Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Er det noen her som har påbegynt bachelorutdanning uten å komme helt i mål, har støket ett eller flere fag eller gitt opp underveis? Hva driver dere med nå? Jeg har veldig middelmådige karakterer med et snitt på C og kommer til å avslutte studiene uten å være helt i mål. Mangler bare et par eksamener. Lurer på hva jeg skal gjøre videre, hva slags jobber jeg bør satse på og så videre, i tillegg til at jeg sliter med dårlig samvittighet for dårlige karakterer og lav selvtillit av samme grunn.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 avslutter du studiene fordi du har valgt feil,fordi du ikke er motivert eller hva er årsaken. Det er mange som fullfører studier med middelmådige karakterer, men som likevel blir gode yrkesutøvere.De fullfører nok fordi det er noe de virkelig har et ønske om å bli/ jobbe med. Er du villig til å stå på litt for å oppnå det du vil, eller er du ute etter en lettvint løsning? det er mange jobber som ikke krever noe spesielt av deg,men som kan bli utrolig kjedelige i lengden... kanskje det hadde vært en ide å snakke med en studierådgiver ved skolen:)
*melis* Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 dårlig samvittighet for dårlige karakterer Et gjennomsnitt på C er da virkelig ikke dårlig. Ikke toppkarakter, men man kan komme inn på master med et snitt på C. Gjennomsnittlig, ikke dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Jeg avslutter studiene mine nå, med tungt hjerte. Har komt langt, er på mitt siste år. Jeg fant ut at dette ikke er noe jeg vil drive med, og jeg har slitt med så og si alle fagene. Jeg orket ikke lenger fraværende mestringsfølelse. Begynner på ny bachelorgrad til høsten, og gleder meg til det.
Nabodama Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Er det noen her som har påbegynt bachelorutdanning uten å komme helt i mål, har støket ett eller flere fag eller gitt opp underveis? Hva driver dere med nå? Jeg har veldig middelmådige karakterer med et snitt på C og kommer til å avslutte studiene uten å være helt i mål. Mangler bare et par eksamener. Lurer på hva jeg skal gjøre videre, hva slags jobber jeg bør satse på og så videre, i tillegg til at jeg sliter med dårlig samvittighet for dårlige karakterer og lav selvtillit av samme grunn. Ta de eksamenene du mangler ihvertfall, så har du graden. Det er viktigere når det gjelder jobbsøking enn karakterene
Glitnir Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Ta de eksamenene du mangler ihvertfall, så har du graden. Det er viktigere når det gjelder jobbsøking enn karakterene Helt enig! Særlig når du har bare et par eksamener igjen! Bit tenna sammen og stå på. Det er kjempelett for oss å si, og ikke så lett å gjennomføre, men klarer du det vil du føle det mye bedre både med deg selv, og ha en bedre sjanse på jobbmarkedet.
Gjest78 Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Jeg mangler ca 3/4 år på å få en bachelor. Har vært mye syk i løpet av studiene, og mistet totalt motivasjonen. Så nå jobber jeg i stedet, litt mindre enn en bachelor i IT er visst helt greit for å få jobb som systemtester. Jeg har i tillegg skaffet meg en sertifisering. Mulig jeg tar de resterende fagene etterhvert, på kveldstid, men det fungerer ikke for meg når jeg virkelig ikke har lyst. Det er lurt å ta ferdig bacheloren hvis det er bare litt som mangler, uansett om det er en urelatert jobb du søker på vil det ta seg bedre ut. Hvilke jobber du skal søke på kommer helt an på fagfeltet ditt.
superlady Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har bitt tenna sammen og fullført. Det er fullt mulig. Selv om det viste seg at jeg valgte feil, hadde jeg så lite igjen at jeg fant ut at jeg ville tape mer på å avslutte enn å fullføre. Jeg synes det er idioti å hoppe av når man er på sitt siste år eller bare mangler noen få eksamener. Med mindre det er på grunn av sykdom eller annet, synes jeg det er feigt (beklager å si det) og jeg tror det er noe som kommer til å forfølge deg resten av livet. Her snakker jeg av erfaring, men i forbindelse med noe annet enn studier. Å gi opp gir ikke bedre selvtillit, tvert i mot så gir det dårligere selvtillit og potensielle arbeidsgivere kommer ikke til å forstå ditt ståsted når du er så nære å bli helt ferdig. Derimot så tror jeg potensielle arbeidsgivere vil komme til å bruke det mot deg om arbeidsmarkedet er vanskelig, for det sier noe om din vilje til å fullføre selv om jobben ikke er noe morsom. Dette er min mening og erfaring, både fra arbeidsliv, studier og andre ting jeg har gjort. 1
Nabodama Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har vært med i endel tilsettingsprosesser, og det skilles på fullført/ikke fullført utdannelse både når det gjelder hvem som er aktuelle for jobben og hva vedkommende får i lønn. Hvis det stilles krav til bachelor i jobbannonsen, er vi nødt til å forholde oss til det. Dvs hvis vi f.eks har 4 søkere, 2 av dem har fullført bachelor og 2 har nesten fullført, så kommer de som har fullført først i rekka. Det legges jo også vekt på personlige egenskaper, men det må være noe helt ekstra med de som har fullført hvis en annen skal gå foran pga vekting av personlige egenskaper eller andre ting. Hvis det derimot er ønske om bachelor, at en har formulert seg sånn, står man friere i ansettelsesprosessen, men det er mer sjelden det blir gjort sånn. Så en gang til: ta eksamenene som gjenstår, og du står mye sterkere.
MissStiles Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Jeg holder på å ta en bachelor utdannelse. Jeg er halvveis. Jeg merker veldig godt at jeg begynner å bli lei av skolen nå. Usikker på om jeg skal fullføre eller ikke. Men jeg tror jeg gjør det. Jeg sliter med å lese til eksamen og synes det er litt kjedelig. Jeg har ingen toppkarakterer. Jeg ligger på C i alle fag. Men jeg regner med at jeg kommer til å fullføre fordi jeg synes det var utrolig vanskelig å begynne på skolen igjen. Litt stolt over meg selv at jeg har holdt ut til nå. Får se..
Gjest TS Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Jeg kan jo si litt mer om bakgrunnen og hvorfor dilemmaet er så stort. Jeg mangler et fellesemne som ikke kan tas før høsten 2009, pluss et obligatorisk emne som jeg har prøvd å ta to ganger før - dette går på vårsemester. Den ene gangen møtte jeg ikke til eksamen og den andre gangen strøk jeg. (ja, det er idiotisk, men for sent å gjøre noe med.) Er livredd for å stryke enda en gang fordi man bare får 3 sjanser, og hvis jeg ikke får den eksamenen må jeg bytte hovedfag. Jeg holder nemlig på med en bachelor med fordypning i ett fagområde, men har et stort støttefag på si, alt innenfor SVT/HF. Altså vil jeg bruke et år til på å ta to små eksamener, og det ene emnet er det obligatorisk oppmøte på, som gjør jobbing litt trøblete. I tillegg har jeg en tre år gammel sønn som krever sitt og gjør at hverdagen min ikke er like fleksibel som alle andre studenters. Det verste er uansett at jeg ikke har hatt mestringsfølelse på flere år. Jeg var veldig skoleflink på VGS så det er et nederlag.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 Gjennomsnittlig er bra. Det du må vise til er å bestå og å fullføre løpet ut. Du må vise at du er en stayer som fullfører.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Gjennomsnittlig er bra. Det du må vise til er å bestå og å fullføre løpet ut. Du må vise at du er en stayer som fullfører. Hvorfor det? I hvilke jobber er det et pluss?
Nabodama Skrevet 5. desember 2008 #14 Skrevet 5. desember 2008 Hvorfor det? I hvilke jobber er det et pluss? Hvis du ikke har fått det med deg, har det noe å si i ansettelsesprosesser og lønn.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #15 Skrevet 5. desember 2008 Hvis du ikke har fått det med deg, har det noe å si i ansettelsesprosesser og lønn. Hvis arbeidsgivere kun så etter stayere skulle jeg hatt DEN jobben....jeg har overhodet ikke merket at det å stå løpet ut med en utdanning har telt noe som helst positivt! Dessuten tror jeg ikke ts trenger å bekymre seg. Det er verre for oss med fullførte profesjonsutdanninger som blir kommandert rundt av de med lavere og manglende utdanning og der de har høyere lønn enn oss! Dessuten har jo vi mer i studielån, noe vi jo betaler for å få lov til å bruke vår utdanning, dvs til feks lettere registreringer . Andre uten fullførte utdanninger slipper jo den utgiften og kan i tillegg yte sin jobb (gjerne veilederoppgaver) uten å måtte betale for det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå