Haris Pilton Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Goldbergs depresjonstest Jeg tok denne testen og fikk resultatet "moderate to severe depression". hæ? Jeg tok den 3 ganger, og tenkte nøye gjennom svarene. Jeg trodde ikke jeg var så deprimert. Jeg er mye fysisk og psykisk sliten, men deprimert? Det er greit nok at man skal ta tester på internett med en klype salt, men den er jo utviklet at av en profesjonell, og når det står at jeg snarest bør ta kontakt med legen og sånn, tenker jeg jo på det to ganger. Jeg er forøvrig hos legen annenhver uke så kanskje jeg burde ta det opp. Sært. Hvilket resultat får dere, og tilsvarer det slik dere faktisk føler at dere har det?
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Hvis du ikke føler deg deprimert, så er du ikke deprimert. Så enkelt er det
Haris Pilton Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2008 Hvis du ikke føler deg deprimert, så er du ikke deprimert. Så enkelt er det Hehehe joa, det var det jeg også tenkte. Men jeg har det gjennomsnittlig ganske lite bra med meg selv, men regnet med det var helt "normalt". Jeg er kronisk syk (fysisk), kan ikke jobbe for tiden osv, og så klart er det hardt, men når folk sier "åhh stakkars deg", sier jeg bare at neida, jeg er jo vant til det og det er ikke synd på meg. På rutinesjekkene pleier legen å spørre meg hvordan det går psykisk, og når jeg sier at det går helt greit og at jeg ikke går på veggene ser hun ofte rart på meg, og lurer på hvordan det kan ha seg. Men så så jeg resultatene på testen og tenkte at kanskje jeg ikke har det så normalt greit likevel? "Du har suicidale tanker og må snakked med legen asap", liksom? Alle har jo sine nedturer emosjonelt sett, og ettersom jeg har forstått er de fleste innom halvkveda selvmordstanker en eller annen gang. Så jeg tenkte at hvis noen andre også tar den testen, kan dere se om den overdriver? ...det er ikke rart at scientologi-folka klarer å lure til seg folk med de testene sine, jeg blir jo helt stressa bare av dette
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Jeg scorer det samme som deg, helt på grensa til severe. Men jeg er ikke deprimert. Derimot har jeg en fysisk sykdom som gjør at jeg scorer høyt - svært høyt. Jeg har tatt denne og flere lignende tester mange ganger hos ulike psykologer og psykiatere som har vært med og utredet meg, men konklusjonen er den samme hver gang : Jeg er ikke deprimert, jeg er fysisk syk. Det kan være MANGE grunner til at man scorer høyt på en slik test - depresjon er bare en av dem.
Haris Pilton Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2008 Jeg scorer det samme som deg, helt på grensa til severe. Men jeg er ikke deprimert. Derimot har jeg en fysisk sykdom som gjør at jeg scorer høyt - svært høyt. Jeg har tatt denne og flere lignende tester mange ganger hos ulike psykologer og psykiatere som har vært med og utredet meg, men konklusjonen er den samme hver gang : Jeg er ikke deprimert, jeg er fysisk syk. Det kan være MANGE grunner til at man scorer høyt på en slik test - depresjon er bare en av dem. Det var jo "godt" å høre er sikkert samme greia her da.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #6 Skrevet 2. desember 2008 Goldbergs depresjonstest Jeg tok denne testen og fikk resultatet "moderate to severe depression". hæ? Jeg tok den 3 ganger, og tenkte nøye gjennom svarene. Jeg trodde ikke jeg var så deprimert. Jeg er mye fysisk og psykisk sliten, men deprimert? Det er greit nok at man skal ta tester på internett med en klype salt, men den er jo utviklet at av en profesjonell, og når det står at jeg snarest bør ta kontakt med legen og sånn, tenker jeg jo på det to ganger. Jeg er forøvrig hos legen annenhver uke så kanskje jeg burde ta det opp. Sært. Hvilket resultat får dere, og tilsvarer det slik dere faktisk føler at dere har det?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #7 Skrevet 2. desember 2008 Var det de første spørsmålene du svarte mye høyt på eller de siste? Den første delen av spørsmålene kan også slå ut om man har en sykdom som gjør at man sliter med energi og ikke strekker til, eller om man har konsentrasjonsvansker etc. Den siste delen av spørsmålene er det mer spesifikkt depresjon og negativ tankegang som gjør at man slår ut her. Disse er mer pesifikt knyttet dirrekte opp mot depresjon og om man svarer opp i mot ofte her bør man ta dette alvårlig og oppsøke hjelp.
Haris Pilton Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2008 Var det de første spørsmålene du svarte mye høyt på eller de siste? Den første delen av spørsmålene kan også slå ut om man har en sykdom som gjør at man sliter med energi og ikke strekker til, eller om man har konsentrasjonsvansker etc. Den siste delen av spørsmålene er det mer spesifikkt depresjon og negativ tankegang som gjør at man slår ut her. Disse er mer pesifikt knyttet dirrekte opp mot depresjon og om man svarer opp i mot ofte her bør man ta dette alvårlig og oppsøke hjelp. Ganske likt på både den øverste og den nederste. Den eneste jeg valgte "not at all" på var "I feel guilty and deserve to be punished.", resten stort sett only slightly eller partly. To a great extent var søvn og decision-making.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #9 Skrevet 2. desember 2008 Den siste delen av spørsmålene er det mer spesifikkt depresjon og negativ tankegang som gjør at man slår ut her. Disse er mer pesifikt knyttet dirrekte opp mot depresjon og om man svarer opp i mot ofte her bør man ta dette alvårlig og oppsøke hjelp. Dette vet jeg ikke om jeg er helt enig med deg i... Noen av de siste spørsmålene blir veldig rettet mot depresjon, det er jeg enig med deg i. Men slett ikke alle. My sleep is disturbed: too little, too much or disturbed sleep. Forstyrret søvnmønster kan ha en million fysiske årsaker. I have lost or gained weight without being on a diet. Dette kan også ha en million fysiske årsaker. De to neste her bør man nok helst ikke ha en femmer på, det er jeg enig i, men en toer eller treer behøver ikke tyde på depresjon. I feel like a failure. Det å føle seg mislykket behøver slett ikke å ha med depresjon å gjøre. Hva dersom man er alvorlig fysisk syk og ikke makter med jobb lenger? Ikke greier å holde huset i orden? Ikke makter å gi sine barn nødvendig omsorg? Ikke er istand til å ha sex med sin partner? Ikke greier å tørke seg i rumpa selv når man har vært på do...? Jeg sier ikke at disse tingene er noen grunn til at folk bør føle seg mislykket, men jeg synes heller ikke det er spesielt sykelig om følelsen av å være mislykket av og til gjør seg gjeldende, spesielt ikke dersom situasjonen er ny eller det kommer brått på. Det er ikke nødvendigvis depresjon (selv om det naturligvis kan være det), det er en helt sunn og helt normal måte å takle en vanskelig livssituasjon på. I feel confined and imprisoned. Vel, dette kan da også ha flere andre grunner enn depresjon. En grunn kan være at man er fysisk innesperret, enten man faktisk bokstavelig talt sitter i fengsel, eller man for eksempel er fullstendig bundet til hus, eller til og med seng, på grunn av fysisk sykdom eller en funksjonshemming.
Gjest j18 Skrevet 2. desember 2008 #10 Skrevet 2. desember 2008 Jeg fikk 60 på den. .......... Severe depression med andre ord.
Gjest j18 Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Jeg fikk 60 på den. .......... Severe depression med andre ord. Og ja, jeg er deprimert og suicidal, har sosial angst og angst generelt, isolerer meg selv, hater utseendet mitt og personligheten min, hater å leve. Men er bare "selvdiagnosert".
Marilyn0103 Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Hm..ifølge testen så er jeg "severely depressed". Men så stemmer jo det ganske bra og da..
Haris Pilton Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 3. desember 2008 Ouch! Jeg fikk 75, oi oi oi! føler du at det stemmer?
Haris Pilton Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. desember 2008 Jeg scorer det samme som deg, helt på grensa til severe. Men jeg er ikke deprimert. Derimot har jeg en fysisk sykdom som gjør at jeg scorer høyt - svært høyt. Jeg har tatt denne og flere lignende tester mange ganger hos ulike psykologer og psykiatere som har vært med og utredet meg, men konklusjonen er den samme hver gang : Jeg er ikke deprimert, jeg er fysisk syk. Det kan være MANGE grunner til at man scorer høyt på en slik test - depresjon er bare en av dem. Bare av nysgjerrighet - og pga utslag på testen, hvilken sykdom har du?
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Husk at det å ha en depresjon innbefatter veldig mye da. Mange har nesten bare fysiske symptomer. Tror det er veldig mange som setter likhetstegn mellom depresjon og nedstemthet, men man trenger IKKE være(spesielt) nedstemt for å ha depresjon. For å ta min egen depresjon, den består av ca 95% fysiske symtomer, nedstemthet er heller ikke spesielt fremtrednede hos meg. Man kan godt være deprimert uten å vite det selv, jeg var det i 6 måneder før det gikk opp for meg at jeg var psykisk syk. Før det trodde jeg det var noe fysisk galt med meg.
Gjest den tidligere gjesten Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 Bare av nysgjerrighet - og pga utslag på testen, hvilken sykdom har du? Vel, det er strengt talt ikke bare en... Det er mange. Jeg har blant annet en immunsvikt, Lyme Borreliose, ME, fibromyalgi, to alvorlige hormonlidelser, Epstein Barr jeg aldri ser ut til å bli kvitt, to hudlidelser, en hjertesykdom + en del småtteri.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #18 Skrevet 3. desember 2008 Possibly minor depression Fikk jeg. Altså nest best i testen. Jeg er gravid og har en del plager i forbindelse med det som jeg utelot å måle. Tok det som er nærmest det jeg føler til vanlig. Hadde jeg krysset av akkurat slik jeg fler det i dag når jeg er dårlig hadde jeg nok blitt veldig deprimert i forhold til testen jeg også... SÅ tror fysisk sykdom kan slå kraftig inn på resultatet ja. Det som var litt godt å se var at jeg scoret bra i forhold til at jeg faktisk har vært veldig deprimert tidligere. Så det er tydelig at jeg føler meg mye bedre enn i den tiden i alle fall
Gjest78 Skrevet 3. desember 2008 #19 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Men så så jeg resultatene på testen og tenkte at kanskje jeg ikke har det så normalt greit likevel? "Du har suicidale tanker og må snakked med legen asap", liksom? Alle har jo sine nedturer emosjonelt sett, og ettersom jeg har forstått er de fleste innom halvkveda selvmordstanker en eller annen gang. Jeg har tatt testen før, og scorte høyt, men var da også deprimert. Og mange av symptomene er jo i grunnen fysiske, så jeg skjønner godt at det kan slå ut. Men jeg reagerer på det du sier over, du skal da ikke gå rundt å føle at det er normalt om du har selvmordstanker? Jeg ble også overrasket da jeg fikk vite at jeg var deprimert første gangen, fordi jeg rett og slett ikke hadde tenkt over at folk ikke skal ha det slik, jeg var så vant til å være deprimert at jeg trodde det var helt vanlig. Jeg ville i hvert fall hatt en inngående prat om dette med legen, så får han/hun vurdere hvor ille det er. Endret 3. desember 2008 av Lady Lovelace
Haris Pilton Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2008 Men jeg reagerer på det du sier over, du skal da ikke gå rundt å føle at det er normalt om du har selvmordstanker? Nei, jeg valgte bare only slightly på selvmordstanker ettersom jeg bare leker med tanken en gang i blant når jeg er på mitt aller, aller verste, det frister å ta alle sovepillene på en gang når jeg er helt surrete i hodet av søvnmangel. Og at det frister betyr ikke at jeg har planer om det. Jeg kunne for eksempel aldri ha gjort det mot familie/kjæreste/venner osv, og jeg klarer selv i de verste øyeblikkene å være reflektert nok til å tenke at om noen dager går det over. Men de fleste tenker vel sånn i vonde perioder, ikke nødvendigvis "seriøse" selvmordstanker, men litt mer sånn... at det hadde vært greit å slippe livet av og til. hvis man har feks kjærlighetssorg eller hva enn det er som gjør det vondt å leve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå