og pengene som avgjør hvilke av mennene kvinner velger.

Dersom de må velge mellom to alternativer som egentlig ikke er slik hun ville valgt, så tror jeg hun velger utifra andre årsaker, og at hvem valget faller på da faktisk kan gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de må velge mellom to alternativer som egentlig ikke er slik hun ville valgt, så tror jeg hun velger utifra andre årsaker, og at hvem valget faller på da faktisk kan gå begge veier.

Satistisk sett er det slik at kvinner ofte velger "oppover" fremfor "nedover". Når du sammenholder det med at kvinner selv svarer at de ønsker en mann med høyere sosial status fremfor en med lav status så gir svaret seg egentlig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.unf.edu/~j.vigil/Gearyetal2004.pdf

Research conducted throughout the world strongly sup-ports the position that women prefer marriage partners who are culturally successful or have the potential to become culturally successful. The most extensive of these studies included 10,000 people in 37 cultures across six continents and five islands (Buss, 1989). On the mate choice survey, women rated “good financial prospect” higher than did men in all cultures. In 29 samples, the “ambition and industriousness” of a prospective mate were more important for women than for men, presumably because these traits are indicators of his reproductive potential---that is, his ability to eventually achieve cultur- al success.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*
hehe.. er nok ingen drømmedama, men akkurat p dette punktet er jeg ganske enkel, på lik linje med de fleste jeg omgåes av kvinner (og menn for den sakens skyld).

Vet også at ikke alle er like, og vet at mange kvinner er opptatt av makt og penger, men vil også sette fingeren på at også mange kvinner ikke er det.

Sier meg enig med overnevnte mann om at du er en drømmedame. Ihvertfall en kvinne med de egenskaper som jeg drømmer om at hun skal ha. Smarte, reflekterte og jordnære kvinner som ser forbi fasade og penger og som er mer opptatt av mannen i seg selv er i hvertfall mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Min erfaring er at når kjemien stemmer, spiller sosial status ingen rolle.

Jeg vil egentlig bare forelske meg, jeg. Ikke at det hadde vært plagsomt dersom mannen i tillegg hadde litt penger og var i stand til å utføre et dagsverk på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende at "ingen" kvinner legger vekt på sosial status/makt/vellykkethet hos potensielle partnere, når all forskning tilsier at dette er en ting kvinner ser etter hos en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfallende at "ingen" kvinner legger vekt på sosial status/makt/vellykkethet hos potensielle partnere, når all forskning tilsier at dette er en ting kvinner ser etter hos en partner.

For det første: nei, det gjør den ikke. Den tilsier at det er en av tingene mange ser etter.

For det andre: det er vel heller påfallende at det kun er de som ikke synes det er viktig som skriver i denne diskusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en mann som får fram mine feminine sider, på samme måte som jeg får fram de maskuline sidene hos ham.

Jeg setter pris på noe mer tradisjonelle kjønnsroller om du vil. Jeg kan godt være den som pusler i huset og lager mat, og steller for mannen. Noen vil da feiltolke dette som at jeg vil ha en mann med høyere status enn meg, det blir helt feil.

Jeg har ingen kravspesifikkasjoner til en partner, det har med kjemi og samhørighet, verdier og humor og det jeg nevnte over, det som trigger mine feminine sider... Det udefinerbare it...

Men som jeg har nevnt før i tråden, han må være selvforsørgende og ha kontroll på seg selv, økonomi og jobb, og ha mål i livet. Hvis ikke passer vi rett og slett ikke sammen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det er endel tråder som trigger mest hos en type mennesker. Denne trigger tydeligvis mest de av oss som er uenige. (det er vel heller ikke helt uvanlig)

Jeg skal på ingen måte hevde at det ikke er endel kvinner som legger vekt på sosial status og penger, men det blir tidvis viktig å faktisk fortelle at det er endel av oss som IKKE er slik også. Hvorfor? kanskje fordi det ofte i slike tråder kommer de som sier "Alle som sier det ikke betyr noe, lyver!" også lar jeg meg provosere, og svarer. Etter disse, kommer det gjerne litt mer reflekterte svar, men ofte er da allerede tonen lagt i tråden, det blir liksom de som mener at slik er det, og de som svarer er de som er uenige.

Da er kanskje ikke tråden like interessant for de som faktisk synes det er viktig, både fordi de er jo enige med de som provoserer. Og fordi det kanskje føles litt ukomfertabelt å da virke som en av fåtallet, og kanskje man da får kommentarer slengt mot seg fordi man ER en av de som velger på slike premisser. Blir kanskje enklere å la være å svare, samtidig som de kanskje ikke synes diskusjonen er særlig itneressant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bevist at kvinner i Norge anno 2008 ser etter mektige, rike menn? Det har jeg ekstremt vanskelig for å tro!

Jeg har et temmelig stort nettverk av venner og bekjente, og ingen av kvinnene jeg kjenner har gått etter mektige og/eller rike menn (selv om de absolutt er i stand til å tiltrekke seg nær sagt hvilken som helst mann de ønsker).

Vil tro de kvinnene som går etter rike, mektige menn tilhører en spesiell gruppe mennesker. Enten slike gold-diggers, eller så er kvinnene selv rike og mektige, og ønsker en partner som er lik seg selv.

Min erfaring er at de fleste "normale" kvinner vektlegger veeeldig mye annet fremfor status og penger, og at de aller, aller fleste ikke tar særlig rasjonelle valg når det gjelder valg av partner.

Kjærligheten veier hos de fleste mennesker tyngre enn fornuften, og i slike situasjoner er det jo nettopp kjærligheten som styrer. Tror en del menn glemmer dette, i sin bitterhet over å ikke være rike og mektige nok. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesteline_*

Har ikke lest alle innleggene i tråden...men;

Etter å nylig vært sammen en god stund med en mann som var fra et sosialt lavere lag enn meg selv... Atpåtill hadde han vannvittig mye gjeld og en økomomisk tankegang som var laaaangt fra min egen....

Min dyrkjøpte lærdom av dette er at neste mann jeg vurderer å bli sammen med skal ha sunn god økonomi og oppegående økonomisk sans...og ellers være på det samme nivået som meg, eller ev.høyere.... Sånn er det bare....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et valg mellom to menn for ca 3 år siden, begge var utrolig snille og begge hadde følelser for meg. Han ene var rik og hadde alt, hus, bil, båt, hytte i Norge og Leilighet i Utlandet + mer, mens han andre hadde ingenting. Jeg likte han som ikke hadde noe best, siden hjertet banket mest for han valgte jeg han også. Jeg bryr meg ikke om penger eller status, men det er noen som gjør det, men tror ikke det er så mange som gjør det den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å trekke inn min kjepphest nummer en :laugh:

Det er nok sant at mange kvinner ikke er så opptatt av status, og jeg tror det er en viktig årsak til at endel menn blir libertarianere. De er rett og slett bitre og sure fordi de har tatt attraktiv utdannelse, fått seg god jobb, men fortsatt ikke får tak i noen bra damer. De tror rett og slett at et DLF eller FpU samfunn skal gjøre det så mye mindre sikkert å ha en fattig eller middelmådig mann, at kvinner i større grad vil sverme for velstående menn, selv om de er kynikere med lav sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg heller at det at kvinner gjerne går for menn med penger og status heller styres av en tredjevariabel; nemlig at menn som har penger og status er i stand til å ta vare på seg selv, det er tak i dem og de er i stand til å gjøre en skikkelig jobb.

Tror ikke det finnes noe mer usjarmerende enn voksne guttunger som sitter på r*** og ønsker seg en mor i dama si, mens ølvommen øker i all inaktiviteten. Som ikke vet hva en støvsuger er, og som ikke klarer å lage annen mat en grandiosa og nudler.

Dersom man er i stand til å jobbe seg opp til høy status og god lønn, er sjansen større for at dette er en mann som har orden i sysakene. Og det er rett og slett tiltrekkende.

Sånn er det vel på tvers av kjønn? De aller færreste har vel lyst til å være forelder for kjæresten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene i tråden...men;

Etter å nylig vært sammen en god stund med en mann som var fra et sosialt lavere lag enn meg selv... Atpåtill hadde han vannvittig mye gjeld og en økomomisk tankegang som var laaaangt fra min egen....

Min dyrkjøpte lærdom av dette er at neste mann jeg vurderer å bli sammen med skal ha sunn god økonomi og oppegående økonomisk sans...og ellers være på det samme nivået som meg, eller ev.høyere.... Sånn er det bare....!

Helt enig. Greit å være sammen med de økonomisk tilbakestående når man er tenåring, men når man blir eldre gidder man ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...